Er vannskifter nødvendige? (side 2)

Alexander Severinsen
[URLBLOCK1] ser vi noe av hvor mange liter vann som blir byttet i uken rundt i det ganske land, det er snakk om mange liter:)

Dette er jo også bare en brøkdel av hva som faktisk byttes

Selv har jeg sikkert 200.000L på sannvittigheten
Mitt innlegg var ikke et svar til ditt, Gry, absolutt ikke. Mitt var ment generelt

Når det er sagt, så skiftet ikke jeg heller vann på de akvariene jeg hadde som barn på 70-tallet. Men den gangen visste vi ikke bedre. Det var sånn vi holdt akvarium og fisk da. Vi fyllte bare på fordampet vann....*grøss*

Men verden er gått fremover, og kunnskapen vår har økt, heldigvis!!

Derfor mitt spørsmål i første innlegget mitt, hvorfor vil noen på død og liv la være å gi fiskene sine det mest grunnleggende; friskt vannet og et renere miljø?

Det finnes ingen andre husdyr eller kjæledyr der vi ville drømt om å droppe et så grunnleggende stell. Hvorfor mener noen da at fisk ikke har krav på det samme????

Dette er ikke ment som kritikk, det er faktisk bare noe jeg virkelig ikke kan forstå. Jeg fatter og begriper ikke hvorfor.

Gry
Jeg ser ikke hvor det fremkommer at noen av oss tyner det så langt som mulig, eller ikke gidder skifte vann? Jeg kom med et eksempel på hvordan jeg gjorde det da jeg ikke viste bedre. Nå skifter jeg vann hver uke på 400 literen, og to ganger i uka på små-karene.
På jobben står det et kar på ca 200 liter. Der bor det "en million" guppy og et par andre fisker. Karet er lite beplantet og har lite lys - i det hele tatt er det ganske trasig sånn estetisk sett. I alle fall; det byttes ALDRI vann i dette. Hun som har ansvaret for dette karet fyller bare på vann med jevne mellomrom. Det som har overrasket meg er at de ikke er noen sykdom eller dødsfall i det (det faller sikkert fra noen guppyer, men ikke noe som man legger merke til). Jeg hadde sett for meg en "algesuppe" med halvdød fisk i - sånn så det ut da vi hadde fisk på 70-tallet. Eneste gangene det ble byttet vann hos oss da, var når vi ikke lenger så inn i akvariet. Da tok mamma ut alt og kokte grusen og skrubbet alt. Skikkelig rundvask, med andre ord. Så var det leeeenge til neste gang...

Jeg bytter selv vann hver/annen hver uke i hjemmekarene, og ukentlig i 23 literen min på kontoret. Nå har jeg begynt en forsiktig tilnærming i forhold til hvordan man steller et akvarium, og har begynt å plante litt i det. Må ta det forsiktig, for ikke å tråkke noen på tærne (er nyansatt)... Poenget er at det ser ut til å gå utrolig godt uten vannbytter. Det har stått slik noen år nå. Hadde fiskene kunnet snakke, hadde vi nok fått høre om en smule innestengt "luft" da.
Kan ikke tenke annet enn stakkars fisk, år uten tilgang på rent, helsebringende vann.... Gremmes for meg selv....

Du får ta å jukse det til med ett vannbytte av og til, når du får litt mer fartstid i jobben
Nils Vollstad
Kjøp deg en slange som er så lang at den rekker fra akvariet ditt og til nærmeste sluk eller toalett, og så slipper du å bære noe annet enn slangen! Bruk en slange, som ovenfor.

Takk for gode råd Nils, men jeg snakker ikke for meg selv
Punkt 1 og 2 var ment litt spøkefullt, for det er jo ofte de man hører. Hvis du oppsummerer dem, får du punkt 3. Latskap.

Selv så har jeg en god brønn, en kraftig pumpe og nærmere 250 meter med slanger og rør. samt oppsamling og distribusjon av regnvann. Det hele går automatisk og spillvannet går ut i spesialbygde avløp og samles opp for bruk til vanning. Jeg bytter 2000 liter + + hvert døgn i hagedam sessongen og ca 2000 liter i uka på det jeg har under tak om vinteren.

Nils Vollstad
Se fremfor deg en fisk som svømmer i ei elv, en bekk eller en sjø . Hvor lenge svømmer denne fisken i sin egne etterlatenskaper?

Vi får håpe at fisken lenger oppi elva ikke må på do

Nils Vollstad
Hvor mye planter og vann må du ha for å kunne skape en naturlig biologisk balanse? Hvor mange fisker finner du i en pytt i naturen på størrelse med et standard akvarie? Og selv ute i naturen er det faktisk relativt ofte vannskifte, pga av regnet som faller ned fra himmelen.

Det biologiske kretsløp. Poenget med planter og grus(biomedie for bakterier) i akvariet er at de skal bryte ned og bruke opp fiskens etterlatenskaper slik at de slipper å svømme i dem. Plantene bruker bla all dritten + lys til å produsere oksygen til fisken de er oså mat for vanndyr som er mat for fisken.

Regnet som faller og lager en pytt på 20 liter. Hva skjer hvis vannet ikke damper vekk eller forsvinner ned i bakken? Først dannes bakterie kulturer som lever av det som er på bunn av dammen. Etterhvert kommer det til smådyr som f.eks mygglarver. Nå har du allerede næringsgrunnlag til en liten gullfisk, kampfisk eller ørkyt. Det som gjerne kommer i stedet er vannkalver og andre insektpredatorer. Men si nå at du hadde oppi en kampfisk. Denne ville spise mygglarver og gjøre i fra seg og du ville få forurensing i vannet. Hva skjer da? Jo da kommer det til sveve alger. De sprer seg gjennom luft og utvikler seg der det er nok lys og næring til dem. De gjenoppretter ballansen til de blir utkonkurert av trådalger eller penselalger etc som tar over. Naturen er genial.

Frank Angell
I tillegg til dette, er det en kjennsgjerning at rent vann fremmer fiskenes helse. Det er nevnt at springvann "føkker" innumsystemet til fiskene; dette er ikke tilfelle. De har mer enn nok av parasitter, bakterier og virus å bryne seg på. Faktsik er skittent vann noe som reduserer immunforsvaret.

Immunologi er slitsomt innviklede greier. Det vet jeg for jeg har avlagt høyskole eksamen i det. Ett av hoved prinsippene er "Use it or loose it". Det lar seg vanskelig gjøre å skade fiskenes imunforsvar med for mange vannbytter, det er jeg enig i. Fordi vantempen i ett tropisk akvarium er såpass høy at de mikrobiologiske råtassene jobber seg opp igjen på no time. Men satt på spissen, er du manisk nok i vannbyttingen over tid vil du svekke dem.

Frank Angell
Noen av disse forbindelsene vil ikke forbrukes av f.eks planter. Dette er gjerne syreforbindelser (garvesyrer, urinsyre, en del aminosyrer).

Jeg vet at svevealger tar kål på syra. Bør finnes andre i planteriket som gjør det også. Noen som vet?

Nå, er det noen som har noen tips om automatisk anlegg for bytting av bleier?

Frank Angell
Du får ta å jukse det til med ett vannbytte av og til, når du får litt mer fartstid i jobben ;)
Jepp. Tenker på sniking rundt på kontoret sene kvelder med rent vann i en bøtte
Dogster
Nå, er det noen som har noen tips om automatisk anlegg for bytting av bleier?

Det heter Au- Pair.
Derfor er vannbytte nødvendig...
Et økosystem er egentlig et lukket system der alle grunnstoffer sirkulerer.

Dette vil si at i et 100% blir ingentng tilført, og ingenting tatt bort. (Lysintervaller og varme må selvsagt tilføres.)
Det eneste som minner om et økosystem er disse lukkede kapslene med reker og alger som er omtalt i en annen tråd.
For at en balanse skal være tilstede, så må også hele næringskjeden være representert: mikrober, bakterier som bryter ned døde ting, og gjør dette om til næringsstoffer til planter og alger, plantespisende dyr, og predatorer som holder bestanden av dyr nede.
Så må det være planter og alger som fungerer som oksygenprodusent, renser vannet for avfallsstoffer, og som er mat til de plantespisende dyrene. Dette er en vanskelig balanse å gjenskape. Noe fordi naturen selv fungerer som et gigantisk filter for vannet, og at det er et stort mangfold i alle ledd av næringskjeden.
Balansen er lett å forstyrre. (Bare se hvor mye mus det blir de årene det er lite rovdyr i skogen.)

Ved akvariehold hjelper man til i næringsskjeden ved å gi fór til fiskene. Der kom den første forstyrrelsen i balansen. Man har tilført noe utenfra. Gjør man dette uten å bytte vann, så vil mikrobe, alge og bakterieveksten øke. Resultatet blir til slutt et miljø som fiskene ikke kan leve i.
(Dette er ikke sammenlignbart med naturen. Tjern som blir tilført næring (f.eks forurensing fra landbruket) vil gro igjen og bli til myr. Myra vil bli mer og mer fortettet, og til slutt er det kanskje ikke myr igjen, men en skog der tjernet var. Dette er selvsagt en prosess som tar mange år, og siden myra ikke er et lukket system, men får tilførsel av planter vann, bakterier og dyr, så derfor unngår man at dette bare blir en rotten pøl.)

I tillegg må vi jo ta hensyn til vannverdiene som fiskene trives i, og om man har fisker som kan nyttegjøre seg algevekst og planter. Har man kun rov-fisk, så blir jo også foringen kraftigere, og vannet blir lettere forurenset.

Konklusjon: Det er vanskelig å gjenskape et økosystem i et akvarium 100%. Det er ikke plass til et tilstrekkelig mangfold av organismer, og man blir nødt til å tilføre fór. Tilføring av næringsstoffer forstyrrer økosystemet, og man må fjerne dette overskudd av næringsstoffer. Dette skjer ved vannbytte. Altså, så er man tilbake til de enkleste rådene man får når man begynner med et akvarium: Dess mer man fòrer, jo mer (oftere) må man bytte vann.

Vet ikke om dette høres fornuftig ut, eller om dette bare blir forvirrende?
(ps: brukte veldig lang tid på å skrive dette (ungemas, dårlige øyne og huslige ting, har medvirket). Så det er mulig mange svar har kommet i mellomtiden. ;D

Aggi
Vet ikke om dette høres fornuftig ut, eller om dette bare blir forvirrende?

Syntes det er meget fornuftig det du har fortalt her

Dette fikk meg til å tenke på en ting; fisk som vokser, vil jo "lagre" en del energi\ næringsstoffer i kroppen sin.
Når denne dauer, vil den jo da bli spist, eller råtne. Dette vil igjen frigjøre masse næring til andre organismer, og så har man ubalansen gående.

Vil tro at i ett lukket system, man en enkelt fisk sin avgang være forskjell mellom suksess, og kaos.
Frank Angell
[QUOTE=Aggi]Vet ikke om dette høres fornuftig ut, eller om dette bare blir forvirrende?

Syntes det er meget fornuftig det du har fortalt her
Takk

Dette fikk meg til å tenke på en ting; fisk som vokser, vil jo "lagre" en del energi\ næringsstoffer i kroppen sin.
Når denne dauer, vil den jo da bli spist, eller råtne. Dette vil igjen frigjøre masse næring til andre organismer, og så har man ubalansen gående.

Vil tro at i ett lukket system, man en enkelt fisk sin avgang være forskjell mellom suksess, og kaos.

Det har du nok rett i. Derfor er det mangfold som teller her. Man trenger noe som tar seg av ådsel, og som igjen som kan la seg spise av rovdyr. Men selvfølgelig så er det jo stor sjanse for ubalanse likevel, for har man bare én art i hvert ledd i næringskjeden, så velter hele systemet hvis noe skjer med dette ene leddet slik at det ikke fungerer. Overpopulasjon av en enkelt art, er noe som også forstyrrer systemet (f.eks snegler). Snegler kan være nyttige ved åtselspising, men hvis ingenting holder snaglene i sjakk, blir de for mange, og man har det gående...
Jeg vil også tro at jo større dyrene er, jo større og mangfoldig må systemet være.

(Egentlig kan man sammenligne dette med jordkloden. Vi mennesker og vår livsstill, fører jorden i ubalanse ved å forurense og ved å utrydde massevis av arter. Det er ikke for ingenting at man bør forsøke å ta vare på regnskogen, jordens store luftrenseanlegg.)
Har man nok planter som vokser fort så blir man nok kvitt nitrat, Plantene kan bruke opp dette veldig fort hvis de vokser fort. Nitratet forsvinner fra systemet ved å fjerne planter. Suge opp slam er kanskje heller ikke noe problem, det som blir av slam bare forsvinner ned i bunnlaget og brytes ned. Det eldste karet mitt har ikke sett en slamsuger på over tre år. Bunnen ser helt ren ut. Allikevel tror jeg det er mye enklere å skifte vannet enn å prøve å få det til å balansere. Man må tilføre plantenæring, holde ph, hardhet og bufferevne vedlike, prøve å få det til å balansere og unngå at noe hoper seg opp over tid. Man mister den tilbakestillingen av karet man har ved vannbytte.
Men har man masse planter så må man jobbe litt oppi der for å hindre at det gror igjen og da er det like greit å skifte vannet mens man holder på. Skifter man mye vann så trenger man egentlig ikke å få det til å balansere helt, man bytter ut vannet så fort at det er liten mulighet for at noe man tilsetter hoper seg opp, og blir kvitt algesporer, farging, syrer og eventuelle forurensinger.
Men det hadde vært morsomt å prøve med et kar med lav belastning\lite vedlikehold for å se hvordan det fungerer over lengre tid med skjeldne og små vannbytter. Men da måtte det være et forholdsvis saktevoksende kar som ikke krevde for mye arbeid med plantene heller hver uke, for ellers forsvinner hele hensikten.
Jeg har et spørsmål, og det passer egentlig ganske bra at jeg fant dette emnet. Har egentlig spurt om dette før men...

Jeg skal på feire i sommeren. Kulefiskene skal lånes bort. Da blir det bare palettene og mallene igjen (hvis jeg får solgt de to malawi ciklidene mine). 4 fisker igjen. De bor på et 95 liters kar pluss/minus. Jeg skal på feire i en måned (vil egentlig ikke dra, men jeg må visst). 4 fisker i et 90 L kar på 30 dager uten vannskift. Kommer det til å gå bra? Skal be faren min til å være forsiktig med foringa. Det er nemlig han som skal passe på karet mitt mens jeg er borte . Jeg er egentlig litt skeptisk. Han kommer sikkert til å "føkke" opp hele greia. Koke opp svampen i filteret, overfore, putte mer Gh pulver enn nødvendig (kanskje jeg overdriver). Men uansett så synes han at jeg er FOR NØYE. Kommer alltid og spør om hvorfor jeg sikfter så ofte når vanneter så kystallklart. Om jeg klarer å be han om ikke å overfore...vil det gå bra med karet uten vannskift på 30 dager? Jeg vet at det ikke er så lurt med tanke på sykdommer, dødsfall men paletter og maller er jo ganske hardføre. Har prøvd å ikke skifte vann på 2 uker. Nitritttesten var fortsatt gul. Kan dette gå bra? Kulefiskene er veldig følsomme med tanke på nitritt, pluss at de trenger snegler hver dag for å slipe ned tennene sine. Tviler på at faren min kommer til å orke å mate kulene, og jeg vil jo ikke komme og se at kulene har fått kanintenner. så derfor skal jeg prøve å få låne bort k-fiskene til en som også er kulefiskeier selv.
Beklager, teknisk feil ;)
Aggi
Et økosystem er egentlig et lukket system der alle grunnstoffer sirkulerer. Dette vil si at i et 100% blir ingentng tilført, og ingenting tatt bort. (Lysintervaller og varme må selvsagt tilføres.) Det eneste som minner om et økosystem er disse lukkede kapslene med reker og alger som er omtalt i en annen tråd. For at en balanse skal være tilstede, så må også hele næringskjeden være representert: mikrober, bakterier som bryter ned døde ting, og gjør dette om til næringsstoffer til planter og alger, plantespisende dyr, og predatorer som holder bestanden av dyr nede.

Beklager, har skrevet litt feil. Sånn var det ment:
Dette vil si at i et 100% økosystem, blir ingentng tilført, og ingenting tatt bort.
Link til forum hvor denne type kar diskuteres

Som i sagt i innlegg 2.
LES: Diana Walstad "Ecology of the planted Aquarium" og bli klok.

Er det noen her på forumet som har kar hvor de ikke skifter vann ?
Spørsmålet er i tittelen

Nå vil jeg helst ha svar fra medakvarister som bevisst lar være, ikke fra de som lar være utfra latskap. Eller fra de som har automatisk bytte.
Bytter ikke vann mer enn ca hver 3måned, utover det som følger med pga flytting av fisk, fjerning av planter og slikt noe. Fisken har ikke vondt av en måned uten vannbytte, men pass på foringen.

En må skille mellom det som vi mennesker opplever som "skittent" vann og det vannet som faktisk har dårlige vannverdier.

Det yngler i alle karene mine, inkludert hyppige egglegginger fra corydoras aenus og similis-og yngelen vokser opp, fort og gale
Karl Inge S
En må skille mellom det som vi mennesker opplever som "skittent" vann og det vannet som faktisk har dårlige vannverdier. Det yngler i alle karene mine, inkludert hyppige egglegginger fra corydoras aenus og similis-og yngelen vokser opp, fort og gale :-)

Sant at skittent vann ikke nødvendigvis betyr at det er usunt for fisken, men når man mater med f.eks. frossent for så ser man fort at det må bli temmelig mye graps oppi karet, det kan man nesten ikke unngå så lenge man forer med litt spesiell mat. Og dette er ikke naturlig, det er ikke en mygglarve rett fra naturen man gir fisken liksom.

Og ikke ment personlig, men jeg synes påstander om at fisken yngler for å si at fisken har det ypperlig er bare tull. Yngling tyder på at fiskene har en del basiskrav stilt, som f.eks. PH, temperatur og medboere. Betyr ikke at det er verdens lykkeligste fisk Det varierer såklart fra fisk til fisk, men jeg tror det går igjen i pattedyr også, vi "yngler" vel stort sett så lenge vi kan puste, spise og drikke og finner noen dumme nok til å være med :P

Grunnen til at jeg sier det er at når man leser rundt omkring så er det mye rare ting i kar og vann der folk har dretta fisker som mange andre tror må ha den og den ph og den og den temperatur osv. Dette har egentlig lite å gjøre med renhet, som blir et poeng uansett på et punkt, men det varierer masse uansett pga. filtrering osv. vil jeg tro.
Ebbeto
Spørsmålet er i tittelen Nå vil jeg helst ha svar fra medakvarister som bevisst lar være, ikke fra de som lar være utfra latskap. Eller fra de som har automatisk bytte.

Du spør etter kar som det ikke byttes vann i. Som jeg skrev tidligere i dag; på jobb står det et kar det ALDRI byttes vann i. Det kun fylles på vann når det begynner å bli lite pga fordampning. Ikke er det planter i det heller. Jeg har puttet i 3-4 stk siste uke. Det er mulig jeg nå forskyver hele balansen... Vannet ser fint ut, og det er heller ingen algeproblemer/fiskedød. Kanskje jeg skulle snike meg til å ta noen vannprøver av det, bare for å se.
Jeg har ingen tro på at fisk er "lykkelige" . Fisk er ikke lykkelige eller ulykkelige, de er enten friske-eller ikke friske. En fisk som ikke har det bra vil være plaget av stress, med mange av de samme symptomene og problemene vi har når vi er stresset. Dette går stort sett på indre endringer hos fisken, f.eks nivåer av stresshormoner-men ofte gir det seg utslag ved at fisken blir "skikkelig" syk.

At fisk yngler-og at yngelen vokser opp er en ganske bra indikator på at vannkvaliteten er tilfredsstillende, og at fisken ikke er stresset.

Hvis noen tror det er bedre å sjekke fargetabeller opp mot vannprøvene sine er det bare å kjøre på Jeg tror en kombinasjon er å foretrekker.

Men vannbytter er alltid bedre enn enn å ikke ha kontroll på vannverdiene fordi en eliminerer faren for opphopning.
Må si at da jeg startet denne tråden valgte jeg en tittel som jeg antok kunne virke svakt provoserende på enkelte.

Antok videre at noen ville engasjere seg i en debatt om et mulig noe teoretisk konsept, men med praktisk relevans.

Det er interessant å fløge debatten, og graden av engasjement!

Praktiserer selv ikke "vannbytteløst" akvarium, og har i kveld hatt gleden av å rydde, slamsuge, luke og bytte 40l vann i min 150l stuetank - noe som er et ca. 1/3 vannbytte. Det er nå litt artig å pusle med dette her da, og ikke bare være en observatør.

Tror ikke det er nesten praktisk mulig å lage et komplett økosystem i et akvarium av mindre størrelse. Mulig det er mulig i ganske store anlegg av type man kan finne i større akvarier i verden, men ikke hjemme. Å få til noe slikt i et lite akvarium (under 200l) er litt utopisk. Om man derimot kan få til et akvarium som er ballansert i den grad at kun mindre inngrep som fjerniing av død fisk og døde plantedeler og slikt + fôring - ja det er langt mer sannsynlig. Graden av ønskelighet, som enkelte har stillt spørsmål med, er det kun den som vil dette som kan svare på. I mer forsknings-sammenheng er slike forsøk klart attraktive, og helt essensielle for å kunne lage delvis lukkede systemer for for eksempel romfart.

Når det gjelder grad av vannbytte over tid er det helt mulig å regne ut volum av et større eller mindre vann og utløpstakten fra utgående elv - som gir % vannskifte over tid. Har en mistanke om at det endel steder tar overraskende lang tid for å bytte ut innholdet, men har ikke regnet på dette.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap