Fisk til akvarium (20l) (side 2)

Kristian Solaas
men hvorfor blir da ørreter i forskjellige vann av forskjellige størrelser? Og hvorfor blir ikke en slørhale 0,5kg tung i en fiskebolle slik som den blir i naturen? :( Kan kampfisken ha kone(r)? Og algespiser?


Det hele er regulert av tilgangen på mat.

Prøver man å fore en gullfisk med de formengder som de egentlig skal ha i en gullfiskbolle vil man ikke klare å holde vannkvaliteten oppe og fisken vil mest sannsynlig dø av den grunn.

Når det gjelder ørret så er det samme forholdet der. Hvis man setter garn i et lite ørretvann og fisker opp alle de store fiskene ender man opp med et vann med tusenvis av små ørreter i stedet for. De store fiskene regulerer bestanden, men når alle er små blir denne regulerigen borte. Vannet blir overbefolket og det er ikke nok mat til alle. Fisken vokser ikke og de når kjønnsmoden alder selv om de bare er 15 cm lang.

På hytta har vi et lite "tjønn" som er av denne kategorien. I årenes løp av vi hardfisket på disse mortene og sakte men sikkert har fisken blitt større.

Re:
Jeg har faktisk alt grunnlag både i form av utdanning og erfaring (fra sportsfiske og fiskebolle-hold) til å uttale meg om hvordan fisk vokser.

En hver som ser etter på svarene kan se at det ikke kom noen særlig saklige svar i starten. Jeg krever faktisk en forklaring, å svelge stoff uten en god forklaring er dust.
Jeg vil si fysisk rom/plass også spiller inn,
en ørret kan da aldri vokse seg 15kg i et 1m dypt vann?

Kan man regulere mattilførselen i et akvarium? (Akvariehold er generellt uetisk, så jeg trenger ikke å høre om hvor uetisk dette er. JEg lurer på om det lar seg gjøre.)
Tror du allerede har fått de svarene du trenger jeg...

Jeg kommer med en advarsel til.
Ro gemyttene, og hold dere til tema. Og det handler ikke om ørret, stangfisk, elver eller sjø.


Har du sjekket ut forskjellige killi- arter?
Mange der som er flotte, og som er en utfordring ang lek/ yngel!

Og reker/ snegler er flotte til rengjøring
Kristian Solaas
en ørret kan da aldri vokse seg 15kg i et 1m dypt vann? Kan man regulere mattilførselen i et akvarium? (Akvariehold er generellt uetisk, så jeg trenger ikke å høre om hvor uetisk dette er. JEg lurer på om det lar seg gjøre.)


Der tar du feil. En ørret kan spise seg diger i 1 meter dypt vann. For noen år siden fulgte vi en bekk ned av et av fiskevannene vi pleier å fiske i. Dette er kun en liten sildrebekk, men den går gjennom et myrområde.

I dette området er det godt tilsig av overflatevann og i den ene siden av ei myr er det i løpet av mange år dannet seg en fordypning på en meter eller så. Denne fordypningen kan vel være 20-30 meter lang. På grunn av myrområdet vil ikke denne fordypningen bunnfryse og dermed vil en ørret kunne leve der året rundt.

I denne myra der fisken var enerådenede hadde den tilgang på all den mat som den kunne ønske seg samt ingen fiender. Jeg fikk aldri sett fisken helt klart, men kun en skygge av den og den var diger.

Det er nå engang slik at evolusjonen har satt hvor stor en fisk skal bli og det skal mer til enn en fiskebolle for å endre på dette.
Siden du vil ha et sakelig svar, here you go:

Kristian Solaas
Har sett på div. fisk. Tenker piraya eller kampfisk. Ja, jeg vet at akvariet er lite.

piraya, nei. Kampfisk, ja.

Kristian Solaas
Leste at man kunne ha 1 mann og 1 dame av kampfisk i en fiskebolle, kan dette da gå bra i et lite akvarium?

Tror neppe det vil gå bra, hold deg til en hann.

Kristian Solaas
Så på små piraya (var det ungfisk, eller var det dvergpiraya av noe slag?) på en dyrebutikk. Kan det gå bra?

Nei. Selv om du sier de kanskje ikke vil vokse seg til full størrelse, hvorfor tulle mer med naturen enn vi allerede gjør?

Kristian Solaas
Går disse evt. overens med en algespiser? Finnes det andre litt spennende fisk jeg kan ha i akvariet? Har prøvd slørhaler, guppyer og tetraer, og vil prøve noe litt mer unikt/interessant nå... :)

Kampfiskhannen vil muligens gå overens med en algespiser(otocinclus feks).
Du kan prøve med ymse killislag kanskje?
Guppy kan fungere i et lite akvarium.

20 liter er litt snaut, men det kan gå bra. Det vanskelige er å mestre gode vannverdier i så lite volum med vann.

Anbefaler Kristian å skaffe noe akvarielitteratur før innkjøp av fisk. Surf litt rundt i fiskebasen også for ideer og inspirasjon.

Det er også viktig å gjøre litt forberedende arbeid med å sette opp akvariet, kjøre inn filter og plante hurtigvoksende planter.

Lykke til


Inaktiv bruker
Mener å ha lest i en annen tråd der kampfisk var nevnt at man kunne ha en kampfisk hann i et kar. Der måtte den gå uten hunner til den hadde bygd seg skumrede(?), da var den klar for familieforøkelse, og da kan man sette inn hunner.
Gjengir det jeg har lest et anne sted på forumet og garanterer derfor ikke at det er korrekt.

Piraya er vel i all hovedsak stimfisk. I alle fall de man får kjøpt i dyrebutikker. Å da holde 5 eller flere piraya i et 20 liters akvarium virker ganske idiotisk for meg, uansett hvordan du vrir og vender på det. Det scenarioet jeg ser på som mest sansynlig er at fiskene blir gal av den dårlige plassen og går løs på hverandre. Er nok også umulig å holde andre fisk/reker i et slikt kar. Snegler vet jeg ikke, men jeg vil anta at pirayaene klarer å knuse skallet deres.

Håper det var saklig nok.
Anbefaler deg å lese her på forumet, fiskebasen, ellers på internett eller kjøpe deg en bok om emnet.
Å sammenligne sportsfiske med akvariehold blir for meg helt feil. Mulig du ser det fra et annet perspektiv, men min umiddelbare reaksjon er at dette blir feil på de fleste måter.
Litt erfaring med små Piraya....
Jeg hadde for mange år siden en stim på 8 Piraya (Pygosentrus natterari) Da jeg fikk de var de 2-3 cm store bare. De gikk i en 56 liter. Piraya vokser imidlertidig VELDIG fort fra 2-3 cm og opp til 6-7 cm, så i løpet av en måneds tid hadde de faktisk vokst ut av dette karet, og havnet istedet i en 200 liter. I løpet av et halvt års tid til var de 12 cm store. Å prøve å holde igjen fòring på Piraya for å stagnere vekst er ille dumt. En Piraya som ikke får sin "daglige dose" med mat vil utvikle tarmproblemer etter noen få dager, og faktisk dø. Tro meg, jeg har prøvd det også. Med andre ord, å sette de i et lite kar (les 50-60 liter) er greit for en KORT (og da mener jeg kort) periode, dog vil jeg nok måtte si meg enig med de fleste her om at 20 liter er litt vel lite. De vil uansett vokse seg ut av mindre kar i løpet av veldig kort tid. Kampfisk i så små kar kan faktisk gå ganske greit. Noen vil nok være uenig med meg...Men jeg vil kansje anbefale deg å titte på en kampfisk som er litt utenom det vanlige, nemlig Betta imbellis. Denne er ikke på langt nær så hissig som den vanlige Betta Splendens, og et par i en 20 liter kan gå rimelig greit en stund. Spesielt hvis hannen er mindre enn hoa. Men i hovedsak vil jeg vel kansje si at et kar på 20 liter vil fungere best til f.eks kirsebærreker, eplesnegler eller noen små killifisk. Uansett, lykke til med valget ditt.
Min er faring med kampfisk er at hanner bør gå alene om du ikke skal ale frem noen.

Grunn:
Når hunnen har lagt eggene vil hannen prøve å drepe henne, hun er da en rival i hans øyne. Eter 5 dager når yngelen er klekt vil han nok forsyne seg av den, alt er ganske kjapt borte.

Min konklusjon:
Hold deg til 1 han er mitt råd. 2-3 gyppy eller platy bør gå bra i den der om du ikke vil ha kampfisk. Gyppy hanner og kampfisk hanner går heller ikke sammen, det vil gå hardt utover gyppyen.
Det er faktisk en del som holder rødbukpiraya, pygocentrus nattereri (den eneste pirayasorten du finner i vanlige dyrebutikker (vær så snill og send meg en pm om noen kommer over andre slag)) enslig, de former uansett ikke så tette stimer (revirhevdende fisk) som mange tror. Men selv alene vil den vokse ut av karet ditt på nulltid. De vokser skrekkelig raskt, som Pettern sier. De blir typisk mellom 20 og 25cm, og er da kraftige beist. Når du putter den i et så lite kar vil den selvsagt ikke klare å vokse såpass, ganske enkelt fordi du ikke vil være i stand til å gi den de forholdene den trenger for å vokse. Vannverdiene kommer til å gå bananas, og fisken blir så stresset at den i beste fall lider og ikke tar til seg tilstrekkelig med mat.

Akvariekravene i fiskebasen her er overdrevet, men en enslig rødbukpiraya bør nok ha i alle fall 150 liter. 4 voksen fisk i et 325-liters kar.

Men, det stemmer at ørreten blir mindre i små elver etc. Det synes godt på fiskens hode. I småelver er fisken gjerne liten, men med et stort hode. Det tyder på at den har vokst sakte. Det har nok imidlertid mer å gjøre med mattilgang enn tilgjengelig vannmengde.
Inaktiv bruker
jeg har selv et 20 l. jeg har 2 sløhaler, jeg overtok dem av en venninde som jobber i en dyrebuttik. de i dyrebutiken anbefalte meg en 20 l. og det går helt fint! de har det bra
så slørhale går fint til 20 l.
iwallem
jeg har selv et 20 l. jeg har 2 sløhaler, jeg overtok dem av en venninde som jobber i en dyrebuttik. de i dyrebutiken anbefalte meg en 20 l. og det går helt fint! de har det bra :) så slørhale går fint til 20 l.

Så lenge de er ørsmå babyer kanskje, men en fullvoksen slørhale kan bli 30cm eller mere. Får de ikke stort nok akvarie å vokse i så stanser veksten, men de innvendige organene fortsetter å vokse og fisken lider i lang tid før den tilslutt har så store problemer at den dør. I tillegg så er dette fisker som forurenser en del så det kan være vanskelig å gi de god vannkvalitet i et lite akvarie/bolle uten god nok filtrering, eller filter i det hele tatt.

Vanlig levetid på slørhaler i bolle eller små akvarier er antagelig ikke mer enn et par år. Veldig trist ved tanke på at dette er en art som kan leve i mer enn tyve år om den får skikkelig leveforhold.

Fiskebasen anbefaler akvarie på minimum 200 liter til gullfisk/slørhale.
[External Image]
Jada, akkurat plass til en slik i en 20l Den evindelige diskusjonen om gullfisk i små akvarium burde snart ta slutt, de blir store og trenger store kar
Inaktiv bruker
fiskene mine har det bra, de svømmer rundt som bare det. de trenger ikke så stor plass
Selvfølgelig svømmer en fisk rundt. En fisk som blir så stor trives ikke i en 20l. Og grunnen til at dem ikke blir så lange i små kar er fordi dem ikke har plass å vokse på. Dette er jo dyreplageri...
Lurer på om dette er tull…?
I alle fall om man ser på innleggene som er skrevet av denne profilen...
iwallem
fiskene mine har det bra, de svømmer rundt som bare det. de trenger ikke så stor plass

Ser ut som om fiskene dine er veldig små enda og foreløpig har plass i en 20 l. Men det varer ikke lenge dessverre, de blir fort større og trenger større plass for å ha det bra. Les innlegget til "Tante Astrid" om igjen hvis du lurer på hvorfor... Da bør du heller skaffe deg et større akvarium eller selge/gi bort fiskene og skaffe deg en kampfisk i stedet. En kampfisk alene kan leve i en 20l.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Sveinsen
Reklame for plussmedlemskap