Et krek i vannet.... Hva i all verden... (side 2)
Jeg rota i grusen i dag, og plutselig spratt det opp en sånn vannymfelarve. Den knerta jeg ganske kjapt. Litt senere på dagen satt jeg og kikka på fiskene mine, og plutselig så jeg en svart stein som vandra avgårde. Det må være en viderekommet eller utvokst vannymfe, for den så ut som ei feit flue med gjennomsiktige bein.
Utrolig ekkelt.
Jeg må se om jeg finner den senere, en sånn ekkel fyr vil jeg ikke ha i akvariet mitt. Hadde jeg bare visst hvor de kom fra. Kan de sitte som egg eller noe på planter eller fisk? Har heldigvis ikke yngel som den kan spise opp!!!
Utrolig ekkelt.
Jeg må se om jeg finner den senere, en sånn ekkel fyr vil jeg ikke ha i akvariet mitt. Hadde jeg bare visst hvor de kom fra. Kan de sitte som egg eller noe på planter eller fisk? Har heldigvis ikke yngel som den kan spise opp!!!
Postet 19.01.07 kl 23:04
Postet 20.01.07 kl 00:12
Postet 20.01.07 kl 00:24
Postet 20.01.07 kl 00:25
Postet 20.01.07 kl 00:32
Eller kan det være en øyenstikkerlarve? Den ligner litt på vannymfelarven, men er mye tykkere. Dessuten ender halen i to korte spisser. Denne larven er mye mer kompakt en vannymfen, men hodet er veldig likt. De ser skikkelig skumle ut når de kommer vandrende, og det er de vel egentlig også. Noen skikkelig glupske monstre, dersom man er liten nok.
Jeg skjønner ikke at dere ikke vil ha dem. Jeg synes de er kule og spennende å ha med å gjøre. Jeg kan love dere at den ikke ville blitt avlivet her hos meg Kanskje omplassert til et av karantenekarene, men ikke drept. Men, ikke ha dem sammen med småyngel eller noe sånt. Øyenstikkerlarver er kanskje enda mer monstre enn vannymfelarver Ooooh! Jeg liker sånne slemminger, jeg
Jeg skjønner ikke at dere ikke vil ha dem. Jeg synes de er kule og spennende å ha med å gjøre. Jeg kan love dere at den ikke ville blitt avlivet her hos meg Kanskje omplassert til et av karantenekarene, men ikke drept. Men, ikke ha dem sammen med småyngel eller noe sånt. Øyenstikkerlarver er kanskje enda mer monstre enn vannymfelarver Ooooh! Jeg liker sånne slemminger, jeg
Postet 20.01.07 kl 01:04
Du kan få min hvis du vil, jeg må bare finne den først....... Den var svart, på størrelsen med en flue, gjennomsiktige bein og den gikk med rompa i været. Så ikke ut som fiskene brydde seg serlig om monsteret, så jeg gjør ingenting foreløbig. Håper den ikke formerer seg.........
Skal uansett avslutte dette karet ( 63 liter) om noen dager, og fiskene skal få en 120 liter å boltre seg på.
Men hvordan flytter jeg fisk, planter og røtter uten at disse stygge larvene kommer med? Jeg vet jo ikke hvordan de kom dit i første omgang!!!
Skal uansett avslutte dette karet ( 63 liter) om noen dager, og fiskene skal få en 120 liter å boltre seg på.
Men hvordan flytter jeg fisk, planter og røtter uten at disse stygge larvene kommer med? Jeg vet jo ikke hvordan de kom dit i første omgang!!!
Postet 20.01.07 kl 10:27
Postet 20.01.07 kl 18:31
Postet 20.01.07 kl 18:36
Postet 20.01.07 kl 22:25
Postet 20.01.07 kl 23:53
Postet 20.01.07 kl 23:58
Postet 21.01.07 kl 00:32
Da er også jeg blank, er jeg redd...
Men, antydning av vinger, minner meg nok en gang om øyenstikkerlarve, slik som den du finner i den første linken jeg la inn til Aggi. Hvis du ruller deg nedover i den andre linken jeg la ut, finner du også øyenstikkerlarve helt nederst, og der ser du tydelig antydning til vinger på ihvertfall ett av bildene (hvis du klikker på det). Det er det eneste jeg kan komme på, selv om beskrivelsen ikke passer helt til denne.
Men, antydning av vinger, minner meg nok en gang om øyenstikkerlarve, slik som den du finner i den første linken jeg la inn til Aggi. Hvis du ruller deg nedover i den andre linken jeg la ut, finner du også øyenstikkerlarve helt nederst, og der ser du tydelig antydning til vinger på ihvertfall ett av bildene (hvis du klikker på det). Det er det eneste jeg kan komme på, selv om beskrivelsen ikke passer helt til denne.
Postet 21.01.07 kl 00:53
Postet 21.01.07 kl 10:39
Postet 21.01.07 kl 21:50
Postet 21.01.07 kl 22:22
Postet 21.01.07 kl 22:24
AggiPlutselig ser jeg enda et krek i vannet. Ja, OK, vannymfe... Nå begynner jeg virkelig å lure... Dette er totalt uventet. Kan eggene snike seg inn med vannet? Kanskje har jeg dusinvis av disse i akvariet, helt uten å vite det? :-s
Jepp, jeg har visst fler... fant en til i natt... Denne er nesten ferdig utviklet... Den begynner å få vinger.. :-S
Postet 23.03.07 kl 03:58
Vi kaller det en vannedderkopp, det kryr av de i dammene rundt her i østfold. Den beveger seg litt tregt med beina ikke sant?EliseODyret lever fortsatt... Men ikke så mye lenger, hvis det er opp til meg! Jeg har flyttet fiskene til 120-literen nå, og vasket røtter og planter grundig!!! Håper jeg ikke fikk med noen egg eller larver...
Det kan jo være mulig at det var noen egg i Mygglarveblandinga iallefall hvis de var frossne, noen egg overlever jo kulde.
Postet 23.03.07 kl 06:43
Endret: 23.03.07 kl 06:47