Kan skalarer flytte wigglerser? (side 2)

Ser ut som yngelen er borte for denne gang... Nå svømmer foreldrene i hver sin ende av karet, og null yngel i sikte... Jeg var så inni hampen trøtt igår, så skrudde av stuelyset i steden for å dimme det, da jeg skulle legge meg...

My bad...

*lei meg*

Men dette paret har tydeligvis stort potensiale!

Bedre lykke neste gang *trøsteklem*
lisme
aaaa....... sms-spåk....... ok, greit å vite

Nei, dette er et vanlig amerikansk uttrykk.
Men dette ble veldig avsporing, hadde passet mye bedre å spørre i en off-topic-tråd.
Trådrydding
Har ryddet i tråden pga off- topic
Hvorfor dør de om du skrur av i steden for å dimme?
...trist å høre, forøvrig..
Fordi når lyset er dimma så klarer skalareforeldrene lettere se og beskytte ynglene fra andre nærgående fisk, mens når lysene er av så klarer de ikke så lett å se fisker som sniker seg frem på jakt etter snacks....
Jaja, da la de egg igjen igår, denne gangen tror jeg det er opp mot 150 egg! Har lyst til å prøve å fø op en del yngel, mest fordi jeg er nysgjerrig på utseendet til avkommet av en stripeskalare og en gullskalare. :op Er vel alltid noen som er interessert i en bønsj mini-skalarer?

Skal huske å ikke skru av lyset denne gangen, sette sperre på dimmeren slik at jeg ikke demper for mye. ;o)
Terapitanktenker
Fordi når lyset er dimma så klarer skalareforeldrene lettere se og beskytte ynglene fra andre nærgående fisk, mens når lysene er av så klarer de ikke så lett å se fisker som sniker seg frem på jakt etter snacks....

Men da er det jo like vanskelig å se for fiskene som jakter, da? Siden scalaren ikke klarer å se?
Noen fisk er nattaktive og noen er aktive om dagen.

Da yngelen i denne omgang ble frittsvømmende kunne jeg anslagsvis se at det dreide seg om et par-tre hundre stykker! Vilt mange!! Men tror at fordi jeg kom litt sent i gang med artemiaklekkinga og av andre grunner jeg er mer usikker på så tror jeg flokken er redusert til kanskje 30 stk. Disse får artemia så det suser etter! :op Jeg har aldri påstatt at jeg er verdens beste surrogatmamma, men lurer litt på hvordan skalarene ville fått yngel til å overleve uten tilgang på fôret jeg gir...

Men jeg er litt frustrert over foreldrene som driver og svømmer rundt med flokken til stadighet. Det kan da umulig være like lett å passe på yngel når de befinner seg midt i karet med andre fisk på alle kanter f.eks.? Når yngelen er helt små så er jo foreldrene flinke og holder dem i et hjørne som er lett å vokte.

Jeg har i hvertfall sørget for mating to-tre ganger om dagen, og ikke dempet lyset i stua nevneverdig om natten, så resten av jobben er strengt tatt foreldrenes. Driter de seg ut og mister yngelen denne gangen også, så vurderer jeg å fange opp en god gjeng av neste kull for å fôre opp sjøl. Kunne vært artig i såfall å sammenligne gruppen "min" og gruppen til foreldrene, om de får like mye fôr og vannskifter fra hovedkaret slik at yngelgruppen "min" har det samme vannet som resten av gjengen. :op

Vi får se hva det blir til.
At de flytter ungene er vanlig, og sannsynligvis noe de instinktivt gjør for å ikke lokke til seg rovdyr til stedet.

Og det skjer i blant, det jeg har sett mange ganger hos mine scalarer Selve flyttingen har jeg ikke sett, men det er jo bare å følge foreldrene Den ene dagen passer de en plante med livet som innsats, men neste dag har de plutselig forflyttet seg og passer en annen. Da ligger ungene "pent" dandert i en klase på en ny plante (eller hvor de nå velger å plassere dem - en gang flyttet de dem til silikonstripen i et hjørne i akvariet.

Ciklider generelt flytter jo ungene ofte, som substratlekende dvergciklider for eksempel. Laetacara dorsigera-parene mine kunne flytte wigglersene sine opptil flere ganger om dagen mellom ulike groper i sanden.
Har fått med meg det at de flytter wigglersene, nå har jeg jo faktisk sett det sjøl også. Yngelen har vært frittsvømmende nesten en uke nå, så derfor er de jo ekstra fristende for "byttedyr" i dette tilfellet en stim på rundt 40 kardinaltetra, noen levendefødere og apistoer. :op Derfor irriterer jeg meg over foreldrene som ikke bare kan holde seg på en plass som det er lett å forsvare fremfor surre rundt åpent så de kan "angripes" fra flere kanter. :op

Men takk for innspill Mona, jeg er jo helt fersk på det å la skalarene passe yngelen sjøl. :o) Sist jeg fikk skalare-yngelen i anseelig størrelse så gjorde jeg jo jobben som surrogatmamma sjøl... :op
Terapitanktenker
Yngelen har vært frittsvømmende nesten en uke nå, så derfor er de jo ekstra fristende for "byttedyr" i dette tilfellet en stim på rundt 40 kardinaltetra, noen levendefødere og apistoer. :op Derfor irriterer jeg meg over foreldrene som ikke bare kan holde seg på en plass som det er lett å forsvare fremfor surre rundt åpent så de kan "angripes" fra flere kanter

Kjenner igjen denne følelsen.

Men jeg tenker at det nok er vi som lager rot for fiskene. Det er nok nedfelt i instinktene tilforeldrene å gjete yngelen rundt omkring. Det ville fort bli lite mat på ett sted med så mange glupske barn.

Og ute i naturen finner du ikke mange steder (i ferskvann)med en slik fisketetthet som vi har i våre kar. De stakkars fiskene er nok ikke mye logiske.

Mine fisker misslykkes alltid i å få yngelen helt voksne, der det er tetra. Jeg pleier å putte de i en 180 liter men kun Corydoras, når jeg ønsker å få frem yngel.

Da klarer de det alltid bra.

Tror dere har noen gode poenger begge to der ja... Jaja, er jo ikke verdens undergang om det skulle gå til hel.... Det tok dem 5 dager fra forrige batch med yngel ble spist til de la over tredobbelt så mange egg, så tror ikke det er noen fare for at det aldri kommer nye sjanser.

Skulle gjerne hatt en ledig 180-liter stående... De aller fleste akvariene mine er fra 19 til 60 liter (stort sett artsakvarier med coryer og annet småplukk). Så har jeg de to unntakene som er 160 og 300 liter, men de er allerede bebodde akvarier. Dessuten er hannen min så stor at han ville fått problemer i akvarier under 200 liter tror jeg. :op

Så alternativene mine er enten å la foreldrene kjøre løpet sitt, eller ta ut en liten bønsj med yngel og fôre de opp i en 60-liter til de er store nok til å flyttes ut i 160-literen.

Tenkte jeg skulle prøve den "naturlige måten" først. ;o)

Takk for innspill! :o)
Er det noen mulighet for å få se et bilde av denne store praktkaren?
Hvis du ser på det nederste bildet i den svarboksen her (side 2 i tråden), så ser du hannen i akvariet og et par krykker som står ved siden av akvariet... Da får du en ide om størrelsen... Kan prøve å få tatt flere bilder etterhvert. :o)
her ser man godt størelsesforskjellen på de TTT har

hunnen er det jeg vil påstå er generell butikkstørrelsestor
Hva er egentlig generell butikkstørrelse?
På mine kanter selger de Scalarer som ikke er større enn en femmer, mens man jo også kan få kjøpt xxl-scalarer. Er ikke meningen å være vrang, men... I forhold til krykka ser en jo lett at hannen er enorm. (Jfr. tidligere bilde)
Hva selges forresten Scalarer for rundt om på andre kanter? Her koster de minste 69 kr, de 'vanlige' 129 kr og xxl-typen tror jeg jeg betalte 259-269 for. Er dette mye dyrere enn i Østlandsområdet? (NB! Her er det ike snak om VF, Peru- eller andre spesielle ting, bare størrelsen på oppdretts-fisken). Dette er en digresjon, men er nysjerrig på andres erfaringer....
Hei, ingen fare at du spør, tenkte det i går etter at Stina posta, at det var en uheldig formulering, siden "generell butikkstørrelsestor" favner så innmari mye. Vanligvis når man sier det så dreier det seg jo om disse ungfiskene på femmerstørrelse. Det tilhører sjeldenhetene mange steder at man finner xxl-skalarer på størrelse med hunnen min, så skjønner godt forvirringen din. :o) Priser på voksne skalarer varier, men tror de ligger på 300-400,-...

Prøvde å ta nytt bilde av henne i morges med målebånd ved siden av, bare fordi jeg var nysgjerrig. Men frøkenen var litt for blyg så tidlig på morgenen... Men ser på de bildene jeg viste til litt overfor her, på bilde 2 så ser du hunnen i profil med hannen bak og krykka foran. Så får dere som er nysgjerrige en idé om størrelsen.... :op

Har en mistanke om at de har mista yngelen igjen da, syns foreldreparet virrer litt mye når de svømmer nå... Vi får se i ettermiddag når lyset kommer på.
Butikkstørrelsestor??
Da mener du kanskje det butikkene selger som xl-scalarer? På mine kanter har de scalarer ned til under femmer-størrelse i salg....
Forøvrig er disse et utrolig flott par. Hadde selv et slikt par av stripet/gullfarvet en gang, de la egg, og de få ynglene jeg berget var marmorerte. Klarte bare å få en til å bli like stor som foreldrene, fordi artemiaklekkinga mi gikk til h... underveis.
Pass på å ha Liquifry på lur, er rådet fra meg, til dem som ikke har så mye erfaring med Artemiaklekking.... Eller ganske enkelt for sikkerhets skyld. Smått frossenfor kan også brukes. Avskallede artemiaegg er en annen god mulighet om en ikke kan/vil ha klekkeri i gang.
Tilfeldig bekjentskap
© Per Gunnar Stenersæter
Reklame for plussmedlemskap