PH-penner og nøyaktighet? (side 2)
Skulle få pH ned 0,5 i går, før jeg eventuelt tar den under 7, men det var utrolig praktisk med pH pennen. Hadde aldri gidda måle så mye med dråpetesten Jeg har 8,3 i kranen, og karet var 7,8 så jeg snek meg nedover mot 7,3 med vannbyttet. Litt vanskelig å finne ut hvor mye det blir når man blander oppi det fra bøttene, men det gikk greit foreløpig. Går kjapt å følge med på pHen nå ihvertfall. Jeg brukte to punkts kalibrering, noe som gikk greit.
mona o: vet du om det går an å spare på disse kalibreringsvæskene? Tenker da på det jeg har i espresso koppene, ikke resten i posene.
mona o: vet du om det går an å spare på disse kalibreringsvæskene? Tenker da på det jeg har i espresso koppene, ikke resten i posene.
Postet 19.10.06 kl 09:52
Endret: 19.10.06 kl 09:53
biXenmona o: vet du om det går an å spare på disse kalibreringsvæskene? Tenker da på det jeg har i espresso koppene, ikke resten i posene.
Nei, jeg vet ikke om det går. Har selv aldri gjort det, men kaster den skvetten for hver gang.
Kjøpte en stor flaske kalibreringsvæske i fjor, og den har jeg enda
Så det er liksom ingen kjempe-utgift heller. Kalibrering gjør man jo bare i blant. Husker ikke hva som sto i bruksanvisningen, men... var det en gang pr mnd, tro?
Postet 19.10.06 kl 13:36
Postet 19.10.06 kl 13:41
Tenker bare høyt her Vil ikke RO-vann ha samme egenskap som kalibreringsvæske med Ph på 7,0?
Har også hørt at proben til Ph-testere uvanlig nok lever lengre ved hyppig bruk, enn om man bare tester av og til.
Noen som har erfart det samme? Skal vistnok ha noe med at dette vatt-stumpen (eller hva *** man skal kalle det) har en tendens til å tørke ut om man bare måler et par ganger i måneden
Har også hørt at proben til Ph-testere uvanlig nok lever lengre ved hyppig bruk, enn om man bare tester av og til.
Noen som har erfart det samme? Skal vistnok ha noe med at dette vatt-stumpen (eller hva *** man skal kalle det) har en tendens til å tørke ut om man bare måler et par ganger i måneden
Postet 19.10.06 kl 16:41
Postet 19.10.06 kl 17:09
biXenHvem i Norge selger disse væskene? Kanskje ikke så nøye om jeg får Hannah væske, så lenge de har rette ph punktet.
Jeg kjøpte Hannah kalibreringsvæske for ph 7 ved siste kjøp, men har tidligere kjøpt den som måtte passe eller som jeg finner først Merke er egentlig likegyldig, bare det er kalibreringsvæske fra en pålitelig produsent og med rett ph i forhold til hva du ønsker å teste mot (velg den kalibreringen som ligger nærmest det du vil ha som testresultat).
Webzoo har f.eks. denne (står ikke produsent/merke) til kr 70. Men det står heller ikke hvor mye det er, så den hadde jeg ikke kjøpt før de kan fylle ut litt mere info på det de selger....
Jeg har nettopp vært innom flere av de norske nettbutikkene, og det ser merkelig nok ut til at de er dårlige på kalibreringsvæsker.
Aquarius zoo har småposer til engangs-bruk for 25 kr, men det er bortkastet å kjøpe sånt småtteri vel..?
Jeg fant imidlertid en 50 ml flaske hos Tropefisk fra JBL til 99 kr. Tropefisk har forresten som eneste norske nettbutikk (som jeg har funnet iallefall) det som kalles "Oppbevaringsvæske" (brukes hvis det er lenge mellom hver gang man bruker pennen. Ikke nødvendig ved omtrent daglig bruk)
Den kalibreringsvæsken jeg kjøpte i fjor fra Hannah inneholder en halv liter...! Kan ikke huske den var noe spesielt dyr heller, synd jeg ikke husker hvor jeg kjøpte den men det var nok kanskje i dansk eller tysk nettbutikk.
Rensevæsken er rett og slett destillert vann. Det står nemlig på Sera-flasken jeg har med rensevæske, med tysk tekst; "Destillertes wasser". Man får kjøpt destillert vann på apotek også.
Akvarieudstyr i Danmark har dette vareutvalget
Postet 19.10.06 kl 18:05
Endret: 19.10.06 kl 18:10
PS!
Hvis Hannah kalibreringsvæske skulle være ønskelig, fant jeg halvlitersflasker med det i en tysk nettbutikk.
Hvis Hannah kalibreringsvæske skulle være ønskelig, fant jeg halvlitersflasker med det i en tysk nettbutikk.
Postet 19.10.06 kl 18:37
Postet 19.10.06 kl 20:35
Postet 19.10.06 kl 22:27
biXenTakk for linker. Jeg trenger to væsker ja, 7.01 og 4.01 eller 10.01 står det vel hvis man skal bruke to punkts. Men det går jo med et også. Får se hva jeg finner :) Displayet var litt rart idag, men det ordna seg når jeg lot den stå på en stund, forvirra dings.
Skal du bruke den til vann med pH over pH 7, bruker du 7.01 og 10.01
Under pH 7, bruker du 7.01 og 4.01
Postet 19.10.06 kl 22:44
Postet 19.10.06 kl 23:48