- Hjem
- Forum
- Design / Aquascaping
- Sand - Hvilke alternativer finnes det å velge mellom? (side 2)
Sand - Hvilke alternativer finnes det å velge mellom? (side 2)
Postet 09.01.07 kl 19:14
Googlet litt på dette med fugesand, og det ser ut til at dette kan være ugunstige greier... Ser at flere av produsentene tilsetter veksthemmende midler, for å unngå ugrass. Dette er vel ikke å anbefale i akvariet.
Ser av databladet til en av produsentene at denne kikker Ph opp til 11-12, akkurat som sement.
Skal ta å undersøke litt en av de nærmeste dagene om hva som er å få tak i her nord for polarsirkelen.
Må da gå ann å få tak i blåsesand av ett eller annet slag som duger, eller for den del sand til alt fra golfbaner (ingen skrulle ideer nå, folkens) til støtsand til sandkasser (0-3mm vanlig).
Har funnet en produsent som har fin, hvit sand, som er 0-0.5mm, uten masse tilsettinger, men det blir litt mye med 1400kg for min del :p
Ser av databladet til en av produsentene at denne kikker Ph opp til 11-12, akkurat som sement.
Skal ta å undersøke litt en av de nærmeste dagene om hva som er å få tak i her nord for polarsirkelen.
Må da gå ann å få tak i blåsesand av ett eller annet slag som duger, eller for den del sand til alt fra golfbaner (ingen skrulle ideer nå, folkens) til støtsand til sandkasser (0-3mm vanlig).
Har funnet en produsent som har fin, hvit sand, som er 0-0.5mm, uten masse tilsettinger, men det blir litt mye med 1400kg for min del :p
Postet 09.01.07 kl 19:37
Postet 09.01.07 kl 22:23
Postet 10.01.07 kl 17:49
Frank AngellSkal ta å undersøke litt en av de nærmeste dagene om hva som er å få tak i her nord for polarsirkelen. Må da gå ann å få tak i blåsesand av ett eller annet slag som duger,
Innkjøpt fugesand til brostein fra OBS bygg og lokale leverandører av beleggningsstein her i Tromsø, er merket blåsesand. Skal gjøre et forsøk med denne sanden. Ser identisk ut med bitema sin sand.
Postet 10.01.07 kl 19:50
Endret: 10.01.07 kl 19:51
E_AgersborgPersonlig så foretrekker jeg litt mørkere sand. Men som sakt.... i nøden spiser....osv.... Har sett i tidligere innlegg at det menes at Rådasanden også finnes i sort, men finner ingen info om dette hos produsenten. Har jo ei strand her i Bodø som har innslag av mørk og rødlig sand, Mjelle for de som er lokalkjent, men oppfører seg nesten som leire så finkornet er den. :( Einar
Hallo, Einar! Jeg har henta meg sand på Mjelle til flere kar, og syns den er kjempefin! Bruker ikke så veldig tykt lag, fra min 2 cm til maks 5 cm, og da er den slett ikke så tettpakka!
Postet 10.01.07 kl 20:58
Hei hei Munda.
Endelig noen fra Bodø som var innom. Hvor på Mjelle hentet du sanda?. Tenker jeg må et stykke inn på stranda. Ca. der hvor den lille bekken er. Er vel minst skjellrester der tenker jeg.
Bruker du varmekabler eller snegler? Den prøven jeg hentet rett nedenfor parkeringsplassen virker ganske så tettpakket.
Einar
Endelig noen fra Bodø som var innom. Hvor på Mjelle hentet du sanda?. Tenker jeg må et stykke inn på stranda. Ca. der hvor den lille bekken er. Er vel minst skjellrester der tenker jeg.
Bruker du varmekabler eller snegler? Den prøven jeg hentet rett nedenfor parkeringsplassen virker ganske så tettpakket.
Einar
Postet 11.01.07 kl 08:54
Jeg var på den ytterste stranda, og ja, jeg tok sanda ved den bekken som kommer der. Er svært lite skjellrester. Prøvde å få med hovedsakelig den røde sanda, og syns den er nydelig i akvarium. Kan være litt tangrester og smårusk, men dette får du bort ved å skylle sanda godt før du tar den oppi akvariet.
Jeg satte ei 10 l bøtte i en god sekk, og fylte denne med sand. Hjemme skylte jeg den godt i flere vann, ikke minst for å få bort salt. Når jeg bruker så tynt lag som det jeg har gjort (2-5 cm), og du roter litt i sanda innimellom, går det bra uten snegler/kabler. I kar med tykkere sandbunn (>5 cm) bruker jeg snegler. Kabler har jeg ikke prøvd, men vil helt sikkert være suverent. Tror det er flere her på forumet som har positive erfaringer med kabler.
Hold oss oppdatert, da!
Jeg satte ei 10 l bøtte i en god sekk, og fylte denne med sand. Hjemme skylte jeg den godt i flere vann, ikke minst for å få bort salt. Når jeg bruker så tynt lag som det jeg har gjort (2-5 cm), og du roter litt i sanda innimellom, går det bra uten snegler/kabler. I kar med tykkere sandbunn (>5 cm) bruker jeg snegler. Kabler har jeg ikke prøvd, men vil helt sikkert være suverent. Tror det er flere her på forumet som har positive erfaringer med kabler.
Hold oss oppdatert, da!
Postet 11.01.07 kl 20:33
En liten statusrapport.....
Været har ikke vært på min side siste uken. Snø, vind og frost har gjort at jeg ikke tok en tur til Mjelle i helga. Prøver igjen neste helg. Mangel på dagslys forhindrer ekspedisjoner i løpet av uka.
Legger ved to bilder som viser litt av sanda som finnes der ute. Det er særlig den rødlige og sorte sanda som jeg er på jakt etter.
Har en liten prøve som har vært i vann i en liten uke. Svak økning i Ph fra i underkant av 7,5 til i overkant av 7,5. Har gjort noen forsøk med vannbevegelse for å se hvor mye sanda virvler opp i vannet. Enkelte partikler i sande løfter seg lett opp, men legger seg like fort. Kort transport av partiklene. Fargeforskjellene gir fine mønstre i sanda som forandrer seg med strømningene i vannet.
Einar
Været har ikke vært på min side siste uken. Snø, vind og frost har gjort at jeg ikke tok en tur til Mjelle i helga. Prøver igjen neste helg. Mangel på dagslys forhindrer ekspedisjoner i løpet av uka.
Legger ved to bilder som viser litt av sanda som finnes der ute. Det er særlig den rødlige og sorte sanda som jeg er på jakt etter.
Har en liten prøve som har vært i vann i en liten uke. Svak økning i Ph fra i underkant av 7,5 til i overkant av 7,5. Har gjort noen forsøk med vannbevegelse for å se hvor mye sanda virvler opp i vannet. Enkelte partikler i sande løfter seg lett opp, men legger seg like fort. Kort transport av partiklene. Fargeforskjellene gir fine mønstre i sanda som forandrer seg med strømningene i vannet.
Einar
Postet 14.01.07 kl 22:26
Endret: 14.01.07 kl 22:31
Geir KristiansenFrank har du sjekket den sanden som benyttes til å børste mellom broleggingsstein? Siden jeg og du har rimelig langt til nærmeste Biltema så kunnde det jo være interessant å vite om den sanden man kan få kjøpe hos byggfirma kan benyttes.
Har nå skjekket ut de lokale byggevarene, og all fugesanden de leverer, er tilsatt veksthemmende midler.
Venter på svar fra den ene kjeden på hvilken blåsesand det er de kan levere, men det virker som svaret uteblir.
Lokalt brukes det kun sort blåsesand til sandblåsing, av en eller annen grunn. Denne er som kjent, ikke egnet til akvariebruk (les: ren gift).
Postet 16.01.07 kl 13:02