Medisinen ser ikke ut til å virke. (side 2)

Her er bilder av fisken like før min sønn tok ut kontakten til luften.....
Om det var det som var årsaken til at den plutselig lå på siden og kavet vet jeg ikke, men den var uten "bruseluft" maks en halv time.....

Trolig vil den dø av medisinen akkurat som Frank sa.......
Enda en grunn til å finne ut hva den har
Usj.....
Ja nå passer overskriften til denne tråden bare bedre og bedre...
Tror nesten jeg ville latt den fisken slippe mer lidelser nå jeg.
synes det ser ut som om belegget har smittet av på glasset?? Merkelig om det stemmer for sopp ol henger ganske godt fast. Fikk meg til å huske på historien der sønnen til en venninne hadde smurt gullfisken inn med bodylotion...

Jeg plukket den over i annet vann med det samme jeg så hva som hadde hendt.. Har aldri blanda salt så fort før. Den har kommet seg noe, og henger ved livet ennå..... medisin er stygge greier........

Er nok enig med deg, men må nok vente til min sønn har lagt seg..... han blir så lei seg..........
Aquadama
synes det ser ut som om belegget har smittet av på glasset?? Merkelig om det stemmer for sopp ol henger ganske godt fast. Fikk meg til å huske på historien der sønnen til en venninne hadde smurt gullfisken inn med bodylotion...

Neida, det har ikke smittet... Det er plastglass. Et terrarium eller hva det nå heter...Utsiden er ikke helt 100 % ren er jeg redd....
Ja, så er den død.

Lurer på om jeg kan kontakte mattilsynet og spørre om de kan finne ut hvilken sykdom den hadde.
Tror det finnes en del vetrinærer som tar seg av slikt også. Godt den tok kvelden, den så ikke veldig bra ut akkurat...

Da ringer jeg veterinæren også.

Jeg fant disse syke på lørdag. Den ene døde på søndag og denne altså av medisinen i går.........
Enda så godt jeg holder øye med dem og steller dem ble de altså syke.
Må legge til at jeg kjøpte dem for godt og vell tre uker siden og da hadde den som døde først nettopp kommet seg av hvitprikk. Jeg kjøpte disse samtidig og hadde de i karantene sammen i knappe fjorten dager. Så ingenting galt med dem og satte de i hovedkarret, så skjer dette noen dager etter. Til å bli sprø av!!!
Det er da man forstår hvorfor det blir anbefalt karantene i opp mot seks uker :0(
Har liksom ikke tid til det jeg, vil ha dem opp i karret med en gang... Er slutt på det etter at jeg fikk hvitprikk. Nå får eventuelle nye fisk gå i en 60 liter noen uker først, men hele seks uker? nei tror jeg klarer max tre...
Her tror jeg det dreier seg om flere smittestoffer på en gang. Er ganske sikker på at det er snakk om munnråte, finneråte og sopp på en og samme gang.

Det helt utrolige er, at disse smittestoffene har overlevd behandlingen med eSHa 2000 i en uke, kombinert med relativt høyt innhold av salt.
Dette syntes jeg er skremmende, og mistenker at det her dreier seg om ekstra motstandsdyktige bakterier, noe jeg tror vi blir å få se mye av i fremtiden.
Grunnen er enkel; en del oppdrettere kjører på med konstant salting i karene sine, og medisinerer med selvkomponerte medisiner hyppig. Disse medisinene inneholder gjerne komponenter fra de fleste mer spesifikke medisiner, slik at de får en så bred virkning som overhodet mulig.
Grunnen er innlysende nok; de vil selge mest mulig fisk, om den er frisk eller ikke er ikke så farlig...
At bakteriene tilvennes disse kjemikaliene er noe man får ta når det kommer...

Når det gjelder obduksjon av den døde fisken, er det få veterinærer som kan ta seg av dette. Ofte må fisken sendes til en annen kant av landet, og dette koster da flesk. Beregn mellom 400 og 1000 for å finne ut hvorfor den døde, trolig er svaret "bakteriell infeksjon". Dette sier såpass lite, at det ikke er verdt pengene i mine øyne.

En ting er i alle fall sikkert; mikroskop står høyt på ønskelista mi etterhvert...
Er vel som det er med antibiotika-resistens i menneske-verdenen. Fisken er kanskje smittet av en eller annen bakterie; de kommer til forhandler, går to dager i medisinert vann, blir kjøpt av oss og over i umedisinert vann. Da har medisinen lammet bakterien, men ikke drept den. Bakterien kvikner til og har nå utviklet motstand mot et vidt spekter av medisiner. Skummelt. Kan det ha vært en virus kanskje? Da er det nok få medisiner som virker (blir som med influensa hos oss, som er forårsaket av et virus, ingen antibiotika e.l. som virker på det, uheldigvis). Er jo ikke vanlig å vaksinere fiskene mot virusinfeksjoner enda... ;0)

Jeg snakket med ei snill dame i Mattilsynet i dag. Hun sa at om fisken nylig var kjøpt er det sansynlig at det kommer fra butikken og hun vil ta en kikk på forholdene der. Det er jo en del mennesker som også har kjøpt av den samme fisken og fått smittestoffene i sine akvarier.

Hun anbefalte meg å kontakte en privatpraktiserende veterinær og spørre om hjelp der. Det er jeg i ferd med å gjøre nå, men hun var ikke tilgjengelig...prøver igjen senere..

Mikroskop? Der kan jeg jammen være enig med deg Frank....... Da skal jeg sende alt som dør her i huset til deg..... he,he

Disse fiskene ble medisinert med medisin mot hvitprikk litt før jeg fikk kjøpe dem. Det er på en måte i motsatt ende av de sykdommene Esha 2000 skulle ta, så resistens er vel ikke utprøvd i og med at fisken jo døde av den medisinen som også tar hvitprikk. Ble dette rotete, eller forstår dere hva jeg mener?
Du tror ikke fisken døde som et resultat av at sykdommen var kommet for langt når riktig behandling ble satt i gang da, og ikke av selve medisinen? Er vel som å lure på hva som kom først av høna og egget.
Aquadama
Du tror ikke fisken døde som et resultat av at sykdommen var kommet for langt når riktig behandling ble satt i gang da, og ikke av selve medisinen? Er vel som å lure på hva som kom først av høna og egget.

Nei, tror ikke det. Dette sier jeg fordi fisken var mye mer "oppegående" før behandlingen enn at det skulle tilsi en så hurtig død uten behandling. Damen på mattilsynet sa også at formaldehyd og malakittgrønt sammen er en formidabel bombe som de ikke engang anbefaler sine oppdrettsfisk-klienter å bruke.

Nå har jeg snakket med veterinærdama, og hun lovte å prøve å hjelpe meg... Godt at det fins engler her i verden.....

Og at det finnes sånne som deg som gjør en innsats for å finne ut av hva som feiler fisk.
:0)

Ojda bluss....!

Fisken ligger i fryseren og veterinærdama ordner en telefon-konferanse i morgen tidlig med noen i Oslo som kan med fiskesykdommer.
Jeg sender dem inn hit for å se på bildene av stakkarren så får vi reklamert for forumet samtidig.... He,he

Da er fisken på vei til Veterinærinstituttet i Oslo...
Veterinærdama ordnet det slik at en som holder på å forske på akvaristikk og sykdommer får fisken og prøver å finne ut hva som drepte den.
Er ikke dette flott?
Tenk så heldige vi er som bare kan kontakte noen som kontakter noen andre og så er det ordnet.. Hurra for englene i samfunnet vårt...... !!! Tusen takk H. !!!
Må si du står på for å finne årsaken, noe jeg rett å slett beundrer deg for.
De fleste kaster den i dass, og glemmer den i løpet av noen minutter.

Koster det det noe å få denne fisken obdusert? Bare av ren nysgjerrighet

Det kostet meg ingenting!!! Bare litt innsats og et håp om å være i stand til å redde andre fisk med samme symptom..... Pluss porto for pakken da :o )
Fisken ble blokkfrosset i en liten boks i går etter råd fra veterinæren. Jeg sendte den i en isboks med et frossent element på hver side. La ved en CD med beskrivelse av alle forhold rundt historien, med bilder og det hele. Alt pakket i en solid pappeske tapet med nok ducktape til å holde en fange.... He,he..
Tilfeldig bekjentskap
© Stefan Sjöberg
Reklame for plussmedlemskap