- Hjem
- Forum
- Vanlige butikker
- Skremmende uvitenhet i dyrebutikk (side 2)
Skremmende uvitenhet i dyrebutikk (side 2)
Postet 30.07.08 kl 22:17
Inaktiv bruker
her i kristiansand er det en dyrebutikk som sjefen ikke har peiling i det heletattil di puter jo søte coridorase agresive ciklider og den butikken har jeg jobbet i viav skolen jeg synes at di dume når di gjør sån di sier at di går bra sammen i det akvariumet men hvorfor måte jeg rede noen halespiste coridoras fra salgksakvariumet med malaviaciklider men jeg må bare gi opp med å få banket vet i hue til sjefen av den dyrebutikken så jeg trenger hjelp til å gjøre det =
Postet 30.07.08 kl 22:26
Er enig i at uvitenhet er noe drit; og god og vennlig kundeservice må være mulig å få til; selv om man ikke er faglig kompetent. Men, ikke skyld på de ansatte; det er daglig leder som ansetter og som sørger for opplæring og bemanning. Vær litt forsiktig med da å klage på håpløse folk i diverse butikker; det er ikke noe hyggelig å lese slikt på nettet om seg selv. Klag heller på håpløse sjefer/eiere.
Når det er sagt, så vil jeg også tippe at en hvilken som helst dyrebutikk har flere forskjellige fisketyper inne enn totalen av alle de andre dyrene de selger(utstyr til). Det skal ikke store butikken til før antallet forskjellige fisker blir tresifret.
Poenget jeg vil ha frem er at innenfor akvaristikken er det veldig mange forskjellige arter; og det er krevende å sette seg inn i disse. Selv om jeg generelt mener at butikker skal vite hva de selger; bør vi kanskje være noe mer ydmyk ovenfor det faktum at det er et enormt fagområde - dette her?
Men dårlig service og lite kundevennlige ansatte kan aldri forsvares - bare så det er klart...
Når det er sagt, så vil jeg også tippe at en hvilken som helst dyrebutikk har flere forskjellige fisketyper inne enn totalen av alle de andre dyrene de selger(utstyr til). Det skal ikke store butikken til før antallet forskjellige fisker blir tresifret.
Poenget jeg vil ha frem er at innenfor akvaristikken er det veldig mange forskjellige arter; og det er krevende å sette seg inn i disse. Selv om jeg generelt mener at butikker skal vite hva de selger; bør vi kanskje være noe mer ydmyk ovenfor det faktum at det er et enormt fagområde - dette her?
Men dårlig service og lite kundevennlige ansatte kan aldri forsvares - bare så det er klart...
Postet 31.07.08 kl 13:40
Selv om en butikk fører mange arter, er det ikke vanskelig å kunne ihvertfall navn og generell info om de div. artene. F.eks. "Ja, dette er en Palettciklide. De kan mates med hva som helst. Men det er smart å variere kosten osv osv.".
Hvis de ikke har anelse, så er det ihvertfall ett stort pluss om de bare gidder å finne ut av hvem og hva i en av deres bøker. Istedet for å avfeie kundene med ett enkelt "Det vet jeg desverre ikke.".
En annen ting jeg lurer på er; Hvorfor er det så få akvarister som jobber disse butikkene?
De fleste ansatte jeg har snakket med eier f. eks. to undulater, en hund eller en kanin. Som husdyr hos sine foreldre selvsagt...
Men når man jobber rundt dise dyrene og fiskene flere timer iløpet av en uke, må jo noe av tiden gå til å lære seg litt mer om de forskjellige varene som de selger i butikken...
Hvis de ikke har anelse, så er det ihvertfall ett stort pluss om de bare gidder å finne ut av hvem og hva i en av deres bøker. Istedet for å avfeie kundene med ett enkelt "Det vet jeg desverre ikke.".
En annen ting jeg lurer på er; Hvorfor er det så få akvarister som jobber disse butikkene?
De fleste ansatte jeg har snakket med eier f. eks. to undulater, en hund eller en kanin. Som husdyr hos sine foreldre selvsagt...
Men når man jobber rundt dise dyrene og fiskene flere timer iløpet av en uke, må jo noe av tiden gå til å lære seg litt mer om de forskjellige varene som de selger i butikken...
Postet 31.07.08 kl 15:24
Postet 31.07.08 kl 16:40
Jeg har lært meg til å ikke spørre så mye i det hele tatt. De gangene jeg har spurt har jeg som regel fått gale svar. Hehe.
Men hvis man er hesteintressert er vanlige dyrebutikker feil plass å jobbe hos. De fleste "små/normale" dyrebutikker selger som regel bare noe leietau og grimer. Kansje noen bitt også. da burde de heller jobbe hos Hööks eller Horze :P hehe
Men hvis man er hesteintressert er vanlige dyrebutikker feil plass å jobbe hos. De fleste "små/normale" dyrebutikker selger som regel bare noe leietau og grimer. Kansje noen bitt også. da burde de heller jobbe hos Hööks eller Horze :P hehe
Postet 31.07.08 kl 17:16
Ja det finnes nok av disse småbutikkene som egentlig ikke har peiling på fisk. Men det jeg synes er fint med slike butikker er at man kan gjøre skikkelige varp.
Men det er oxo trist ved å se hvordan fiskene til tider lider eller når de feks selger ballongmolly og etc.
Det jeg gjerne har merket er de har en bok og en forhandler de forholder seg til, oxo er de gjerne litt trangsynte, i den mening at de ikke tar feil.
Men det er oxo trist ved å se hvordan fiskene til tider lider eller når de feks selger ballongmolly og etc.
Det jeg gjerne har merket er de har en bok og en forhandler de forholder seg til, oxo er de gjerne litt trangsynte, i den mening at de ikke tar feil.
Postet 31.07.08 kl 18:16
Inaktiv bruker
david gher i kristiansand er det en dyrebutikk som sjefen ikke har peiling i det heletattil di puter jo søte coridorase agresive ciklider og den butikken har jeg jobbet i viav skolen jeg synes at di dume når di gjør sån di sier at di går bra sammen i det akvariumet men hvorfor måte jeg rede noen halespiste coridoras fra salgksakvariumet med malaviaciklider men jeg må bare gi opp med å få banket vet i hue til sjefen av den dyrebutikken så jeg trenger hjelp til å gjøre det =:-D
det jeg kan si om den sjefen der er at ha puter rolige coridoras innd til juvelciklide og sebraciklide og til malavia-tankanykaciklider som eter min mening ikke bør holdes i samme akvarium og når beste vennden min byjynte med akvarium så dagen etter vennden min hade sat opp akvariumet så jik di til di til dyrebutikken og isdeden for å si at han måte vente lengre så solgte han vennden min 2 algespisere 2 molyer 4 kardinaltetra men det synes jeg var idiotisk gjort av sjefen for den butikken =
Postet 31.07.08 kl 19:24
Sett fra begge sider......
Har jobbet i dyrebutikk i 2 år tidligere og begynte i bransjen igjen nå i sommer (hos tidligere konkurrent thihi ) og som akvarieinteressert og selger møter man på mye pyton....
Jeg er ikke en ekspert - men jeg har kunnskap over gjennomsnittet iallefall.
Jeg elsker kunder som stiller spørsmål - vet jeg ikke svaret så gjør jeg mitt ytterste for å finne det ut (vi har vel 2 stabler med akvariebøker i forskjellige varianter liggende. Også nett selvfølgelig)
Også kunder som kan mer enn meg er fantastisk - er det en rolig dag kan jeg da godt stå lenge og "mase" etter kunnskap.
Jeg oppfordrer alltid mine "nybegynner"-kunder å lese selv -bl.a så anbefaler jeg dette forumet
Desverre så er dette en bransje der man skal tjene penger.....
Om en kunde kommer og sier "jeg skal ha 1 neontetra, 7 sølvhaier, og den gule cichliden der for 60-litern min ser så tom ut" så kan jeg ikke nekte kunden å kjøpe dem.
Jeg sier selvfølgelig (på en høfflig måte) at neontetra'n er en stimfisk, sølvhaien blir svær og den gule cichliden der er en malawi og den liker ikke å bo sammen med andre fisker enn andre malawicichlider.
Om de fortsatt insisterer kan jeg ikke si annet enn at jeg kan ikke anbefale det, men greit.......
Jeg er ikke en ekspert - men jeg har kunnskap over gjennomsnittet iallefall.
Jeg elsker kunder som stiller spørsmål - vet jeg ikke svaret så gjør jeg mitt ytterste for å finne det ut (vi har vel 2 stabler med akvariebøker i forskjellige varianter liggende. Også nett selvfølgelig)
Også kunder som kan mer enn meg er fantastisk - er det en rolig dag kan jeg da godt stå lenge og "mase" etter kunnskap.
Jeg oppfordrer alltid mine "nybegynner"-kunder å lese selv -bl.a så anbefaler jeg dette forumet
Desverre så er dette en bransje der man skal tjene penger.....
Om en kunde kommer og sier "jeg skal ha 1 neontetra, 7 sølvhaier, og den gule cichliden der for 60-litern min ser så tom ut" så kan jeg ikke nekte kunden å kjøpe dem.
Jeg sier selvfølgelig (på en høfflig måte) at neontetra'n er en stimfisk, sølvhaien blir svær og den gule cichliden der er en malawi og den liker ikke å bo sammen med andre fisker enn andre malawicichlider.
Om de fortsatt insisterer kan jeg ikke si annet enn at jeg kan ikke anbefale det, men greit.......
Postet 03.09.08 kl 08:39
MarekattDesverre så er dette en bransje der man skal tjene penger..... Om en kunde kommer og sier "jeg skal ha 1 neontetra, 7 sølvhaier, og den gule cichliden der for 60-litern min ser så tom ut" så kan jeg ikke nekte kunden å kjøpe dem. Jeg sier selvfølgelig (på en høfflig måte) at neontetra'n er en stimfisk, sølvhaien blir svær og den gule cichliden der er en malawi og den liker ikke å bo sammen med andre fisker enn andre malawicichlider. Om de fortsatt insisterer kan jeg ikke si annet enn at jeg kan ikke anbefale det, men greit.......
Jeg jobber i dyrebutikk, og erfaringsmessig tjener butikken etter min mening bedre på ikke å selge kombinasjoner som det der. Om kunden virkelig insisterer er det så klart ikke så lett å si nei, men det er fullt mulig å bruke ærlighet som forsvar - de fleste ser dumheten i å bruke penger på fisk de får beskjed om vil drepe hverandre/plage hverandre etc. og hva det kan føre til av ytterligere elendighet. Om de heller kjøper en kombinasjon av fisk som faktisk passer sammen vil de bli mer fornøyd og da vil de nødvendigigvis gjerne komme tilbake til butikken for å handle mer.
Selvom kunden er nybegynner og/eller svært bestemt på hva h*n skal ha er de fleste åpne for å endre valget sitt om man tar seg tid til å forklare grundig hvorfor det muligens ikke er det beste alternativet verken for dem eller fisken.
Postet 03.09.08 kl 09:01
Har sett mye rart i ZOO-butikkene, men det som oftest går igjen er død fisk, som også ofte blir spist på av andre fisker (morro for barna), feilmerkede kar, feilprisa fisker, og uvitende betjening.
Det finnes hederlige unntak, og betjening som faktisk tar til seg det du sier. (for så å sette opp prisen på fisken)
Det virker på meg som om feilene og uvitenheten er størst på kjøpesenter ol. der de ofte sliter med ustabil arbeidskraft!
Det burde jo etter min mening være en forutsetning for å jobbe i en slik butikk, at de har litt kunnskap om det de selger.
Får håpe det blir bedre med tiden!
Det finnes hederlige unntak, og betjening som faktisk tar til seg det du sier. (for så å sette opp prisen på fisken)
Det virker på meg som om feilene og uvitenheten er størst på kjøpesenter ol. der de ofte sliter med ustabil arbeidskraft!
Det burde jo etter min mening være en forutsetning for å jobbe i en slik butikk, at de har litt kunnskap om det de selger.
Får håpe det blir bedre med tiden!
Postet 03.09.08 kl 14:52
anette[QUOTE=Marekatt] Desverre så er dette en bransje der man skal tjene penger..... Om en kunde kommer og sier "jeg skal ha 1 neontetra, 7 sølvhaier, og den gule cichliden der for 60-litern min ser så tom ut" så kan jeg ikke nekte kunden å kjøpe dem. Jeg sier selvfølgelig (på en høfflig måte) at neontetra'n er en stimfisk, sølvhaien blir svær og den gule cichliden der er en malawi og den liker ikke å bo sammen med andre fisker enn andre malawicichlider. Om de fortsatt insisterer kan jeg ikke si annet enn at jeg kan ikke anbefale det, men greit.......
Jeg jobber i dyrebutikk, og erfaringsmessig tjener butikken etter min mening bedre på ikke å selge kombinasjoner som det der. Om kunden virkelig insisterer er det så klart ikke så lett å si nei, men det er fullt mulig å bruke ærlighet som forsvar - de fleste ser dumheten i å bruke penger på fisk de får beskjed om vil drepe hverandre/plage hverandre etc. og hva det kan føre til av ytterligere elendighet. Om de heller kjøper en kombinasjon av fisk som faktisk passer sammen vil de bli mer fornøyd og da vil de nødvendigigvis gjerne komme tilbake til butikken for å handle mer.
Selvom kunden er nybegynner og/eller svært bestemt på hva h*n skal ha er de fleste åpne for å endre valget sitt om man tar seg tid til å forklare grundig hvorfor det muligens ikke er det beste alternativet verken for dem eller fisken.
Har faktisk samme erfaring som deg -stort sett. (Kom kanskje ikke så godt frem i innlegget da jeg plutselig oppdaget at jeg var litt sent ute til jobb........)
Desverre opplever jeg også fryktelig mange kunder som står og stiller meg samme spørsmålet om og om igjen fordi de ikke liker svaret..... De får jo samme svaret like mange ganger likevel, men de skal på død og liv ha rett.
Og de gjør stort sett som de vil.
I den forrige dyrebutikken var det faktisk ei som klaga på meg fordi jeg var så "vanskelig".
Grunnen var nettopp det at jeg gav samme svaret hver gang hun stillte spørsmålet.
Det jeg ikke skjønner med disse kundene er at de ikke skjønner sammenhengen mellom dårlige valg og dårlig resultat!
Det er en grunn til at jeg alltid oppfordrer kundene mine å lese selv!
Men iallefall....
Denne tråden handlet vel egentlig om kunnskapsløse butikkansatte.
Jeg er av den oppfatning at skal man jobbe med noe/selge noe så bør man faktisk ha en basiskunnskap om hva man driver med.
Uanhengig om man selger fisk eller sportsutstyr.
Og jeg tror en av grunnene til at kunnskap blir lite vektlagt i endel dyrebutikker er fordi eierne ikke skjønner sammenhengen mellom gode råd og fornøyde kunder. De er alt for opptatt av de kundene som skal ha det på sin måte uansett. At det er de som stort sett slutter med akvariet etter rimelig kort stund fordi fisken bare døde osv, tenker de visst ikke stort over....
Men at de i tillegg faktisk risikerer å miste seriøse akvariekunder pga av lite kunnskap og bare tull, det tenker de visst ikke på....
Konklusjonen (tror det var dette jeg prøvde å komme frem til i går før jeg ble avbrutt av jobben.....) er vel at hele akvariebransjen hadde vært ganget av mere kunnskap - men sjefene rundt om kring har visst vanskelig for å forstå dette....... *sukk*
Postet 04.09.08 kl 07:24
Hehe he...
Ja fruen min var i en dyrebutikk igår og fikk øye opp på noen Serpatetra.
hu synes disse var flotte og ville gjerne vite litt mer om disse....
hvor kommer disse ifra?jo de der er nok noe tropisk, varmt sted tenker jeg...
øøø...okay..blir de store da? tja de blir vel som vanlig tetra... (viser med fingrene)10-15cm store...
okay... jeg skulle hatt noen flere Cory. Pygmeus har dere det?
sånn båndfisk? jo vi har noen og peker på Aneaus og Paleatus...
hu synes disse var flotte og ville gjerne vite litt mer om disse....
hvor kommer disse ifra?jo de der er nok noe tropisk, varmt sted tenker jeg...
øøø...okay..blir de store da? tja de blir vel som vanlig tetra... (viser med fingrene)10-15cm store...
okay... jeg skulle hatt noen flere Cory. Pygmeus har dere det?
sånn båndfisk? jo vi har noen og peker på Aneaus og Paleatus...
Postet 04.09.08 kl 07:53
Postet 04.09.08 kl 08:08
Marekatt: Da skal jeg ikke skyve det mer OT
Jeg synes forøvrig det er ofte kan leses litt av sammensetningene i karene. Dersom jeg ser neontetra og malawi i samme kar vet jeg at de som jobber i butikken neppe kommer til å bidra veldig til å øke kunnskapen min om akvaristikk, for å si det på en snill måte
Jeg synes forøvrig det er ofte kan leses litt av sammensetningene i karene. Dersom jeg ser neontetra og malawi i samme kar vet jeg at de som jobber i butikken neppe kommer til å bidra veldig til å øke kunnskapen min om akvaristikk, for å si det på en snill måte
Postet 04.09.08 kl 08:21
Endret: 04.09.08 kl 08:33
anetteMarekatt: Da skal jeg ikke skyve det mer OT ;) Jeg synes forøvrig det er ofte kan leses litt av sammensetningene i karene. Dersom jeg ser neontetra og malawi i samme kar vet jeg at de som jobber i butikken neppe komme rtil å bidra veldig til å øke kunnskapen min om akvaristikk, for å si det på en snill måte :)
Nei vi må prøve og holde oss saklige
Tror uansett vi er veldig enig
Kommer jeg noen gang inn i en butikk der jeg ser den kombinasjonen da vet jeg ikke hva jeg gjør :O
Throw a hissyfit? :P
Postet 04.09.08 kl 08:24
manglende kunnskap synes jeg er akseptabelt.
en dyrebutikk selger ofte mer ting enn bare fisk og kunnskaper er ofte spredd.
men ansatte som skryter på seg kunnskap er det verste jeg vet.
Jeg var innom TAM og skulle kjøpe en 22 liten som jeg hadde sett på tilbud.
Siden dette skulle være en gave og skulle stå på et barnerom så spurte jeg en del om akvariet slik at det ikke skulle oppstå minst mulig problemer senere.
dette var et akvarium som det stå på esken hadde et bunnfilter.
Jeg har ikke noe erfaring med bunnfilter og spurte om hvor bra dette funket og om det kunne være en ide å bytte det ut med vanlig liten pumpe med en gang.
Da fikk jeg til svar at dette var en mye bedre løsning en vanlig pumpe og at jeg for all del ikke måtte bytte det ut. vidtere så lurte jeg på om hvordan dette bunnfilteret fungerte om jeg byttet ut grusen med sand (for å kunne ha sandsnegler). da fikk jeg beskjed om at han hadde opplevd mange som hadde kjøpt nettop dette akvariet i iløpet av siste uken og at de hadde kommet tilbake for å skryte nettop av hvor bra dette bunnfiltere fungerte med sand.
"jøss så bra" tenkte jeg. dette må jo virkelig være et bra filtersystem. jeg var virklelig stolt over å kunne plassere en slik genial løsning i hendene på en ung akvarist.
så måtte jeg jo ha noen planter i dette akvariet. og siden akvariet ikke er så stort og akvaristen ikke så erfaren så ville jeg ha noen planter som ikke så alt for fort vokste ut av akvariet. jeg har ikke så god kjennskap til planter annet enn de jeg har selv, så jeg spurte like så dumt denne supervitende karen i butikken om han viste om noen av plantene de hadde ikke var så hurtigvoksende. jeg forklarte hvorfor og nevnte også at hurtigvoksende planter hadde jeg en del av selv som jeg kunne donere lit av ved behov.
oh han begynte å peke på den ene planten etter den andre og forklare hvor utrolig sakte og bra disse vokste. og jeg avviste en etter en ved å si at disse hadde jeg nok en annen erfaring med selv. og måten han valgte på var rett å slett å starte fra høyre og gå mot venstre uten å hoppe over en eneste en.
når var halvveis så spurte jeg han om han kanskje hadde noen andre i butikken som hadde bedre kjennskap til plantene for jeg hadde ikke nok kunnskap til å kunne stole på at de plantene jeg ikke viste noe om virkelig ikke var hurtigvoksende. da ble han kjempesur og sa at han hadde holdt på med dette i flere år og viste ALT. "ja ja" sa jeg og pekte på et par planter som så små og ikke så hurtigvoksende ut. i verste fall fikk jeg bytte dem ut senere og overta de som ikke passer inn.
men så ville jeg ha et par fisk for å få handlet noe til meg selv også
og det ble 10 kardinaltetra som valget falt på.
føst så fikk jeg lekset opp at akvariet måtte stå i 2-3 dager før jeg kunne ha fisk opp, da svarte jeg med at det ville nok stå i 4 uker før det kom fisk i.
og da spurte han om jeg fortsatt ville ha fisk. og jeg sa at det ville jeg gjerne.
igjen fikk jeg beskjed om at akvariet må stå i 2-3 dager før jeg kan ha fisk i.
da svarte jeg med at det er ikke så farlig siden dette akvariet uansett var for lite til en stim av kardinaltetra så jeg kommer nok heller til å ha disse sammen med de 15 andre kardinaltraene mine. da fikk jeg til svar "men du vet at det andre akvariet ditt også bør stå i 2-3 dager før du har fisk oppi".
da smilte je bare å sa at jeg skulle nok prøve å få til det ja.
nå hadde jeg gitt opp den såkaldte eksperten.
så kom jeg hjem, puttet i de nye beboerene og dro videre for å spise kake og feire oppstart av en ny akvarist
men da gaven var pakket opp og man skulle sette det opp så viste det seg at det manglet en masse deler.
ingen bunnfilter var med og slangen til bunnfilteret manglet og pumpen som lå med var jo helt feil type. så jeg ringte ned til TAM og sa at jeg hadde fått med feil type filter. svaret jeg fikk var at de hadde aldri solgt dette akvariet med bunnfilter, og de trodde ikke noe på at jeg hadde snakket med noen som hadde sagt det heller, men jeg kunne godt levere det tilbake om det ikke var pakket opp ennå dersom jeg ikke ville ha det.
jeg ble helt sjokert og sa at selvfølgelig var det pakket opp ellers så hadde jeg ikke vist hva som var oppi, og at jeg ikke var intresert i å kjøre halvannen time bare får å få noe jeg i utgangspunktet var skeptisk til.
men jeg nevnte også at de burde ta en gjennomgang med de ansatte og hva de solgte og ikke solgte og at de kanskje bør bli lært opp til å spørre istedenfor å tro.
og det hele avsluttet med "ja om det ikke var noe mer så hade bra"
etter en slik episode vet jeg ikke om jeg skal le eller bli sur
en dyrebutikk selger ofte mer ting enn bare fisk og kunnskaper er ofte spredd.
men ansatte som skryter på seg kunnskap er det verste jeg vet.
Jeg var innom TAM og skulle kjøpe en 22 liten som jeg hadde sett på tilbud.
Siden dette skulle være en gave og skulle stå på et barnerom så spurte jeg en del om akvariet slik at det ikke skulle oppstå minst mulig problemer senere.
dette var et akvarium som det stå på esken hadde et bunnfilter.
Jeg har ikke noe erfaring med bunnfilter og spurte om hvor bra dette funket og om det kunne være en ide å bytte det ut med vanlig liten pumpe med en gang.
Da fikk jeg til svar at dette var en mye bedre løsning en vanlig pumpe og at jeg for all del ikke måtte bytte det ut. vidtere så lurte jeg på om hvordan dette bunnfilteret fungerte om jeg byttet ut grusen med sand (for å kunne ha sandsnegler). da fikk jeg beskjed om at han hadde opplevd mange som hadde kjøpt nettop dette akvariet i iløpet av siste uken og at de hadde kommet tilbake for å skryte nettop av hvor bra dette bunnfiltere fungerte med sand.
"jøss så bra" tenkte jeg. dette må jo virkelig være et bra filtersystem. jeg var virklelig stolt over å kunne plassere en slik genial løsning i hendene på en ung akvarist.
så måtte jeg jo ha noen planter i dette akvariet. og siden akvariet ikke er så stort og akvaristen ikke så erfaren så ville jeg ha noen planter som ikke så alt for fort vokste ut av akvariet. jeg har ikke så god kjennskap til planter annet enn de jeg har selv, så jeg spurte like så dumt denne supervitende karen i butikken om han viste om noen av plantene de hadde ikke var så hurtigvoksende. jeg forklarte hvorfor og nevnte også at hurtigvoksende planter hadde jeg en del av selv som jeg kunne donere lit av ved behov.
oh han begynte å peke på den ene planten etter den andre og forklare hvor utrolig sakte og bra disse vokste. og jeg avviste en etter en ved å si at disse hadde jeg nok en annen erfaring med selv. og måten han valgte på var rett å slett å starte fra høyre og gå mot venstre uten å hoppe over en eneste en.
når var halvveis så spurte jeg han om han kanskje hadde noen andre i butikken som hadde bedre kjennskap til plantene for jeg hadde ikke nok kunnskap til å kunne stole på at de plantene jeg ikke viste noe om virkelig ikke var hurtigvoksende. da ble han kjempesur og sa at han hadde holdt på med dette i flere år og viste ALT. "ja ja" sa jeg og pekte på et par planter som så små og ikke så hurtigvoksende ut. i verste fall fikk jeg bytte dem ut senere og overta de som ikke passer inn.
men så ville jeg ha et par fisk for å få handlet noe til meg selv også
og det ble 10 kardinaltetra som valget falt på.
føst så fikk jeg lekset opp at akvariet måtte stå i 2-3 dager før jeg kunne ha fisk opp, da svarte jeg med at det ville nok stå i 4 uker før det kom fisk i.
og da spurte han om jeg fortsatt ville ha fisk. og jeg sa at det ville jeg gjerne.
igjen fikk jeg beskjed om at akvariet må stå i 2-3 dager før jeg kan ha fisk i.
da svarte jeg med at det er ikke så farlig siden dette akvariet uansett var for lite til en stim av kardinaltetra så jeg kommer nok heller til å ha disse sammen med de 15 andre kardinaltraene mine. da fikk jeg til svar "men du vet at det andre akvariet ditt også bør stå i 2-3 dager før du har fisk oppi".
da smilte je bare å sa at jeg skulle nok prøve å få til det ja.
nå hadde jeg gitt opp den såkaldte eksperten.
så kom jeg hjem, puttet i de nye beboerene og dro videre for å spise kake og feire oppstart av en ny akvarist
men da gaven var pakket opp og man skulle sette det opp så viste det seg at det manglet en masse deler.
ingen bunnfilter var med og slangen til bunnfilteret manglet og pumpen som lå med var jo helt feil type. så jeg ringte ned til TAM og sa at jeg hadde fått med feil type filter. svaret jeg fikk var at de hadde aldri solgt dette akvariet med bunnfilter, og de trodde ikke noe på at jeg hadde snakket med noen som hadde sagt det heller, men jeg kunne godt levere det tilbake om det ikke var pakket opp ennå dersom jeg ikke ville ha det.
jeg ble helt sjokert og sa at selvfølgelig var det pakket opp ellers så hadde jeg ikke vist hva som var oppi, og at jeg ikke var intresert i å kjøre halvannen time bare får å få noe jeg i utgangspunktet var skeptisk til.
men jeg nevnte også at de burde ta en gjennomgang med de ansatte og hva de solgte og ikke solgte og at de kanskje bør bli lært opp til å spørre istedenfor å tro.
og det hele avsluttet med "ja om det ikke var noe mer så hade bra"
etter en slik episode vet jeg ikke om jeg skal le eller bli sur
Postet 04.09.08 kl 09:13
TAM-Alna er rett og slett en drittbutikk!!!!!!
Hver gang man spør noen som jobber der sier dem alle: "du må nesten spørre i akvarieavdelingen, jeg kan ingenting om fisk."
Hvis du ikke kan FANGE en fisk i en dyrebutikk så er du vel ikke kvalifisert til å jobbe der!?! Utrolig frustrerende å stå en halvtime for å få kjøpt 2 fisk. Og uansett hvem man spør så blir man bare henvist til "akvarieavdelingens ansatte".
Skal ikke kjøpe noe der lenger, ihvertfall.
Hver gang man spør noen som jobber der sier dem alle: "du må nesten spørre i akvarieavdelingen, jeg kan ingenting om fisk."
Hvis du ikke kan FANGE en fisk i en dyrebutikk så er du vel ikke kvalifisert til å jobbe der!?! Utrolig frustrerende å stå en halvtime for å få kjøpt 2 fisk. Og uansett hvem man spør så blir man bare henvist til "akvarieavdelingens ansatte".
Skal ikke kjøpe noe der lenger, ihvertfall.
Postet 04.09.08 kl 09:27
Betta SplendensTAM-Alna er rett og slett en drittbutikk!!!!!! Hver gang man spør noen som jobber der sier dem alle: "du må nesten spørre i akvarieavdelingen, jeg kan ingenting om fisk." Hvis du ikke kan FANGE en fisk i en dyrebutikk så er du vel ikke kvalifisert til å jobbe der!?! Utrolig frustrerende å stå en halvtime for å få kjøpt 2 fisk. Og uansett hvem man spør så blir man bare henvist til "akvarieavdelingens ansatte". Skal ikke kjøpe noe der lenger, ihvertfall.
Slik er det jo i de fleste butikker.
F.eks går man på delelageret i en bilbutikk og skal kjøpe bil, ja da blir man henvist til de som jobber i salgsavdelingen.
Slik er det jo også i litt større dyrebutikker.
Noen har ansvaret for den avd og andre den, slik er det bare.
Postet 04.09.08 kl 09:33
Postet 04.09.08 kl 09:37