Malawi (side 2)

Kjempemessig....
Jeg ha kjøpt meg en stor kalkstein også(3,5 kg) men den passer liksom ikke inn i tenkt innredning,, kanskje jeg skal forsøke å gjemme den litt.. noen ide??
Å gjemme en 3,5kg stein er jo ikke bare bare Du får forsøke å bruke denne som fundament, og stable naturstein rundt\ over denne.
Men for den del; den vil nok bli grønn ganske fort, og dermed skli bedre inn i miljøet. Med mindre du kun skal ha algeetende fisk da, den tabben gjorde jeg
er det ikke noe annet enn Malawi en kan ha i det karet, tenkte på noen slag algespisere.. krabbe... eller noe annet??
Algespisere går ofte fint, hadde selv ansictrus i karet, disse ynglet til og med stadig vekk! Riktignok ble ikke yngelen gammel med sultne malawi rundt seg, men...
SAE og otto gikk også greit, så lenge disse ikke passet i kjeften på malawiene.

Krabbe går ann, finnes en egen malawikrabbe. Men du må da ha ett landområde, der den kan komme å tørke seg på beina
Kjapt spørsmål... holder påå gjøre karet rent, og påinsiden av glasset er det et belegg jeg ikke får bort.. er liksom som dugg på en måte, hvordan får man dette bort...
Er trolig kalkavleiringer fra tidligere. Eddikk skal ta dette, men fytte pyton for ei lukt å jobbe i Selv pleier jeg å la denne være, den løser seg i vannet, og vil derfor forsvinne av seg selv
Har hatt en kveld med mitt 160l....
Nå er det fullt av vann... gleder meg til fortsettelsen

Her er litt bilder

Første bilde viser karet like etter at sort film var montert på bakveggen, istdenfor isepor i bunnen brukte jeg litt av et liggeunderlag..

Neste to bildene viser karet når jeg begynte å stable stein
nyvasket biltema sand i bunnen

Mere bilder....

Siste bildet erdat akkuratt fylt vann, overraskende klart vil jeg si, men så vasket jeg sanden svært grundig...
kom gjerne med kommentarer...
Pent.
Men med så mye stein, burde du absolutt hatt noe stivere enn ett liggeunderlag i bunnen, for å fordele vekten.
Steinene bør til en vis grad hvile rett på isoporen\ styroporen, slik at ikke hele røysa kommer etter noen når malawiene finner det for godt å grave.
For grave, det er dem gode på
Endelig skal jeg hente akvariet mitt igjen etter at både jeg og akvariet fikk oss en knekk...

En lokal glassmester bytter bunnen i karet og det skulle være klart i dag.

Denne gangen går jeg for 5 cm isepor i bunnen eller likt..

Jeg har i mellomtiden kjørt inn filteren i det lille 90 liters karet mitt..
Der er det skikkelig liv med det filteret, vannet virker renere enn på lenge samt at fisken får trimmet seg på en skikkelig måte.. alle ser ut til å trives med sirkulasjonen...
Akvariet lakk....
Er littegranne lei nå... de håpte nå å ha det ferdig til Torsdag...

Trenger noen oppmuntrende ord tror jeg...
Det var da som borti granskauen så uheldig du skulle være! Er det en av de nye fugene som ikke er tette, eller har noe vridd seg løs i og med at det gikk lekk sist?
Det er en av de nye fugene i bunnen som lekker..
Det som er bra er at det var glassmesteren selv som fant ut av det..

Er det dumt å reparere det gamle??
Tommy Olsen
Er det dumt å reparere det gamle??
Nei, om en får grei pris på glass og jobb så er det jo ofte noe som lønner seg.

Men noen ganger er det rett å slett ulønnsomt. Skjekket selv ut hva det ville koste for nytt frontglass til ett kar på ett 200L rammekar for en tid siden. Utrolig nok var glasset så grisedyrt, at det ville blitt billigere å få levert ett slikt kar nytt fra Danmark.... Er jo en del hundre mil fra Danmark til Vesterålen, så det virker kanskje helt utrolig 1800 for hele karet levert på døra mi, glassmesteren skulle ha 1900 for bare glasset. Så kommer ett par tuber silicon, og en god del jobb\ knot for å bytte glasset

Hva kommer reperasjonen din på?
Like under 1000 lappen...
mitt store spørsmål er mere om dette blir like godt!!
Tommy Olsen
Like under 1000 lappen... mitt store spørsmål er mere om dette blir like godt!!

Dersom det brukes rikitg silicon, og jobben med siliconeringen gjøres skikkelig, er det like godt som fabrikk-laga
Men det er en fordel å vite hva en driver med, vann i såpass store mengder er ikke det en ønsker på stuegulvet
Da er karet på plass i stuakroken min igjen, satte det opp i går kveld og det er allerede veldig klart. skal ta noen bilder senere..
Et lite problem har jeg dog.... da jeg flyttet den utvendige pumpen som har stått og gått i mitt 90l selskapskar så virker hele karet dødt.. fiskene virker helt molefonkne.. trodde den store pumpa var alt for heftig for det karet... men kanskje fiske trivdes med det kan noen svare på det tro...
Vet ikke hvilke fisk du har i det lille karet, men mange fisk stammer jo fra elver, som har litt større vannbevegelse enn hva ett akvarie har Opplever selv det samme i 375Litern, om jeg stanser sirkulasjonspumpen på 2500L\t, blir fiskene temmelig sløve av seg.
i det lille karet har jeg litt av hvert
Sverdrager
Kardinal tetra
Black molly
Guppyer
Gule algespisere
kampfisk
mysterie snegler
ancistrus

Til og med sneglene så ut til å trives i strømmen...

Men over til Malawi karet... her målt PH i dag og den ligger nå på ca 7,5
Pumpa kjørte jeg inn i selkapskaret i en uke..
hva skjer nå!! er det noen oppskrift i oppstart for slike kar??
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap