Malaysiske sandsnegler (side 2)

Tror det er litt mye å kreve at folk skal bry seg om sneglenes velvære og ønsker. Men de heter ikke sandsnegler uten grunn, bør vel være veldig finkornet grus hvis de skal være i det, og da vet jeg ikke om det heter grus lengre.
sandsnegler fortjener et godt liv! Som du sier er det en grunn til at de heter sandsnegler og uansett gjør de ikkeno nytte i grus og man kan se titals og hundretalkls av snegler oppå grusen: vakkert!
De greier helt fint å grave seg ned i grus...
Benny R-J
De greier helt fint å grave seg ned i grus...
Klarer de? Hmm, det hadde jeg ikke trodd... I sånn vanlig rådasand og sånn som er kanskje 4 mm tykt? Sikker på det?
Rådagrus på 4 mm graver de seg fin-fint ned i her i gården i alle fall.
Oj, det hadde jeg ikke trodd! Men de gjør ikke noe nytte der vel?
mArTii =)
Oj, det hadde jeg ikke trodd! Men de gjør ikke noe nytte der vel?

Nytte? Selvsagt gjør de det De spiser matrester for harde livet
De fungerer jo på samme måte uansett hvor de er, og i omtalelsen av sandsneglen står det jo faktisk at: "Sandsnegler er utrolig kjekke å ha boende i grusen. De kryper rundt og snur og vender på småstein og gjør plantene veldig glade." I tilegg til at de spiser opp matrester ol. som kan falle ned mellom grusen. Grunnen til at mange har dem spesielt i kar med sand, er jo at siden sanden er så tett kan det oppstå gasslommer, noe som sandsneglen kan forhindre..., men ellers gjør de jo akkurat samme nytta uansett hvor de er....
Oj! Der lærte jeg noe nytt... Trodde bare de måtte være i sand jeg.
sand ?
mArTii =)
Oj! Der lærte jeg noe nytt... Trodde bare de måtte være i sand jeg.

jeg har biltema sand og begynte med ca 10 snegler.....har tatt ut flere for de vokser - og formerer seg ....og sanden min er fortsatt like pen, ingen snegler ser jeg og heller ingen lukt- som det fort kunne bli av denne gassen =))
Jeg kjøper lett sandsnegler. Er du ifra stavanger gjør det saken enda enklere gi meg en mail eller.no om du vil
Hei. bare lurte? vil sandsneglen overleve praktbotia?
Benny R-J
Sandsnegler går også veldig greit i grus og formerer seg like mye der. Hadde grus før jeg gikk over til sand, og de trives der også... De vil da også spise en del av avfallet som havner mellom grusen, så min erfaring er at sandsneglene er ypperlig i alle kar....

hmmm synes jeg er veldig rart har drevet mye med snegler og hvergang jeg har puttet de oppi kar med grus så har de kanta alle mann da brukt engelsk
elve grus som er min favoritt utenom sand da og andre grus typer som er max 4 mm men jeg skal aldri si aldri men det er min erfaring da
leste øverst i tråden at cathrin sa at man trengte en hunn og hann?
de er tvekjønnet.
hann og hunn i samme snegle.
startet selv opp med 2 stk. for et halvt år siden nå har jeg litt over 100.
Oldeide
Hei. bare lurte? vil sandsneglen overleve praktbotia?

PB vil nok spise opp sneglene, jeg hadde 4 PB på ca 6 cm og jeg så aldri en eneste snegle, så tok jeg ut PB av karet og etter å ha hatt karet tomt for fisk i et par uker dukket det plutselig opp masse snegler i dag så tydeligvis har de klart å overleve PB men jeg har aldri sett de i karet før nå. Nå kryper de jo opp etter glasset og et par av dem er rimelig store. Men PB roter jo rundt nede i sandet så jeg ville nok ikke satsa på at de overlever det, ihvertfall ikke dersom du vil de skal bli store nok til å gjøre nytte for seg. Men hvis sneglene er av rimelig størrelse i forhold til PB vil de nok klare seg uten av yngelen vil overleve. så da får du både snegler og yngelkontroll :P

det er ihvertfall min erfaring som jeg har fått de siste ukene ^^
Tilfeldig bekjentskap
© Kent Evenrud
Reklame for plussmedlemskap