Uforsvarlig fiskehold i medlemsakvariene (side 2)
Det er et viktig poeng det KjellF nevner. Det er ikke noe faste PHer og temperaturer i alle områdene mange av fiskene bor i naturmessig. Blant annet så blir jo vannet kaldere om natta, årstider kan påvirke vannet osv. De fleste fisker har nok en god buffer på hva de har det bra i, og så er det et lite områder hvor de storkoser seg og leker osv. For noen fisk er det lave pher, og litt kjøligere vann, for andre er det høy PH, osv. osv. Men noen fisk er nok veldig kresne også, de er jo forskjellige. Men om man ikke har akkurat midtverdien av hva de liker så betyr ikke det at de pines heller. Og tross alt er det mange verdier i fiskebasen som ikke alle bøker osv. er enige om Men, det er noen som bare rett og slett har feil type fisk i kar, uten tvil. Men da føler jeg det mer går på størrelser.
Men selv er jeg født i et kaldt land, det betyr ikke at jeg trives med kulde, så jeg er en gladere fisk i midt-europa selv om jeg fra naturen hører hjemme i Norge
Men selv er jeg født i et kaldt land, det betyr ikke at jeg trives med kulde, så jeg er en gladere fisk i midt-europa selv om jeg fra naturen hører hjemme i Norge
Postet 12.10.06 kl 11:56
Fiskene pines ikke nødvendigvis ved feile vannverdier, men det påfører unødvendig stress. Og stress gjør fisken mer mottakelig for sykdommer som igjen kan ta livet av fisker. Så selv om du holder fisk i vann den ikke liker, så er det ikke sikkert at du klarer å se på fisken om den har det bra eller ikke. Holder du vannverdiene innefor det spekteret som er anbefalt, så er det i alle fall større sjanse for at du får fisk som har det bra.
Postet 12.10.06 kl 12:07
Jeg tror på at de fleste her egentlig er eininge. Jeg synest bare ikke det er riktig å bruke fisken for å utforske grensene deres og lage "de rareste kombinasjonene".
Uansett så tror jeg det er viktig å diskutere dette. Det er jo derfor vi er her, fordi vi alle interesserer oss for fisk. Så har jeg lert litt av detta og
Uansett så tror jeg det er viktig å diskutere dette. Det er jo derfor vi er her, fordi vi alle interesserer oss for fisk. Så har jeg lert litt av detta og
Postet 12.10.06 kl 12:30
Jeg har to frontosa i et 200Liters? Er det feil, jeg vet hvor stort akvarie de skal gå i, men jeg vet også hvor seint de vokser og tar derfor det med stor ro at de går i 200L nå.
Hva gjorde vi før AF? Har alle her akvarie littratur på alle fiskene sine? Har alle her bøker på avnnverdier, for og oppdrett osv.
Jeg personlig hadde jeg Jack Dempsey og Sebra ciklide oppdrett i et 200liters når jeg var yngre, meg og en kompis! Jeg hadde ikke peiling på hva nitrit var, heller ikke hvor mye plass disse fiskene skulle ha! Hentet røtter rett fra elva og heiv dem oppi akvariet uten noe vask eller noe.
Bare fordi vi har fått akvaforum og div andre medier å gjøre oss nytte av, så er det ikke til å stikke under en stol at svært mange av oss nok har gjort så mye feil at det er helt på grensen til dyreplageri! Vet hvertfall at jeg har hatt altfor mange fisker i et 200liters, yngel til opp under kantene
Vi lærer så lenge vi lever!
Hva gjorde vi før AF? Har alle her akvarie littratur på alle fiskene sine? Har alle her bøker på avnnverdier, for og oppdrett osv.
Jeg personlig hadde jeg Jack Dempsey og Sebra ciklide oppdrett i et 200liters når jeg var yngre, meg og en kompis! Jeg hadde ikke peiling på hva nitrit var, heller ikke hvor mye plass disse fiskene skulle ha! Hentet røtter rett fra elva og heiv dem oppi akvariet uten noe vask eller noe.
Bare fordi vi har fått akvaforum og div andre medier å gjøre oss nytte av, så er det ikke til å stikke under en stol at svært mange av oss nok har gjort så mye feil at det er helt på grensen til dyreplageri! Vet hvertfall at jeg har hatt altfor mange fisker i et 200liters, yngel til opp under kantene
Vi lærer så lenge vi lever!
Postet 12.10.06 kl 12:41
Jeg synes tittelen på denne tråden er irriterende, jeg.
"Smakløse".... har du slått opp på hva det betyr egentlig? Å sette sammen feil fiskekombinasjoner er ikke smakløst. Det betyr jo noe helt annet.
"Dårlige" og "upassende" fiskekombinasjoner ser man ofte, men de kommer som oftest av uvitenhet, ikke smakløshet....
Når du skrev "smakløse akvarier" i overskriften, så virker det som du mener at akvariene er stygge å se på, direkte ulekre. Det er ingenting som hinter om at det er fiskekombinasjonene du finner upassende.
Faktisk så er hele overskriften en skikkelig fornærmelse for alle brukerne her...
Godt gjort. Fornærme alle brukerne her på èn gang med èn overskrift....
"Smakløse".... har du slått opp på hva det betyr egentlig? Å sette sammen feil fiskekombinasjoner er ikke smakløst. Det betyr jo noe helt annet.
"Dårlige" og "upassende" fiskekombinasjoner ser man ofte, men de kommer som oftest av uvitenhet, ikke smakløshet....
Når du skrev "smakløse akvarier" i overskriften, så virker det som du mener at akvariene er stygge å se på, direkte ulekre. Det er ingenting som hinter om at det er fiskekombinasjonene du finner upassende.
Faktisk så er hele overskriften en skikkelig fornærmelse for alle brukerne her...
Godt gjort. Fornærme alle brukerne her på èn gang med èn overskrift....
Postet 12.10.06 kl 12:56
Endret: 12.10.06 kl 12:58
BillyIdleFiskene pines ikke nødvendigvis ved feile vannverdier, men det påfører unødvendig stress. Og stress gjør fisken mer mottakelig for sykdommer som igjen kan ta livet av fisker. Så selv om du holder fisk i vann den ikke liker, så er det ikke sikkert at du klarer å se på fisken om den har det bra eller ikke. Holder du vannverdiene innefor det spekteret som er anbefalt, så er det i alle fall større sjanse for at du får fisk som har det bra.
Selv er jeg opptatt av å ha korrekte verdier, men man må innse at sånn helt generelt så kan man ikke forvente at andre skal gjøre det.
Postet 12.10.06 kl 13:01
mona oNår du skrev "smakløse akvarier" i overskriften, så virker det som du mener at akvariene er stygge å se på, direkte ulekre. Det er ingenting som hinter om at det er fiskekombinasjonene du finner upassende. Faktisk så er hele overskriften en skikkelig fornærmelse for alle brukerne her...
Ja, har skjønt det at folk tok seg nær av den, og det var slettes ikkje meininga. Det er sånt som kan bli "mista i oversettinga" fra plass til plass.
Postet 12.10.06 kl 13:13
Markus Menes[I]Eg har leita rundt og sett på forskjellige akvarier og finner mange av fiskeholda totalt forferdelige, noke som irriterer meg grenseløst. [/I]
Ved å starte en tråd på en slik , i mine øyne ufin måte, så får innholdet, selv om det er interessant, nok mindre fokus. Det er lett å se på dette som dritkasting og en "ovenfra og ned holdning"til andre som "ikke har skjønt det".
Postet 12.10.06 kl 13:15
For meg blir det meningsløst/smakløst akvariehold dersom fisk bevisst blir holdt i så forskjellige vannverdier fra det som er naturlig, at det går utover kroppsfunksjonene til fisken, og den sakte, men sikkert dør pga dette. Syns så absolutt ikke det har noe poeng å se hvor mange dager/uker/måneder en salt-/brakkvannsart kan gå i ferskvann før den dør (eller motsatt med ferskvannsfisk). -Dette blir for meg etisk forkastelig!
Når det gjelder karstørrelser, kommer man langt ved å bruke sund fornuft, og ved å vite hva man kjøper. -Enkelte arter har dessuten snevrere grenser for hva som er akseptable forhold enn andre, noe som er greit å vite før man skaffer seg spesielle arter.
Ideelt sett burde man vel kun ha arts-/biotopkar med optimale forhold, men så langt trenger man ikke å gå for å være en ansvarlig akvarist. Jeg vil si å bruke hodet og AF, og på denne måten finne/oppfylle basiskravene til fiskene.
Kos dere med hobbyen!
Når det gjelder karstørrelser, kommer man langt ved å bruke sund fornuft, og ved å vite hva man kjøper. -Enkelte arter har dessuten snevrere grenser for hva som er akseptable forhold enn andre, noe som er greit å vite før man skaffer seg spesielle arter.
Ideelt sett burde man vel kun ha arts-/biotopkar med optimale forhold, men så langt trenger man ikke å gå for å være en ansvarlig akvarist. Jeg vil si å bruke hodet og AF, og på denne måten finne/oppfylle basiskravene til fiskene.
Kos dere med hobbyen!
Postet 12.10.06 kl 13:26
Endret: 12.10.06 kl 13:28
Postet 12.10.06 kl 14:03
KjellFVed å starte en tråd på en slik , i mine øyne ufin måte, så får innholdet, selv om det er interessant, nok mindre fokus. Det er lett å se på dette som dritkasting og en "ovenfra og ned holdning"til andre som "ikke har skjønt det".
Ja, jeg skjønner at det blir tatt sånn. Ville ikkje ha skrevet det på samme måte "dagen derpå". Så en unnskyldning går ut til alle som tok seg nær av overskrift og intro. Eg har selfølgelig ingen rett til å være ovenpå når det gjelder akvarium eller oppføre meg som ein "besserwisser".
Postet 12.10.06 kl 14:04
BillyIdleOg med din flisespikking over hva overskriften betyr eller ikke betyr, så klarer du å irritere oss som faktisk skjønta hva poenget med tråden var, uten og måtte prøve å fordreie hva det kunne betydd. Stå på! ;)
Alle skjønte det vel etter å ha lest litt, men det betyr jo ikke at man bør gå rundt og fornærme folk med overskriftene sine? Er det greit synes du? Da hadde det blitt trivelig her...
Jeg mener oppriktig at man bør tenke seg om litt når man lager en overskrift.
Postet 12.10.06 kl 14:06
munda: Problemet er at man går i butikken, så har de ikke fisken man vil ha men 20 andre fine som man ikke vet en dritt om. Jeg greier å holde meg fra å kjøpe dem da, pga. jeg vil ha noe som passer. Men jeg er ikke så sikker på at alle greier det. Man forstår det jo, selv om det ikke er så smart. Man kjøper dem jo av glede, men kanskje det er en ide å være etterpåklok da, men vi kan ikke tvinge noen heller.
Ellers er det en del her inne som kanskje trenger noen smileyer i innlegga, det er bare et forum dette her
Ellers er det en del her inne som kanskje trenger noen smileyer i innlegga, det er bare et forum dette her
Postet 12.10.06 kl 14:08
Postet 12.10.06 kl 14:11
At folk blir fornærmet betyr vel det at de føler seg bitte litt truffen kanskje?
Viss du liker akvariume, og føler at det er riktig for de fiskene du har oppi. Så blir ikke man fornærmet med en slik overskrift, som sier at en god del akvarium er smakløse. ikke alle. Så å si at alle blir fornærmet er feil. Og at det er froskjell med å blande brakkvann- og ferskvannfisker, og ha noen få grader feil må vel alle skjønne...
Viss du liker akvariume, og føler at det er riktig for de fiskene du har oppi. Så blir ikke man fornærmet med en slik overskrift, som sier at en god del akvarium er smakløse. ikke alle. Så å si at alle blir fornærmet er feil. Og at det er froskjell med å blande brakkvann- og ferskvannfisker, og ha noen få grader feil må vel alle skjønne...
Postet 12.10.06 kl 14:15
Endret: 12.10.06 kl 14:18
Ble litt overraska over at alle ble fornærma òg, i alle fall når de fleste som har svart er noen av de jeg oppfatter som de flinkeste her, og som har kjempefine akvarier. Men alikevel skjønner eg det.
Og biXen, eg er heilt med på det du seier, og det er ikkje sånne kjøp som gjorde at eg i det heile skreiv denne tråden, men folk som for eksempel "kombinerer arter mot anmodning, berre for å bevise ekspertane feil". Og dette burde alle skjønne er upasselig. (smakløst) =)
Og biXen, eg er heilt med på det du seier, og det er ikkje sånne kjøp som gjorde at eg i det heile skreiv denne tråden, men folk som for eksempel "kombinerer arter mot anmodning, berre for å bevise ekspertane feil". Og dette burde alle skjønne er upasselig. (smakløst) =)
Postet 12.10.06 kl 14:18
PompelHei Eika, kan ikke du publisere det rosa akvarie du hadde. Det som passa best for blind hulefisk. Det er det akvariet jeg har sett som best passet betegnelsen smakløst. ;-)) Ellers ble jeg litt provosert over det akvariet som bevisst var satt sammen med feil fisk..., men bare litt.
her er det vakkre akvariet jeg hadde en stund
føre dere kaller noe annet smakløst, se her
Postet 12.10.06 kl 14:34
Postet 12.10.06 kl 14:42
Postet 12.10.06 kl 14:57
mArTii =)Det kalles smakløst. Hva kalles det når jeg har en 17 cm pleco i en 160liter og jeg kan bare ikke kvitte meg med ham?
Det spørs vell litt på grunnen for at du ikke kan kvitte deg med den...
Hvis det er fordi du er SÅÅÅ glad i den kan det vell kalles: KJÆRLIGHET.
Hvis det derimot er fordi den ikke blir solgt/gitt bort kan det muligens kalles: Dårlig markedsføring.
Begge deler er godt kjent av meg personlig så... hold ut. noen vil forbarme seg over deg snart. Det er jeg sikker på...
P.S. Hilsen til alle sammen.... Gjør deres beste og hør på erfarne fjell (vann) folk. Grav deg ned i fiskebasen før de gjør det og nyt alle de nydelige literne som finnes rundt om i Norge.
Og en ting til.... en blir ikke gud av å bli SKIKKELIG gammel i gamet.....
Postet 12.10.06 kl 15:04
Endret: 12.10.06 kl 15:06