- Hjem
- Forum
- Gjør det selv
- Bygge selv :D (side 2)
Bygge selv :D (side 2)
Digger designet på akvariet ditt. Hadde blitt kjempelekkert med topp i rustfritt stål.
Husk å kjøp reflektorer til rørene dine hvis det ikke fulgte med.
Anbefaler disse fra Bresslein. Webzoo
Husk å kjøp reflektorer til rørene dine hvis det ikke fulgte med.
Anbefaler disse fra Bresslein. Webzoo
Postet 24.11.06 kl 21:06
Endret: 24.11.06 kl 21:24
Postet 24.11.06 kl 21:13
Postet 24.11.06 kl 21:17
Endret: 24.11.06 kl 21:18
Postet 25.11.06 kl 02:51
Endret: 25.11.06 kl 02:53
Postet 25.11.06 kl 04:48
Å rappe vann, har 0 effekt på hvor raskt en får i gang bakteriekulturen. Det er nesten ikke bakterier av ønsket type i vannet, og det er derfor nesten helt bortkasta å bruke gammelvann til å booste starten på karet.
Men siden du allerede har filteret gående i ett veletablert kar, vil jo dette få en del bakterier med seg til det nye karet, og derfor blir innkjøringsperioden merkbart kortere.
Men siden du allerede har filteret gående i ett veletablert kar, vil jo dette få en del bakterier med seg til det nye karet, og derfor blir innkjøringsperioden merkbart kortere.
Postet 25.11.06 kl 12:31
7 spørsmål :P
Da drar jeg.. å lager et lokk i glass :p limer det sammen glasstopp med glasskant rundt ellernoesånn. Å lakkerer det svart, unntatt der armaturet skal stå.
Men.. et spørsmål overasket?
Blir vel så jeg fyller nykaret med vann i dag. Hva lønner seg?
La det stå med vann og pumpa fortsatt i 110litern?
La det stå med vann og flytte over pumpa?
La det stå uten vann og puma fortsatt i 110litern?
Eller prøve å skvise ut gørr fra svampen i 110 litern over i nypumpa å...
ha pumpa fortsatt i 110litern?
flytte over pumpa?
MVH Espen Takk
Men.. et spørsmål overasket?
Blir vel så jeg fyller nykaret med vann i dag. Hva lønner seg?
La det stå med vann og pumpa fortsatt i 110litern?
La det stå med vann og flytte over pumpa?
La det stå uten vann og puma fortsatt i 110litern?
Eller prøve å skvise ut gørr fra svampen i 110 litern over i nypumpa å...
ha pumpa fortsatt i 110litern?
flytte over pumpa?
MVH Espen Takk
Postet 25.11.06 kl 13:48
Postet 25.11.06 kl 13:59
Noen som ha peiling på glass?
Det står med vann nå. Før jeg fylte det målte jeg tvers over, midt på langsiden på akvariet med skyvlære. Målte igjenn nå å fant ut at akvariet er 0,2mm bredere i dybden.
Før vann: 24,68
Etter : 24,70
Er det bra?
Mvh Bekymret akvariebygger :p
Før vann: 24,68
Etter : 24,70
Er det bra?
Mvh Bekymret akvariebygger :p
Postet 25.11.06 kl 14:41
Endret: 25.11.06 kl 14:42
EspenDet står med vann nå. Før jeg fylte det målte jeg tvers over, midt på langsiden på akvariet med skyvlære. Målte igjenn nå å fant ut at akvariet er 0,2mm bredere i dybden. Før vann: 24,68 Etter : 24,70 Er det bra? Mvh Bekymret akvariebygger :p
Det er svært akseptabelt det Regnet på det, og du har en sikkerhetsfaktor på ca 4,5 i dette karet (altså, glasset tåler ca 4,5 ganger så mye som det utsettes for nå, før det pulveriseres...)
Postet 25.11.06 kl 15:11
Rengjøring?
Takk for svar, og kalkulasjoner
Nå som jeg ska fylle det med vann, er det bare å fylle opp? Bør jeg rengjøre? Har jo vert whitesprit, bygg-silikon, avfetting på glasset, og jeg veit jo ikke va glasset har vert borti fra før av.
Nå som jeg ska fylle det med vann, er det bare å fylle opp? Bør jeg rengjøre? Har jo vert whitesprit, bygg-silikon, avfetting på glasset, og jeg veit jo ikke va glasset har vert borti fra før av.
Postet 25.11.06 kl 17:30
Postet 25.11.06 kl 18:20
Fylt med vann.
Nå er det fylt med vann, rengjort med rødsprit, og saltvann. Gnukka å skylt. Den pumpa jeg har fått lager rare lyder. Høres ikke helt bra ut. Men den pumper. Lukta "frisk jord" i filteret etter at den har stått å gått 2 dager i 110 litern.
Varmekolben ble litt lang, og jeg hadde tatt ut litt for lite glass i hjørnet der den skulle stikke opp. Pga. festene bygger litt og bakgrunnen. Så jeg måtte sette den litt på skrå. Skulle det gi noen problemer?
Toppen ble ganske tildælka med silikon. så den blir lakkert, en gang... :p Ble ganske fornøyd med den.
Da var planen å vente noen dager, å ha oppi noen sjørttetraer. Trenger jeg algespisere med en gang? Eller går det greit å vente litt? Han på dyrebutikken hadde noen sugemaller som ikke ble noe store og som spiste litt overalt sa han.
Varmekolben ble litt lang, og jeg hadde tatt ut litt for lite glass i hjørnet der den skulle stikke opp. Pga. festene bygger litt og bakgrunnen. Så jeg måtte sette den litt på skrå. Skulle det gi noen problemer?
Toppen ble ganske tildælka med silikon. så den blir lakkert, en gang... :p Ble ganske fornøyd med den.
Da var planen å vente noen dager, å ha oppi noen sjørttetraer. Trenger jeg algespisere med en gang? Eller går det greit å vente litt? Han på dyrebutikken hadde noen sugemaller som ikke ble noe store og som spiste litt overalt sa han.
Postet 26.11.06 kl 18:17
Endret: 26.11.06 kl 18:19
Postet 26.11.06 kl 18:38
Varmekolbe
Håvard Støre Andresen[QUOTE=Espen]Har jo vert whitesprit, bygg-silikon, avfetting på glasset, og jeg veit jo ikke va glasset har vert borti fra før av.
Byggsilikon er ikke til akvariebruk. Anbefaler å bruke akvariesilikon neste gang.
Flott kar Ikke mange som har maken....
Mange takk Byggsilikon er kun brukt på utsiden, innsiden er rengjort å fuget med akvariesilikon
Jeg måtte sette varmekolben litt på skrå. Skulle det gi noen problemer? Sto i bruksanvisningen at den skulle stå på loddrett. Med vann over minimumsmerket
Postet 26.11.06 kl 18:42
Endret: 26.11.06 kl 18:46
Espen[QUOTE=Håvard Støre Andresen][QUOTE=Espen]Har jo vert whitesprit, bygg-silikon, avfetting på glasset, og jeg veit jo ikke va glasset har vert borti fra før av.
Byggsilikon er ikke til akvariebruk. Anbefaler å bruke akvariesilikon neste gang.
Flott kar Ikke mange som har maken....
Mange takk Byggsilikon er kun brukt på utsiden, innsiden er rengjort å fuget med akvariesilikon
Jeg måtte sette varmekolben litt på skrå. Skulle det gi noen problemer? Sto i bruksanvisningen at den skulle stå på loddrett. Med vann over minimumsmerket
Nei det er bare bra at pumpen står skrått! Da ikke det varme vannet stiger rett opp på termostaten.
Postet 26.11.06 kl 21:59
Aqua-Glo
I dyrebutikken ble jeg solgt et Aqua-Glo lysrør.
T8 14w 18 000K
Ideal for Fresh water aquariums, Planted aquariums.
Er dette tilstrekkelig til min 28l. tank ?
Mvh Espen
T8 14w 18 000K
Ideal for Fresh water aquariums, Planted aquariums.
Er dette tilstrekkelig til min 28l. tank ?
Mvh Espen
Postet 27.11.06 kl 21:48
Endret: 27.11.06 kl 22:00
Rent lysmessig skulle det holde, men du bør være klar over at dette røret har svært høy fargetemperatur, og dermed kan vi litt feil farger i karet.
Røret har ett uvanlig høyt utbytte av røde farger, se bildet.
Pussig nok har jeg selv ett Power-glo fra samme produsent, og fargespektret fra dette skulle vært helt annerledes enn det er... Virker rett å slett som det er ett aqua-glo med power-glo stempel
Er i alle fall ikke spesielt fornøyd med lyset fra dette, og ikke plantene heller
Vær også obs på at røret skal passe i armaturet du har. 14W er bare 28,81cm. Er det det 14W armaturet du har brukt til dette karet?
PS: har glemt å nevne at skjørtetetra er en fisk som passer dårlig i ett så lite kar. Dette er en hyper fisk, som trenger masse plass for å trives. Mistrivsel ender ofte med slossing blandt disse fiskene, og skadene disse fiskene kan påføre hverandre kan godt være dødelige
Røret har ett uvanlig høyt utbytte av røde farger, se bildet.
Pussig nok har jeg selv ett Power-glo fra samme produsent, og fargespektret fra dette skulle vært helt annerledes enn det er... Virker rett å slett som det er ett aqua-glo med power-glo stempel
Er i alle fall ikke spesielt fornøyd med lyset fra dette, og ikke plantene heller
Vær også obs på at røret skal passe i armaturet du har. 14W er bare 28,81cm. Er det det 14W armaturet du har brukt til dette karet?
PS: har glemt å nevne at skjørtetetra er en fisk som passer dårlig i ett så lite kar. Dette er en hyper fisk, som trenger masse plass for å trives. Mistrivsel ender ofte med slossing blandt disse fiskene, og skadene disse fiskene kan påføre hverandre kan godt være dødelige
Postet 27.11.06 kl 22:37
Endret: 29.11.06 kl 17:06
Jeg ville ha byttet røret hvis jeg var deg. Du kommer helt garantert til å få oppblomstring av mange flotte alger i det nystartede karet ditt med røret du har kjøpt. Denne siden her[/URL] er kjempefin med tanke på å få et innblikk i lyssetting av akvarier. Vil anbefale deg å kjøpe et lysrør som gir tilnærmet dagslys. Disse lysrørerene har en fargetemperatur på rundt 6000K-6500K. Tidligere i tråden nevnte jeg et lysrør som er kjempebra fra Philips. Her er linken til røret: Philips][/URL]
Alt lys som plantene ikke nyttegjør seg av blir "algelys".
Alt lys som plantene ikke nyttegjør seg av blir "algelys".
Postet 28.11.06 kl 14:49
Endret: 28.11.06 kl 14:52
Postet 28.11.06 kl 21:36