Hardhet - jeg har "for bløtt vann" (side 2)

litt off topic men jeg håper det ikke gjorde noe at Franks avsnitt om "kalk" ble sitert av meg på ett annet forum. Synest det var så velskrevet. Skrev jo selvsagt at det ikke var meg som forfattet det.
Elin Pedersen
litt off topic men jeg håper det ikke gjorde noe at Franks avsnitt om "kalk" ble sitert av meg på ett annet forum. Synest det var så velskrevet. Skrev jo selvsagt at det ikke var meg som forfattet det.

Grei nok det
Aggi
Ja, da forklarer det hvorfor jeg fikk et akseptabelt nivå på gh... Helt av seg selv, trodde jeg... Jeg bruker nemlig havsalt, og det inneholder magnesium. Den første målingen var før jeg var ferdig med justering av saltnivået. (Tar det som regel gradvist). Nå ligger gh på 10, og det er akkurat der jeg vil ha det :)

Den vesle mengden Mg i Havsalt skulle ha lite å si. De fleste spesifikasjonene jeg har sett over havsalt (om det er Jozo eller lignende, ikke salt beregnet til saltvannsakvariet) inneholder mellom 0,02 og 0,04% Mg. Du skal salte heftig for å måle denne med dråpetester

Men økte verdier henger ofte sammen med bunnlag, og dekor i karet. Om du titter litt i artikkelen om grus, ser du at det er en del bunnlag som endrer verdiene en del. (selv om måleresultatene i denne artikkelen ikke gjennspeiler hva en bør forvente i ett akvarie)

Jeg bruker Marsel havsalt, men verdiene er vel sikkert like uansett merke?
Og så bruker jeg engelsk elvegrus. I tillegg har jeg et par runde steiner med diameter på 5-7 cm. De er fra strender på Jæren. Kan jo hende at det er de som øker gh...Nå er jo dette et ganske nystartet akvarium, og det var de to første ukene jeg hadde lave gh-målinger.
Tittet innom profilen din; hvorfor i alle dager bruker du havsalt til disse ferskvannsfiskene? Selv om noen tviholder på den gamle myten om at levendefødere trenger salt for å leve, er dette bare tull. Ikke en eneste ferskvannsfisk trenger salt i vannet for å greie hverdagen
Brakkvannsfisk er noe helt annet, men da er dette saltet uegnet.

De kjemiske spesifikasjonene for Marsel salt finner du her
Ops.. Har glemt å føre opp guppyene mine... Det er på gunn av dem. Hvorfor er havsalt uegnet?
Guppy er en ferskvannsfisk den også , som også fint greier seg i brakkvann.

Husk at all fisk som går i saltlake, får endrigner i sine biologiske systemer. Ferskvannsfisk er konstruert slik at væske fra cellene hele tiden presses ut, på grunn av at saltinnholdet er høyere enn i vannet omkring (osmose, på en måte).
Tilsetter man salt, vil dette medføre reduksjon i væskeutskillelsen, også av urinsyre. Dette skader fisken på sikt!

Jeg anbefaler derfor ikke salting til ferskvannsfisk, selv om mange greier seg bra i brakkvann.
At fisken i naturen i perioder vandrer i brakkvann blir noe helt annet, den går jo da opp i ferskvann til stadighet, og får renset opp systemet


Grunnen til at havsalt ikke er egnet til brakkvannskar\ saltvannskar, har med den kjemiske sammensettingen. Når saltet prossesseres til slik det gjør for å kunne selges som salt, opptrer masse snodige kjemiske prosesser.
Dette gjør at saltet har endret seg såpass, at det ikke lenger er "saltvann" i ordets rette forstand.

Ja, nå setter du meg fast...
Jeg har ingen vitenskapelig forklaring på det hele...
Bruker det av gammel vane, men har bare positiv erfaring... Men jeg innrømmer at jeg av og til glemmer å tilsette saltet, så konsentrasjonen varierer. Det er jo ikke store mengder jeg bruker uansett....
Hvis det dukker opp sopp på en fisk, så setter jeg den i karantene med noe sterkere saltløsning. Dette virker som oftest, men jeg har bare hatt milde angrep..
Ehh.. jeg mener fiskene mine har bare hatt milde angrep av sopp...
Bruk heller Ektozon-salt som medisin ved soppangrep,
og dropp det såkalte akvariesaltet. Det er dyrt, men du trenger lite. Jeg kjenner ikke til den typen havsalt du bruker, men enkelte typer fisk, for eksempel maller vil dø om du putter dem i karet ditt. Hadde selv en akkuthendelse med massedød av Corydoras Panda, som var den tøffe måten å lære dette på.

Det er antagelig mer sannsynlig at den varierende saltmengden er det som gjør at du av og til får sopp på fiskene dine......
Har hatt mengder av levendefødere i løpet av en lang karriere som akvarist, og har etter hvert kun brukt salt til Black Molly. Og da i artsakvarie, da disse er tandre pga den sterke avlen for å holde linjene svarte.

NB! Dersom du kjøper fisk i Sverige, skal du være obs. på at man der gjerne tviholder på å salte fisken sin under avlen, så i en overgangsfase må en gjerne tilsette noe og så redusere litt gradvis; spør gjerne på akvariebutikken om de bruker salt i sine kar. Synd å miste fisk pga. ulike vannverdier.....
Salt er salt, enten det heter Jozo, Ectozon, Marsel, eller Noraq akvariesalt.
Maller, og spesielt Corydoras, er meget sensitive for dette.

Så å si at Ectozon kan brukes mot sopp, der havsalt ville tatt livet av fiskene, er ikke tilfellet.

Sopp infiserer forøvrig skadet slim og finnehud, noe som ikke henger sammen med variabel salinitet innenfor de grenser det her er snakk om.
Med ett unntak, så har jeg ikke hatt sopp etter å ha tilsatt salt. Unntaket er en platy som er ny. Hannen var etter henne her om natta. Glefsa i både rygg- og halefinne, og ser nå at hun har fått hvite kanter på de skadde feltene. Husker fra tidligere akvarier jeg har hatt, at det også har blitt utbrudd av sopp i perioder uten salt. Men utbruddet kom ikke med en gang jeg sluttet, selvfølgelig. Men jeg er snar til å sette i gang saltkur nå jeg ser at de har utbrudd. Noe som har hendt to ganger siste halvår.

For øvrig, så bruker de salt i den lokale butikken. De bruker vanlig bordsalt. Jeg bruker havsalt fordi det er det jeg bruker til meg selv, og pga sporstoffene som er bra.
Med unntak av noen få fiskearter eller ved sykdom så vil jo bare salt i vannet forstyrre dem. De har jo en saltbalanse i kroppen som holdes ved å ta inn vann, mens saltvannsfisk tar inn saltet og bruker det hele tiden og sender det ut i en mer syrlig urin.

Angående bløtt vann, så har tetraene vært så rolige i det siste, jeg skifta ekstra vann i tilfelle sykdom etter en døde, og har fundert på problemet. Så sjekka jeg GH idag, som var på nivå med springvannet, og siden jeg hadde for mye gips i for et par ganger siden så har jeg stått over et par, nå var den altfor lav. Med en gang jeg fikk forsiktig blanda litt gips og magnesium i karet så var de i full vigør igjen. Så det ble nok satt pris på av de nye medlemmene i karet også
Hvilken effekt vil skjell, konkyler og liknende ha på "hardheten"
Har en del konkyler og fine skjell som jeg og mine forldre har funnet og tatt med fra tropiske strøk. Har ikke sett så mye av dette i akvarier her på siden, men lurer på om dette vil øke GH hardheten?
_Heggdal_
Har en del konkyler og fine skjell som jeg og mine forldre har funnet og tatt med fra tropiske strøk. Har ikke sett så mye av dette i akvarier her på siden, men lurer på om dette vil øke GH hardheten?
Både Gh og Kh kan øke tildels mye med slikt i karet.
Ok ... etter å ha lest litt om øking av gh, for å kunne ha levendefødende i akvariet mitt, så tror jeg at jeg gir opp den tanken, og heller holder meg til fisk som liger bløtt vann. Puh ! Virker som en vitenskap å øke hardheten. Med sånn eller sånn, og så må det ikke være for mye eller for lite, og det må ikke gå for fort ... Nei, dette virker komplisert.

Fikk du trådstarter orden på vannet ditt så de levendefødende trivdes der?
Tilfeldig bekjentskap
© Liz Helen
Reklame for plussmedlemskap