kamp fisk i 5 liter (side 2)

Jeg kunne aldri tenke meg å ha fisk i et kar der den ikke har plass til å gjøre annet enn å svømme i en liten ring. Det finnes ikke noe mer fantastisk syn enn fisker som svømmer rundt og utforsker akvariet. Jeg tror kampfisken klarer seg helt fint i en 5L, men for et stusselig liv. Jeg har en 18,5L med en Betta brownorum (en mindre slektning av kampfisken), og jeg synes det er i minste laget. Dette karet skal byttes ut med en 28L, fordi jeg vil se fisken bevege seg på et større område.

Dette er en personlig mening, og jeg liker at fiskene har god plass
Rart
Noen har sagt at hvis det er en 5 l med en kampfisk, så har kampfisken nesten ikke plass til å snu seg, men hvis det er enten så små 5 l akvarier er, eller så store kampfisker er, så må det være noe rart med enten akvariet eller Kompis.
ville heller satset på planter spesielt moser og/eller kanskje et par fine snegler i det karet og heller putret med å prøve å skape et kjempe vakkert nano kar.

Ser for meg at en lett blir lei selv også av å bare stirre på en kampfisk i et lite kar der. fisken selv vil nok misstrives over lengre tid. Kan nok fint bruke det som et sykdomskar, eller i forbindelse med oppdrett til kampfisk. Der fisken er i karet for en kort periode.

Hvis du har kar fra før og vannverdiene i det karet stemmer sånn noelunde med det du har tenkt å ha i fem literen så overfører du bare vann til 5 literen fra det andre karet så har du fikset både utskift og rett vannverdi som kan være vanskelig i et så lite kar.

Ellers så vil jeg gi deg kredd for at du spør, unngår mye prøve å feile samt dyre utgifter med fiskekjøp (alla gullfiskbuisnessen).

Jeg tror nok ikke noe fisk vil trives i en beholder på så lite som 5 liter. Jeg har selv en kampfiskhann i en stor bolle, men kunne aldri tenkt meg og hatt den i en 5-liter. De skal jo trossalt ha litt plass å boltre seg på De små akvariene på ca 3-5 liter som selges i mange dyrebutikker er noe av det verste jeg ser. Stakkars fisker som holdes i noe sånt.
Kompis
Noen har sagt at hvis det er en 5 l med en kampfisk, så har kampfisken nesten ikke plass til å snu seg, men hvis det er enten så små 5 l akvarier er, eller så store kampfisker er, så må det være noe rart med enten akvariet eller Kompis.

Jeg spør deg, har du sett en kampfisk som trives noen gang? Jeg har. Nå for tiden har jeg en kampfisk hann alene med reker og snegler i en 54 liter. Store pistia har jeg også.
Jeg blir rett og slett glad altså, for jeg er vant med at kampfisker er rolige. Men nå svømmer den fra side til side, tar en pause under en flyteplante eller nede i hulen sin, tar en runde rundt på bunnen og koser seg! selfølgelig er den ikke like livlig som f.eks. guppy, men man kan se på den at den har det bra. Så ikke kom her å si at en kampfisk trives i en 5 liter!!! Faktisk mener jeg at 20 liter er absulutt minimum for en kampfisk.

Spør kompisen dun fra meg om han kunne tenkt å tilbrunge hele livet på rommet sitt, sammen med en falsk plante.
Må nok også si meg enig i at 5 L er lite til noe som lever...

Har selv en kampfisk som går i 20 L, siden ungene hans må "låne" 54 liter'n noen uker. Tror han har det "greit nok" i 20 L, men ser at han ikke virker like happy som han pleier å gjøre i 54 L som han vanligvis bor i, da sammen med noen corydora panda... Pandaene er på "ferie" i selskapskaret mitt mens yngelen vokser opp...

Har også en annen kampfisk i en 26 L. Den sto tidligere i en 60 L, men så ikke ut til å trives der, sto for det meste bak varmekolba og stura... i 26 liter'n er den ved glasset og viser seg fram med en gang det kommer noen bort til karet...

Tror ikke det er noe fasit svar på hvor stor tank en kampfisk må ha, da de har VELDIG forskjellige personligheter, men min private mening er at 5 L er for lite som fast "hjem" for noen fisk. Men som sagt; kampfisker er forskjellige, og ingen kjenner fisken din bedre enn du...
Selvfølgelig kan du si at kampfisker trenger større akvariumer enn 5l, og hvis det er din erfaring så er det greit. Men kom ikke her og si at min kampfisk ikke trives for du har jo ikke møtt ham! Uansett, ville du bodd i gedigent hus, der du nesten trenger kart for å finne frem til soveromet ditt? Ja, jeg innrømmer at han også hadde trivdes i et større akvarium, men han har det like godt her! Han har det bra og det vet jeg mye bedre enn deg!
jobber selv i zoobutikk og jeg synes det er grusomt med kampfisker som holdes i bitte små glass i andre butikker vi holder kampfiskene våre sammen med andre fisker (som er snill selvsagt) og vi har egne kar med hunner og en hann disse er på ca 60 liter kampfisker er skikkelig aktive fisker,NÅR de trives og min mening er at de skal ha min 20 liter ofte når de går i bitte små kar,henger de veldig i plantene og er altfor rolige...
ville kanskje heller hørt på de som har drettet kampfisk og vet hva de snakker om
selv om en fisk lever i et såååå lite kar,betyr ikke det at den trives!
Jeg slutter meg til dem som mener at kampfisk bør ha minst 20 liter, og helst en god del mer. Selv om fisken i seg selv ikke tar så stor plass, er det kritisk for vannkvaliteten at karet har litt størrelse. Kampfisk liker også å utforske og patruljere, og det er begrenset hvor mye man får gjort av noen av delene i en 5-liter.
Inaktiv bruker
Jeg så nylig at zookjeden i Tønsberg ved Kilen har begynt å selge bittesmå kampfisk-akvarier, tror faktisk at de var på ca 1 liter (?) med belysning over, og jeg fikk lyst til å rive ned hele stabelen og skrike! Grrrrrrrrrr!

Når jeg ser hvordan en dyrebutikk kan gå god for å holde fisk i ørsmå akvarier så blir jeg sint. Greit at alle nybegynnere i hobbyen ikke forstår at en fisk trenger litt mer enn 5 liter og litt vann for å trives, men alle som har fått et lite innblikk i hva som kreves for å holde fisk bør forstå at det er et ansvar å holde fisk i fangenskap, liksom det er et ansvar å holde hund eller katt - eller andre dyr: Man forplikter seg til å ta seg av dyret og gi den det den har behov for av stell og mosjon, plass til å røre seg osv.

Hvordan en kampfisk skal kunne trives med vannverdiene som man har i 5 liters og plassmangel - det krever faktisk ikke store hjernekapasiteten til å sette seg inn i, og selv et barn vil forstå at en fisk trenger større plass.

Selv hadde jeg en kampfisk i 43 liter og mener at 43 liter er et absolutt minimum for hold av kampfisk, som jo blir ganske store som fullvoksne.

Siden det er så mye kunnskapsløshet og så mye vanskjøtsel av akvariefisk er jeg blitt mer og mer imot hold av fisk i fangenskap. Desto mer jeg ser av uforstand og hvordan folk gir blaffen, selv når de har riktige kunnskaper, desto tristere blir jeg. Det går faktisk ut over min psykiske helse å være vitne til hvor respektløst vi behandler disse fantastiske skapningene.

Jeg blir kvalm av å se på hvordan man behandler akvariefisk både i butikkene og privat.

Kampfisk skal ha 60 liter
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=5183

her kan du lese om kampfisken, og det er jo klart at 5 liter er FOR lite..
mange butikker selger fisk med feil informasjon, det man må huske på er at mange forhandlere tenker på å tjene penger, heller enn at fiskene skal ha det bra. derfor om man kjøper en fisk som skal ha 60 liter og putter den i 5 liter, så er det store muligheter for at den dør, og man kommer for å kjøpe en til.

det blir litt det samme som når du kjøper klær, de er jo laget sånn at de blir utslitt og ødelagt fort, sånn at du må kjøpe nye..

det lureste jeg har lært meg i forbindelse med fiskeshopping, er å be de holde den/de av til dagen etter, sånn at jeg får sjekket at opplysningene stemmer..

eksempel: kjøpte 2 gule algespisere (kinesisk algespiser) som de sa skulle bli ca 15 cm lang.. da de ble mye større, måtte jeg lese litt om de, og det viste seg at de kan bli 28 cm!!!
gjett om det er kjipt i en 120 liter... jeg har planer om å få adoptert de vekk snart

kjip erfaring å gjøre seg...

du kan jo bruke det lille karet til dvergreker det finnes uendelig mange flotte og de gjør seg godt i et sånt kar, litt spennende er det og, for de oppfører seg ofte temmelig merkelig jeg handler reker på akvariereker.no
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap