Porsareol (side 2)

Får man kjøpt noe sånt i Norge, eller må man til utlandet for å få tak i deler?
Webzoo har.
Sjekk under: Selvbyggeren.
Tror alle som gidder, kan skaffe slike reoler Alle butikkene jeg har vært innom, har jo hatt reoler, og disse får dem vel ofte fra Imazo (sikkert andre også)

Vet at det har vært nevnt at Tropefisk også skaffer reoler i de størrelser vi ønsker
Frank Angell
Vet at det har vært nevnt at Tropefisk også skaffer reoler i de størrelser vi ønsker :)

Åh, kan Tropefisk også? Jeg sjekket hos dem da jeg skulle ha den første reolen (kjøpt tidlig i høst) men da kunne de ikke levere porsarør-reoler. Flott om de har begynt med det!

Føler meg en smule dum, som aldri har funnet/sett under "Selvbyggeren" i Webzoo's varesortiment. Ante ikke at de hadde dette med porsarør engang der. Selv har jeg bare sendt email og bestilt det jeg skal ha.

Men under "Selvbyggeren" står det noen akvarier for reol.

På noen av disse står det noe som jeg ikke helt skjønte. Hvordan er akvariene "borret", eller hva menes med det? Og hvordan har de montert blåsvamp?

Eksempel på et akvarium der den teksten er:

"152 L Alu. akvarie, borret m/filtermatte
Produktnr: 132.1153


152 liters akvarie sort aluminium akvarie. Akvariets mål er 95x40x40
Glasstykkelser: bunnglass 6 mm, sideruter 6 mm
Akvariet er boret i hjørne med montert 5 cm blåsvamp som partikkel \ biologisk filter. Sirkulasjonspume må kjøpes i tillegg, vi anbefaler f.eks Maxi-jet Mj 1000. "
mona o
På noen av disse står det noe som jeg ikke helt skjønte. Hvordan er akvariene "borret", eller hva menes med det? Og hvordan har de montert blåsvamp?
Tipper at det menes at karene er slik man ser i butikkenes reoler: de har ett hull bak til automatisk vannbytte (kun hull til vannet ut, vannet inn styres jo med drypperter)
Dette avrenningssystemet er jo plassert bak en blåsvamp, slik at det ikke tettes med partikler, og fungerer greit det
Vakkert er det ikke, men så lenge det fungerer, er det jo greit nok

Grunnen til at dette brukes en del i reoler, er vel på grunn av plassmangel og mangel på pumpekraft fra utvendige filtre

Jeg kjøpte min fra en lokal butikk i Tromsø. Hadde først fått en del priser fra diverse nettbutikker, var faktisk 2000 kr billigere her i byen. Eneste som kunne konkurere på pris var akvarieutstyr Dk.
Jeg kjøpte min hos akvarieudstyr.dk.

Har vært en god del jobbing med karrene i dag. Har fått rensket ut 530 literen noe som var sårt tiltrengt.

Kar 1 i reolen

[External Image]

Kar 3 i reolen

[External Image]

Kar 6 i reolen

[External Image]
Stilig Men hvorfor plantes det i potter? Noen ivrige gravere?


Minimalt med sand og forenklet vedlikehold. Dette er mallekar så plantene skal kun ta unna overskuddsnæring.
Ah, nå er jeg med...Ikke så lett å slamsuge blant masse planter, sikkert litt hokuspokus i en reol i tillegg. Og maller produserer noen imponerende kabler
En luring du
Frank Angell
Grunnen til at dette brukes en del i reoler, er vel på grunn av plassmangel og mangel på pumpekraft fra utvendige filtre ;)

Tja, kanskje det, men i reolen min på 3x160 liter kjører jeg fluval FX 5, FX 4 og en 2260. Det går med utvendige pumper også, Frank. Når kommer dine reoler? Har tre sorte 180 l akvastabil i esker som jeg kanskje ikke for lovt til å sette opp.

Når jeg nå fikk tenkt meg litt om er det, selger jo Krane Glass i Tromsø Porsareoler, der jeg jo har kjøpt mine første akvariebord og deler for å utvide reolen min.
Nils Vollstad
Når kommer dine reoler? Har tre sorte 180 l akvastabil i esker :) som jeg kanskje ikke for lovt til å sette opp.


Hm, så den 180 literen som du måtte sette i garasjen min kan bli stående her en stund)

Nei det er ikke lett, fruen synes det er nok nå. Så litt smøring er på sin plass, har ganske så mye bonuspoeng som må brukes. Tur til Oslo med en vennine og barn, fly og hotell er herved i boks Spurte om hun ikke kunne ta turen innom en av Oslos mange akvariebutikker, etter blikket jeg fikk blir det neppe noe av
Bengt Fossli
Spurte om hun ikke kunne ta turen innom en av Oslos mange akvariebutikker, etter blikket jeg fikk blir det neppe noe av:)


*** knegg ***


Lærer du aldri? Nytter ikke å smøre når de får mistanke om alternativ agenda.

Aquarius Zoo
kan også levere porsareoler. Sjekk her-->

Jeg har god erfaring med denne nettbutikken, som sendte en budbil helt fra Sandefjord da jeg bestilte noe utstyr i fjor...
Nils Vollstad
Tja, kanskje det, men i reolen min på 3x160 liter kjører jeg fluval FX 5, FX 4 og en 2260. Det går med utvendige pumper også, Frank.

Alt går, det er ikke det jeg mener Men mange kvier seg nok for å bruke så mye penger på filtrering.
Selv ville jeg uten tvil valgt utvendig filtrering til alle kar over 100L, om jeg så måtte ta hull på veggen for å lage plass til filtrene

Nils Vollstad
Når kommer dine reoler? Har tre sorte 180 l akvastabil i esker :) som jeg kanskje ikke for lovt til å sette opp. .

Nja, har både planer og ønsker, men litt dårlig med både plass og gryn. Får få opp en 720L først, og så reoler etterpå. Planen er å sette en i gangen, men med 120cm bredde blir det ikke så store kar (har ei dør som stadig er i bruk, som blir i veien.)
Trolig blir det 6 kar på 90x35x35cm, så det blir jo ikke allverden.

Mulig det blir en i stua også, med 3 kar på 120x40x35 (maller).
Men vi snakker vel da om en del tusen, som er vonde å hoste opp
Det er en stor ulempe med slike forum som dette: man blir fryktelig fristet til hodeløs handling (som om ikke jeg har hatt mer enn nok av det den siste måneden), når man dumper borti slike tråder som dette. Sukk... Jeg begynner å drømme om reol også, nå... Men, to kjappe spørsmål: Det må da bli veldig stor belastning på gulvet når man samler så mange liter i høyden. Jeg bor i et gammelt trehus (fra 1935), i 2. etasje. Hvis jeg noen gang skaffer meg reol (nei, det blir *ikke* nå!), vil gulvet tåle en slik samlet belastning? Slik det er nå, har jeg 5 akvarier i ulik størrelse, og de er plassert på forskjellige steder i stuene mine, og vekten fra dem belaster jo kun der de står. Det største jeg har er 180 liter. Skaffer jeg meg reol, vil jeg gjerne ha 150-litere fordelt i 3 etasjer. 3*150 kg = 450 kg + +, og det er en smule større belastning enn gulvet må tåle i dag. Hvor mye kan jeg regne med at et gammelt tregulv kan tåle av vekt konsentrert på liten flate? Jeg får ikke sjekket hvilken vei bjelkene går i gulvet, dessverre.

Spørsmål 2: Må man bruke rammeakvarium i slike reoler? Jeg forestiller meg at f.eks. helglassakvarium er en smule risikabelt?

De normale byggeforskriftene krever 150-200 kg per m2(nye hus). Reolen min veier over et tonn i bare vann. Dette er langt over hva byggeforskriftene tilsier.

Nå er det ikke slik at gulvet vil bryte sammen, men vekten sier noe om hvor mye vekt gulvet skal tåle før man risikerer nedbøying av gulvåsene. Jeg har satt reolen på betonggulv slik at jeg slipper å tenke på vekten.

Når det gjelder helglass så er jeg ikke sikker, men jeg vet at Bengt har et helglass stående i sin reol. Man kan sikre seg ved å legge en plate under karret.
Geir Kristiansen
Når det gjelder helglass så er jeg ikke sikker, men jeg vet at Bengt har et helglass stående i sin reol. Man kan sikre seg ved å legge en plate under karret.


Jeg er ikke sikker jeg heller **skjelve** Har nå fylt det med vann, og har vel stått snart en uke. Har sett bilder av glasskar i reoler, uansett med en "alla" hobbyplank under skulle de ikke være noen fare. Planen var at jeg skulle gjøre det, men når man skal flytte og bytte på 6 kar, blir det litt kaotisk)
Jeg vet ikke om jeg skal si "strålende" eller ikke.
Det er strålende fordi det da blir enda mer attraktivt å anskaffe reol for meg.
Det er ikke strålende fordi det da blir enda mer attraktivt å anskaffe reol for meg...
Mens vi snakker om helglass og porsa-rør.

Har mest lyst på helglass kontra rammekar, når 720 litern skal i hus. Blir med alt å bedømme å gå for ett rammebord, rett å slett for å plassere noen kar under dte store (ryggen protesterer allerede :p).
- Bør jeg ha en plante mellom karet og bordet? (bør og må er vel samme ting med så mye vann)
- Tåler bordet å få plassert ett par hundre kilo ekstra på føttene, eller bør jeg rett å slett lage ekstra føtter under plata med småkar?
Tilfeldig bekjentskap
© Bengt Fossli
Reklame for plussmedlemskap