Hva skjer i akvariet mitt?? (side 2)

sjannett
nå skal jeg til veterinæren som ikke hadde peiling og kreve resept på tetracycline. Noen som har peiling på doseringen i en 180-liter? Veterinæren har det nemlig trolig ikke..

Maks forsvarlig dose skal vistnok være (har aldri hatt behov for å teste denne selv, takk og pris) 10mg\L.
Vil tro at karet ditt inneholder mellom 150 og 160L vann, som igjen skulle bety at du maksimalt tilsetter 1500mg medisin. Om jeg ikke husker helt på trynet feil, er det 250mg pr kapsel.

Selv ville jeg nok startet med 3 kapsler på dette karet(forbehold om at det er rett styrke jeg mener det er), for å se hvordan fiskene reagerer. Start medisineringen mens du er hjemme, slik at du kan avbryte fort og brutalt, om du ser negativ effekt hos fiskene.
Ser du ingen bedring etter 3 dager, ville jeg tatt ett 50% vannbytte, og tilsatt 5 kapsler.

Ha tilgjengelig aktivt kull, slik at du kan fjerne restene av medisinen etter endt kur.
Hyppige tester av ammoniakk og nitritt er også viktig, da det er uhyre stor sjangs for at filterbakteriene stryker med.
Så egentlig er det like greit å ta ett godt vannbytte, med en grundig slamsuging før du medisinerer. Rens like godt også filteret, stikk i strid med vanlig praksis innenfor hobbyen.

Under, og en stund etter behandlignen, bør du være svært sparsommelig med maten til fiskene. Uspist mat, og avføring, kan fort bli en potensiell bombe av ammoniakk og nitritt, siden den biologiske likevekten i karet er sterkt forskjøvet

Hold oss gjerne oppdattert om dette har den ønskelige effekten eller ikke
vel, det nye innen denne tragikomiske historien er at jeg fant en dyrlege som faktisk hadde litt peil på akvariefisk, som undersøkte to av fiskene mine. (hadde med de to som var verst angrepet), og han syntes det var skummelt å skrive ut noe før han var helt sikker på hva dette var for noe, han var redd for at jeg skulle ta kverken på alt jeg har av fisk i akvariet. Så han avlivet de to jeg hadde med, det sto ikke så godt til med de, og han undersøkte de under mikroskop og mente at muligheten for de to til å overleve var minimal. Så med tungt hjerte besluttet jeg å gå med på at de skulle avlives og sendes til oslo for biopsi, noe som kostet meg 500 kroner, men mine herlige fiskelisker er verdt mye mer for meg, så det var ikke så mye å lure på. Det vil visstnok ta en uke eller to før jeg får vite noe mer, men i mellomtiden fikk jeg beskjed om å separere de med symptomer fra de uten symptomer, noe som har tatt meg hele dagen i dag omtrent, og deretter gi en lyd om noen flere får symptomer innen de to ukene har gått. Så med jevnlige vannbytter og kjærlighet og stell, så skal jeg klare å holde dette helvetet i sjakk til jeg får rette medisinen med de rette dosene. Jeg skal fortelle mer så fort det skjer noe Og TUSEN takk for masse gode råd og hjelp i en desperat stund
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap