Å NEI! Hva skjedde nå da i harmonien? (side 2)

Genialt!

Skal springe på butikken snart, og sprøyta har æ jo en plass i huset...

Veit du.... æ forstår det ikkje! Det kjæm en godfamilie inni en dyrebutikk ungan ahr dratt dem inn på, ungan sei de vil ha akvarium, og så kjøpe dem sæ et begynnersett og stekk heim, ikje veit æ om de får særlig info heller.. Alle fall.... det går BRA med dem! Det gjør det! Det har æ sett...
Folk som har akvarium som ikje veit at fisken demmes e en platy en gang!
De sjekke ikje vannverdia eller nåkka, og dfet går heilt fint...
Så ska æ prøve mæ på nytt etter mange hersens år, men med interessen på topp, verkelig, og satt mæ inn i feskan som passe ilag, og det bli bære tull!
Æ ekje pessimist, så æ ser førr mæ at snart vil at gå fantastisk heilt av sæ sjøl, spesielt om æ bære ikje sjekke verdian, tempraturen eller nåkka, da går alt glatt... æ glede mæ.. =)
ottarev
[QUOTE=Frank Angell]Fiskene kan bli dårlige av for mye O2, men da må du stjele surstofflaska til en kolsrammet gamling, å koble denne på full guffe i karet :)

Denne tråden ble dagens mest spennende for meg, og med saftig nordnorsk humor attpåtil - ble det ekstra morsomt!

Jeg foreslår en STOR APPLAUS for Sortlands superakvarist
Takk, takk

Tar kvelden nå, har sittet foran skjermen sia i 6-tia i mårrest, ryggen er ikke helt den samme som i går
Jeg vil bare fortelle hvordan det gikk etter mitt første akvariemareritt igår...
Etter å ha hatt ca 33 grader i vannet siden i igår kveld til nå, har ingen dødd av varmen!
De får sånn oksygen pumpet ned i vannet, og idag skiftet og jeg også 1/3 av vannet. Ser ut til at fiskene faktisk har det bedre idag enn igår, til tross for varmen, men de få prikkene jeg så igår er der fortsatt, har tenkt å fortsette 2-3 dager til med behandingen siden de tåler varmen foreløpig.. dette komemr til å gå bra... takk til Frank
Og de 20 ynglene jeg slapp løs lever fortsatt, ihvertfall halvparten, det ordnar sej til slut....
Så godt at det går riktige veien! Synes jeg husker at man skal holde tempen oppe til alle prikkene er borte, også i tre-fire dager til? Noen må rette meg dersom dette er feil!

Jeg har hørt noe lignende, så antar at innen en uke, er det bra igjen
Hvis det går rette veien har jeg funnet noen som vil ta over praktbotiaen min, og platyyngel senere som vil bli overflødig... Nå skal jeg legge meg med god magefølelse... god natt!
Du må nok holde tempen konstant til alle prikker er borte, + 48-72 timer. Om det tar lang tid, kan du forsøke å pirke vekk prikkene (prikkene kan bli hengende etter at parasitten har forlatt verten. Prikken er egentlig en sår-skorpe).

Flott at fiskene taklet dette bra!!
Skraape vekk... ser det før mæ, mulig at det går på praktbotiaen, den har bare en..
De lever ennå!
Fjellbekksmerlingen trodde jeg kom til å stryke med med en gang etter ting jeg har hørt, men den er tøff!
Men Frank, den oppskrifta med natron, som ejg faktisk hadde i skapet hehe, funka ikke helt...
testa vannet i springen, og så testa jeg igjen etter å ha hatt 10-15 ml i ti liters bøtta, vannet hadde noe høyere ph kanskje, men ikke høyere kh.
Hm, stoler ikke på disse 5 i 1 stripsene, kh ble sikkert høyere.

Hadde likevel det oppi akvariet, med litt mindre konsentrasjon, vet ikke om det hadde noe å si, men de har det fortsatt fint
Strips-testene er helt upållitelige. Har du hatt oppi natron, har kh garantert øket, men stripsene fanger ikke opp det.

Testet slike strips selv her for litt siden, og de viste nøyaktige samme verdier i alle karene jeg sjekket.... for noe tull. Det er egentlig like greit å kaste, for man kan jo ikke stole på dem for fem øre.
Ja, og det gjør meg så ... sint egentlig.. de koster en million da, betalte 275kr fra aquavital sine 25 strips med 5 verdier på hver... har jeg noe annet valg enn å betale for sånn.. dråpesett?
Dag 3 i hvitprikksbekjempingen
Fiskene ser som sagt ut til å være glade. Men idag ser jeg at de har flere hvite prikker enn før! Før hadde de såvidt tegn til prikk, og nå har nesten alle tegn på det.
Jeg tar ikke dette med så stor bekymring, da dette kanskje er noe som ville skjedd uansett etter at parasitten er kommet inni?
Og at det bare er noe som må skje, før parasitten kan dø, tror dere det?
Jeg kommer alle fall til å holde 33 grader i 3-4 dager til... bedre flere dager enn færre, de trives jo faktisk i denne tempraturen så lenge jeg har mye oksygen i vannet
Det er ikke uvanlig med oppblomstring av parasitter etter ett til to døgn. Dette er rett å slett parasitter man ikke fikk fanget opp før de var ferdige med stadie 2 i sin syklus (frittsvømmende).

Likte ikke helt at de dukket opp på dag 3, vi får skylde på at det tok litt tid å få tempen opp. Så lenge tempen er over 32`C (målt med ett nøyaktig termometer, ikke slike klistrelapper, som er like kjeke som test-stripsene...), skal parasitten legge seg ned å daue
Vi liker test stripene her ja =)

Jo, men fikk ikke opp tempen før på natta til mandagen, så det er vel ikke helt 3 dager, så da går det bra Takk før optimismen, trur også at det va pga det med stadiene..
Det æ syns e litt bekymringsverdig e at platyan trives bedre enn nån gang.
Neida, har ordnetlig termometer, ikje sånn klistreskit, dem ekje god
Foreberede mæ mentalt på å slamsuge en tredjedel.. igjen..
Slenger meg på. Fikk også hvitprikk i 30 litern i romjula.

Vet i ettertid hvor det stammer fra. En guppy som ble syk rett etter innkjøp, men da skjønte jeg ikke hva jeg hadde å gjøre med. Måtte avlive fisken, men så etter nesten 2 mndr fikk jeg dette på nytt.

Da endelig skjønte jeg at det var hvitprikk. Starta med varmebehandling umidelbart.
Syntes at varmekuren var reine mirakelkuren. Hvitprikkene ble som "tryllet" vekk.

Avsluttet varmebehandling 3 januar, men det tok kjempelang tid før jeg klarte å få tempen under 30 grader (selv om varmekolben var innstillt på 26!). Tror ikke at tempen stabiliserte seg på 27 - 28 grader før 5 januar. (kun 24 grader på varmekolben). Det er noe med små akvarier og litt for kraftig kolbe.

Kan jeg friskmelde akvariet igjen? Det har nå gått 4 dager etter normaltemperatur er gjeninnført og ingen har fått hvite prikker.
RuthA e Bakk
Kan jeg friskmelde akvariet igjen? Det har nå gått 4 dager etter normaltemperatur er gjeninnført og ingen har fått hvite prikker.

Med mindre det har dukket opp ting siden du skreiv innlegget, vil jeg si at fiskene er friske nå Spesielt med tanke på at de levde en god stund i vann med parasittens favoritt-temp, så burde det ha dukket opp nye flekker, om de skulle komme
Frank Angell
Med mindre det har dukket opp ting siden du skreiv innlegget, vil jeg si at fiskene er friske nå :) Spesielt med tanke på at de levde en god stund i vann med parasittens favoritt-temp, så burde det ha dukket opp nye flekker, om de skulle komme :)

Nei, ingen nye prikker observert.

Da er de friskmeldte. Godt.
Dag 4-5 med hvitprikk
Vil bare oppdatere sykdomsforløpet... og bekjempingen.

Har fortsatt bytte tredjedel vann hver dag og tempen har holdt seg mellom 32 og 34 grader, med masse luftbobler blåst ned i akvariet, fiskene er glade som vanlig, og jeg kan fortsatt se noen yngler platy her og de, de trives også..
For to dager siden kom flere hvite prikker, så det allefall var synlig at det var hvitprikk, og igår var d et mange hvite prikker!

Jeg har ikke giddet å bekymra meg mer over det, siden Frank sier det er antagelig pga livsyklusen til hvitprikk, og når man kan drepe den, jeg tar det bare som et tegn på at straks vil alle "generasjonene" av dem forhåpentligvis være ganske døde..!
Sant ja?

Idag da jeg kom hjem fra jobb hadde fjellbekksmerlingen død, det var litt teit siden jeg likte den godt.. men tror det var Frank som sa at den antagelig vilel dø først av høy tempratur.
Så jeg synes den ahr holdt godt ut disse dagene alle fall
Det så virkelig ut som den hadde det fint, og det kan kanskje hende at den rett og slett ikke hadde mer alger å suge av ruta?
Ja, jeg er naiv!

Det som er godt er at platyene er gladere enn noen gang og det ser alle fall ut som de morer seg i boblestrømmen som dominerer akvariet....

Skal snart ta dagens akvarievask, men nå begynner jeg å bli lei, gleder meg til belønningen..

Og lykke til til dere andre som plages av sykdom!
Det er veldig slitsomt når en strir som værst med sykdommer i karet. Men stå på, og ikke gi opp. Da er belønningen en friskt kar, med aktive fisker.

Jeg har hatt mye mindre sykdom etter at jeg sluttet å medisinere for den minste ting, og heller bruke vannbytter evt varmebehandling som medisin.

Når jeg no finner noen med skrubbsår, lurvete finner o.l. så er det ut med vann slangen for å bytte endel liter.

Lykke til. Håper at det begynner å snu no.

takk Ruth, det hjelper
Hvis du har klart det, skal jeg og, det er vel bare logisk at med samme oppskrift kan alle bli kvitt hvitprikk?
Etter dette kommer jeg ikke til å få flere sykdommer, det er bare bestemt allerede
Må ta det til etterretning at jeg sikkert hadde for mange fisk og at det kanskje også var derfor..
Linda Jørgensen
Må ta det til etterretning at jeg sikkert hadde for mange fisk og at det kanskje også var derfor..

Er ikke uenig med deg om akvarieinnholdet stemmer med det du har skrevet her i profilen din.

Overbefolkning og fisker som feks praktbotia som helst vil være flere, ha større plass og den kan plage de andre beboerne om den er alene. Dette stresser de andre fiskene og stress alene kan gi sykdomsutbrudd.

Du bør nok se litt kritisk på om det er noen fisker som kan omplasseres når karet ditt er friskmeldt.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap