Hesteneser til slutt :) (side 2)
Sølvi GullaksenDa har det etter mye og lang tid med leting endelig kommet Hesteneser i hus:) 8 stk. viltfangete Tanganicodus irsacae Moba , kjempesøte fisker :)
Jeg har studert fiskene dine i mente, det lille jeg kan se av særegenheter i bildene dine(bra bilder ikke det altså), virker jo faktisk disse som Spathodus marlieri? Jeg studerte de i fiske basen, og der kan mann se at rygg finnen har en sort flekk akuratt som marlieri. Med mye leting fant jeg nemlig ikke noen Tanganicodus med dine farger? Eller fargene til de på bildene i fiske basen? Er da bildene i fiske basen også på feil fisk?
Det er mulig jeg er helt på vild spor, dine er jo tross alt vilt fanget så du er vell sikker i din sak! Men da jeg slo opp i Ad Konings BtN Tanganyika så jeg det samme. En ting er sikkert med Gobiene er at de har forsjellige farger etter lokasjon/alder/kjønn. Men nå er jo Moba veldig langt sør fra hvor disse fisken er lokalisert utfra, der alle står oppført nord i sjøen, mens Moba er sør vest, Marlieri står oppført: Begrenset til den nordligste delen av sjøen, og t.o.m Ubwari halv øyen. Irsacae også begrenset til den nordlige delen, men ikke videre spesifisert.
Jeg har fått for meg at det er verdt å spørre, jeg har sikkert feil, men jeg har stusset litt mye på det i det siste
Men her er et bevis på at jeg har feil:http://www.isabi.de/tanganicodus_irsacae_kiku.html
Og her er en som er lik:http://www.africancichlids.net/Tanganyika/Spathodus/S_erythrodon/
Jeg er flink til å argumenter mot meg selv
Postet 13.10.06 kl 22:17
Endret: 13.10.06 kl 22:31
Hehe, ja du kan få det sagtog d u vet og å sette meg i arbeid
Har også studert bilder på nettet og i Ad Konigs bok og lest artikler, etter at du sådde tvil i min sjel .
Men skal jeg forstå deg rett, så har du også funnet ut at det er Tanganicodus irsacae jeg har eller???
Det er i hvertfall det jeg har kommet frem til etter timer med undersøkelser.
Blir alltid litt urolig hvis jeg begynner å lure på om det er riktig sort jeg har. lLiker å vite hva jeg har i karene mine vet du
Har også studert bilder på nettet og i Ad Konigs bok og lest artikler, etter at du sådde tvil i min sjel .
Men skal jeg forstå deg rett, så har du også funnet ut at det er Tanganicodus irsacae jeg har eller???
Det er i hvertfall det jeg har kommet frem til etter timer med undersøkelser.
Blir alltid litt urolig hvis jeg begynner å lure på om det er riktig sort jeg har. lLiker å vite hva jeg har i karene mine vet du
Postet 14.10.06 kl 22:57
Gratulerer!
Åtte stk. var ikke en dårlig gruppe!
Har selv kjøpt Hesteneser. Jeg kjøpte fire, men dessverre strøk to med etter kort tid. Den ene etter bare noen timer faktisk! To av dem lever i beste velgående.
Dette er fascinerende fisk. Når det gjeller utseende og oppførsel. Ingen tvil om de er glade i alger. Det er middag og stor glede når algeskrapa brukes.
Åtte stk. var ikke en dårlig gruppe!
Har selv kjøpt Hesteneser. Jeg kjøpte fire, men dessverre strøk to med etter kort tid. Den ene etter bare noen timer faktisk! To av dem lever i beste velgående.
Dette er fascinerende fisk. Når det gjeller utseende og oppførsel. Ingen tvil om de er glade i alger. Det er middag og stor glede når algeskrapa brukes.
Postet 15.10.06 kl 01:48
Sølvi GullaksenHehe, ja du kan få det sagtog d u vet og å sette meg i arbeid :) Har også studert bilder på nettet og i Ad Konigs bok og lest artikler, etter at du sådde tvil i min sjel :( :). Men skal jeg forstå deg rett, så har du også funnet ut at det er Tanganicodus irsacae jeg har eller??? Det er i hvertfall det jeg har kommet frem til etter timer med undersøkelser. Blir alltid litt urolig hvis jeg begynner å lure på om det er riktig sort jeg har. lLiker å vite hva jeg har i karene mine vet du :)
Hehe! Ja det er ikke meningen å så unødvendig tvil, men jeg begynte å gro på misstanken etter at jeg ikke fant det riktige bildet i BtN. Men ja jeg begynner å tro at det kan være Marlieri, det er jo Irsacae de står oppført som, både i fiske basen og i tråden din!Disse er jo veldig nære fettere(eller kusiner evt) Men jeg ble så absolutt helt fasinert av disse Gobiene at jeg måtte sjekke dem litt og det var da jeg begynte å se likheten, eller for å si det sånn(!), forskjellen! Men vi burde få litt hjelp her tror jeg, jeg er absolutt ikke noe annet enn en hobby tanganyiker, så uttalesene mine kommer på et, forholdsvis kunnskaps løst grunnlag. Men jeg syntes det var så stor forskjell i varianter at det var verdt en diskusjon, selv om jeg er langt fra sikker på noe som helst her! Men vet ikke helt hvem vi kunne spurt.....hmm får sende en mail til Ad Konings og/eller evt tatt oss en 3mnd studie tur til Tanganyika
Postet 15.10.06 kl 11:05
Postet 15.10.06 kl 12:29
Postet 15.10.06 kl 13:07
Postet 15.10.06 kl 13:59
Postet 15.10.06 kl 14:42
MC DarupJeg har litt kontakt med en tysker som har drevet med Tanganyika i mange, mange år. Hvis du sender meg noen bilder på mail kan jeg sende det videre til han å spørre. Kan jo hende vi blir klokere da :) Bruk mailen på profilen min.
Kan du sende ned noen av bildene fra kunnskaps basen også, de er jo tålig like da?
Postet 15.10.06 kl 19:25
Sølvi GullaksenDa har det etter mye og lang tid med leting endelig kommet Hesteneser i hus:) 8 stk. viltfangete Tanganicodus irsacae Moba , kjempesøte fisker :)
Da jeg så dette innlegget måtte jeg bare le litt. For i dag kom jeg hjem med mine:
”8 stk. viltfangete Tanganicodus irsacae Moba , kjempesøte fisker ”
Dette er mine første fisker fra Tanganyika sjøen og håper ikke dette blir de siste.
Her har jeg og lagt ved et par bilder.
Postet 15.10.06 kl 19:47
Postet 15.10.06 kl 22:08
Det er nok riktig
Ja da har nok han rett. Greit å slå seg til ro med den konklusjonen når han har en sånn bakgrunn!
Veldig like disse heste nesene var da! Fine er de hvertfall alle sammen!!
Side 80 i BtN så slipper dere å slå den opp i registeret Ikke at jeg ikke tror dere får det til altså!!
Veldig like disse heste nesene var da! Fine er de hvertfall alle sammen!!
Side 80 i BtN så slipper dere å slå den opp i registeret Ikke at jeg ikke tror dere får det til altså!!
Postet 15.10.06 kl 22:24
Postet 15.10.06 kl 22:32
Ja hadde det bare vært så vel. Men nå har jeg begynt å flisespikke og jeg har ikke funnet noen Eretmodus Cyanostictusmed flekk på ryggfinnen ...
Videre har mine heller ikke pukkel på hodet slik som Spathodus marlieri har. Så jeg er derfor ikke helt sikker uansett
Cichlidecenteret hadde jo dessuten Eretmodus inne også ,og det var de jeg bestilte i første omgang,men han hadde kun hanner igjen på det tispunkt. Så han skulle vel vite om det var den sorten ville jeg tro.
Så jeg tar gjerne imot mer hjelp hvis noen vet eller gidder undersøke litt
Videre har mine heller ikke pukkel på hodet slik som Spathodus marlieri har. Så jeg er derfor ikke helt sikker uansett
Cichlidecenteret hadde jo dessuten Eretmodus inne også ,og det var de jeg bestilte i første omgang,men han hadde kun hanner igjen på det tispunkt. Så han skulle vel vite om det var den sorten ville jeg tro.
Så jeg tar gjerne imot mer hjelp hvis noen vet eller gidder undersøke litt
Postet 15.10.06 kl 23:18
KristianGratulerer! Åtte stk. var ikke en dårlig gruppe! Har selv kjøpt Hesteneser. Jeg kjøpte fire, men dessverre strøk to med etter kort tid. Den ene etter bare noen timer faktisk! To av dem lever i beste velgående. Dette er fascinerende fisk. Når det gjeller utseende og oppførsel. Ingen tvil om de er glade i alger. Det er middag og stor glede når algeskrapa brukes.
Måtte nesten kjøpe 8 stk. for å være noenlunde sikker på å få 2 par,et til meg selv og et til min datter.
Veldig enig med deg i at det er fasinerende fisker,er så glad for å ha klart å få fatt i dem
Postet 16.10.06 kl 15:16
Brennoguten[QUOTE=Sølvi Gullaksen]Da har det etter mye og lang tid med leting endelig kommet Hesteneser i hus:) 8 stk. viltfangete Tanganicodus irsacae Moba , kjempesøte fisker :)
Da jeg så dette innlegget måtte jeg bare le litt. For i dag kom jeg hjem med mine:
”8 stk. viltfangete Tanganicodus irsacae Moba , kjempesøte fisker ”
Dette er mine første fisker fra Tanganyika sjøen og håper ikke dette blir de siste.
Her har jeg og lagt ved et par bilder.
Ser du skriver fra Moba,men det hadde vært litt kjekkt å vite om de er derfra eller en annen del av sjøen.
Spør fordi hvis det er de fiskene som Kaasa solgte,så står det ikke noe om hvor de kom ifra.
Jeg lurer bare på om det er forskjellig størrelse på munnen deres fra de forskjellige steder. Ser de du har lagt ut bilde på har mindre munn.
Postet 16.10.06 kl 15:25
Da ser det ut til at det er oppklart
La bilder ut på Cichlis.dk og fikk raskt svar tilbake,siterer:
Det ER Tanganicodus irsacae!
Jeg har selv haft lejlighed til at nærstudere fiskene,netop fordi jeg også mente at der kunne være tale om en eretmodus art, men alt hvad Jeg, og Martin i CC har kunne finde på nettet og i div. bøger, bekræfter at hestenæser med sort plet i rygfinnen, er Tanganicodus irsacae (eller en ukendt art ?). Det er korrekt at de er noget grovere i det, end de fisk fra Kapampa som går i akvariet lige ved siden af i CC. Det er sådan nogle der er på billedet.
Mvh. Kim
La bilder ut på Cichlis.dk og fikk raskt svar tilbake,siterer:
Det ER Tanganicodus irsacae!
Jeg har selv haft lejlighed til at nærstudere fiskene,netop fordi jeg også mente at der kunne være tale om en eretmodus art, men alt hvad Jeg, og Martin i CC har kunne finde på nettet og i div. bøger, bekræfter at hestenæser med sort plet i rygfinnen, er Tanganicodus irsacae (eller en ukendt art ?). Det er korrekt at de er noget grovere i det, end de fisk fra Kapampa som går i akvariet lige ved siden af i CC. Det er sådan nogle der er på billedet.
Mvh. Kim
Postet 16.10.06 kl 15:33
Postet 16.10.06 kl 17:00
Postet 16.10.06 kl 18:30