- Hjem
- Forum
- Identifikasjon av fisk
- Hva slags malle er dette? (side 2)
Hva slags malle er dette? (side 2)
Postet 03.02.07 kl 19:21
Postet 03.02.07 kl 20:01
Postet 03.02.07 kl 20:04
Postet 04.02.07 kl 09:30
Tar opp min gamle tråd. :-)
Les alle som med vilje eller i uvitenhet, plasserer en fisk i et kar som er langt under anbefalt størrelse.
Jeg lover. Dagen hvor man står ovenfor et stort dilemma, den kommer.
Jeg gav opp, fant ikke ut akkurat hva slags sugemalle jeg hadde fått meg - men at det ikke var en vanlig ancistrus slik butikken sa - det mistenkte jeg fort. Jeg ramlet ned på at det er en pleco etter hjelpen i forumet her.
Hvordan har det så gått.
Fisken er fremdeles et sjenert individ. Men likevel noe mer fremme enn for snart ett år siden da denne kom i hus.
Men. Den vokser..... Tipper på 14 cm nå.
Og jeg sitter i et stort dilemma. Enten;
1.Få flyttet den raskest mulig fra 116 literen over til 222 literen.
2.Avlive den.
3.Få gitt den bort.
-Flytte den? Den vokser vel seg snart ut av 222 literen også. Og jeg har ikke løst noen verdens ting! Kanskje påvirker den 'harmonien" i 222 literen også. Og ikke blir det bare enkelt få fanget den igjen - der er gjemmeplasser nok. Men. Den bør ha mer plass nå.
Et større akvarie er under planleggning. Men det vil ennå ta noe tid før dette blir realisert. Egentlig ville jeg satse kanskje på denne løsningen - bo i 222 literen til dette er i boks. Men pr i dag vet jeg ikke hvor lenge det blir til.
-Avlive den? Skal den avlives bare fordi jeg var uviten? (og butikken) Har ikke lyst.... Den er en fredelig skapning som ikke plager noen. Men. Det er kanskje til det beste for den, tross alt?
-Gi bort? Ja det hadde vært perfekt løsning. Men jeg kjenner ikke noen som har større akvarie enn meg her i området.... Men kanskje noen dukker opp om jeg annoserer i lokalavisa. Butikken får den iallfall ikke. De selger den bare videre med gale opplysninger til en ny fersking.
Ber ikke om råd her. Jeg får svi for min egen uvitenhet.
Og vil bare synligjøre for andre hvor viktig det er å vite hva man anskaffer seg av innbyggerer i akvariene sine. Bli kjent med forretningen du handler i før du tillitsfullt tar imot deres råd og "kunnskap".
mvh
Jeg lover. Dagen hvor man står ovenfor et stort dilemma, den kommer.
Jeg gav opp, fant ikke ut akkurat hva slags sugemalle jeg hadde fått meg - men at det ikke var en vanlig ancistrus slik butikken sa - det mistenkte jeg fort. Jeg ramlet ned på at det er en pleco etter hjelpen i forumet her.
Hvordan har det så gått.
Fisken er fremdeles et sjenert individ. Men likevel noe mer fremme enn for snart ett år siden da denne kom i hus.
Men. Den vokser..... Tipper på 14 cm nå.
Og jeg sitter i et stort dilemma. Enten;
1.Få flyttet den raskest mulig fra 116 literen over til 222 literen.
2.Avlive den.
3.Få gitt den bort.
-Flytte den? Den vokser vel seg snart ut av 222 literen også. Og jeg har ikke løst noen verdens ting! Kanskje påvirker den 'harmonien" i 222 literen også. Og ikke blir det bare enkelt få fanget den igjen - der er gjemmeplasser nok. Men. Den bør ha mer plass nå.
Et større akvarie er under planleggning. Men det vil ennå ta noe tid før dette blir realisert. Egentlig ville jeg satse kanskje på denne løsningen - bo i 222 literen til dette er i boks. Men pr i dag vet jeg ikke hvor lenge det blir til.
-Avlive den? Skal den avlives bare fordi jeg var uviten? (og butikken) Har ikke lyst.... Den er en fredelig skapning som ikke plager noen. Men. Det er kanskje til det beste for den, tross alt?
-Gi bort? Ja det hadde vært perfekt løsning. Men jeg kjenner ikke noen som har større akvarie enn meg her i området.... Men kanskje noen dukker opp om jeg annoserer i lokalavisa. Butikken får den iallfall ikke. De selger den bare videre med gale opplysninger til en ny fersking.
Ber ikke om råd her. Jeg får svi for min egen uvitenhet.
Og vil bare synligjøre for andre hvor viktig det er å vite hva man anskaffer seg av innbyggerer i akvariene sine. Bli kjent med forretningen du handler i før du tillitsfullt tar imot deres råd og "kunnskap".
mvh
Postet 23.08.07 kl 17:44
Endret: 23.08.07 kl 17:47
Postet 23.08.07 kl 18:02
Lillian: Din malle er nok en Pterygoplichthys pardalis Om du teller finnestrålene samt gir meg et bilde av munnen, kan vi nok identifisere den sikkrere.
Jo: din malle er ser for meg ut til å ha et for langt neseparti til å være en Ancistrus. Bildet kan selvfølgelig lyve litt. Om du har et annet bilde, hadde det hjulpet.
E
Jo: din malle er ser for meg ut til å ha et for langt neseparti til å være en Ancistrus. Bildet kan selvfølgelig lyve litt. Om du har et annet bilde, hadde det hjulpet.
E
Postet 23.08.07 kl 18:11
Postet 23.08.07 kl 18:37
Erlend.
Takk for at du hjelper en stakkars fisk.
Altså en "vanlig pleco" - som trenger hundrevis med liter med vann å boltre seg på?
I så fall; Hvor lang tid bruker den på å vokse til full størrelse? Hvor mye vokser den i året?
Har bildet av munnen.
Men må telle ryggfinner ved neste annledning. Fisken har innebygd radar - som varsler om noen nærmer seg akvariet og da er rutinen å smette under "hula" den har under trerota - så det er ikke enkelt fotografere denne skapningen.
mvh
Takk for at du hjelper en stakkars fisk.
Altså en "vanlig pleco" - som trenger hundrevis med liter med vann å boltre seg på?
I så fall; Hvor lang tid bruker den på å vokse til full størrelse? Hvor mye vokser den i året?
Har bildet av munnen.
Men må telle ryggfinner ved neste annledning. Fisken har innebygd radar - som varsler om noen nærmer seg akvariet og da er rutinen å smette under "hula" den har under trerota - så det er ikke enkelt fotografere denne skapningen.
mvh
Postet 23.08.07 kl 18:42
Frk. Nilsenjeg må bare spørre. Er ikke dette litt "stjeling" av andres tråder eller? Bare lurer, siden så mange poster spørsmål om mallene sine? Kanskje trådstarter ønsker å holde denne tråden "ren" der hun kan spørre om sine maller..... hadde ihvertfall jeg likt
Hei Frk. Nilsen.
Det er ikke meg du mener vel, som kaprer denne tråden?
I så fall ber jeg deg se etter hvem som startet den.
mvh
Postet 23.08.07 kl 18:44
Lillian Ulriksen[QUOTE=Frk. Nilsen]jeg må bare spørre. Er ikke dette litt "stjeling" av andres tråder eller? Bare lurer, siden så mange poster spørsmål om mallene sine? Kanskje trådstarter ønsker å holde denne tråden "ren" der hun kan spørre om sine maller..... hadde ihvertfall jeg likt
Hei Frk. Nilsen.
Det er ikke meg du mener vel, som kaprer denne tråden?
I så fall ber jeg deg se etter hvem som startet den.
mvh
Hehe, nei, er klar over at du starta den, tenkte på alle de andre spørsmålene, alt fra gullfisk identifikasjon til forskjellige malle-typer
Jeg mener ikke å blande meg inn, men har selv reagert et par ganger når andre poster spørsmål som ikke har relasjoner med trådstarter sitt emne
Postet 23.08.07 kl 18:46
Hei Frk. Nilsen.
ler** ok.
Jeg kan være enig med deg. Om min tråd "løper helt ut" på grunn av andres spørsmål i min tråd ville jeg vel blitt litt skeptisk. Ville sagt pent ifra om jeg fikk den følelsen.
Er spørsmålene i nogenlunde samme "bane", kan de likevel være til hjelp for meg i min søken etter tips og råd.
Men synes man skal se litt på hvem som gjør slikt. Alder og erfarenhet.
Hadde nok rynket mer på nesen om en godt voksen erfaren akvarist gjorde dette, enn en ung person.
mvh
ler** ok.
Jeg kan være enig med deg. Om min tråd "løper helt ut" på grunn av andres spørsmål i min tråd ville jeg vel blitt litt skeptisk. Ville sagt pent ifra om jeg fikk den følelsen.
Er spørsmålene i nogenlunde samme "bane", kan de likevel være til hjelp for meg i min søken etter tips og råd.
Men synes man skal se litt på hvem som gjør slikt. Alder og erfarenhet.
Hadde nok rynket mer på nesen om en godt voksen erfaren akvarist gjorde dette, enn en ung person.
mvh
Postet 23.08.07 kl 18:55
Postet 23.08.07 kl 23:09