Hvor lav temperatur tåler fiskene etter vannbytte? (side 2)

Panduro
Hva med å koke vann for å temperere kaldvann fra springen? Det må jo være mere lettvint enn å ha bøtter stående utover. Kobber og andre tungmetaller slipper man også.Eller er det andre grunner til at en ikke bør gjøre det?

Dersom det er små mengder, er det sikkert greit nok. Men for min del, som bytter mellom 5 og 700 liter i uka, blir det for voldsomt å drive å sløse bort strøm på å koke opp sikkert 150-200 liter vann i uka.

Har 4 slike 30L vinbøtter jeg bruker til å temperere vannet i. Disse står i gangen, eller på badet, alt etter som. Har tilgode å synes disse er i veien for meg
Bruker forresten ett par gamle, halvgærne, varmekolber til å temperere vannet til noen av karene.
mona o
Jeg bruker ALDRI varmtvannskranen når jeg bytter vann på akvariene. Er det noen som har SMAKT på vannet derfra...? Det smaker emment, guffent og ekkelt metallisk. Det er sikkert ikke uten grunn det anbefales å bruke kaldt vann til matlaging, og heller varme det opp på ovnen. Det er noe muffens med vannet i varmtvannsberederen, bakterier som tåler varmen der og annet ekkelt. Når det er vond smak for oss å drikke vann fra varmtvannskranen, hvordan er det ikke da for fisken å svømme i det??? Jeg har brukt vann fra varmtvannkranen til å spe ut kaldtvannet EN gang. Og dumme, dumme meg valgte å skifte vann på en tank med viltfanget fisk akkurat den ene gangen jeg prøvde..... f...også! De begynte å sprette på grusen og klø seg som gale! Det var helt forferdelig å se på. I den neste halvannen måneden som fulgte, klødde den ene seg så grusomt at den fikk store sår på hodet og døde. To av de andre fikk utvekster på buken og døde. Jeg tror det var bakterier i varmtvannsberederen de overhodet ikke taklet. Den grusomme kløingen og sprettingen de startet med i det øyeblikket det utspedde varmtvannet ble tømt oppi akvariet, vil jeg aldri se igjen!! Heretter kommer ikke en dråpe fra varmtvannstanken over i mine akvarier.

Hvis dette som du forteller er tilfelle, ville jeg umiddelbart ha skrudd opp temperaturen på varmtvannsberederen. Rørleggere anbefaler en temp på 70-75 grader. Det skal visstnok være nok til å ta knekken på evnt. farlige basselusker.
Jeg hadde ikke turt å drikke fra din varmtvannskran, nei!
Klart det har betydning hvor mange liter en må koke opp. Ennå har ikke vi flere liter enn at det hverken tar lang tid eller blir noen kjempeutgift på strømregningen. Mere praktisk enn å ha de stående på stuegolvet.
Takk for mange gode råd.
Tilfeldig bekjentskap
© MC Darup
Reklame for plussmedlemskap