- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Nok ett spørsmål..Gh denne gangen. (side 2)
Nok ett spørsmål..Gh denne gangen. (side 2)
Postet 23.02.07 kl 21:30
Postet 24.02.07 kl 10:57
Postet 24.02.07 kl 11:24
Har nå funnet noe interessant. I denne artikkelen om Isocyanater står det siat: "Eit produkt som inneheld isocyanat, skal dessutan merkast med teksten "Inneheld isocyanat. Sjå opplysningar frå produsent" på etiketten og på databladet".
I Hms-databladet for Alabastergipsen fra panduro, står det derimot ingenting om at produktet inneholder Isocyanater.
Om Hms-databladet er utarbeidet i henhold til lovverket SKAL DET ALTSÅ IKKE VÆRE ISOCYANATER I ALABASTERGIPSEN.
Men, om vi kan stole på lovverket er overholdt, gjenstår å se....
I Hms-databladet for Alabastergipsen fra panduro, står det derimot ingenting om at produktet inneholder Isocyanater.
Om Hms-databladet er utarbeidet i henhold til lovverket SKAL DET ALTSÅ IKKE VÆRE ISOCYANATER I ALABASTERGIPSEN.
Men, om vi kan stole på lovverket er overholdt, gjenstår å se....
Postet 24.02.07 kl 15:19
Jeg tok i dag en telefon til panduro hobby, med spørsmål om deres Alabastergips inneholder stoffet Isocyanat. De videresendte forespørsel til sin importør. Svaret jeg fikk var, Sitat:
”Produkterna har granskats av danska kemister och om det skulle finnas farliga ämnen eller ämnen som enligt lag måste rapporteras skulle detta finnas i vårt säkerhetsdatablad”.
Om man jf. ovennevnte med informasjon fra arbeidstilsynet(Se under), fremstår det som sannsynlig at alabastergipsen fra panduro-hobby, ikke inneholder Isocyanater.
Sitat Arbeidstilsynet: ”Det skal stå oppgitt i HMS-databladet for et stoff, hvorvidt det inneholder isocyanater. Den som bruker et produkt har ofte tilgang til denne informasjonen, mens den som bearbeider ferdig materiale sjelden har det. Be om informasjon fra produsenten.
Under punkt 2 i HMS-databladet skal det framgå om det finnes isocyanater i produktet. Det finnes alltid en risiko for at isocyanater kan avgis ved oppvarming. Dette skal leverandøren oppgi på databladet.
Et produkt som inneholder isocyanater, skal dessuten merkes med teksten "Inneholder isocyanater. Se opplysninger fra produsent" på etiketten og på databladet.
Det kan imidlertid hende at farlige mengder isocyanater avgis ved oppvarming, selv om det ikke er angitt på HMS-databladet. Det vil også være tilfeller der man ikke har HMS-databladet tilgjengelig. Det sikreste er derfor å ha som utgangspunkt at alt aktuelt materiale vil avgi isocyanater ved oppvarming”.
”Produkterna har granskats av danska kemister och om det skulle finnas farliga ämnen eller ämnen som enligt lag måste rapporteras skulle detta finnas i vårt säkerhetsdatablad”.
Om man jf. ovennevnte med informasjon fra arbeidstilsynet(Se under), fremstår det som sannsynlig at alabastergipsen fra panduro-hobby, ikke inneholder Isocyanater.
Sitat Arbeidstilsynet: ”Det skal stå oppgitt i HMS-databladet for et stoff, hvorvidt det inneholder isocyanater. Den som bruker et produkt har ofte tilgang til denne informasjonen, mens den som bearbeider ferdig materiale sjelden har det. Be om informasjon fra produsenten.
Under punkt 2 i HMS-databladet skal det framgå om det finnes isocyanater i produktet. Det finnes alltid en risiko for at isocyanater kan avgis ved oppvarming. Dette skal leverandøren oppgi på databladet.
Et produkt som inneholder isocyanater, skal dessuten merkes med teksten "Inneholder isocyanater. Se opplysninger fra produsent" på etiketten og på databladet.
Det kan imidlertid hende at farlige mengder isocyanater avgis ved oppvarming, selv om det ikke er angitt på HMS-databladet. Det vil også være tilfeller der man ikke har HMS-databladet tilgjengelig. Det sikreste er derfor å ha som utgangspunkt at alt aktuelt materiale vil avgi isocyanater ved oppvarming”.
Postet 26.02.07 kl 12:52
Postet 26.02.07 kl 13:05
Hei Arne,
Har du målt om Gh-verdiene i vannet faktisk øker ved å legge ned en slik kalkstein. Eller mao. Avgir denne steinen nok kalk til vannet til at gh øker opp mot 10-15?
Har selv en god del faxekalk i mitt akvarium, men disse avgir ikke nok til at gh øker tilstrekkelig. Det er altså annerledes med denne kalksteinen for undulater?
Har faktisk noen sånne steiner liggende, da jeg har undulater selv. Kanskje jeg skal prøve ut dette....
Har du målt om Gh-verdiene i vannet faktisk øker ved å legge ned en slik kalkstein. Eller mao. Avgir denne steinen nok kalk til vannet til at gh øker opp mot 10-15?
Har selv en god del faxekalk i mitt akvarium, men disse avgir ikke nok til at gh øker tilstrekkelig. Det er altså annerledes med denne kalksteinen for undulater?
Har faktisk noen sånne steiner liggende, da jeg har undulater selv. Kanskje jeg skal prøve ut dette....
Postet 26.02.07 kl 13:14
Endret: 26.02.07 kl 13:15
Postet 26.02.07 kl 14:36
Postet 26.02.07 kl 15:00
Postet 26.02.07 kl 15:08
S.B.FSvaret jeg fikk var, Sitat: ”Produkterna har granskats av danska kemister och om det skulle finnas farliga ämnen eller [B]ämnen som [I]enligt lag [/I]måste rapporteras [/B]skulle detta finnas i vårt säkerhetsdatablad”.
Enligt lag = Iflg loven
Hvilket land sin lov har de sett på da?
Dette hadde jeg ikke stolt på. Teksten er svensk, produktet gransket av dansker, og det er lovverket i Norge som gjelder....? Her er det rom for mye kommunikasjonssvikt, som det så fint heter.
Hvordan vet disse danske og svenske personene hva som iflg HMS loven i Norge skal oppføres, tro? Et lite stoff i hobbygips er vel kanskje ikke det de legger aller mest arbeid i å finne ut lovverket rundt?
Postet 26.02.07 kl 18:21
Jeg regner med at produkter som selges i Norge kun kan inneholde stoffer som er tillat i henhold til Norsk lov. Det må også merkes i henhold til Norsk lov.
Det er den svenske importøren av panduro alabastergips som har besvart mitt spørsmål.
Uansett har danskene gransket gipsen for Isocyanater, og Isocyanater blir vel ikke akkurat tilført gipsen på grensen da..
Det er den svenske importøren av panduro alabastergips som har besvart mitt spørsmål.
Uansett har danskene gransket gipsen for Isocyanater, og Isocyanater blir vel ikke akkurat tilført gipsen på grensen da..
Postet 26.02.07 kl 18:27
Postet 26.02.07 kl 18:40
Tror dette underbygger Danskenes og Svenskenes oppmerksomhet ovenfor Isocyanat.
Og når danskene da har gransket stoffet og funnet det "ufarlig", og det selges i Norge, som også har lov i forhold til dette, tror jeg man kan føle seg rimelig trygg.
Men for all del, hva folk velger å stole på, får bli deres sak.
Og når danskene da har gransket stoffet og funnet det "ufarlig", og det selges i Norge, som også har lov i forhold til dette, tror jeg man kan føle seg rimelig trygg.
Men for all del, hva folk velger å stole på, får bli deres sak.
Postet 26.02.07 kl 18:42
Postet 26.02.07 kl 18:46
Postet 26.02.07 kl 18:47
Postet 26.02.07 kl 18:51
Kan man bruke dolomitt-kalk i stedet?
Dolomitt er noe som brukes mye av i landbruket, burde være lett å få tak i over hele landet, og er naturlig. Mulig at pH vil øke noe...
Det er også mye rimeligere enn å kjøpe magnesiusulfat og gips, men man må kjøpe større kvanta.
Kanskje flere kan gå sammen om å dele...?
Det er også mye rimeligere enn å kjøpe magnesiusulfat og gips, men man må kjøpe større kvanta.
Kanskje flere kan gå sammen om å dele...?
Postet 26.02.07 kl 21:06
Med små kunnskaper i kjemi og omtrentleg testutstyr vart følgende forsøk utført i natt, på høgtidleg empirisk vis:
1 stk Trixi mineralkalkstein ca 15g nedsenket i 2l lunka vatn i 12 timer.
Springvatn: Ph over 7, Gh 1, Kh 1.
Prøvevatn: Ph over 7, Gh 7, Kh 1.
Konklusjon er avgrensa til: Trixi Tonic Stone, auker Gh i vatn og er eit reinsleg produkt i høve holete gipsposer av ukjend samansetning.
1 stk Trixi mineralkalkstein ca 15g nedsenket i 2l lunka vatn i 12 timer.
Springvatn: Ph over 7, Gh 1, Kh 1.
Prøvevatn: Ph over 7, Gh 7, Kh 1.
Konklusjon er avgrensa til: Trixi Tonic Stone, auker Gh i vatn og er eit reinsleg produkt i høve holete gipsposer av ukjend samansetning.
Postet 27.02.07 kl 11:12
AggiDolomitt er noe som brukes mye av i landbruket, burde være lett å få tak i over hele landet, og er naturlig. Mulig at pH vil øke noe... Det er også mye rimeligere enn å kjøpe magnesiusulfat og gips, men man må kjøpe større kvanta. Kanskje flere kan gå sammen om å dele...?
Ut i fra min begrensede kunnskap om dolomitt (CaMg(CO3)2), er dette 50\50 kalsium og magnesium. Jeg er styggelig redd at det vil resultere i såpass kraftig overdossering av Mg at man sliter noe.
I tillegg vil det nok som du sier løfte Kh mer enn hva en liker
Edit; kunne ikke gi meg der :p Googlet litt videre, og i databladet til en av de mye brukte dolomitt-kalkene her nord, er det opplyst at denne har en hardhet på 3,5-4, og Ph på 9,4-10,2.... I tillegg inneholder denne dolomitten som er renget som meget ren, en rekke andre kjemiske forbindelser som sikkert plantene ville verdtsatt
Postet 27.02.07 kl 12:18
Endret: 27.02.07 kl 12:24