Er dette stort nok akvarium for en oscar? (side 2)
Vi kommer med forskjellige anbefalinger, så er det opptil enhver å velge hva som føles riktig. Når det gjelder opplysningene i fiskebasen synes jeg at 500 liter som anbefaling er et godt kompromiss.
Det er ingen grunn til å legge skjul på at vi som jobber endel med basen foretrekker å anbefale romslige akvarier. Vi er fullt klar over at fisk kan holdes greit i akvarier som er mindre enn dette. Minstestørrelse på akvarium er bare en anbefaling. Alle står fritt til å gjøre egne vurderinger.
Det er ingen grunn til å legge skjul på at vi som jobber endel med basen foretrekker å anbefale romslige akvarier. Vi er fullt klar over at fisk kan holdes greit i akvarier som er mindre enn dette. Minstestørrelse på akvarium er bare en anbefaling. Alle står fritt til å gjøre egne vurderinger.
Postet 19.01.07 kl 13:44
Postet 19.01.07 kl 14:56
hallo!!!!
1cm fisk pr. liter
Postet 03.07.07 kl 12:33
Postet 03.07.07 kl 12:41
MC DarupHvorfor sier du "1 cm fisk pr 1 L vann"? Regner med det er for å påpeke for en dustete "regel" dette er? :) Jeg ville ikke satt en fisk på 60 cm i en 60 liter.
Helt enig, 1cm pr literregelen er død, druknet, begravet, og glemt. Det er noen få som har denne ytterst vagt i minnet, men de fleste har lært bedre.
Ett ennå bedre eksempel enn det MC tar frem her:
Se for deg ett kar på 720L. Dette skulle med andre ord kunne huse tilsammen 7,2meter fisk.
Dette tilsier 14,4 fisk på en halvmeter (den som er 0,4 er død og halvspist ).
Hvordan tror du fiskene ville hatt det i ett så "lite" kar sett opp mot størrelsen ? Itj bra, for å si det svært enkelt.
På den andre siden, kan karet gjerne huse en stim på 3-400 små tetra, f.eks neontetra (eneste art i de frie vannmasser).
Dette utgjør fort behov for 1200L vann etter denne metoden å beregne antall fisk
Postet 03.07.07 kl 14:36
runar o.kvien1cm fisk pr. liter
For å virkelig understreke hvor feil den gamle påstanden er,
skal man da kunne ha en voksen Oscar (på 30 cm) i en 30 liter...? Det gjør jo ikke noe at nesa butter i glasset i ene enden, og halefinnen krøller seg mot glasset i den andre enden?
Jeg kan ikke fatte og begripe hvordan den idiotiske påstanden har oppstått. 1 cm fisk pr liter vann!!?? Det er jo helt bak mål!
Postet 03.07.07 kl 14:39
Endret: 03.07.07 kl 14:39
Postet 29.07.07 kl 16:22