Samle regnvann (side 2)

En ting for de som samler regnvann; det lønner seg å ungå det første regnet. Særlig gjelder dette for folk som bor i nærheten av byer etter at det har vært en tørr periode. Det første regnet inneholder langt større mengder forurensning, enn regnet etter at det har vært litt nedbør.

GH på 11?! Det hørtes ekstremt ut. Det høres jo ut som det kan være taket, som mona sier. Er vannet samlet fra et veldig stort tak, vil det jo kunne bli påvirket endel.
får prøve og tømme dunken og vente på neste regnskyll.
håpe det ikke blir lenge til.
så får jeg se om gh blir like høy da
Ta en test og sett en vannoppsamlings-tønne midt ute på plenen eller noe. Det vannet som samles i den har ikke rent over taket, og da kan du sammenligne de gh-resultatene du får med den oppsamlingsmetoden. Det vil jo ikke samle seg like mye vann i en tønne midt på plenen, sammenlignet med den du har under en takrenne (som får vann fra hele tak-aeralet). Men du trenger ikke full tønne regnvann, bare nok til at du får testet det

Kaiomann
...vente på neste regnskyll. håpe det ikke blir lenge til.

Be careful what you wish for!

Her er det forresten meldt "store mengder nedbør" i kveld :p (og du bor jo ikke så fryktelig langt unna, kanskje 20 minutter)
god ide.
det skal jeg gjøre
Hvorfor ikke bare filtrere over torv? Senker ph og hardhet... Hvorfor styre så fælt?
Eller er det noe jeg ikke har fått med meg her i tråden?
styrer ikke så mye jeg. må jo ha noe og drive med i ferien
utgangs punktet med dette prosjektet var at vi har fått vannmåler og da ble utgiftene høyere enn før og det likte ikke resten av husstanden.

så ved og samle regnvann håpet jeg og kunne bruke det til akvariene og unngå mas om vannforbruk.

bøtta som vi satte ut på terassen samlet nok vann i natt (surprise)

gh er på 0. så det er et eller annet på taket som gjør det.

får sette opp vannoppsamler ute på terassse som ikke kommer i kontakt med taket.
Joakim
Hvorfor ikke bare filtrere over torv? Senker ph og hardhet... Hvorfor styre så fælt? Eller er det noe jeg ikke har fått med meg her i tråden?

Poenget til sistemann i tråden her var jo å få gratis vann, som ikke går på vannmåleren i huset Så det blir jo da litt feil å begynne og bruke kranvann og filtrere det....

Og uansett; hvorfor ikke bare la regnværet da komme til nytte? Vi går inn i en svært regnfull årstid nå, så hvorfor ikke utnytte de gratisressursene som er? Samle regnvann er det mange akvarister som gjør.
Samle vann...
Sniker inn et spørsmål her... Ivrige hageeiere samler også gjerne regnvannet fra taknedløp, og planen min i den forbindelse er å bruke ei slik tom, ren/ubrukt tønne ..ehh.. type oljefat, gjerne med galvanisert/varmforsinket overflate... men vil ei sånn ei avgi stoffer til vannet? Hadde håpt at det kunne brukes til akvarier også? Vil helst ikke ha ei diger plasttønne stående..
Babelfish
Sniker inn et spørsmål her... Ivrige hageeiere samler også gjerne regnvannet fra taknedløp, og planen min i den forbindelse er å bruke ei slik tom, ren/ubrukt tønne ..ehh.. type oljefat, gjerne med galvanisert/varmforsinket overflate... men vil ei sånn ei avgi stoffer til vannet? Hadde håpt at det kunne brukes til akvarier også? Vil helst ikke ha ei diger plasttønne stående..

Det er vanskelig å si hvilke konsentrasjon av metall ioner det kan bli i vannet. Det avhenger av hvor lenge det står og pH. Både jern og sink har sin funksjon i flere enzymer, men blir giftige i høyere doser.
I utgangspunktet bør du være bekymret for sink konsentrasjonen i vannet, særlig om du har invertebrater. Krepsdyr, som reker, vil nok være mer utsatt enn fisk.
Hvor giftig det er avhenger av temperatur, hardhet, pH og tildels oksygen nivå i akvarievannet.
For fisk varierer LC50 dosen fra 50 mikrogram til 50 milligram per liter. For å sette det i perspektiv Kobber og kvikksølv er giftigere, bly er mindre giftig. Men mange giftvirkninger ved lavere doser vil være subletale effekter, som du kanskje ikke vil oppdage før etter lang tid... økt dødelighet, nedsatt almenntilstand..
Så, sink bør du ungå.
Enkelte butikker i Byggmakkerkjeden selger støpesand. For at småkjøpere skal få med seg sanda, tilbyr de solide plastsekker på opp mot 100 liter. Disse kan man "fore" tønner med, selv om tønna da ikke kan fylles helt opp. Lag eventuelt et hull rett under der plastsekken slutter slik at overskuddet rener ut.
Tomme tønner...
..hmm...da blir det nok en kjapp justering i planene..
Takk for innspill! :o)
Tilfeldig bekjentskap
© akvafil
Reklame for plussmedlemskap