- Hjem
- Forum
- Foto & Film
- Fotokonken november 2006! (side 2)
Fotokonken november 2006! (side 2)
Postet 10.11.06 kl 19:56
biXenUmulig å være i toppen uten å ha et bra kamera. Men man kan jo ha det gøy likevel :)
Er ikke enig med deg der. Så for noen mnd siden et bilde i A4 format, tatt med et veldig gammelt 2 Mpx kompakt kamera.
Kunne bare måpe og håpe jeg en gang i fremtiden kunne ta et så bra bilde.
Fotografen sa at bildet var ment som en demonstrasjon på at det ikke er utstyret som teller, men personen som betjener det.
Postet 10.11.06 kl 21:04
Postet 10.11.06 kl 21:07
Terje AndersenSå for noen mnd siden et bilde i A4 format, tatt med et veldig gammelt 2 Mpx kompakt kamera.
Bildestørrelsen vi benytter i fotokonken tilsier 1 Mpx kamera. Har man god optikk er det ikke noe problem å ta bilder til konken med dette.
Problemet oppstår i det øyeblikk man må ta utsnitt, det er da antall pixler kommer til sin rett.
Postet 10.11.06 kl 21:15
Postet 10.11.06 kl 21:17
Terje Andersen[QUOTE=biXen]Umulig å være i toppen uten å ha et bra kamera. Men man kan jo ha det gøy likevel :)
Er ikke enig med deg der. Så for noen mnd siden et bilde i A4 format, tatt med et veldig gammelt 2 Mpx kompakt kamera.
Med en god printer så ser et bilde tatt med et bra 1Mpixel kamera også bra ut, da megapixler er nesten uten betydning når nivået er så høyt som nå til dags likevel. Den eneste fordelen med det er at du kan ta utsnitt av mindre deler av bildet, i f.eks. bruk som til denne konkurransen. Optikken er det viktige, og med objekter som flytter på seg, som fisk, så er det klinkende umulig å få SKIKKELIG bra bilder uten kamera som kan "fryse" bildet. Med en gang man tar i et dig. speilrefleks kamera så merker man det.
Postet 10.11.06 kl 21:27
Mulig det var dårlig skrevet. Har aldri ment at det er ant. pix som er av betydning. Henvisningen til ant pix var ment for å gi en indikasjon på hvilket utstyr han benyttet.
Dog at 1 Mpx kamra gir en god utskrift i A4 format dersom du har en god printer er jeg ikke helt enig i. Bildet vil være helt på kanten kvalitetsmessig og du vil flere steder i bildet se kornete kanter. Skriveren legger ikke til flere detaljer i bildet. Men det var heller ikke det jeg ville frem til.
Det jeg ville frem til var at en med "dårlig" utstyr kan konkurere med en med ekstremt godt utstyr. Det er ikke utstyret som lager gode bilder, men kunnskapen til den som bruker utstyret.
Er dog med på det du sier, det er lettere å få til gode bilder med godt utstyr enn med "dårlig" utstyr, dersom man ikke har kunnskapen til å ta gode bilder med "dårlig" utstyr.
Det eneste som kreves for å fryse et bilde er å kunne velge passende lukkerhastighet, hvilket også er mulig uten å ha et speilrefleks kamera.
Men har man kunnskap og speilrefleks med gode objektiver, er man i stand til å ta bilder som ikke er mulige å få til med "dårlig" utstyr.
Dog at 1 Mpx kamra gir en god utskrift i A4 format dersom du har en god printer er jeg ikke helt enig i. Bildet vil være helt på kanten kvalitetsmessig og du vil flere steder i bildet se kornete kanter. Skriveren legger ikke til flere detaljer i bildet. Men det var heller ikke det jeg ville frem til.
Det jeg ville frem til var at en med "dårlig" utstyr kan konkurere med en med ekstremt godt utstyr. Det er ikke utstyret som lager gode bilder, men kunnskapen til den som bruker utstyret.
Er dog med på det du sier, det er lettere å få til gode bilder med godt utstyr enn med "dårlig" utstyr, dersom man ikke har kunnskapen til å ta gode bilder med "dårlig" utstyr.
Det eneste som kreves for å fryse et bilde er å kunne velge passende lukkerhastighet, hvilket også er mulig uten å ha et speilrefleks kamera.
Men har man kunnskap og speilrefleks med gode objektiver, er man i stand til å ta bilder som ikke er mulige å få til med "dårlig" utstyr.
Postet 10.11.06 kl 22:32
Jeg forsto at du ikke var helt grønn da Og jeg er ikke helt uenig. Men selv om jeg ikke er noen mesterfotograf så ser jeg at mangelen på stativ, og at man ikke kan gå langt nok ned i visse verdier, så er man veldig begrensa. Og hvis du bare mente digitalkamera kontra digitalt speilrefleks, så er jo det også sant, men nå er ikke digital speilrefleks så sykt dyrt lengre heller.
Første sammenligningen din var likevel veldig printeravhengig, men ikke helt søkt om man snakker om motiv som står stille. Man får bra bilder av mange kamera da. Selv om 1Mpixel ikke er bra nok til A4 i utgangspunktet. Men når motivet beveger seg så er det rett og slett ekstremt vanskelig å nå opp. Man kan fikse mye med etterbehandling så lenge man får motivet klart, men det er ikke bare bare det heller. De spennende bildene er som oftest de som noe skjer i.
Første sammenligningen din var likevel veldig printeravhengig, men ikke helt søkt om man snakker om motiv som står stille. Man får bra bilder av mange kamera da. Selv om 1Mpixel ikke er bra nok til A4 i utgangspunktet. Men når motivet beveger seg så er det rett og slett ekstremt vanskelig å nå opp. Man kan fikse mye med etterbehandling så lenge man får motivet klart, men det er ikke bare bare det heller. De spennende bildene er som oftest de som noe skjer i.
Postet 10.11.06 kl 23:13
Terje Andersen[QUOTE=biXen]Umulig å være i toppen uten å ha et bra kamera. Men man kan jo ha det gøy likevel :)
Fotografen sa at bildet var ment som en demonstrasjon på at det ikke er utstyret som teller, men personen som betjener det.
Hehe. Ønsket ikke å sammenligne i det hele tatt.
Det jeg ville frem til er det som stod i siste avsnitt.
Første avsnitt var kun skrevet for å gi det siste avsnittet mening.
Dog var dette dårlig skrevet da det lett kunne misforstås.
Det er ikke umulig å lage gode bilder med "dårlig" utstyr.
Det er kunnskapen om å ta bilder som er viktig.
Et bilde kan være perfekt på alle måter, men har det ikke et godt motiv kan et annet "dårlig" bilde med et meget godt motiv være vinneren.
Det var heller ikke kvaliteten på utskriften av bildet hans som imponerte meg, men hvor fengende det var. Et utrolig fint bilde.
Den som ikke har råd til eller prioriterer et speilrefleks har likevel en god mulighet til å være med i konkuransen, og kanskje vinne. Dersom noen ønsker og øke sine foto kunnskaper for en rimelig penge, anbefaler jeg boken "Digital fotografi i praksis" ISBN 82-7780-052-5.
Postet 11.11.06 kl 00:27
Endret: 12.11.06 kl 13:05
Postet 11.11.06 kl 00:30
Nei vi snakket nok litt forbi hverandre, det er fullt mulig å ta bra bilder. Men for meg begrenser det seg litt i bildebrikken og muligheten til å kapre øyeblikket fort nok. Og det var det jeg mente, mener selv jeg har nokså bra kontroll på innstillingene nå, og tar også dugane bilder, så alt er mulig. Men fremover vil jeg bruke lengre tid på kamerainnstillinger enn på Photoshop tweaking
Postet 11.11.06 kl 00:56
Postet 11.11.06 kl 13:16
Postet 13.11.06 kl 22:39
Postet 14.11.06 kl 21:56
Postet 15.11.06 kl 10:17
Postet 15.11.06 kl 10:31
Postet 15.11.06 kl 16:23
Postet 16.11.06 kl 19:25
Postet 16.11.06 kl 19:50
Postet 16.11.06 kl 21:32