Ønsk meg velkommen... (side 2)

En siste titt i akvariet før leggetid, og nå stimer de rundt i karet i normal stimfiskmanér (selv om det er mørkt hos dem). En fryd for øyet! Tenk, 4 discuser stimer rundt i et av MINE akvarium Ooooh! Jeg bobler av glede!
Da lyset ble slått på i akvariet hos discusene i dag, stod plutselig 4 discuser klistret bak pumpa igjen. Stakkars stressede dyr! Men nå har de tydeligvis vent seg til livet i nytt hus. Seinere på dagen så jeg at de jaget litt på hverandre, så da antar jeg at ting er slik de skal være Men det ser ut til at det kan bli et mobbeoffer der, ja. Det er en som helst holder seg for seg selv, og jeg mistenker at det er nettopp denne fisken som ble jaget. 2 nye discuser ble altså bestilt i natt (mulig jeg ikke nevnte det her, men i en annen tråd), så da blir de 6 likevel Jeg har bestemt meg for å gå for 300+ liter i stedet for 250 når jeg kommer så langt at jeg kjøper nytt kar, så da blir det noe bedre plass i fortsettelsen.

Alt ser nå ut til å gå som det skal (med unntak av at jeg greide å glemme å putte de røde mygglarvene i fryseren i natt, slik at jeg akkurat nå er uten, og dyrebutikkene er stengte), og jeg slapper litt mer av. Fiskene tåler at jeg kommer bort og tar en titt (hvis jeg er forsiktig), og det sier litt om at stressnivået er lavere. Jeg har ikke sett dem spise ennå, men det betyr ikke at de ikke gjør det. Jeg tror nok at de benytter sjansen når jeg ikke er til stede. Det får da måte på å vise seg fram med en gang også! De er usannsynlig vakre, og seiler rundt i majestetisk overopphøydhet Jeg elsker dem allerede! Det blir nok mange søte, små fortellinger i tiden framover. Jeg må jo ha et sted hvor gleden min får lov til å boble over

Jeg kommer nok til å ha 100 spørsmål i tiden framover, så jeg håper dere har tålmodighet med en kunnskapstørst førstegangs discuseier. Nå skal jeg bare nyyyyte vissheten om hva som svømmer rundt her i huset!
For å være ærlig, hadde jeg regnet med at discuser skulle være noen slukhalser, men det er de ikke. Akkurat når jeg forer, er ikke interessen den store. Men, når mygglarvene begynner å flyte rundt i akvariet, napper de en og annen, men mest av alt jager de på hverandre, for å være sikker på at ingen av de andre skal ta maten de *kanskje* kommer til å spise litt av. Merkelige fisker! Det minner meg om bikkjer. Uansett om man har lyst på maten eller ikke, så voktes det over maten likevel. Ingen andre skal få den, så det så! Jeg hadde en gang en halv ukes kamp med den forrige bikkja mi over ei drue hun ikke ville ha. Hver gang jeg tok etter den, tok hun den i kjeften og lå og sugde på den. Så lot hun den ligge igjen.

Det er mulig at de to bestilte Pidgeon Blood ankommer på fredag, så da blir flokken fulltallig. Gleder meg til å få disse i hus også De er minst like pene! De er litt større enn de jeg har, så jeg håper det går bra. De har fram til nå vært regnet som samme størrelsesklasse som de jeg kjøpte, men blir nå "oppgradert" av butikken, fra 2" til 3". Jeg håper ikke størrelsesforskjellen vil lage trøbbel. De er så definitivt fortsatt ungfisk.

Er det noen som har planer om en bestilling fra Rocky Mountain Discus med det første? Det føles litt dumt å bare bestille ei flaske fra utlandet. Det hadde vært greit å kunne dele på kostnadene med noen andre Er det forresten noen som vet sånn ca. hva PraziPro med transportkostnader vil koste i norske kroner? Jeg regner med at noen her har erfaring med dette

Og et siste spørsmål: Er det noen som har tips til hvordan man kan stresse discusene minst mulig under vannbytte? Jeg ser jo at det kommer til å bli massevis av forurensing av vannet med matvanene disse ungfiskene har, med tett mellom måltidene, kresenhet (at de tar bare litt av maten) og mat som lett forurenser. Men jeg ser jo også at discusene er ganske pysete, og lett lar seg stresse.
Jeg trekker tilbake uttalelsen om at discusene er forsiktige i matfatet. Nå fikk de mygglarver til kveldsmat igjen, og det går ned på høykant! Det er som å se kampfisk ete mygglarver: de suger det inn som om det var spaghetti Og mor er selvsagt lettet over å se at appetitten er i orden
Dyrehagen
Er det noen som har planer om en bestilling fra Rocky Mountain Discus med det første? Det føles litt dumt å bare bestille ei flaske fra utlandet. Det hadde vært greit å kunne dele på kostnadene med noen andre :-) Er det forresten noen som vet sånn ca. hva PraziPro med transportkostnader vil koste i norske kroner? Jeg regner med at noen her har erfaring med dette :-).

Mener bestemt at det kom på ca 160 kroner alt inkludert. (Kan sjekke opp mer nøyaktig.) Da var det nok til behandling av 2000 liter vann. Ikke så hakkandes gæli med andre ord.
Det er vel billigere å bare bestille en flaske, enn to På grunn av dette med fortolling og MVA ville jeg rett å slett gjort hva jeg kunne for å holde summen under 200.-
Inaktiv bruker
Frank Angell
Det er vel billigere å bare bestille en flaske, enn to :) På grunn av dette med fortolling og MVA ville jeg rett å slett gjort hva jeg kunne for å holde summen under 200.- :)

Bare for ordens skyld,grensen er på 199,.kr inkl porto
Tollavgiften er ikke så gal ,over 199kr, men momsen tar jo livet av en stakkar.

/jan
JanR
Bare for ordens skyld,grensen er på 199,.kr inkl porto ;) Tollavgiften er ikke så gal ,over 199kr, men momsen tar jo livet av en stakkar. /jan

Porto teller ikke før beløpet faktisk overstiger de 200kr.

Forøvrig bestilte jeg selv to 4 ounce flasker til 24 dollar, så det går greit inn. Synes å huske de hadde en 8 ounce også, men jeg tenkte å kanskje heller selge den ene om jeg aldri skulle få brukt for godstoffet.
Inaktiv bruker
biXen
[QUOTE=JanR]Bare for ordens skyld,grensen er på 199,.kr inkl porto ;) Tollavgiften er ikke så gal ,over 199kr, men momsen tar jo livet av en stakkar. /jan

Porto teller ikke før beløpet faktisk overstiger de 200kr.

Forøvrig bestilte jeg selv to 4 ounce flasker til 24 dollar, så det går greit inn. Synes å huske de hadde en 8 ounce også, men jeg tenkte å kanskje heller selge den ene om jeg aldri skulle få brukt for godstoffet.

Som sagt opp til 199,- er det ikke noe tollavgift/moms på

Kjøper endel på ebay (hifi tilbehør primært) men som oftest brukt og da overstiger verdien sjelden 199,- alt inkl.
Aldri kjøpt noe akvarie "ting" fra utlandet,er vel ikke så lett å summen under grensen ?

/jan
JanR
Som sagt opp til 199,- er det ikke noe tollavgift/moms på ;) Kjøper endel på ebay (hifi tilbehør primært) men som oftest brukt og da overstiger verdien sjelden 199,- alt inkl. Aldri kjøpt noe akvarie "ting" fra utlandet,er vel ikke så lett å summen under grensen ? /jan

Var ikke helt skråsikker på hva du mente med porto inkl.

Men Ebay blir noe annet, for der kan man "juksa litt" som Ingrid Espelid sa. Bare til å smøre på value 20$ samme hva som er oppi. Og nei, har ikke dårlig samvittighet for det heller :P
Inaktiv bruker
Litt OT.....ble litt satt ut for en tid tilbake da posten sa at portoen skulle inkluderes i total summen.Så er verdien for eks 500,- + 150 porto så blir summen de regner ut moms/tollgebyr 650,-
Nuvel....la de holde på

Ebay ja,handler mest rør der,brukt i de fleste tilfellene,så verdien er iofs ikke lett å sette.Men når sant skal sies er verdien sjelden over 20$.

Litt værre å få til hvis man kjøper akvarie ting i danmark fra butikk vil jeg tro.
En tanke...jeg bor omtrent på grensen til sverige,kanskje sende litt stæsj til Strømstad poste restante

/jan
Bestilling av Prazipro kom på i underkant av 130,- inkl. porto Jeg klager ikke, jeg Så har jeg da bestilt varer fra utlandet for første gang i mitt liv, også
Siden det allerede er nevnt; det skal beregnes MVA på både varens verdi, og frakt. Frakt er en tjeneste, som er MVA-pliktig. Det er derfor portoen ble såpass mye dyrere for en tid tilbake.

Om porto eller ikke skal tas med i beløpsgrensene er det en del uenighet om. Har selv opplevd begge deler, der jeg har måttet ta med frakt i beløpet, har posten fastholdt at dette er rett. De gangene jeg ikke har fått framt med i totalsummen, har jeg holdt klokelig kjeft
Endelig bilder!
I dag (eller egentlig i går) ankom de siste 2 discusene. Og endelig, kl. halv sju på morgenen, fikk de alle sammen samles i en stor stim. Det var rart å oppleve. To discus ble sluppet ut i akvariet, og *svupp* endret alle 6 discusene personlighet! Fra å ha vært 4 pysete reddharer, gikk de til å bli 6 rovfisk på jakt. Snakk om personlighetsendring. Nå skjønner jeg hvorfor man anbefaler minst 6! Dessverre slapp jeg også ut noen få SAE og 4 otto i samme slengen. Jeg lurer på hvor lenge de får leve. Discusene samlet seg med en gang i hjørnet der 3 av ottoene oppholdt seg. Man skulle tro at ottoene er for store for små discusmunner, men jeg kjenner cichlider bedre enn som så. Jeg er temmelig nervøs for hva som kommer til å skje. Jeg løp ut på kjøkkenet og hentet 2 ruter mygglarver med en gang. De to nye discusene hadde ikke en gang tid til å leke skremt. De begynte å se etter mat med en gang! De er litt større enn de jeg har, så de har vel litt mer "livserfaring" Men, jeg må nok en gang riste på hodet over den totale personlighetsforandringen! Snakk om å være stimfisk! De var til og med så modige at jeg endelig fikk tatt bilde av dem. Ja, de flytta ikke en gang på seg da jeg dunka litt på glasset for å skremme dem vekk fra ottoene!

Men, er ihvertfall 3 bilder. Dessverre er fargen på bildene ikke så mye å skryte av. Fiskene, dermot... Og, før noen kommenterer det: isboksen befinner seg på *utsiden* av akvariet!
Det er varens verdi som avgjør om frakt/porto skal tas med i moms-beregningen.

Om varens verdi er UNDER 200 kr, tas ikke frakten med i beregningen.
Om varens verdi er OVER 200 kr, må du betale moms av både frakt og varens verdi (de slår sammen).

Dette er ikke noe synsing om, det er faste og klare regler på dette.

Det er Tollpost som fortoller pakkene, ikke det lokale postkontoret.
De har derfor ikke så mye greie på det der, men følger blindt det som tollpost har gjort. De kan gjøre feil der også, men det pleier å stemme bra.

Reglene for dette har jeg satt meg grundig inn i, ettersom jeg har bestilt fra utlandet et par hundre ganger minst i årenes løp. Men jeg har også en barndomsvenninne som jobber i tollpost og jeg ringer bare henne på jobben hvis jeg lurer på noe Hun har forklart meg alt grundig. Hun kan selvsagt ikke omgå reglene og lovverket for min skyld, men hun kan iallefall forklare om jeg lurer på noe eller om jeg har opplevd at noen har gjort feil. Da kan hun lage en sak på det, og få det rettet opp fort.

Frank Angell
Om porto eller ikke skal tas med i beløpsgrensene er det en del uenighet om. Har selv opplevd begge deler, der jeg har måttet ta med frakt i beløpet, har posten fastholdt at dette er rett. De gangene jeg ikke har fått framt med i totalsummen, har jeg holdt klokelig kjeft ;)
Tilfeldig bekjentskap
© Tone Andreassen
Reklame for plussmedlemskap