Fôrer jeg Corydoras-fiskene mine for lite, tro? (side 2)

Jeg må si at jeg aldri har sett en så feit C.panda som den på bildet ditt, den må være overforet etter min mening. Jeg har hatt disse i flere omganger, og har nettopp kjøpt meg nye (6 stk). Disse var veldig tynne og små, så jeg får fore dem godt. Går dine i tank med bare andre coryer? Mine går med Platy og Sverddragere nå. Har du et godt råd om fôr de kan vokse godt på? (coryene altså) Det er nokså lett å få yngel på Pandaen, sist jeg hadde en bra gjeng vokste det av og til opp en søt liten tass i selskapsakvariet helt uten min hjelp. De er bare så utrolig søte der de ligger som miniatyrkopier av foreldrene sine og er kanskje bare en halv cm når en først får øye på dem. Lykke til med oppdrettet!
Tenkte også jeg skulle spørre om hvilket for de får.
Kan man ha Corydoras uten å måtte gi levende eller fryst for? Har sterk aversjon mot larver o.l.og ønsker heller ikke å ha dem i fryseboksen.

Panduro
Tenkte også jeg skulle spørre om hvilket for de får.

Mine får litt forskjellig. Jeg gir dem blant annet:

Sera vicachips (fôr til Cory og bunnfisk, tablettflak som faller til bunns)
Hikari sinking wafers
Wardley shrimp pellets
Tetra wafermix
Tetra diskus granulat (synker fort)
JBL synketabletter

Frosne røde mygglarver
-- "--- hvite mygglarver
Frossen artemia

Frysetørket tubifex

Panduro
Kan man ha Corydoras uten å måtte gi levende eller fryst for? Har sterk aversjon mot larver o.l.og ønsker heller ikke å ha dem i fryseboksen.

Om man kan? Vel, man kan jo helt klart, men man snyter dem jo for det aller beste da... Det finnes ikke noe annet Coryene setter mer pris på en saftige mygglarver eller artemia. Det er slikt fôr som gir topp trivsel.

Du behøver jo aldri å ta i den type mat. Bruk en pinsett.
Oppbevar pakningene i tette bokser med lokk i fryseren, så slipper du "å ha det liggende og slenge" der...?
Takker for meget utfyllende svar.
Hva med feks. Artemia i gele? Har sett at dette finnes. Vil det gjøre samme nytten mht til næringsverdi osv.? Bruker litt reker i gele til de fiskene jeg no har, og det setter de stor pris på.

Hilsen en med larvefobi
Tja, hvorfor ikke? Disse typene som er i gelè er jo pakket i tett forpakning og burde holde på ferskhet og smak ganske bra. Næringsverdien i dem ifht frossent fôr kjenner jeg ikke til, men antar den er helt grei. Så lenge pakningen er tett og ikke åpnet, så holder det seg vel til den evt datoen som er stemplet på.

Jeg har brukt disse typene i gelè selv, og Coryene liker dem ihvertfall og gasser seg med dem. Helt sikkert mere verdsatt av dem enn tørrfôr
Egg i Corydoras-karet:-)
I dette Corydoras-karet, hvor Corydoras panda er en av fem arter, har jeg fôret ganske intenst, synes jeg da de siste ukene. Så det er egentlig rart de er tynne enda. Men alt er jo relativt.... det jeg synes er mye, er kanskje ikke mye eller ikke nok?

Men de har fått mat to-tre ganger pr døgn, og jeg har variert så mye jeg kan og ofte gitt røde mygglarver o.l. flere dager i strekk.

Hadde håpet å kondisjonere pandaene til lek og egglegging.

I dag, rett etter at jeg slo på lyset, så jeg at noen har lekt i karet iallefall.... men jeg vet ikke riktig hvem.
Det er ikke C. sterbai eller C. aenus igjen. Deres egg er veldig små. Disse var typiske Cory-egg, men større enn C. sterbai og C. aenus sine. Mer på størrelse med det mine C. adolfoi legger (men de er i et annet kar da).
Så hvem art sine er det da tro? Og eggene, som jeg bare kunne se 2 stk av i javamosen, er nok lagt i går kveld eller i natt.
Synd det bare var to stk. Jeg synes ikke det er verdt bryderiet å ta dem ut for klekking da. Det er kanskje flere gjemt i mosen, det er store mengder javamose i karet...Resten er vel spist, tenker jeg, siden jeg ikke så leken og eggleggingen har de andre nok rukket å forsyne seg grovt.
Kunne ikke dy meg, men så etter flere egg...
...og fant tilsammen 9 egg i javamosen. Plukket dem ut og la dem til klekking i en egen beholder.

Da jeg tok dem opp og ikke så dem gjennom glasset, så jeg at de var ganske små i størrelse likevel. Så det kan være C. sterbai. Fant merkelig nok ikke et eneste egg på glasset, og der pleier det jo alltid å være noen etter en egglegging. Jeg tror det er enten C. aenus, eller C. sterbai. Men hadde det vært C. aenus tror jeg at jeg ville funnet flere egg i hver "klase", ikke ett og ett egg som nå.

Ifølge Ian Fullers bok "Breeding Corydoradine...", så legger C. panda egg med litt over 2 mm str. Det er relativt store Cory-egg, og de jeg fant i dag er ikke så "store". Samme med C. concolor, som også bor i denne tanken, de har også egg på str 2 mm iflg.boken.

Kan hende det er C. aenus likevel, de eggene har jeg sett før og de jeg fant i dag var like i str. Men C. sterbai har akkurat samme str, såvidt jeg husker, selv om det er noen mnd siden jeg så egg fra dem.

Vi får se
9 egg er lagt til klekking, med ny metode.
Kongler fra Svart-Or i vannet
Flere foringsspørsmål
Hei,
Er enig med de fleste når det gjelder Mona's inspirerende innlegg... Kan ikke forstå hvorfor jeg plutselig har både Apisto'er og Cory'er å er på vei for å samle eikeløv....Kremt Kremt.... : )

Men det jeg lurte på var:
Hvordan får du gitt Cory'ene Tubifex? dette flyter jo som en dupp....
Hvordan gir du mygglarver?

Har de i ett kar med Apistogramma Agasizzi og noentetra samt noen guppy, når jeg gir dem mygglarver er disse raske med å forsyne seg, mens coryene reagerer nesten ikke... Dette er Corydoryas Panda...
har 10 stk, de er ikke voksne enda, er fra 2-2,5 cm.... Blir kallt B-gjengen.. hehe
Fôring med frysetørket tubifex gjør jeg sånn:
Tereriks
Men det jeg lurte på var: Hvordan får du gitt Cory'ene Tubifex? dette flyter jo som en dupp.... Hvordan gir du mygglarver?

Når jeg gir en terning frysetørket tubifex, så tar jeg den mellom to fingre, stikker armen ned i akvariet og går helt ned til bunnen med den. Der, rett over sandlinjen, skviiiiiiiser jeg den med pekefingeren mot frontglasset. Hardt!! Det bobler ut masse ørsmå luftbobler av den, og jeg trykker den godt og hardt mot glasset inntil terningen nesten er helt flat. DA sitter den som limt til glasset Og den sitter akkurat der Coryene kan få tak i maten; nede ved bunnen. De gnafser løs små biter med munnene sine.

I kar med sugemaller funker ikke dette, fordi de med sine raspende sugemunner suger og river løs terningen veldig lett. Når mine L-144 er bortpå, så "ødelegger" de. Heldigvis ser det ikke ut til at tubifex er deres favorittmat også, slik som hos Coryene, for terningen får stort sett være i fred for L-144'erne.
Men Coryene står som en tettpakket mølje i en stjerne rundt terningen og fråtser vilt

Frosne, røde mygglarver gir jeg med pinsett. Tar en bit fra pakningen i fryseren med pinsetten, går bort til akvariet og stikker den noen cm under vannet og vifter litt med pinsetten. Tinte mygglarver flagrer ned mot bunnen (de synker), og i løpet av noen sekunder er hele biten tint og falt ned. Ferdig
Hei Mona!

Lurer på om det er mulig å få en liten oppdatering på denne tråden her?
Er pandaene dine fortsatt tynne? Eller fant du en måte å fore de opp på?

For ca en måned siden kjøpte jeg meg en gruppe på 10 c.panda selv. Jeg sitter og kikker på de, og synes de ser litt stusselige ut, som den tynne du tok bilde av. Ikke sikker på om de er så tynne som den, men langt fra så runde som c.aeneusene jeg hadde for et par år siden.

Det som er litt spesielt med akvariet de går i, er at fiskene som gikk der før ble byttet ut med alle fiskene som går der nå samtidig. Dermed synes jeg det er litt vanskelig å finne ut hvor mye mat som er optimalt. Er lettere når fiskene flytter inn litt etter litt...

Ph er ca7, gh 10 og tempen ca 24C.

Jeg forer med frossen artemia, wardley shrimp pellets, tetra ciclid sticks, tetra tabimin og litt flakfor i akvariet.

Jeg har mange fisk oppi der som er kjappe på matfatet, og selv om jeg ser at pandaene spiser er jeg altså litt bekymret for at de ikke spiser nok... De er jo så virrete og retningsløse også, ikke alltid like flinke til å sikre seg maten.

Så tips om hva du evt. endte opp med å gjøre med dine, og resutatet nå som det har gått litt tid hadde vært flott!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap