Scalarene har lagt egg. (side 2)

Panduro
Noen av yngelen mangler deler av/hele "følehornene"

Dette skjer fra tid til annen i scalare-kull, og er en lyte/medfødt feil man ikke bør avle videre på... Yngel som er født uten slike, er altså født med denne feilen og de vil ikke vokse ut igjen. Jeg ville ikke solgt videre fisk med denne feilen... og du skjønner sikkert hva det betyr.
Men om du velger å selge disse, bør du være ærlig og si fra om den medfødte feilen og at det lange "følehorn-paret" med finner ikke vil vokse ut igjen.

Dersom yngelen har hakket på hverandre og bitt dem av, og det er grunnen til at de mangler, så stiller saken seg annerledes. Scalareyngel kan finne på sånt om de går for trangt, de kan barbere hverandre fullstendig for finner. Men dersom det er dette som har skjedd her med de lange "følefinnene" på brystet i dette tilfellet, vil de vokse ut igjen.
Tusen takk for svar.
Kan hende det kommer av at de hadde det for trangt en periode. Kan ikke si jeg la merke til at de manglet disse føletrådene til å begynne med, men da var de jo også veldig små og ca. 60 i antall.
Får se det an om de vokser ut igjen, ellers betyr det vel at jeg bør avlive de det gjelder?.
Har fått gjort avtale med en lokal dyrebutikk om å få levert de når de blir litt større.
Takker deg Mona for mange utførlige svar, forklaringer og mange gode råd når det gjelder Scalareoppdrett. Synes jeg har lært masse; veldig arbeidsomt, plasskrevene og tidkrevende, men kjempemorsomt.
Ingen årsak, Panduro
Bare hyggelig.

Litt mer info som du kanskje finner interessant;

Når det gjelder denne medfødte feilen, der en eller begge av de to lange brystfinne-"følehornene" mangler, så er denne feilen faktisk så vanlig hos scalare at den er omtalt i bøker o.l. Akkurat det husker jeg godt at jeg leste, og jeg var forberedt på det og så etter denne feilen på mine egne scalarekull når jeg holdt på med oppdrett. Tror ikke jeg fikk mer enn en håndfull yngel med den medfødte skavanken, og der manglet ikke begge men en av finnene. De ble likevel luket ut, fordi denne feilen kan være arvelig. Og man ønsker jo ikke at feilen skal bli mer og mer utbredt blant scalarer. Så det er best å fjerne disse mens de er små og før de får formert seg.... Leit, men sånn er det.
Så de du har fått i kullet, er altså ikke uvanlige. Men jo flere oppdrettere som er flinke til å luke ut sånne tidlig, jo sjeldnere vil man etterhvert finne denne skavanken i kullene.

Akkurat nå har jeg et kull med en annen ciklide gående; Apistogramma Panduro (ditt brukernavn, hehe). I dette kullet har jeg oppdaget 3 yngel som har en annen medfødt skavank som heller ikke er uvanlig hos ciklider; det ene gjellelokket er for "kort", og dekker ikke helt over gjellen på den ene siden (det forekommer også at det hos noen gjelder begge sider, men ikke hos meg i dette kullet). En rød stripe der man ser gjellen under synes derfor.
Dette er heller ikke noe man ønsker skal videreføres i avkom senere, så det er egentlig best å fjerne først som sist... men som mange andre utsetter jeg det ofte.

(lettere sagt enn gjort å avlive småtasser, så jeg har utsatt det, men MÅ ta det før de får formert seg.... de er ikke så store enda, så jeg har bare utsatt det fordi det er tross alt ikke lett).
Dette var interessant lesing, og noe jeg ikke var klar over.
Jo det er noen få som bare 1 "følestråle", og noen som har litt korte, evt 1 lang og en kort. De to sistnevnte regner jeg med har fått dem bitt av, og at de vil vokse ut igjen, får se det an litt.

jeg blir vel nødt til å avlive de som har den medfødte skavanken og det er som du sier, ikke noe lett jobb. Det er absolutt den verste delen av hobbyen. Kommer vel til å grine som en unge denne gangen og.

En ting som er ganske morsomt med Scalareyngel er å se hvor fort de vokser. Ikke bare fra dag til dag, men fra morgen til kveld. De er litt av noen slukhalser. I dag fant jeg iallefall ut at å stå å skrape artemian til de, som jeg har brukt å gjort, er fullstendig bortkastet arbeid. Den går rett ned.

Har fulgt med i tråden din Mona og lest om den stakkars Apistogramma Panduro hoa di med spenning. En kjempetøff og nydelig fisk, som jeg håper det stadig går bra med. Med dette brukernavnet burde jo jeg også hatt en sånn. Kanskje den kan gå sammen med C. Panda, når jeg har fått avlevert Scalareyngelen? Jeg får vel lese litt om den og se på størrelse og vannverdier først.

Igjen, tusen takk for svar.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap