Bursdagsgaven -Et lite akvarieeventyr :) (side 2)

Aggi
Skal forsøke å ta vare på plantene, og det gjør det ikke lettere med masse småsnegler som lager små huller i bladene. ;) Ellers har jeg vurdert å ha noen små reker, som kan ta seg av avfall... :D
Disse sneglene (skivesnegler) du har lager ikke huller i bladene med mindre de er råtne, og da ligger problemet et helt annet sted.
Jeg har damsnegler også Eller det vil si, hadde. Første del av kuren med Gastropex ble fullført i dag, og det ser ikke ut til at det er noen levende igjen Regner med at det vil vise seg etterhvert dersom noen har overlevd. Kommer til å gjennomføre andre del av kuren om et par uker, så får vi se hvordan det går. Jeg vil i allefall informere om hvordan det har gått, om det virker synlig inn på fiskene våre, osv...
Hei.

Ble veldig skuffet etter bruk av gastropex jeg. Har du gjort noe spesielt utenom å følge doseringen som stod oppgitt??
Nei, har fulgt oppskriften, og jeg vet jo ikke sikkert om det virker ennå, men de sneglene som har vært synlige mens jeg har dryppet medisinen oppi, har sluppet taket og falt ned på bunnen etter bare noen får minutter. Sneglene mine er jo veldig små, så jeg vet jo ikke 100% sikkert om det virker før noen uker har gått. Men det står jo også i oppskriften at kuren bør repeteres etter 2 uker, så det kommer jeg til å gjøre.
muggen
Hei. Ble veldig skuffet etter bruk av gastropex jeg. Har du gjort noe spesielt utenom å følge doseringen som stod oppgitt??

Ja, du hadde rett, Muggen! Sneglene dukket opp igjen. Har ikke sett noen damsnegler ennå, men skivesneglene er iallefall kommet tilbake.
Nå har vi også Eplesnegler, så jeg kommer ikke til å forsøke å knerte flere snegler med gift... Får heller prøve med felle, dersom skivene blir for mange...
En liten frøken som kan sine saker :D
I dag var vi innom en zoo-forretning på lagunen. Der var det spennende ting på gang. Iallefall for ei jente på 6 år. Hun fulgte med på da de pakket ut en forsendelse med fisk fra Danmark.
Masse flotte fisk og planter der.
Vi sto og pratet litt med betjeningen, og hun viste oss en Dverg Gurami-hann som virkelig satte pris på noen flyteplanter som nettopp var kommet inn. Han spiste dem ikke, men bygget reir i dem. Han var virkelig søt.

Plutselig sa min datter: "Se, der er det siamesiske algespisere!"
"Her er det visstnok ei som kan sine saker", ble det kommentert da...
Det meste av fisk kan bestilles om en bare spør, selv om noen typer, jeg vet ikke om det gjelder dverbotia, men vet det gjelder praktbotia i alle fall, er lettere å få tak i til visse tider på året. Spør i dine lokale butikker om de kan skaffes nå, og når det vil bli mulig.
Storinvasjon av snegler betyr vanligvis at en har vært vel rundhåndet med matingen. Knus alle du ser med fingeren. Fiskene spiser restene. Rett etter at lyset er slått på er de ofte ved overflaten og forholdsvis lette å nå pga lavt oksygeninnhold i vannet. Juster så ned matrasjonen, så skal du se problemet minker.
Min søster løste problemet ved å putte alle plantene i et syltetøyglass med vann og skrulokk, der krøp de opp i lokket pga. oksygenmangel. Tror hun lot det stå over natta. Mulig du må gjøre det to ganger, men det burde gå greit.
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap