Fem Adolfoi ut av skallet, samme dag som to av damene legger nye egg! (side 2)

Ok, da er det bare å sette seg ned med kalkulatoren da, slik at man ikke tar for mye, for det er sikkert ikke lurt.

4 egg til plukket ut, jippi.
*ler* Håper, for din skyld, at de gir seg før morgenkvisten. Tror det blir vanskelig for deg å legge deg i kveld dersom de fremdeles holder på å leke.
Tror det kan bli en laaaang natt ja. Det ser ut som ei av damene har gitt seg, men så har ei annen begynt. Det er hele tiden to damer som legger egg. Aldri vært med på noe mer spennende innen denne hobbyen.
Velkommen til de cory-gales verden. Jeg sitter nå å venter på at ca 30 sterbai-egg skal klekke (sitter ikke foran karet å venter bokstavelig talt altså). Regner med at de er klare i morgen. Like gøy hver gang. I dag klekket Paleatus-eggene mine, så nå begynne jeg å få en anseelig mengde yngel av den arten. De er kjempe flotte "nybegynner" coryer, for de leker lett, yngelen vokser raskt og de har et litt mer "spennende" mønster enn Aeneus ;0)
Ja det er ikke tvil om at dette er moro. Blir litt mer spennende enn levendefødende og maller, som stort sett klarer seg selv. Her må man følge med, og jobbe litt for å få gode resultater, og det synes jeg er gøy. Forundrer meg ikke om det kommer fler Coryer inn her i huset.

Lykke til med alle dine små!
Måtte bare legge ut noen bilder.

1. Her skjer det!
2. Damene ligger på siden og ser litt besvimt ut etter akten.
3. Adolfoi med egg.
*s* ja, besvimt er riktige ordet. De er helt fjerne i blikket, i den grad en corydoras kan være det. Artige bilder!
Ja, ble litt overrasket jeg. Etter akten, falt hun litt over på siden, og lå slik ganske slapt en stund, før hun suste videre.

Ser ut som at de har gitt seg nå, og det er jeg litt lei meg for, men for nattesøvnens skyld er det vel greit.
Lissen31
Måtte bare legge ut noen bilder. 1. Her skjer det! 2. Damene ligger på siden og ser litt besvimt ut etter akten. 3. Adolfoi med egg.


Når jeg har observert det du beskriver under punkt 2, så ser jeg at hunnen av og til kan skjelve litt, og gjøre vibrerende nesten litt tyggende bevegelser før hun liksom svelger. Så sier det plopp, ut kommer egget gjennom anus og ned i bukfinnepungen, og så setter hun snart avgårde for å finne et sted å legge det.

Jeg tror hun bearbeider spermiene hun har hentet (se punkt 1) som så passerer ned og ut gjennom anus, der egget også havner. Er usikker på om befruktningen skjer i kanalen innvendig, altså rett før egget ploppes ut, eller akkurat i det egget plopper ut og spermiene følger etter ned i "pungen" hun har dannet med bukfinnene der bak.

Følg nøye med på gjellelokkene og munnen hennes rett etter punkt 1, så ser du det
Når du sier det, så mener jeg at det rant noe ut av gjellene. Og det er slik du sier. Hun ligger litt "besvimt", for så å rykke litt til, og da er egget på plass. Dette skjedde ikke hver gang. Noen ganger stakk hun litt unna, la seg ned, og når hun var i farten igjen, så var egget på plass.

Man lærer noe nytt, så lenge man lever
Så interessant at du skriver det om at det rant noe ut av gjellene!! Når mine coryer leker og hannen har sendt ut sine spermier synes jeg at jeg ser hvit væske komme ut enten ved gjelelokkene, eller en liten åpning rett under brystfinnene. Jeg skrev et innlegg om dette for en stund siden, for jeg begynte nesten å fundere på om spermien rett og slett ble tatt inn i munnen,presset ut ved gjeller eller finner og viftet bakover av gjelle- og finne bevegelser, for så å ende opp nede ved eggene? Ikke vet jeg. De lærde strides, så vi får vente til de finner svaret. Det kommer nok skal du se.
Men hunnene vifter jo ikke med finnene, og gjør ikke noe forsøk på det heller. Jeg synes det ser stikk motsatt ut, hunnene ligger nærmest urørlig og stivt i en transelignende tilstand en kort stund før hun drar avgårde for å plassere egget.
Slik har det iallefall sett ut på alle de Corydoras-leksprosessene jeg har sett.

Jeg heller til mistanken at noe av spermiene lekker ut gjennom gjellene. Enten det er med vilje fordi hun kvitter seg med overflødig (tok en litt for stor munnfull?) og så passerer resten ned gjennom de innvendige kanalene, eller det bare lekker ut noe ved et uhell.

Gry
... for jeg begynte nesten å fundere på om spermien rett og slett ble tatt inn i munnen,presset ut ved gjeller eller finner og viftet bakover av gjelle- og finne bevegelser, for så å ende opp nede ved eggene? Ikke vet jeg. De lærde strides, så vi får vente til de finner svaret. Det kommer nok skal du se.
mona o
Men hunnene vifter jo ikke med finnene, og gjør ikke noe forsøk på det heller. Jeg synes det ser stikk motsatt ut, hunnene ligger nærmest urørlig og stivt i en transelignende tilstand en kort stund før hun drar avgårde for å plassere egget. Slik har det iallefall sett ut på alle de Corydoras-leksprosessene jeg har sett. Jeg heller til mistanken at noe av spermiene lekker ut gjennom gjellene. Enten det er med vilje fordi hun kvitter seg med overflødig (tok en litt for stor munnfull;-)?) og så passerer resten ned gjennom de innvendige kanalene, eller det bare lekker ut noe ved et uhell. [QUOTE=Gry]... for jeg begynte nesten å fundere på om spermien rett og slett ble tatt inn i munnen,presset ut ved gjeller eller finner og viftet bakover av gjelle- og finne bevegelser, for så å ende opp nede ved eggene? Ikke vet jeg. De lærde strides, så vi får vente til de finner svaret. Det kommer nok skal du se.

Jeg var atter en gang litt for rask der. Som jeg skrev i det opprinnelige innlegget; gjellebevegelsene. Du har helt rett i at finnene er totalt stille under den delen av akten , men holdes litt ut fra kroppen:0)
Ja jeg har nok ikke svaret på dette i alle fall. For meg så det ut som det rant rett ned i grusen. Kom liksom en tynn stråle. Og det stemmer jo også at hun ligger helt urørlig, for min virket som hun var i transe.

Kan nok ikke mye om Coryer enda, men lærer stadig vekk noe nytt.
Det er ikke mange som har særlig lang fartstid med coryer av de som er aktive på forum (ii forhold til profilene), men jeg synes jammen vi begynner å opparbeide oss endel erfaring til sammen allikevel? Det som er så gøy er jo at det virker som om alle finner ut av metoder og løsninger som passer best akkurat for dem/oss og at vi lærer via å forsøke oss frem. Dersom corydoras interessen din øker, og opprettholdes vil du suge til deg alt du kommer over, og etterhvert ser du hva som er noe for deg og dine fisk, og hva du velger å hoppe over. Utrolig givende og koselig er det i hvert fall med disse små.
Ja disse er spesielle. Har sett på dem som kjedelig/stillestående fisk før, men det stemmer jo ikke i det hele tatt. De står en del stille, men ofte danser de rundt i karet. Og slik liv å røre det var der nede i dag, har jeg aldri sett maken til.

Godt at det er mange flinke folk her, for da får vi lære noe nytt hver dag vi stikker innom her. Og når det er en del ukjent med en sort, gjør det jo den bare mer spennende.

Blir nok ikke siste corydorasene mine dette nei. Etter oppvisningen i dag, er jeg i alle fall helt sikker på akkurat det.

Nå er det bare å suge til seg info. Gjøre så få feil som mulig, og håpe disse jeg har på kjøkkenbenken vokser opp. Da blir det glede i stua
Ja, jeg er enig i at vi lærer noe nytt hver dag her inne. Alltid noen som ligger mange hakk foran i form av kunnskaper og erfaring (heldigvis). Jeg syntes coryer var direkte stygge før jeg.... jeg mente at munnen med bartene var ekkel. Så begynte Mona å legge inn bilder av sine Coryer og egg, så kom bilder av yngler og jeg begynte å kikke nærmere på disse merkelige skapningene..... En dag så jeg noen i en butikk, de blunket til meg, og jeg var solgt. Nå er det faktisk ikke noen andre fisk som interesserer meg. Jeg kan godt se at L-mallene til samboeren min er vakre. Det samme om de andre fiskene i selskapskaret vårt, men jeg kunne liksom ikke tenke meg å bruke penger på dem....
har nå tolv arter corydoras, og med viten om at vi har bestilt plass på pers hotell til hallingtreffen (Ian Fuller skal holde foredrag) med påfølgende auksjon, så vet jeg at det blir mange fler arter på meg før året er omme :0)
Gry
vi har bestilt plass på pers hotell til hallingtreffen (Ian Fuller skal holde foredrag) med påfølgende auksjon, så vet jeg at det blir mange fler arter på meg før året er omme :0)


Når??? Hvor??? Hvilken klubb?

Måneden oktober svever meg i hu... kan det stemme?
Det hørtes veldig spennende ut. Faderen bor i Gol, så kanskje legge et lite besøk til han akkurat da.
mona o
[QUOTE=Gry]vi har bestilt plass på pers hotell til hallingtreffen (Ian Fuller skal holde foredrag) med påfølgende auksjon, så vet jeg at det blir mange fler arter på meg før året er omme :0)


Når??? Hvor??? Hvilken klubb?

Måneden oktober svever meg i hu... kan det stemme?

Men, Mona!!! Har du ikke fått med deg dette??!! Da skulle jeg ha tipset deg for lenge siden. Det er masse info om treffet her. Du MÅ melde deg på du også! Og Lissen, selvfølgelig skal du besøke din far

Feil link, se neste innlegg.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap