Egg fra Corydoras - hva nå? (side 2)

Apropos artemia. Jeg må jo skaffe meg artemiaegg selv, jeg nå. Er det noen dyrebutikk i Oslo og omegn (mot Østfold) som selger det? Altså *ikke* avskallede artemiaegg, men egg til klekking?
http://www.tropefisk.no/shop/default.asp

Butikken ligger i fredrikstad er jeg kanske sikker på...

Vet du Dyrehagen om jeg kan mate yngelen før etter 2 døgn?
Er like ny som du på dette feltet. Det er både første gang med coryer (kjøpt før Jul), og dermed også første gang med coryegg. Men, det jeg vet er at coryyngelen har en plommesekk i ca. 2 dager etter klekkingen, og i den perioden har de ikke behov for mat. Foring i denne tiden, vil bare forurense vannet (rett meg hvis jeg er helt på jordet, Mona).
Butikken som jeg nevnte ligger i fredrikstad og de skal ha artemia for klekking.

Nei nå har jeg hivi oppi artemia............1/2 døgn for tidlig.
Artemia.
ååååå nei ingen var sultne.

Ga dem litt tid å så da ingen ville ha kveldsmat så var det jo bare å kjøre igang kveldens karskift. ny plastbolle og den "gamle" er nyvasket til i morra.

Artemia slo jaffal til som mat i hovedkaret............har satt på ny "kok" så jeg håper plommesekken holder til i morra kveld.....(har desverre ikke fått til et system som kan holde kurene igang så jeg får overlapp med noen timer.Men det kommer nok)

Forsatt like spennende dette her jo
3 døgn gamle.
Ja nå ser det nesten ut til at dette skal gå veien.

Det er jo noen som faller fra "og svømmer ut i ukjent farvann"
Men det er forsatt en fjorten femten yngel igjen.

Det putrer og går i artemia klekkeriet og jeg mater yngelen to ganger i døgnet nå. Når det er foringstid så gir jeg dem reint vann etter en stund.
Jeg kan se at alle tar til seg mat,(tror jeg) for de svømmer nå rundt og har en god rund orange mage alle sammen.

Jeg er å innom og skrur av lufta sånn innimellom i 10-15 minutt slik at jeg kan prøve å suge opp artemia som ligger stille i "flokk" på bunnen samt at jeg suger opp artemian som ligger å flyter.
Er jo ikke helt flink til å lage riktig mengde artemia så det blir nok artemia til de andre karene våre også.

Varmekolben er fjernet for lengst men det er 27 grader på badet og de har selvfølgelig bruse-steinen sin og de to eikebladene er veldig populære.
De svømmer å gjemmer seg under der nesten hele tiden.

Ville tatt noen bilder å lagt opp for å dokumentere litt men jeg har desverre ikke kamra som er godt nok til at dere kan se noe særlig.
forspiste yngel- er det mulig?
Hei igjen.

Lurte plutselig på en ting som det kanskje er noen som kan gi meg et svar på?

Går det ann å gi for mye artemia til ynglene?
Selvfølgelig kan jeg gi mer enn de spiser men kan de spise seg ihjel?

Ser at jeg kan kjøre ned produksjonen av artemia endel jaffal for det er jo nok artemia i ynglekaret til drette opp 200 scalarer sikkert..............

Har 2 produksjoner som går så det er en fersk om morran og en om kvelden.

Du skal ikke være redd for at yngelen spiser seg i hjel. Det som oftest er problemet med overóring er å holde vannkvaliteten oppe. Er man flink med å bytte vann og gjøre rent er det en klar fordel at yngelen har en konstant tilgang på mat.
Som Geir sier er det ingen fare for at de spiser seg ihjel

Det er bare bra at de har tilgang på artemia hele tiden, da vokser de bra og kan småspise litt hele tiden slik Corydoras gjør. Faren ved å fòre for mye er jo at maten råtner og ødelegger vannkvaliteten, men det er jo ingen større fare når man har dem i en bar yngeltank uten innredning og har gode rengjøringsrutiner. Det er derfor jeg bruker helt naken yngeltank uten noen innredning eller sand: tiloversbleven mat er lett å få øye på og kan lett fjernes med slamsuging.

Jeg gjør dette to ganger i døgnet; før hver ny fòring fjerner jeg gammelt fòr.

Har man sand eller grus og innredning i karet, får man ikke øye på maten og det blir liggende utrolige mengder igjen og råtner... tro meg, jeg har prøvd...! Det hjelper ikke uansett hvor godt man tror man har slamsugd, sanden skjuler store mengder gammelt fòr uansett.

overforing
Det var betryggende å høre for de bokstavlig talt svømmer i mat.......
Det er vel å overdrive å si de er blitt store men de vokser godt og har konstant en artemiafarget mage = Det var en som forsvant i sluken i vannskiftet i morres.Så nå er det 14 yngel igjen. Var litt trøtt og uforsiktig.

Jeg er innom innimellom og prøver å suge vekk døde artemia og egg som følger med i mateprosessen.(har desverre ikke fått til skikkelig "seprasjon" mellom egg og larver.)
Dette fjernes for å gi best mulig vannkvalitet.
Har vurdert å begynne å bare flytte yngelen annenhver dag og heller bare skifte mest mulig av vannet (2ganger daglig) for å redusere stresset på dem.
Har lagt et suragurk-lokk under karet på den ene siden for å prøve å samle opp mest mulig restprodukter i en "haug".

Artemiaene er kjøpt på Tysvær Zoo avd. Karmøy men en ting er sikkert og det er at der kjøper jeg ikke artemia igjen.Det kan ikke være mer en 40-50% av eggene som klekker. Jeg har da brukt oppskrift som jeg har funnet på forumet (2ss salt+1l vann+1/2ts salt+luft å lys)men jeg har foresten ikke natron oppi.Kan det være det som gjør at jeg får et så elendig resultat?Jeg får ta meg en tur på butikken og kjøpe tror jeg........

Kjenner jeg begynner å bli litt utolmodig og vil de skal bli "store" NÅ
dødsannonse
Da var det desverre over for mine flotte yngel som ble 2 uker gamle.

Jeg måtte reise på jobb og det var min kone som skulle være den ansvarlige de fjorten dagene jeg er på jobb.

Det gikk to dager så var alle svømt ut på de evige jaktmarker.

De første 6 gikk i pumpa som jeg monterte i karet for å rense opp i artemia-rester.
Pumpa ble satt på og selvfølgelig glemt...........HERREGUD!

De siste 8 er jeg usikker på men har en mistanke om a det ble skiftet til altfor varmt vann ved vannskifte.

Det er sinnsykt leit siden jeg følte de værste fjorten dagene var over. Jeg fikk nesten mitt første godkjente oppdret.
Men de har lagt ny egg og jeg vil prøve å trigge til legging når jeg kommer hjem igjen.
Mange erfaringer er gjort og jeg vil prøve meg igjen........
Huff, hva mer kan jeg si....
Var da fælt til uhell på hjemmebane da. Krysser fingrene for at det går bedre neste gang.
Takk for det Gry.

Til alt overmål så har jeg mista datan i gulvet så jeg mangler to knapper og en er "treig"...............'

Men jeg skal nok få det til.............håper jeg da.....
Oj, er det noe som får meg til å tenne (i negativ forstand...) så er det problemer med datan. synes jeg faktisk synd på deg.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap