Spiss hale (side 2)

Det er ikke snakk om penger.. men om jeg får tak i medesin.. tviler sterkt på at de har det her med at de ikke har en ordentlig dyrebutikk...
men jag skal selfølgelig dra å skjekke om de har det...
Guppy kan faktisk leve ganske uanstrengt i brakkvann, så tviler på at de tåler salt dårlig Men vet ikke om salt vil hjelpe mot dette. Da vet nok noen andre bedre..
Salt kurerer desverre ikke dette

Bestill medisinen fra en nettbutikk. Det er en kjennsgjerning at det ofte er dårlig utvalg i såpass små butikker som vi har her nordpå. Merker som Tetra og Prodac ser ut som å være fullstendig dominerende i makedet. Bare synn at begge disse gjerne gjør mer ugang enn nytte i akvariet.
hva slaks ugang mener du?
Aqua
hva slaks ugang mener du?
Tetra og Prodac medisinene kverker filterbakteriene, og en del fisker tar de også innimellom. Reker og sneiler er en saga blott...
Disse medisinene ender ikke i karene mine om det hadde vært siste utvei engang
Sera er en bra type. Vet ikke hvordan den virker på filterbakterier og slikt men ser det er typen de fleste dyrebutikken her i rundt bruker.
Sera har desverre den effekten at den kverker filterbakterier i høy stil. Mange av Seras medisiner er også ganske lite effektive, og er derfor ikke noe jeg anbefaler ofte til akvairet.
Frank Angell
Sera har desverre den effekten at den kverker filterbakterier i høy stil. Mange av Seras medisiner er også ganske lite effektive, og er derfor ikke noe jeg anbefaler ofte til akvairet.

Heisann!!
JEg har desverre fått samme problem i yngel akvariet mitt hvor jeg har ca 15 av 40 yngler som har spiss finne.. Etter hva dere har fortalt så kjøpte jeg en medisin som het Myxazin på Dyrego på manglerud senter.. Har prøvd den i 3 dager nå, og jeg er ikke sikker... men det virker som det er flere som har blitt bedre av denne medisinen.. Hva mener du Frank, har du hørt om denne medisinen??
Den kosta 301 kr for 120ml så billig var den direkte ikke..

Mvh
Thomas
Har hørt om medisinen, men ingen erfaringer med denne.

Det jeg misliker sterkt med denne produsenten, er at de holder kortene om hva denne er bassert på tett inntil brystet.
Aner derfor ikke hvilke virkestoffer denne er bassert på.

Står det noe om dette i pakningsvedlegget?

Ut i fra det lovnadene fra produsenten sier, skal denne kurere stort sett det samme som eSHa 2000 (litt mindre faktisk).
Begge preparatene (120ml Myxazin) rekker til stort sett samme antall liter vann, og da sier det seg selv hvilken som lønner seg

Om dette er en medisin som vil kunne fungere eller ikke til ditt formål, uten mer detaljer om innholdet i flaska, tør jeg rett å slett ikke si
Står ikke noe på flaska om innhold og sånt.. Men uansett så krysser jeg fingre og tær på at dette middelet fungerer... kosta tross alt 300spenn :P
neida.. men en annen ting.. på flaska står det at jeg skal bruke riktig dosering på dag 1,2,3,4 og 5.og så står det oxo at middelet skal sluttes å brukes når jeg har fjerna symptomene.. hva gjør jeg viss symptomene ikker er borte etter 5 dager?? hmm...

mvh
Thomas
Dersom ikke symptomene er borte etter 5 dager, betyr det rett å slett at medisinen ikke har den effekten den burde hatt. Om det er en del forbedring, kan du fortsette kuren i noen dager til.

Men om det nå viser seg, at dette var helt bortkasta gryn, er jo dilemmaet; hva nå.

Før du kan behandle med noe annet, bør du i alle fall filtrere vannet over aktivt kull i 36-48 timer, for å fjerne medisinrestene.
Jeg ville så kjørt en kur med JBL Gyrodactol, evt noe som inneholder Praziquantel (Kai Hansen selger dette i pulverform)
tusen takk for tipsene...
Da krysser jeg fingra for at den medisinen jeg har funker.. og viss ikke får jeg bare ta og prøver det du har foreslått.. har aldri skjønnt det greiene folk sier med aktivt kull og sånn.. men tror jeg skjønnte det nå..

Jaja... Takk for hjelpa =)

Thomas
Aktivt kull binder opp giftstoffer i vannet, og når man fjerner kullet, fjerner man også giftstoffene.

Medisiner er å regne som gift, i akkurat for liten mengde til at fiskene stryker med

Kullet begynner å absorbere etter ca 24 timer (avhengi av type), og er mettet etter 28-36 dager. Da slipper kullet det som er bunnet opp av diverse forbindelser, og man får en plutselig forgiftning av vannet.
Siden kullet ikke bare binder opp medisinen, men også andre forbindelser, kan dette resultere i massedød.
Medisinering
har begynt å medisinere yngelen min nå, med eSHa-2000. De har spiss hale nesten alle men kan jeg flytte de over i det andre akvariet etterhvert, uten å smitte det?? yngelen er 6 uker nå, å planen er å flytte de over i det store akvariet når de er store nok...
Frank Angell
Aktivt kull binder opp giftstoffer i vannet, og når man fjerner kullet, fjerner man også giftstoffene. Medisiner er å regne som gift, i akkurat for liten mengde til at fiskene stryker med ;) Kullet begynner å absorbere etter ca 24 timer (avhengi av type), og er mettet etter 28-36 dager. Da slipper kullet det som er bunnet opp av diverse forbindelser, og man får en plutselig forgiftning av vannet. Siden kullet ikke bare binder opp medisinen, men også andre forbindelser, kan dette resultere i massedød.

Hm.. Som du veit(?) så har jeg medisinert platyene mine med eSHa 2000, også leste jeg seinere om dette med kullfilter? Skal jeg ta oppi det for å fjerne medisinen? Og hvis jeg ikke gjør det, vil dette påvirke fiskene? Det KAN hende jeg har lest feil, men jeg må innrømme at det er lørdagskveld og prøver å komme meg etter en stressa uke på skolen, som kommer til å bli enda værre neste uke.
Så lenge du ikke har tenkt å medisinere med noen annen medisin, Iseliin, så er det ikke nødvendig å fjerne all "gammel"medisinen med kull. Esha 2000 brytes ned etterhvert, men vil du ha den fjernet litt fortere så er noen ekstra vannskift like greit.
OBS: Dette gjelder ikke all type medisin, noen skal fjernes så raskt som mulig etterpå. Sjekk bruksanvisning for info.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap