Karin
Bør jeg kanskje gå til anskaffelse av enda en cacatuoidehann (ha to par) og kvitte meg med hongsloiene?
- Karin
Det er faktisk å gå fra asken til ilden...:-/ Altså enda verre enn om du beholder Hongsloi-paret.
Ikke ha to hanner av samme art Apistogramma sammen, de vil ligge i konstant kniving med hverandre. Sannsynligvis. De vil ikke nødvendigvis drepe hverandre, selv om det godt kan skje det også, men de vil aldri slappe helt av så lenge de har en rival i sitt territorium. Det er stor mulighet for at en av hannene vil ende opp med å bli "taperen" og den svake av de to, og tilbringe mesteparten av tiden med å lette etter skjulesteder eller trykket opp i en krok.
Jeg har hatt to hanner av samme Apisto-art to ganger i akvarium. Det var nesten like stressende for meg som for dem. De holdt aldri opp med å spionere på hverandre, true litt, en jaget den andre, den andre forsøkte å gjemme seg... sånn holdt de på hele tiden. Et stressfyllt liv for hannene. Og jeg har lest at er det oe som dreper mye fisk, så er det stress. Langvarig stress dreper flere fisk enn noen sykdommer gjør.
Så jeg har prøvd, funnet det mislykket og vil ikke gjenta det