Spørsmål om haier og akvarium (side 2)

Sølvhai kan vel bli en 35 cm, men de trenger større plass enn 500 l da. Det gjør forøvrig all fisk du vil h om de skal bli en halvmeter. Muligens med unntak av algespisere som ligger i ro hele tiden...

Skal du ha hai, altså virkelig hai, må du kikke på saltvann og forberede deg på å plusse på noen liter.
Fant en fisk med hai i navnet i fiskebasen, men om den ligner på hai var noe annet. Men hvorfor hai?
4-500L vann, 30cm+ fisk, gjerne halvmeteren? Og attpåtil som ligner på hai?

Syntes du ber om mye på en gang, og trolig er det ikke en eneste art av hailignende fisk, som passer i ett kar med denne størrelsen, om de passerer 20cm. Halvmeterlange fisk, med dertil behov for tumleplass, ja, da snakker vi etter min mening om kar på 3 meter eller mer.
Var jeg deg, ville jge lagt denne ideen på is med en gang.
Da får jeg legge denne ideen på is..

Noen tips på andre litt uvanlige ting man kan ha i akvariumet sitt?

Inaktiv bruker
Siden du virker interessert i rovfisk så kan du jo ta en titt på denne eller denne.
Den siste blir ganske stor, men det står i fiskebasen at du kan ha den i en 500 liter. Vet ikke om dette bare gjelder for ungfisk. Kanske noen andre kan svare på det?
Du kan jo selvfølgelig satse på piraja...
Tror den hai-idéen burde bli satt på is ja, for du trenger nok noen tusen liter vann og gode forutsetninger for at det skal funke.. Men må si at jeg er veldig fascinert av haier jeg også, men synes de skal få være i fred i sitt eget territorium.
Ellers er det bare å søke i fiskebasen her på store fisker da vettu, hvis det var viktig!
Nå skal jeg komme inn å være den snusfornuftige kjærringa...
Jeg ser i grunn ikke noe vits i å komme med forslag på fisk som minner og/likner på hai, uten at vi vet hva slags kunnskap trådstarter har om akvarier, eller fisk generellt. For meg høres det ut som om ønsket er et "se hvor sabla tøffe skumle fisk jeg har-kar" Ikke et genuint ønske om å starte med akvariehold? Mulig jeg tar feil, men i mine ører skurrer dette veldig.
piraja
gomler piraja småe suge maller???
Inaktiv bruker
Visst de er sultne nok så kan de sikkert det. Men jeg tror ikke piraya er noe for deg. Det er en ganske vanskelig fisk å holde i akvarie og krever et veldig stort akvarium i løpet av ganske kort tid.
Bardis
Noen tips på andre litt uvanlige ting man kan ha i akvariumet sitt?


L250 , ihvertfall en fisk jeg gjerne skulle ha hatt.

Hva som er uvanlig er vel noe avhengig av hvem du spør, mener du her en fisk eller andre organismer som er vanskelig å holde og som du ønsker å være den første som oppdrett på, eller fisk som sees på som en utfordring å holde pga av deres spesielle krav, eller nyoppdagetfisk eller fisk med en høy WOW faktor?

Personlig har jeg ikke sansen for å holde fisk pga WOW faktoren. Blir som å kjøpe en pittbull terrier eller en boa constriktor fordi jeg jeg vil ha noe tøft, ikke fordi jeg er meget interessert i hva som disse dyrene trenger for å ha det bra(les fiskene).

Men begynner du med å fortelle hvilket akvarium du har, utstyret rund og hva du ønsker, er det enklere å gi deg råd om hva du kan skaffe deg. Her er det jo ikke minst pengeboka som bestemmer... Ønsker du deg en hai, er det jo også mulig, gjennom et stort saltvannsakvarie. Eller slik som dette.
http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=1009863

Hvis du ser på denne tråden som omhandler white tip reef shark, sånn som du ser på discovery channel er det anbefalt akvarie på minst 75000 liter. Det finnes en del haier du kan ha som ikke krever riktig så stor plass, men de ser ikke ut som de du ser på discovery. Dessuten er haier utrolig følsome dyr som er veldig vannskelig å holde i et akvarie og burde kanskje helst få bli i havet, så fremst du ikke er ekspert på området.
Flott "ordtak" under innlegget ditt :0)
Gry
Flott "ordtak" under innlegget ditt :0)


hehe Det beynner å bli flere å flere som skjønner det!
Må innrømme at jeg sitter her med en toshiba qosmio med windows, men neste maskin..... need I say moore?
Hai er ikke noe...
å ha i et 500 liter ferskvannsakvarium.

Hvis du absolutt vil så kan du jo kjøpe et saltvann på 4-5000 liter og ta deg en tur til Akvariemagasinet på Løren i Oslo (rett ved OBS på Økern). Der har de en Hai (hadde i alle fall sist jeg var innom). Den mates hver tirsdag kl 17.00 tror jeg.

Koster bare noen tusenlapper....

Skal du ha litt usympatiske ferskvannsfisk er det masse å velge i. Piraya er jo et godt eksempel. Ulike Asiatiske vandre eller giftmaller er ikke helt borte de heller. Feks. Craias batracus eller Heteropneustes fossilis.

En 10-15 Piraya er nok en god løsning hvis det er de litt fryktinngjytende fiskene du er ute etter. Husk nå for all del at det er kjøttetere vi snakker om - ikke oppi med henda
Kan også anbefale Apollo hai

Har 4 stykker selv,den største er vel nådd 12-13cm nå og for å si det slik...fisk stopper ikke å vokse fordi de føler for det,hvertfall ikke etter mine erfaringer.

De jeg har er på veldig god vei til å bli for altfor store for akvariet mitt på 160 liter så jeg investerer om få måneder i et 450 liters så de skal få god plass igjen.

Og om denne fisken er glups? du bør ganske enkelt og greit holde alle småfisker som får plass i munnen dens unna

De går fint ilag med en del andre fine fisker som scalarer,øreål,elefantfisk,afrikansk sommerfuglfisk,stripet sjokolademalle og gabon reker.

amanoreker og alt i neon tetra size kan du kysse farvel så ikke bland med dem (kan ikke få sagt det nok ganger)

Denne fisken er et ganske greit alternativ til sølvhai da den blir ca 10 cm mindre
Hva med disse ferskvannsrokkene da? De er dritkule, trenger endel plass men akvariet trenger ikke være så høyt som for mer aktive fisk. Og i slekt med haier er de også

Vet det var en tråd med bilder for en tid tilbake...
Rokker trenger grisestor plass, ikke bare i lengden... Skal en drive seriøst med rokker, mener jeg at karet bør være minst 250x200cm, og 60-100 i høyden. Kan vel defineres som en godt voksen badestamp, det
Bardis
Hei Jeg er ny i "gamet", og lurer på kjøpe meg 1-3 haier av en type som er mest mulig lik de man ser i havet på tv.
De er lovt til å drømme, men start med begynnelsen først. Sett opp et akvarum, gjerne 200 -250 liter og med relativ enkle fisk å holde i live. Så får du bygget deg opp erfaringer som gjør deg i stand til å etterhvert holde fisk som krever mere. Les gjerne denne.

Bardis
Saltvann går bra det, skal bare ha et par haier i det så.....skal ha noe som ligner på virkelige haier, og må kunne bli minst 30 cm lange, helst borti en halvmeter...

For å starte med saltvann, anbefales det gjerne at du har hatt ferskvannsakvarium først. På nytt er det dette med erfaringer, krype før man går. På samme måte som med ferskvann starter man gjerne med de enkleste fiskene, og bygger seg opp erfaringer. Hai er neppe noen nybegynnerfisk. Jeg mener her at det er mulig å starte direkte med saltvannsakvarier, under forutsetning at du vet hva du gjør. Det betyr lest deg opp slik at du har stor kunnskap, starter forsiktig og har stor tålmodighet. Personlig vil jeg vent litt til før jeg starter med saltvannsakvarie..

Bardis
Søkte i databasen her på siden, og fant to interessante fisker,elektrisk ål og drageål. Behøver den elektrisk ålen så mye som 2500 liters akvarium som det står i informasjonen?

Nå begynner det å ligne på noe. Kjempebra at du leser om de fisker som du tenker på å kjøpe deg. Som nybegynner tenker jeg at du skal lese det som står der, ta gjerne minimums størrelsene på alvor. En fisk som kan bli 2,5 meter trenger et stort akvarium.

Styr unna alle fisker som har hai i navnet sitt, alle bruskfisk, elektrisk fisk og alle fisk som krever et større akvarium enn det du har. Under de fleste fiskene i fiskebasen står det: Vanskelighetsgrad. Dette betyr at noen andre har hatt denne fiske og sier noe om hvordan det var å holde fisken. Står det "Vanskelig!" er dette ikke en nybegynnerfisk!

Endelig ett vettugt svar, amen!
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap