Palettciklider med konstant vakthold!? (side 2)

ÅÅÅdenydeligesøtesmåungeneholdersegsamletrundtfarensinogsåinnihulenom
nattahvordeertryggeogdeblirpassetpåoghvisdestikkeravblirdeplukketoppav
morellerfarogspyttettilbakeiflokkendeersåfantastiskemåhapaletter
så to yngel som svømte ut av hula, foreldrene la ikke merke til dette og håper ikke de ble spist.
de hadde enda plommesekk og dette var for 2dager siden trur jeg?
de lå og sprellet på bunnen hele tia jeg så de..
men nå har hunnen flyttet yngelen over i den andre hula igjen, og det som er dumt med den hula er at det er en masse glipper i bakkant av den så yngelen kan svømme ut, og jeg vil ikke klemme den mer ned i grusen for da kan jeg klemme yngel som er i veien.
men kan hun ha flyttet dem for at jeg drev å lyste inn der rett som det var?

mArTii, jeg har to par paletter med egg/yngel nå. Lover at du skal få noen av meg dersom det blir noe av dem. Samboeren min jobber i Oslo og er der hele uka, så levering burde gå greit.
nå har hun flyttet dem igjen:p
nå regner jeg med at det var pågrunn av at jeg la noen planter rundt hula dems og sånt.

har prøvd å lage til ei lampe så jeg kan få til en slags skumring.
kan legge ved et bilde her.
gjerne si hva jeg burde gjøre annerledes på den og sånt.

bildet er litt mørkt så det er litt vanskelig å se akvariet, men det synes ihvertfall.
Det er helt vanlig at palettene flytter ynglen litt rundt. De finner gjerne et yndlings "natt-sted" hvor de tilbringer de fleste nettene etter at yngelen er blitt frittsvømmende. Synes det ser ut som om du gjør en flott jobb! Lykke til.
i dag ble yngelen sluppet ut av hula!
håper noen overlever, har bare en sverdrager og 15 tetra.
så trur ikke de er så grådige med yngelen hvis jeg forer, og en av palettene jager unna de som kommer for nærme uansett.
Aquadama: Ville vært kjempeflott med paletter, men må få nytt kar først og det er ikke plass på rommet mitt, så mamma må takke ja til å ha det et annet sted i huset først
Marknor: Hva forer du dem med? Har hørt at sverddrager er grådige palettyngeletere.
ga dem noen bunntabletter i stad, men yngelen virker mye mer interesert i i algene på stubbene og på java mosen.
trur de klarer seg godt med foreldrene jeg
er bare en forsåvidt liten sverdrager i akvariet mitt som ikke har hatt muligheten til å komme bort til yngelen.
men sverddrageren skal ut av karet snart.
viser seg nå at hunn paletten virker syk, eller er hun sliten, hun puster veldig fort og er inne i hula si hele tia nå.
hannen er ute med yngelene og loser dem rundt.
har også sett at yngelen er helt tullinger på algene i karet mitt!
de har renset java mosen min ganske grundig.
Når hun puster tungt betyr det at hun er stressa. Kanskje litt mye mas med ungene hele døgnet?
palett hunnen lå dø i akvariet i dag når jeg sto opp
Huffameg Passer hannen på ungene?
hannen passer på dem enda, heldigvis.
tok ut alle de andre fiskene untatt ancistrusene, palett-hannen og yngel.
så håper at meste parten av yngelen lever opp.
men virker som paletten savner noen å jage? han liksom vrir seg rundt å kikker etter noen å jage etter.
Det som gjerne skjer dersom det kun er palett-paret og yngel i karret er at hun jager hannen i stede... De trenger faktisk noen raske fisk (tetra e.l.) å jage ja.
hadde visst glemt en kardinal tetra av de 15 jeg hadde i karet og når jeg tok den i 180l i stua så jeg at denne ikke hadde mye av finnene igjen, men disse vokser vel ut igjen?
et spørsmål til, hvor lang tid tar det før yngelen "klarer" seg selv?
hvol lange er de da?
Slenger meg på denne tråden jeg...

Har nå mitt tredje kull med palettyngel. Kull nr 1 klarte jeg å ta livet av under flytting... Kull nr 2 ble et kjempekull! Har solgt 40 av dem, men har fortsatt minst 30 stk igjen! Når disse ynglene var noen uker gamle døde hunnen... Tror hun ble litt stresset...

Hannen har nå kull nr 3 med en annen hunn. Bør jeg fjerne en av foreldrene eller begge etter en viss tid? Når klarer yngelen seg uten foreldre? De går i en 63 liter alene, ingen annen fisk, kun noen eplesnegler.

Er vel lurt å sende foreldrene på ferie i hvert sitt kar så de ikke yngler konstant? For det gjør vel disse så lenge de har anledning til det!?!?

Hvor mange er det mulig de får i hvert kull? Noen som har telt? Kull nr 2 jeg hadde synes jeg var ekstremt! Ikke bare bare å bli kvitt de, og de tar jo en del plass etter en stund...

Gjett hvem som skal få seg palettpar i den nye 180litern!
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap