Filterpumpe- løsning i rack + andre løsninger/ tips (side 2)


Akryl skal bli!

Har sett sånn løsning på filter før, og har tenkt på noe slikt.
(Men ikke med knallblå vatt!!)

Men foreløbig blir det nok innvendige filtre.

Men-
tenkte jeg skulle dele den ene akvariet i to, kanskje tre.
Bør jeg få glassmester til å sette inn skillevegger, eller er dette lett å gjøre selv?



Du trenger jo ikke allverden av glasstykkelse som skillevegger, så dette kan du sikkert kappe til selv. Selv er jeg ei megapingle når det gjelder kapping av glass, sikkert fordi jeg her knust en del m2 med glass i ulike tykkelser :p

Å montere glassveggene er i alle fall ikke noe du trenger assistase til
Har du tenkt å ha gjennomstrømming av vann gjennom skilleveggen, eller filterløsning på hver side?
Om du skal ha gjennomstrømming, må du nok få borret glasset med en hullsag for nettopp glass.

Tenkte jeg skulle ha de delt skikkelig, av samme grunn som nevnt ellers.. hvis det dukker opp sykdom eller hvis jeg vil bruke en del til karantene/ syke fisker.

Kan jo måle skikkelig og få en glassmester til å kutte...?
MC Darup
Kan jo måle skikkelig og få en glassmester til å kutte...?

Det ville jeg gjort Du har vel kanskje ikke glass liggende uansett, og da er det jo ikke noe vits å kjøpe for stor flate, bare for å komme hjem for å banne over den :p
Ting skjer :)

Okei, ting skjer endelig!

Ole på Dahls satte inn skillevegger til meg med sort silikon, og jeg har malt bakveggen på to av akvariene sort med akrylmaling.
Er spent å se hvordan de blir med vann i- men jeg tror det er helt tette og matte.

Begynte å sette sammen reolen i går, og fikk silikonert på sideveggene (det er sorte dekkglass på begge sidene).

Jeg kjøpte innvendinge pumper, project sigma heter de. Ikke lett å finne noe om de på nett akkurat, men de fungerer som en sirkulasjonspumpe med en sånn skumvattkloss festet på :P
De bruker de i butikken i Moss, og jeg likte de både pga enkelhetet, størrelsen på filtermassen og utseendet.
Når de etterhvert blir fulle av gugge glir de lett inn og ser naturlige ut. Og maller og andre fisker kan beite på matreister

Min kjære har tenkt mye på hvordan han skal feste lysarmaturene, han hadde visst drømt en løsning haha
Er spent på hvordan det vil løse seg

Skal begynne å male bakveggen på det tredelte- akvariet nå!

(Jada, jeg vet dere liker bilder)
Enhver akvarists mareritt skjedde.. :(

Var våken ganske sent natt til i dag, og tok en god dusj før jeg skulle legge meg.
Da jeg åpnet badedøra hørte jeg lyden av vann.
Masse vann.

Gidder ikke utbrodere så veldig, men 40- 50 liter vann utover parkettgulv er ikke morsomt.

Det ene akvariet hadde sprukket fra venstre hjørne og oppover på skrått, og vannet fosset ut.

I dag eller i morgen kommer tømmermester fra forsikringsselskapet på befaring, det lover ikke godt når det surkler under parketten.

Skjønner ikke hvordan dette kunne skjedd, akvariet har helt nytt med tykke glass, reolen er lagd for akverier, vater var flittig brukt..
Jaja, det skjedde i allefall og glad er jeg for at vi har sjekket at forsikring dekker slikt da vi startet med mer enn 5 liter vann i en glassbeholder.



Herregud... stakkars dere
Det er marerittet, ja...

(Ikke så morsom lesning for meg heller, dette her nå, rett før jeg får min neste reol...*urk*)

Min dypeste sympati! :-/

Jeg trøstet meg i natt med at det nok ikke er vår feil.
Akvariet var jo helt nytt, og vi hadde gjort alt etter boka. Selv om jeg på en måte skulle ønske det var noe mer spesifikk grunn- så man kunne unngått dette.

Hvis vi må bytte stuegulv får jeg jo et problem med akvariene som står i stua, må flytte ett på kjøkkenet.. og får ikke startet opp reolen igjen eller noen av de andre planene.
Er jo midt i en stor omlegging av akvariene

Får se hva tømrermannen finner ut.

Og nå surrer vaskemaskinen med første ladning av håndklær.. gikk endel med i natt!

Tror jeg evnt skal legge linoleum med sluk på stuegulvet hehe
Aaaargh! Min dypeste medfølelse! Sånt er absolutt ikke moro!

Det er mitt største mareritt at noe sånt skal skje, ja. Da jeg begynte å "ta av" i høst, og kjøpte inn flere akvarier (hadde bare to fra før), begynte den tanken å surre i bakhodet. Jeg krysser fingrene for at det ikke skjer noe uhell. Da går det utover naboen også, ettersom jeg bor i 2. etasje.
Kjedelige greier dette ;( Mistenker sterkt at det blir nytt stuegulv på dere, såpass med vann at det surkler på gærnsia er ikke noe bra. Sopp og annet svineri vil garantert få fotfeste, og da har man det gåanes...

Har bare fylt ett av 3 kar i racken - kansje jeg skal bruke de to andre til potteplanter

Takstmannen kommer ikke før i morgen eller onsdag, så jeg må leve i uvisshet enda en stund.
Men jeg tror nok du har rett, Fjank.. :S

Sjekk forsikringene deres, folkens!
Dagen kamprop fra en sliten MC.

Som fryktet, gulvet må byttes.
Enten hele, eller deler. Tviler på at det blir deler.. men uansett må jo alle møbler flyttes.. inkl akvariene!

Blir det kun deler av gulvet må jo hele gulvet slipes og lakkes for at de skal bli lik høyde og farge.

Så nå driver jeg å moter meg opp psykisk her.. skulle ønske jeg kunne sagt alle de stygge ordene jeg kan, men det ville ikke tatt seg ut!!

Kjempe, kjempe kjedelig dette, MC.

Du får fyre løs noen saftige salver på e-post til meg, for å lette trykket om det trengs Væsterålina tål sånt :p

Se det positive i det hele; du får vaska rundt stua skikkelig
Lys i tunnellen :)

I går var det en fyr her fra firmaet som skal bytte gulv, ja- hele må byttes, og han sa de kunne ta halve en dag og andre halve dagen etter.

Det betyr jo at vi kan flytte akvariene fra den ene siden til den andre, og slipper å tømme alt og bære det opp i andre etasje
Bra at det lyses opp i en kanskje litt mørk hverdag

Men forhør dere med den som skal legge nytt gulv, om det halvferdige gulvet kan belastes såpass tungt, før det er fullstendig lagt.
Har selv driti meg ut med å legge laminat halvferdig, flytte alle møbler etc til den ferdige siden, for så å fortsette leggingen.
Tror du f.. ikke at belastningen på gulvet medførte at hele dritten flytta på seg? Ble vanvittig mye ekstra jobb med å få gulvet til å komme på plass, men det gikk, på ett vis

Han sa vi kunne det ja.

Det eneste negative han sa om at vi har såpass store ting rundt i stua er at det hindrer parketten i å bevege seg, slik det jo gjør etterhvert.. men men.
Folk har jo svære bokhyller etc.

Vi har bare noe mye finere
Litt hjelp, please :)

Omsider har reolen kommet ned igjen etter å ha stått i andre etasje pga gulvbytte.
Jeg er tøff i trynet igjen, og tør sette det opp på nytt.

(Men jeg sov litt urolig i natt..)

Nå driver jeg å fyller i sand, og skal bytte litt vann og kose meg med innredning.
Jeg har en sånn rot som er laaange snurrete greiner (har jernteppe nå), og siden den kun har stått for seg selv i et kar med endel strøm i har javamosen virket fått klatret fritt og det er masse mose på den nå.
Nydelig!

Denne er i det midterste karet, og jeg lurer litt på hva slags planter jeg skal ha ilag med.
Noen litt bredbladede kraftige som en kontrast til den fine mosen, eller kjøre på med endel cabomba (uhh.. dere skjønner hva jeg mener!) for å holde alt i karet luftig?

I det øverste karet har jeg en ganske stor liggende rot, og dit skal en til rot som jeg har festet masse javabregne/ winderløv i (takk, Synnøve).
I det øverste karet blir det faktisk litt grovere sand, litt uvant til å være meg
Men jeg vil gjerne ha litt ulike uttrykk, og denne sande er rund og fin mtp evnt barter
Tror jeg (endelig) skal kjøpe inn botia, savner å ha det i hus
Musebotia, eller pakistan.. eller dverg.
Eller noen annet

I det øverste karet blir definitivt nymphea lotus hovedplante!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap