Forslag til nytt lysrør? (side 2)

Bichirmon
Bygge armatur? Hvordan gjør man det? Har her et par bilder så du kan se om det går an å skvise inn et ekstra lysrør. Nå skjønner jeg hvorfor jeg ikke har fått så bra plantevekst. Blir det mye jobb å bygge et armatur?

Om jeg får skvise et ekstra lysrør...vil 2 x 15w duge for 90 litern da?
Beklager dobbelpost, men det gikk ikke å endre innlegget. Drev og søkte litt på nettet og da fant jeg denne siden. http://www.osram.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=235;

Betyr dette at jeg ikke trenger å holde meg under 18 w? Jeg kan jo bare bytte tenner. Jeg har Osram St 111. Sett litt på tenneren og da fant jeg ut at det sto 4-80W, 220-240 V, AC Single på den. Hva vil dette si (4-80W)?
Man kan bygge en armatur i løpet av noen timer, eller noen uker, alt etter hvor proff man er, og hvor proft en vil ha det
Prislapp; fra billig til, eeeh, mindre billig :p

I artikkelsamlinga vår er det i alle fall to artikler som går på dette med selvlaget armatur.

Når det gjelder armaturet ditt, Bichirmon, har du ikke plass til flere rør uten å begynne å herpe ting til.
Armaturet ditt er det jeg definerer som en blekk-kasse, som skulle hengt over ovnen på kjøkkenet, ikke ett akvarie
Selvsagt er det mulig å få kjøpt ferdige armaturer til de fleste kar, ta mål av det du har, og se.
Finnes forøvrig slike som det du allerede har med plass til flere rør, kanskje du også kan gå opp i 18\20W over karet.
Har selv en 96L med pr dato 2x15W (den til venstre på bildet), med moderat vekst på de fleste planter. Lite lyskrevende planter, f.esk jawamose, vokser noen ganger bedre enn hårveksten hos meg :p

Å bytte tenneren har ingen effekt på hvor mange W du kan dytte i armaturet. En tenner er rett å slett bare en starthjelp, slik at røret får fyrt opp elektrodene i endene.
Det infoen på tenneren rett å slett betyr, er at den kan starte enkeltkoblede rør (ikke seriekoblede, slik det vil være med 2x 15 eller 2x 18\20W) rør, med styrke fra 4-80W.

Torjus: Å kjøre over 0,5W\L uten Co2 og plantenæring er som å dra til Vegas. Få kommer tilbake og føler seg rikere Sjangsen for få planteveksten en ønsker, uten at det er overgrodd med alger, er liten.
Selv anbefaler jeg PMDD, dette er hjemmelaga plantenæring, som er ufatterlig billig i forhold til ferdigsnekra sådanne. Men til en kommer igang med rett dose, er det en del jobb, og en del ekstra testint av vannet (spesielt Fe og Po4 er tester jeg sterkt anbefaler om man leker denne leken).

Dette ble noe rotete, og svært OT. Tråden kan vel neppe sies å ha sterk sammenheng med tittelen Forslag til nytt lysrør? lengre Foreslår at dere starter en ny tråd, om dere lurer på ennå flere OT ting
svarer selvsagt også der, om jeg har noe å svare
Bichirmon
Bygge armatur? Hvordan gjør man det? Har her et par bilder så du kan se om det går an å skvise inn et ekstra lysrør. Nå skjønner jeg hvorfor jeg ikke har fått så bra plantevekst. Blir det mye jobb å bygge et armatur?


Du kan jo kjøpe et dobbelt-armatur istedenfor det ettrørs-armaturet du har. Da får du dobbelt så mange watt Å kjøpe utstyr og controller for å skvise inn et rør til i den smale lyskassen du viser bilde av, tror jeg neppe vil gå. Ikke er det særlig mye å spare heller, ettersom lysrørsholdere og controllere også koster penger.

Det går selvsagt an å bygge, men litt avhengig av fingerferdighetene og tilgangen til gode og rimelige materialer, vil det ofte ikke lønne seg for "hvermannsen", dersom man må ut og kjøpe alt som trengs til butikkpris.
Nå fikk jeg ikke med meg hvilken lengde det er på karet ditt, men Webzoo har disse doble armaturene til en ålreit penge.

Mine 98 litere er 80 cm lange. Dette gjør at det passer med 18 watts lysrør mht lengde. Jeg vet ikke hvorfor du har bare 15 watts rør, men antagelig har du et armatur som egentlig er for kort for karet. Kan det stemme at armaturet ikke er like langt som akvariet? For en 90 liter skulle jeg tippe at du kan ha et armatur med f.eks. 2 x 18 watt i. Dette burde hjelpe litt på lysmengden iallefall. Det blir da tilsammen 36 watt, noe som utgjør:
36 w/ 90 liter = 0,4 watt pr liter. Det er brukbart.
mona o
[QUOTE=Bichirmon]Bygge armatur? Hvordan gjør man det? Har her et par bilder så du kan se om det går an å skvise inn et ekstra lysrør. Nå skjønner jeg hvorfor jeg ikke har fått så bra plantevekst. Blir det mye jobb å bygge et armatur?


Du kan jo kjøpe et dobbelt-armatur istedenfor det ettrørs-armaturet du har. Da får du dobbelt så mange watt Å kjøpe utstyr og controller for å skvise inn et rør til i den smale lyskassen du viser bilde av, tror jeg neppe vil gå. Ikke er det særlig mye å spare heller, ettersom lysrørsholdere og controllere også koster penger.

Det går selvsagt an å bygge, men litt avhengig av fingerferdighetene og tilgangen til gode og rimelige materialer, vil det ofte ikke lønne seg for "hvermannsen", dersom man må ut og kjøpe alt som trengs til butikkpris.
Nå fikk jeg ikke med meg hvilken lengde det er på karet ditt, men Webzoo har disse doble armaturene til en ålreit penge.

Mine 98 litere er 80 cm lange. Dette gjør at det passer med 18 watts lysrør mht lengde. Jeg vet ikke hvorfor du har bare 15 watts rør, men antagelig har du et armatur som egentlig er for kort for karet. Kan det stemme at armaturet ikke er like langt som akvariet? For en 90 liter skulle jeg tippe at du kan ha et armatur med f.eks. 2 x 18 watt i. Dette burde hjelpe litt på lysmengden iallefall. Det blir da tilsammen 36 watt, noe som utgjør:
36 w/ 90 liter = 0,4 watt pr liter. Det er brukbart.
Får vel bare håpe at det er en som har lyst å selge armaturet sitt til meg .
Akvariet mitt er 75 cm lang. Litt rart at jeg fikk akkurat dette armaturet da jeg kjøpte akvariet.
Bichirmon
Får vel bare håpe at det er en som har lyst å selge armaturet sitt til meg ;). Akvariet mitt er 75 cm lang. Litt rart at jeg fikk akkurat dette armaturet da jeg kjøpte akvariet.

Det finnes slike armaturer som det du har, med 2x18\20W. Disse er 70cm, og passer derfor til karet ditt dersom du har dekglasset på.
Pris? Mellom 600.- og en tusenlapp.
Det finnes også en rekke armaturer, både i aluminium og plast som er 70cm. 75cm er det vel heller dårlig med, i alle fall som jeg vet om
Frank Angell
[QUOTE=Bichirmon]Får vel bare håpe at det er en som har lyst å selge armaturet sitt til meg ;). Akvariet mitt er 75 cm lang. Litt rart at jeg fikk akkurat dette armaturet da jeg kjøpte akvariet.

Det finnes slike armaturer som det du har, med 2x18\20W. Disse er 70cm, og passer derfor til karet ditt dersom du har dekglasset på.
Pris? Mellom 600.- og en tusenlapp.
Det finnes også en rekke armaturer, både i aluminium og plast som er 70cm. 75cm er det vel heller dårlig med, i alle fall som jeg vet om
Hvor kan finne dette? Helst billig da jeg har brukt opp nesten alle penga mine. Nærmest mulig 500 lappen.
Se hva som finnes i de ulike nettbutikkene. Vet at i alle fall akvarieudstyr.dk har ett bredt utvalg av armaturer
Frank Angell
Siden armaturet er beregnet for 18W, er det kun rør på 18 og noen på 20W som er brukende til dette armaturet (590mm). Du spør litt vanskelig, når du spør hva som er finest ;) Smaken er som baken, vet du :p Men for å lette valget ditt; [URLBLOCK1] har ett intenst, noe kaldt lys. Men det er på ingen måte ubehagelig kaldt, som enkelte 18000K rør er. Den høye K vil kunne påvirke planteveksten noe (plantene strekker seg mindre mot lyset). Jeg syntes karene virker vesentlig lysere, kontra med andre rør. Normal fargesetting på fisk\ planter\ bunnlag [URLBLOCK2] er ett daglysrør, som gir de mest naturlige fargene. Jeg opplever meget god plantevekst, og minimalt med alger. Normal fargesetting på fisk\ planter\ bunnlag [URLBLOCK3] er ett rør som enkelte velger å bruke, enten som eneste rør, eller i kombinasjon med Life-GloII. Dette har mye mer gult\ varmt lys enn de to overnevnte, og passer derfor best til kar der en vil ha gulskjær på vannet.


Kan jeg bruke et av disse lysrøra når armaturet mitt er på 18w? Finner bare disse lysrøra på 20 og 15w i min dyrebutikk.
De jeg har linket til er på 20W. Hagen leverer ikke rør i 18W (eller 36 og 38W), og har egne W. Men siden lengden er den samme, og elektronikken er beregnet for nettopp dette, er det 20W som er passende for din armatur
Frank Angell
De jeg har linket til er på 20W. Hagen leverer ikke rør i 18W (eller 36 og 38W), og har egne W. Men siden lengden er den samme, og elektronikken er beregnet for nettopp dette, er det 20W som er passende for din armatur ;)

Kjøpte Powr Glo tidlig i dag, og jeg må siat jeg er imponert. Lurte bare på om dette ville gå bra for kulefiskene mine? Jeg har Colomesus Asellus.
Jeg kjenner ikke spesifikt til hvor lite\ mye lys fiskene dine skal ha, men kan ikke tenke meg at de mukker på grunn av litt eksta "sol-på-ryggen"
Tilfeldig bekjentskap
© Humunuku
Reklame for plussmedlemskap