Vannplanter fra IKEA (side 2)

Har også blandete erfaringer med IKEA-plantene. Hos meg har de plantene med svakest stengel (stengel som ikke klarer holde planten oppreist over vann) fungert best. Disse plantene er rene vannplanter.

De plantene med "potteplante-stengel", dvs. kraftigere stengel, noen faktisk med bark, har ikke fungert like godt. Disse er andre har nevnt sumpplanter som kan være under vann, men trives best med variasjon over/under vann.

Så om man skal ha IKEA-planter kan det være lurt å se hvor "vannplante-aktig" plantene ser ut. Ikke vits å kjøpe de med "potteplante-stil", de vil høyst sannsynligvis dø.

Fant flotte eksemplarer av vasspest hos IKEA, men klart, disse var mindre enn de man finner hos akvariebutikken.
Fått plantepakke fra webzoo...
Ja nå har jeg henta pakken fra webzoo... Håper det var et engangstilfelle... For det var ikke 100%. Et par av plantene var veldig flotte, men to av dem var mye brunt på... og èn tviler jeg på om klarer seg... :S
En artikkel, som jeg var blitt fakturert for, var ikke i pakken...
Har gitt dem tilbakemelding, så jeg regner med at det ordner seg. Det var forhåpentligvis et uhell...

Må jo være optimist
Ta å fjern alle bladene som ser dårlige ut, fjern evt. dårlige røtter helt, og klipp ca. halvparten eksisterende røtter. Da kommer de som et skudd Bare husk på å tilsette jern. Noen planter jeg har hatt har kvittet seg med alle bladene sine før den har kommet med nye skudd. Så det er bare å smøre seg med tolmodighet.
Skal prøve det Håper det virker. Trenger jeg å gjødsle med jern hvis jeg skal plante dem i nytt plantesubstrat?
Plantegjødsel/substrat inneholder jern, men ikke nok, så jeg anbefaler å tilføre jern i form av flytende Ferrogan og/eller jerngranulat. Litt avhengig av hva plantene dine krever. F.eks. store Echinodorus setter pris på granulat eller jernsticks under planten.

Jeg har en echinodorus, men den er ikke så stor ennå...
Ble litt nyskjerrig på disse jernsticksene... vet du hva de heter?
Jeg liker bedre tanken på fast planteføde under røttene, enn at de flyter rundt i vannet...
Men så er jeg vel litt rar, jeg da...
Har ikke peiling på hva de heter, men akvariesjappa burde vite det. Selv har jeg bare brukt kombinasjon av granulat og flytende jern. De fleste planter klarer seg med flytende, men for å få noen få typer planter ekstra fine så bruker litt under planten også.
Har kjøpt flere planter på IKEA: Meget fornøyd med kvaliteten i forhold til mange jeg har kjøpt i zoo-butikker...... Vokser forholdsvis seint, men er friske og fine i fargene. Min konklusjon: kjøper gjerne flere neste gang
IKEA-vannplantenes krukker
kan de brukes i akvariet som et bittelitte skjulested? Nå kjøpte jeg de plantene i går, og da var det med potte (krukke), men vet ikke om det har vært slik hele tiden...

Plussmedlem
Silje M
kan de brukes i akvariet som et bittelitte skjulested?

Ja det går fint
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap