xxl-scalarer og besetningsfordeling 240l og 375l (side 2)

Støtter Monas innlegg.

Jeg lærte dette på den smertefulle måten, da jeg begynte med skalarer.

Mistet en nydelig hun jeg hadde en gang. Det var i et 375 liters akvarium med mange planter.
Scalare-erfaringer.
Jeg har hatt Scalarer lenge, og mistet noen av og til. Et par dannet seg i 375l la egg, men var dårlige til å passe dem, så de første forsvant. Flere av de andre Scalarene døde i denne perioden, men jeg har ikke tenkt over at de jagde hverandre til døde.... Når jeg tenker meg om var det mye krangling ja.
På samme tid fikk jeg tilbud om å ta over en del fisk. Kom dit og syntes så synd på en enorm Scalare som gikk i en 63l, at jeg tok den med hjem. Den var mye større enn de andre jeg hadde, men var veldig sky, den hadde vært alene Scalare lenge. I misforstått godhet kjøpte jeg en flott nokså stor Scalare som hadde stått på dyrebutikken lenge. Denne var utrolig aggressiv, knertet den store jeg hadde fra før til slutt, og splittet det paret jeg hadde fra før...
Så ble det egg og yngel av disse to i stedet. Etter mye om og men, og enormt mye jobb i en periode jeg egentlig ikke hadde nok overskudd pga. sykdom, ga jeg opp og reiste bort. Yngelen døde som fluer uansett hva jeg gjorde, så jeg tok meg fri noen dager og ga blaffen..... Da jeg kom hjem var utrolig nok noen få fortsatt i live. Satte dem i en sekskant med strømpe over pumpa, og foret dem med microfor. En med utrolig livskraft overlevde mot alle odds denne behandlingen (Eller mangel på sådann) og ble både stor og flott. Dvs. den ble ike xxl akkurat da, men den vokste opp på bare flakfor og ble deretter.

Men over til de to eller fire jeg skal ta til meg i tillegg til de tre jeg har.
Disse er så vidt jeg vet to par, hvor vidt de går i samme kar nå, vet jeg ikke, men jeg har da sett at andre på forumet har mange i samme kar? Det er vel helst i kar uten særlig mye annen fisk da.
Jeg har en mistanke om at de tre jeg har fra før er av samme kjønn, de har i alle fall aldri gjort noen antydning til å danne par. To av dem har gått sammen i et kar hos forrige eier, men uten å legge egg der. Hos ham er det utrolig hardt vann, og det går de i nå også, så det er vel mulig det er grunnen til manglende lek.

Ved å gjøre de forandringene i besetningene i 375l som jeg skisserte ovenfor, og i tillegg sette Kardinaltetra og Kileplettrasbora over i et kar sammen med Venusfiskene mine og en gjeng Pandamaller, kan jeg gi Scalarene en mye lavere GH. Dessuten vil da 375l bli et kar for relativt stor fisk, noe som er bra fordi det står relativt langt fra sitteplassene i stua. Det fungerer som romdeler mot kjøkkendelen i leiligheta.

Med denne løsningen blir innholdet:

5-7 Scalarer, et eller to etablerte par
5-7 Torpedobarber/Puntius denisoni = Denisons barbe
2 Ancistrus
6 Kongotetra
8 Corydoras melanistus breviostris
3-5 Corydoras sp. av lignende type
2 Praktbotia, evt skaffe noen flere

Jeg vet at disse mallene som jeg få av, burde ha hatt flere av samme type sammen med seg, men har aldri klart å finne ut hva de er. Det er antagelig to ulike typer, som jeg tok for å være samme da jeg kjøpte type to. De er nokså like, begge har små sorte prikker strødd utover i hele kroppen, samlet i en linje langs siden av kroppen, begge har maske, mens den ene typen har kileflekk i ryggfinnen, som den andre mangler.
Halefinnen har prikkene i vinkelmønster parallellt med vinkelen på enden av halefinnen. Dette vinkelmønsteret gjentar seg med visse mellomrom bakover halen. Bunnfargen er nokså lys, ikke fullt så hvit som Panda, men en anelse mer grålig.

Får noen en aha-opplevelse og skjønner hva jeg har, eller tror de vet hva det kan være, så ville jeg være takknemlig for svar. Det er utrolig mye jobb å lete i fiskebasen når en overhode ikke har peiling, jeg har prøvd, men uten å finne dem.
Innvendig AM-TOP i 375l
Har satt inn to AM-TOP pumper her nå. Den ene er AT-1000F, den andre er AT-800F. Satte på diffusor på den største. Rørte litt opp i slam på bunnen for å få det over i de nye pumpene. Skal slamsuge og bytte 1/3 av vannet noen ganger med få dagers mellomrom så jeg får ned dH i karet (Og innhold av andre giftstoffer så klart) Her er vannet normalt veldig bløtt i krana, ned mot null.
Er derfor overraska over at dH i min relativt nyoppsatte 240l viste seg å være på 14-15 i dH ved måling etter omtrent fem uker. Dette karet skal imidlertid bli hjem for levendefødere og barber pluss maller fremover, så jeg skal ikke gjøre noe her foreløbig.
Rettelse av siste besetningsforslag.
Glemt selvfølgelig å ta med båndguramiene mine, Jeg har seks stykker, og må fordele dem i de to største karene mine. En av dem vet jeg er en hann, for den har tydelige farger, en eller to er jeg temmelig sikker på er hunner, mens resten er usikre. Kjøpte dem på to ulike steder, og de siste jeg kjøpte var nok yngre, for det er ennå umulig å si sikkert hva som er hva.
Jeg burde nøyd meg med de tre jeg kjøpte først... Sukk.... Det er lenge siden jeg har hatt Guramier og jeg hadde glemt/misforstått dette med å holde dem parvis...
Håper det viser seg å bli to hanner og fire hunner, for da kan jeg dele dem i tre pluss tre, fordelt i de to største kara mine. Blir det tre pluss tre eller enda værre, overvekt av hanner, blir jeg nødt til å selge noen av dem.
Når det gjelder scalarene jeg har flovet deg, så er det ett etablert par, (men som ikke har kommet lenger enn eggleggingsstadiet i selskapsakvariet), samt "to enslige".

Disse går per i dag sammen en haug med praktbotia - så de er vant til det. Hos meg har dette gått bra, men generelt har det vel blitt frarådet å ha praktbotia og scalare sammen tror jeg?

Det eneste problemet scalarene har med praktbotiaene er at de er rå på å stjele eggene deres om natta - så oppdrett på scalare i selskapsakvariet har vært en saga blott etter at de begynte å være i samme kar
Besetninsforslag 240l
Sluttresultatet blir som følger:

10 Odessabarber (Skulle bare ha 8, men selger fikk med seg så mange i
hoven......)
2-3 Båndguramier
6 Xenotoca eiseni
3-4 Sverddragere
10-12 Platy
11 Corydoras aeneus
2 C. aeneus "gullsøm"
1 Albino pansermalle
1 Ancistrus

I tillegg kommer 6 Siamesiske algeetere som ble kjøpt inn som algespisere.
Disse vil nok bli flyttet til 375l etter hvert, hvis de tåler bløtt vann, da.

Jeg har også et nydelig par Praktbarber som jeg ikke vet helt hvor jeg skal sette, disse er overlevende fra en gruppe. Tre gullbarber, hvorav en er halvblind, vil bli avlivet. Lurer på om jeg skal prøve å få solgt dem til noen som har flere. De er ikke så store, så jeg vurderer å sette dem i 83l sammen med småfisken, om jeg ikke får solgt dem med det første.
Scalarer
Med andre ord vil jeg risikere å ende opp med tre par og en enslig Scalare om jeg kjøper fire av Liz. Dette vil nok bli minst ett par for mye..... Jeg er imidlertid forberedt på å klekke eggene uten foreldrenes hjelp, ved å flytte bladet, om jeg ønsker yngelen skal leve opp. Vel, i verste fall får jeg selge et avlspar eller to om det går helt galt. Eller kanskje Liz vil ha et par tilbake når hun har fått flytta?
En annen løsning er å la Liz beholde paret sitt, og heller bare kjøpe de to andre. Jeg må tenke litt på dette. Kanskje det blir den beste løsningen. Fem store Scalarer er jo en bra flokk.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap