Sand (side 2)

Akvarium jenta ;o)
Ok, men som en annen sier her: Du kan godt rote forsiktig i sanden en gang i uken viss jeg gidder:D Vil dette funke?

Ja, det funker greit nok det Ulempen er at du lett skader røttene på planter, spesielt de fineste hår-røttene.
Ulempe 2 er jo at dette vil gi en del virvling av sand, og noe av dette vil uten tvil finne veien inn i filteret.
Foruten å skade røtter er det fort gjort å dra noen av dem opp, så de må stappes nedi sanden igjen. Tiltak, de har en tendens til å lure seg opp igjen
Nå er jeg kommet hjem fra Morsjøen, og har med meg en sand med navn
Aqua-colisa
Det er en sand 1-3 mm, og er svart.
Jeg betalte 109.- kr for posen på 10 kg, er ca en bøtte med sand...
Når jeg ser på artikler ser det ut som jeg har sanden Akvastabil Harley.
Det står at denne kan bruken til Corydoras å det var det viktigste siden jeg har noen Pansermaller...
Jeg skal skifte til denne grusen på mandag...

Skal jeg vaske grus/sanden før jeg putter den i karet?

Legger med et bilde av sanden...
ps: Jeg har ikke verdens beste kamera:P


Mvh Cassandra
Såvidt meg bekjent, har ikke aqua-colista sort sand.... Men så vet jeg jo ikke alt heller, da ;p
Eneste Aqua-colista jeg har vært borti, er lys, plastlignende sand. Med plastlignende, mener jeg at det ser ut som små issoporkuler. Om det er ekte vare eller ikke aner jeg rett å slett ikke.
Valgte denne bort, når jeg skulle bytte bunnlag.

Sort grus, finnes i både Haley og Rådasand. Begge vil fungere greit med C-maller.

Anbefaler deg å skylle grusen før du bruker den, for å fjerne støvpartikler. Det er det sikkert nok av i grusen
Det står på pakningen at det kan være for terriarium, eller hvordan der skrives..:P
Også at det kan være for akvarium, de hadde også det som du beskriver en hvit sand med noe som ligner på isoporbiter... men det så ikke helt bra ut..;o)

Et bilde av posen jeg fikk grusen i.. bevis:P

Mvh Cassandra
Trodde deg, var ikke det Men det var greit at du sikret bevis, prøv å google på navnet på denne
Jaja;o) Artig å vise folk jeg har rett, hehe...
Jeg søkte litt på google kom fram til at jeg har fått gravel.. Tror jeg:s
Når jeg skal bytte vann kan jeg jo bare begynne med å ta ut gjenstander, eller skal jeg bare ta ut fisken med en gang?

Som tidligere i denne tråden spurte jeg om jeg skulle bare ta pumpen og varmekoblen i 22 literen, sammen med Paletten og resten i 30 l?
Dette var en grei løsning...
For så å skifte bunnlag, men når jeg er ferdig å skifte bunnlag.
Skal jeg ta pumpen og varmekoblen i karet?, eller skal jeg bare ta varmekoblen i karet?
Lyset kan jo holde på varmen litt

Mvh Cassandra
Ps: Ikke verdens flikeste til å forklare

Jeg skal skifte sand nå...
Så kom det en ide i hodet på meg!
Kan jeg putte Palettcikliden i yngelakvariumet sammen med passe planter for oksygen?
Slik at jeg har pumpen og varmekoblen i akvariumet jeg skifter grus i?
Jeg har en lampe med sterkt lys ved siden av yngelkaret for varme..

Vil dette gå?

Mvh Cassandra
Akvarium jenta ;o)
Jeg skal skifte sand nå... Så kom det en ide i hodet på meg! Kan jeg putte Palettcikliden i yngelakvariumet sammen med passe planter for oksygen? Slik at jeg har pumpen og varmekoblen i akvariumet jeg skifter grus i? Jeg har en lampe med sterkt lys ved siden av yngelkaret for varme.. Vil dette gå?

Hvis det er yngel i yngelakvariet, er det høyrisikosport å ha paletter der. Palettene mine gaflet i seg små kardinaltetra som ikke en gang var yngel! Glupske fisker!
Det er ikke yngel der ..
Ja, har opplevd det jeg også, kjøpte 4 stk men nå er det bare 1 igjen..
Det er den som var størst som er igjen
Jeg har begynt å plukke ut planter å sette oppi yngelkaret..
Fikk ikke takk i paletten så den for vente til alle plantene er ute

Jeg får satse på og ha han i ygelkaret..

Mvh Cassandra
Nå er alt ute grusen er skiftet men vannet er VELDIG brunt...:S
Det var jo litt brunt før jeg begynnte, forde at det var en rot som ga ut brunt vann...
Men skal jeg vente med å ha i fiskene til vannet er blitt litt klårere?
Jeg kan jo begynne med og innrede?

Mvh Cassandra
rekner med at
tåken er borte nå ???
selv tok jeg 40 literen min her om dagen, skuftet sand på den, pumpen i en bøtte for å holde filteret i gang...og jeg setter fiskene tilbake når jeg er ferdig med skifte

Ja, den er helt borte nå
Jeg hadde pumpen og varmekoblen i karet jeg skiftet sand i.
Fiskene ble satt i en yngeltank, mens jeg jobbet..
Når jeg var ferdig å sette inn røtter ol, ble fiskene sluppet i.
Jeg jobbet med røtterne og kokosnøttene når tåken var på det værste, fordi jeg så at fiskene ble slitene uten pumpe i yngeltanken.
Jeg holdte på i ca 3 kvarter:o...
Men det hele ble ett flott resultat!
Kommer med bilde litt senere

Mvh Cassandra
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap