- Hjem
- Forum
- Foto & Film
- Canon overrasker! (side 2)
Canon overrasker! (side 2)
Før jeg bestillte kameraet leste jeg gjennom det som var av tester og foto relaterte forum på nett.
Det som ble sagt på bl.a foto.no var det var minimal forskjell på Nikon og Canon. Det ble en smakssak hvilken av de to en gikk for. Begge hadde positive og negative sider som hver og en måtte se på og gjøre seg opp en mening om hvilke behov en hadde.
Hvorfor jeg valgt Canon:
400D koster ca 7000,- med 18-55 objektiv. Nikon D80 er vel et par tusen dyrere. Og jeg hadde i utgangspunktet tenkt å skaffe meg en brukt 350D til rundt 4000,-. Så 400D var på grensen til det budsjettet mitt tillot
Men jeg hadde nok selvsagt blitt like fornøyd med en Nikon 70s eller D80.
Nå skal det også sies at jeg ikke har fått kameraet enda, så jeg kan ikke si noe om hva jeg syns om det.. Juleaften kommer tidlig for meg i år, viss bare posten får fingen ut.. Hehe..
Det som ble sagt på bl.a foto.no var det var minimal forskjell på Nikon og Canon. Det ble en smakssak hvilken av de to en gikk for. Begge hadde positive og negative sider som hver og en måtte se på og gjøre seg opp en mening om hvilke behov en hadde.
Hvorfor jeg valgt Canon:
400D koster ca 7000,- med 18-55 objektiv. Nikon D80 er vel et par tusen dyrere. Og jeg hadde i utgangspunktet tenkt å skaffe meg en brukt 350D til rundt 4000,-. Så 400D var på grensen til det budsjettet mitt tillot
Men jeg hadde nok selvsagt blitt like fornøyd med en Nikon 70s eller D80.
Nå skal det også sies at jeg ikke har fått kameraet enda, så jeg kan ikke si noe om hva jeg syns om det.. Juleaften kommer tidlig for meg i år, viss bare posten får fingen ut.. Hehe..
Postet 02.11.06 kl 23:42
Postet 03.11.06 kl 00:15
Jeg kan ikke si noe om Nikon Kamera. Men det jeg kan si er at Canon EOS 400D tar seriøst gode bilder, og grunnen til at jeg kan si det er for at jeg har et 400D. Og er meget fornøy me det så langt. Men hvis det er noen her som har tenkt å kjøpe Canon 400D.
-Jeg tok et par bilder med kamera på auto modus hvis jeg skal kalle det det da. Og var ikke helt fonøyd men etter litt trening, gjikk det seg til. Så det jeg gjorde var at jeg sette kamera på M (Manual) mode. Og testet litt og kom fram til at disse inst. var gode
- Lukketid 1/200sek er bra og det er maks hvis en bruker Blits, men hvis du ikke skal bruke blits kan det maks være 1/4000 sek. Jo høyere lukketid desto lysere bilde. Liten lukketid gir mørke bilder.
- Der som det Står F har jeg på 8.0 Som er bra for meg husker ikke hva det står for.
- Og ISO på 400.
Jeg må si det at det blir gode bilder med de inst hvertfall for meg. men det gjelder og trenge og finne ut av hva som er best for deg. Med tanke på hvilket lys som er i akvarie. Det er ikke sikkert disse inst er noe fasit for andre. Men jeg er meget godt fornøyd me kamera. Så hvis noen spør meg hva jeg vil annbefale så sier jeg Canon EOS 400D.
Andreas Bjørvik
-Jeg tok et par bilder med kamera på auto modus hvis jeg skal kalle det det da. Og var ikke helt fonøyd men etter litt trening, gjikk det seg til. Så det jeg gjorde var at jeg sette kamera på M (Manual) mode. Og testet litt og kom fram til at disse inst. var gode
- Lukketid 1/200sek er bra og det er maks hvis en bruker Blits, men hvis du ikke skal bruke blits kan det maks være 1/4000 sek. Jo høyere lukketid desto lysere bilde. Liten lukketid gir mørke bilder.
- Der som det Står F har jeg på 8.0 Som er bra for meg husker ikke hva det står for.
- Og ISO på 400.
Jeg må si det at det blir gode bilder med de inst hvertfall for meg. men det gjelder og trenge og finne ut av hva som er best for deg. Med tanke på hvilket lys som er i akvarie. Det er ikke sikkert disse inst er noe fasit for andre. Men jeg er meget godt fornøyd me kamera. Så hvis noen spør meg hva jeg vil annbefale så sier jeg Canon EOS 400D.
Andreas Bjørvik
Postet 03.11.06 kl 01:39
F er vel blender det da... Ved lave blendertallet, så blir det sluppet inn mye lys til bildebrikken og en kan ha kortere lukkertider. Har vel også noe å si på dybdeskarpheten i bildene. Mindre del av bildet som blir fokusert med f.eks F1,8. F22 vil da følgelig gi bedre dybdeskarphet, men da må en vel også ha lengre lukkertider?
Correct me if I`m wrong.. Dette er bare min tolkning av ting som jeg har lest den siste tiden.
Correct me if I`m wrong.. Dette er bare min tolkning av ting som jeg har lest den siste tiden.
Postet 03.11.06 kl 08:16
Postet 03.11.06 kl 09:18
TooleiF er vel blender det da... Ved lave blendertallet, så blir det sluppet inn mye lys til bildebrikken og en kan ha kortere lukkertider. Har vel også noe å si på dybdeskarpheten i bildene. Mindre del av bildet som blir fokusert med f.eks F1,8. F22 vil da følgelig gi bedre dybdeskarphet, men da må en vel også ha lengre lukkertider? Correct me if I`m wrong.. Dette er bare min tolkning av ting som jeg har lest den siste tiden.
I artikkelen om akvafoto, som jeg skrev for noen år siden, har jeg forsøkt å forklare litt om blender/lukker og sammenhengen mellom disse og hva dette gir av resultat. Artikkelen er skrevet på grunnlag av bruk av et mer avansert kompaktkamera, men det er ganske almenngyldige beskrivelser som gjengis der.
Postet 03.11.06 kl 13:01
Endret: 03.11.06 kl 13:03
Eller for en veldig lang og detaljert forklaring på bare "f" delen, sjekk f.eks. Wikipedia sin artikkel(engelsk).
Anbefaler å lese Bjarne sin artikkel, flotte forklaringer, og, som alltid, flotte bilder som eksempler.
Anbefaler å lese Bjarne sin artikkel, flotte forklaringer, og, som alltid, flotte bilder som eksempler.
Postet 03.11.06 kl 13:49
Postet 03.11.06 kl 17:16
Postet 04.11.06 kl 13:16
Endret: 04.11.06 kl 13:17
Da har jeg brukt kameraet i en dag og tatt rundt 200 bilder.. Må si jeg er strålende fornøyd med dette kameraet
Flotte bilder tom. i dårlig lys med høy ISO. Det eneste jeg til nå kan sette fingen på er at det kan gå litt lang tid viss en tar mangen bilder etterhverande (som en ofte må gjøre for å få bra bilder av fisk) med blitz. De første 5-6-7 bildene kan en ta rimelig kjapt etterhverandre, men så begynner det å ta "lang" tid (3-4 sek) før blitzen er klar igjen..
Muligens de eksterne blitzene er raskere?
Men for all del, dette kameraet er jeg strålende fornøyd med til nå ihverfall
Flotte bilder tom. i dårlig lys med høy ISO. Det eneste jeg til nå kan sette fingen på er at det kan gå litt lang tid viss en tar mangen bilder etterhverande (som en ofte må gjøre for å få bra bilder av fisk) med blitz. De første 5-6-7 bildene kan en ta rimelig kjapt etterhverandre, men så begynner det å ta "lang" tid (3-4 sek) før blitzen er klar igjen..
Muligens de eksterne blitzene er raskere?
Men for all del, dette kameraet er jeg strålende fornøyd med til nå ihverfall
Postet 05.11.06 kl 19:01
Endret: 05.11.06 kl 19:02
Nydelige bilder toolei
Den Sommerfuglcichliden hadde utrolig vakre farger, er det den vanlige typen eller en annen variant?
Postet 06.11.06 kl 04:28
Postet 06.11.06 kl 08:38
Postet 06.11.06 kl 10:30
Postet 06.11.06 kl 10:44
Ah, jeg bruker aldri blitz selv. Tror nok du kan tweake litt med kameraet ditt og få bildene mer lyssterke. Bare pass på at selve fisken er helt skarp så er det jo ikke så nøye med resten, i RAW format kan du jo stille på saker og ting etterpå i Photoshop sitt raw plugin også på originalbildet. Skal se om jeg ikke kikker litt på et av bildene senere, og evt. skriver ned hva jeg gjør.
Jeg venter på noen bolivianere selv, og sikler på et 400D også, så jeg synes du frister litt mye her inne nå :P
Jeg venter på noen bolivianere selv, og sikler på et 400D også, så jeg synes du frister litt mye her inne nå :P
Postet 06.11.06 kl 12:00
Postet 06.11.06 kl 12:08
Postet 06.11.06 kl 14:06
Endret: 06.11.06 kl 14:07
Postet 08.11.06 kl 12:22
Postet 08.11.06 kl 12:52
Postet 08.11.06 kl 13:32