- Hjem
- Forum
- Maller - L-maller/sugemaller
- L200 Baryancistrus eller Hemiancistrus (side 2)
L200 Baryancistrus eller Hemiancistrus (side 2)
Farge i forhold til lokasjon er megaviktig.
Jeg vil fortsette å ta closeups og helbilder av disse mallene til vi har nok materiale til å lage en skikkelig guide. Det er vanskelig med fotograferingen i 720 litern de går i nå. Regner med at det blir bedre bilder når jeg etterhvert får dem over i et 720 liters artsakvarium (for begge artene)
Jeg vil fortsette å ta closeups og helbilder av disse mallene til vi har nok materiale til å lage en skikkelig guide. Det er vanskelig med fotograferingen i 720 litern de går i nå. Regner med at det blir bedre bilder når jeg etterhvert får dem over i et 720 liters artsakvarium (for begge artene)
Postet 28.05.07 kl 01:01
Postet 28.05.07 kl 13:45
Postet 28.05.07 kl 17:25
Postet 28.05.07 kl 18:45
Håvard Støre Andresen[QUOTE=Erlend D Bertelsen]Mer eller mindre en 30 tenner skiller artene. Mener å huske at det er to tannrader.
Finnes det skisser eller fotografier som viser denne forskjellen?
Nei.
Om du har atsbeskrivelsen, og legger figur2 og figur4 ved siden av hverandre, ser du tydlige forskjeller på artene.
Beskrivelsen av slekten Baryancistrus, av Armbruster:
Baryancistrus is not diagnosed by any unique characteristic. Characteristics considered synapomorphic for Baryancistrus include: a thin metapterygoid, a mesial, posterior facing ridge paralleling the anterior margin of the metapterygoid, seven or more infraorbital plates, a tall ridge on the lateral ethmoid for articulation with the metapterygoid, two large, perforated hemal spines anterior to the centrum in contact with the first anal fin pterygiophore, dorsal fin membrane expanded posteriorly and in contact with the preadipose plate, and a straight, tall posterior margin of the exposed coracoid process.
E
Postet 28.05.07 kl 21:51
Sitter med et nærbilde av munnen til Bjarne sin fisk (takk Bjarne). Samme som i basen, men med høyere oppløsning.
Munnen har to tannrekker oppe og to nede.
De indre tannrekkene har 20 tenner hver. De ytre tannrekkene har rundt 40 tenner hver.
Lurer derfor på om det er de indre eller ytre tennene som skal telles.
Munnen har to tannrekker oppe og to nede.
De indre tannrekkene har 20 tenner hver. De ytre tannrekkene har rundt 40 tenner hver.
Lurer derfor på om det er de indre eller ytre tennene som skal telles.
Postet 28.05.07 kl 23:24
Erlend D BertelsenOm du har atsbeskrivelsen, og legger figur2 og figur4 ved siden av hverandre, ser du tydlige forskjeller på artene.
Joda... Jeg ser tydelig forskjell, men lurer på dette med tennene.
Har skrevet ut artsbeskrivelsen. Det nevnes ...antall tenner per jaw ramus.
Hva er en Jaw ramus? er det høyre eller venstre del, indre ytre? osv.
Spiller ikke så mye rolle når jeg får fotografert munnen på mine egne fisk, men de vil ikke sette seg på ruta lenger.
Postet 28.05.07 kl 23:29
Postet 28.05.07 kl 23:46
Postet 29.05.07 kl 01:28
Endret: 29.05.07 kl 01:40
Postet 30.05.07 kl 00:50
Postet 31.05.07 kl 00:45
Postet 31.05.07 kl 00:47
Nå har jeg endelig greid å fotografere kjeften på Baryancistrus demantoides. Greide kun å få overkjeven skarp nok til å kunne telle tennene. Underkjeven var ikke skarp nok til å tyde tennene skikkelig.
De to halvdelene av overkjeven har tilsammen omtrent 90-95 tenner slik jeg teller dem. Dette er godt over de minimum 30 pr halvdel som Baryancistrus demantoides skal ha.
Nå gjenstår det å fotografere munnen til H. subviridis. Bjarne har et bilde av munnen på Hemiancistrus subviridis i fiskebasen for dem som er interessert i å sammenligne.
De to halvdelene av overkjeven har tilsammen omtrent 90-95 tenner slik jeg teller dem. Dette er godt over de minimum 30 pr halvdel som Baryancistrus demantoides skal ha.
Nå gjenstår det å fotografere munnen til H. subviridis. Bjarne har et bilde av munnen på Hemiancistrus subviridis i fiskebasen for dem som er interessert i å sammenligne.
Postet 14.08.07 kl 00:31