- Hjem
- Forum
- Maller - Corydoras
- Corydoras Kanei (side 2)
Corydoras Kanei (side 2)
GryTror kanskje det har blitt litt "hauset opp" dette med hvor vanskelig det er å fore opp corydorasyngel.
Det er vel ingen som har hauset opp noe her, vel?
Jeg fòrer med artemia (levende, nyklekt) fordi det er det beste, og det gir den aller, aller beste veksten. Har sett vekstforskjellen på hvordan yngel fòret opp på tørrfòr kontra nyklekt artemia vokser. Det er snakk om en dobling av veksten.... Det føles veldig fint å gi yngelen den beste starten på livet med så næringsrikt og godt fòr.
Og før man feier alle arter over en kam; det er ikke gitt at alle arter er like enkle å få til og spise tørrfòr, selv om C. aenus, som er den enkleste av dem alle, gjør det uten å mukke. Noen gjør det faktisk ikke, og frafallet kan bli stort.
For meg er det ikke noe "problem" å fòre med levende artemia. Jeg gir det konsekvent til all yngel.
Hvis andre synes det er for mye bry, så dem om det. Jeg gjør det på min måte, så får andre gjøre det på sine måter
Postet 29.01.07 kl 00:36
Endret: 29.01.07 kl 00:38
Som jeg skrev i innlegget var det ikke Aeneus alene som var foret opp på denne måten, men tre-fire forskjellige arter.
Jeg har selv yngel på Sterbai, Aeneus, concolor og de har spist alt fra flytende yngelfor, vanlig flak-yngelfor og artemia. Kanskje det er du som har kresne yngler, Mona? ;0)
at du forer utelukkende med nyklekket artemia er jo flott, all ære til deg, men jeg tror ikke det betyr at vi andre lar det være fordi vi synes det er for mye "bry" som du skriver. Når det gjelder meg (kan ikke snakke for andre) så er det mangel på kunnskap om artemia-klekking, gode resultater med bla tørr nyklekket-artemia, og det at jeg er på skole fra syv om morgenen, til halv seks om kvelden som gjør at jeg rett og slett ikke har tid og anledning til dette.
Ellers tror, og håper jeg at mine yngler har det bra hos meg, på tross av at de ikke får fersk mat :0)
Postet 29.01.07 kl 00:45
Endret: 29.01.07 kl 00:52
GryKanskje det er du som har kresne yngler, Mona? ;0)
Kanskje, særlig siden det er C. adolfoi jeg har drettet mest av
Dette står det om oppdrett av C. adolfoi yngel på Planetcatfish:
"rearing fry appears more problematic. Attention to water quality is essential and some breeders maintain that this species must be raised with its parents or other Corydoras fry in order to learn to eat prepared foods."
(prepared foods: mat på boks, kunstig fòr av ulike slag)
De har altså vansker med å skjønne at pulvet og "dødt fòr"er mat, og vil kanskje ikke spise det og sulter heller ihjel. Det skjedde meg en gang artemiaklekkeren feilet... mistet mange yngel som var noen uker gamle, fordi de ikke ville ta det andre yngelfòret jeg ga dem mens jeg ventet på at en ny artemiaklekker skulle bli klar.
Med levende artemia har jeg aldri hatt noe problem. Alle spiser det med en gang, uten å nøle
På den annen side; de ynglene som går i karet med foreldrene (sju stk for tiden) har aldri smakt levende artemia, men har spist det foreldrene spiser
Men i en egen, adskilt yngeltank, så kan det se ut til å være litt annerledes.
Jeg har ikke lyst å pøse mine ca 70 Corydoras adolfoi-ungfisk og yngel oppi tanken med foreldrene Det ville blitt rimelig fullt i lekskaret deres, så ettersom jeg bruker et såpass lite kar (63 liter) bør jeg ta ut og drette separat.
Postet 29.01.07 kl 00:55
Endret: 29.01.07 kl 01:00
Ja, har lest dette på P-C. Sære små tingester, men man tilgir slike små skapninger det meste.
Veldig greit å ha et kar med Aeneus tilgjengelig under slike oppdrett. Jeg klekker som regel alltid Aeneus sammen med andre egg, slik at de kan "undervise" i eting, dersom det viser seg å bli nødvendig. Har ikke vært noe problem til nå, men man vet aldri. I dag fikk jeg Semiaquilusene mine over i eget kar, så nå håper jeg at jeg skal få til disse. Har bare tre stk (to hanner og ei ho) så jeg har ikke de helt store forventningene.... Forer dem nå opp på mygglarver og reke-pellets, og skal begynne litt kaldere vannskifter om ca en uke. Vil bestille meg en fem-seks stykker til, og håper å ha dem i hus om ikke så veldig lenge. Huff, nå kupper jeg visst tråden til Sølvi... Har hun ikke vært flink da, Mona?
Veldig greit å ha et kar med Aeneus tilgjengelig under slike oppdrett. Jeg klekker som regel alltid Aeneus sammen med andre egg, slik at de kan "undervise" i eting, dersom det viser seg å bli nødvendig. Har ikke vært noe problem til nå, men man vet aldri. I dag fikk jeg Semiaquilusene mine over i eget kar, så nå håper jeg at jeg skal få til disse. Har bare tre stk (to hanner og ei ho) så jeg har ikke de helt store forventningene.... Forer dem nå opp på mygglarver og reke-pellets, og skal begynne litt kaldere vannskifter om ca en uke. Vil bestille meg en fem-seks stykker til, og håper å ha dem i hus om ikke så veldig lenge. Huff, nå kupper jeg visst tråden til Sølvi... Har hun ikke vært flink da, Mona?
Postet 29.01.07 kl 01:04
Postet 29.01.07 kl 01:10
Det kommer nok av at vi ikke kan motstå de små, nydelige øynene som blunker til oss :0)
Så spennende at det blir flere Semier her da :0) Du får holde oss oppdatert. De er bare helt utrolig nydelige, og mine er helt forskjellige i fargenyanse og mønster alle tre. forskjellig personlighet har de også, men alle er overraskende nysgjerrige finnes ikke redde. De er nok mine favoritter nå, og jeg har lyst på flere langsnutede arter. (Har to ledige kar nå)
Så spennende at det blir flere Semier her da :0) Du får holde oss oppdatert. De er bare helt utrolig nydelige, og mine er helt forskjellige i fargenyanse og mønster alle tre. forskjellig personlighet har de også, men alle er overraskende nysgjerrige finnes ikke redde. De er nok mine favoritter nå, og jeg har lyst på flere langsnutede arter. (Har to ledige kar nå)
Postet 29.01.07 kl 01:16
Det er Mona som er skyld i mine corykjøp. Jeg var innom og titta på coryene hennes. Og det var to arter jeg falt veldig for. Det ene var sterbai, og dermed kjøpte jeg 6 VF før Jul. Og så var det disse semiaquilusene da, de fascinerte meg veldig. Men jeg har (dessverre) flere andre coryer på ønskelisten. Men det betyr at jeg må anskaffe meg porsareol. Urrk! Det koster penger... Jeg har lyst på Deckeri, panda, adofoi, arcuatus, duplicareus, haraldschultzi, loxozonus, nattereri, robinae, pinheiroi, pulcher, reticulatus, trilineatus og
Scleromystax barbatus, for å nevne noen. Det er enda flere jeg også skulle ønske meg. Men nå i begynnelsen blir det Sterbai (som jeg allerede har), semiaquilus (som jeg har bestilt), deckeri og panda, tenker jeg. Evt. adolfoi eller trilineatus eller begge to Arcuatus, loxozonus og haraldschultsi, så også høyt oppe på lista, + eventuelt (for meg) ukjente coryer som måtte dukke opp. Så det får utvikle seg litt ettersom hva som er tilgjengelig (og hva jeg har råd og plass til).
Scleromystax barbatus, for å nevne noen. Det er enda flere jeg også skulle ønske meg. Men nå i begynnelsen blir det Sterbai (som jeg allerede har), semiaquilus (som jeg har bestilt), deckeri og panda, tenker jeg. Evt. adolfoi eller trilineatus eller begge to Arcuatus, loxozonus og haraldschultsi, så også høyt oppe på lista, + eventuelt (for meg) ukjente coryer som måtte dukke opp. Så det får utvikle seg litt ettersom hva som er tilgjengelig (og hva jeg har råd og plass til).
Postet 29.01.07 kl 01:46
Postet 29.01.07 kl 02:55
Endret: 29.01.07 kl 02:56
Grunnen til at jeg ikke forer med levende for er at jeg simpelten ikke takler levende små kryp
Skal prøve nå å legge de avskallete artemiaeggene i bløt og se hvordan det fungerer.
Ellers så hadde jeg tenkt å prøve å klekke dem i yngelkar i foreldrekaret,men så leste jeg at siden yngelen var så liten,så ville de forsvinne ut gjennom sprinklene. Men det går kanskje an å løse dette på et vis ,forslag?
Har ellers hatt disse Coryene ganske lenge,men de har ikke vist tendenser til lek før de nå kom over i eget kar.
Så visst dette går bra,så prøver jeg meg kanskje på Adolfoiene(viltfangete) også
Kjekkt å ha god tilgang til info og hjelp her på forumet,takk skal dere ha.
Skal prøve nå å legge de avskallete artemiaeggene i bløt og se hvordan det fungerer.
Ellers så hadde jeg tenkt å prøve å klekke dem i yngelkar i foreldrekaret,men så leste jeg at siden yngelen var så liten,så ville de forsvinne ut gjennom sprinklene. Men det går kanskje an å løse dette på et vis ,forslag?
Har ellers hatt disse Coryene ganske lenge,men de har ikke vist tendenser til lek før de nå kom over i eget kar.
Så visst dette går bra,så prøver jeg meg kanskje på Adolfoiene(viltfangete) også
Kjekkt å ha god tilgang til info og hjelp her på forumet,takk skal dere ha.
Postet 29.01.07 kl 09:06
Bilde av en 3 ukers gammel yngel pluss en liter tass som dukket opp i karet til foreldrene
Artig å følge med disse små. Har dessverre mistet noen.men det ser ut til å gå bra nå.
Har vurdert å ta de over i et lite kar med litt sand og et filter uten inn innsug. Tenkte da at det kunne holde å skifte litt vann hver dag uten å ta yngelen ut. Føler liksom at yngelen blir stresset av all flyttingen frem og tilbake i boksene sine 2 ganger for dagen.
Tar jeg en stor sjanse i så fall eller kan det fungere bra?
Artig å følge med disse små. Har dessverre mistet noen.men det ser ut til å gå bra nå.
Har vurdert å ta de over i et lite kar med litt sand og et filter uten inn innsug. Tenkte da at det kunne holde å skifte litt vann hver dag uten å ta yngelen ut. Føler liksom at yngelen blir stresset av all flyttingen frem og tilbake i boksene sine 2 ganger for dagen.
Tar jeg en stor sjanse i så fall eller kan det fungere bra?
Postet 09.02.07 kl 14:50
Jeg flytter dem over til et lite plastterrarie når de er rundt tre uker. Der har jeg litt sand i bunnen, en bitteliten pumpe (henger så høyt oppe at det skaulle godt gjøres å komme inn i den), og en varmekolbe på 22 grader
Dette har gått helt fint til nå. Har nå blitt rådet til å flytte yngelen over til "foreldrekaret" når de er rundt en måned, da det virker som om de vokser fortere der. På tirsdag fyttet jeg alstå endel yngel over i kar med sandbunn, og samtidig hev jeg oppi et bled med endel paleatus egg på. De var klekkeklare. Dagen etter klekket de, og nå svømmer de rundt oppi der og ser ut til å ha det fint :0) Jeg bytter ca 50% av vannet en gang om dagen.
Dette har gått helt fint til nå. Har nå blitt rådet til å flytte yngelen over til "foreldrekaret" når de er rundt en måned, da det virker som om de vokser fortere der. På tirsdag fyttet jeg alstå endel yngel over i kar med sandbunn, og samtidig hev jeg oppi et bled med endel paleatus egg på. De var klekkeklare. Dagen etter klekket de, og nå svømmer de rundt oppi der og ser ut til å ha det fint :0) Jeg bytter ca 50% av vannet en gang om dagen.
Postet 10.02.07 kl 00:11
Postet 10.02.07 kl 00:15
Postet 10.02.07 kl 16:03
Sølvi GullaksenJo de er bare kjempesøte disse små :) Det var noe sånt som du viser her jeg tenkte på. Så da tror jeg at jeg vil prøve på dette jeg og. Siterer : "Har nå blitt rådet til å flytte yngelen over til "foreldrekaret" når de er rundt en måned" Må vel øke vannstanden gradvis eller...? Takk skal du ha :)
Postet 10.02.07 kl 16:56
Postet 11.02.07 kl 17:59
OK , tusen takk for all god hjelp Gry , fint at noen vil hjelpe når en selv ikke har noen erfaring på området .
Adolfoiene mine har visst bestemt seg for å legge egg og nå
2 egg har jeg puttet i fødekasse i foreldrekaret og 3 egg er på glasset,der har de vært i 3 dager nå uten å bli spist,så da tar jeg sjensen på å la de bli der. Er jo det enkleste å la dem klekkes og fores opp i foreldrekaret da,så tar sjansen på det i første omgang.
Problemet med disse blir vel foringen, for jag kommer ikke til å fore med levendefor slik det sies at det må gjøres. Så jeg prøver uten og ser hvordan det går.
Adolfoiene mine har visst bestemt seg for å legge egg og nå
2 egg har jeg puttet i fødekasse i foreldrekaret og 3 egg er på glasset,der har de vært i 3 dager nå uten å bli spist,så da tar jeg sjensen på å la de bli der. Er jo det enkleste å la dem klekkes og fores opp i foreldrekaret da,så tar sjansen på det i første omgang.
Problemet med disse blir vel foringen, for jag kommer ikke til å fore med levendefor slik det sies at det må gjøres. Så jeg prøver uten og ser hvordan det går.
Postet 11.02.07 kl 22:35
Jeg har, i løpet av den siste måneden latt de fleste eggene være i hovedkaret. Der har jeg minst 20 yngler. De er større enn de jeg har i yngelkaret. Ian Fuller gir mikroorm eller artemia når plommesekken er borte, og går så over til å veksle på det og pulveriserte flakfor og fortabletter to-tre dager etter det igjen. Jeg har hatt stort hell med tørr avskallet artemia (bløter det i vann før jeg har det i karet), og veksler mellom det og f.eks. pulverisert JBL novotabs.
Den største trusselen for yngler i hovedkaret er PUMPEN (skjelve), jeg har byttet alle mine pumper ut med fluval 3 pumper som jeg henger vannrett på bakveggen i karet. Da er ikke innsugene så lavt nede. Dette har økt antall yngler som vokser til i hovedkaret betydelig.
P.s ikke tro at ynglene er døde selv om du ikke skulle se dem på en måned. Som regel er de der, men de er veldig flinke til å gjemme seg.
Den største trusselen for yngler i hovedkaret er PUMPEN (skjelve), jeg har byttet alle mine pumper ut med fluval 3 pumper som jeg henger vannrett på bakveggen i karet. Da er ikke innsugene så lavt nede. Dette har økt antall yngler som vokser til i hovedkaret betydelig.
P.s ikke tro at ynglene er døde selv om du ikke skulle se dem på en måned. Som regel er de der, men de er veldig flinke til å gjemme seg.
Postet 11.02.07 kl 22:53
Endret: 11.02.07 kl 22:55
Har avskallet artemia og malletabletter. Prøver dette pluss cichlidestickssø (som jeg har stor tro på og fremdeles bruker til Kaneiene)
Ellers har jeg Fluval 1 i karet som er på ca.40 liter med strømpe på,så de forsvinner ikke in i pumpen
Godt å høre at det går an med annet for. Forer forresten de voksne med frossen artemia så litt blir det vel til yngelen og Blir litt mer optimistisk nå Gry
Ellers har jeg Fluval 1 i karet som er på ca.40 liter med strømpe på,så de forsvinner ikke in i pumpen
Godt å høre at det går an med annet for. Forer forresten de voksne med frossen artemia så litt blir det vel til yngelen og Blir litt mer optimistisk nå Gry
Postet 11.02.07 kl 23:59
Postet 12.02.07 kl 00:03
Endret: 12.02.07 kl 00:04
Postet 12.02.07 kl 00:29