finner ikke slik sand jeg vil ha:( Kan noen hjelpe? (side 2)

Frank Angell
Vil bare påpeke noe som er litt feil i denne tråden; blåsesand finnes i mer enn en farge!!!! Den finnes i sort, denne er totalt ubrukelig til vårt formål. Det er kun den naturfargede morenesanden som er egnet.

Bare for å spikke fliser, så heter den sorte varianten hos Biltema blåseMIDDEL
BlåseSAND fra Biltema har bare en farge.
har fått en fra oslo til å kjøpe to sekker til påske. Så nå blir det fin bunn. Dere er kjekke å ha Mange gode svar her ja!
Remi Horsgård
[QUOTE=Frank Angell]Vil bare påpeke noe som er litt feil i denne tråden; blåsesand finnes i mer enn en farge!!!! Den finnes i sort, denne er totalt ubrukelig til vårt formål. Det er kun den naturfargede morenesanden som er egnet.

Bare for å spikke fliser, så heter den sorte varianten hos Biltema blåseMIDDEL
BlåseSAND fra Biltema har bare en farge.


Sort blåsesand/middel er dette det samme som blåsesilikat? Lørdag var jeg på zoo-1 og der selger de 25kgs sekker med "blæstersilikat". Hvorfor er dette ubrukelig?
Frank:
Så du hadde forstørret bilde av biltemasand. Var overrasket over egentlig hvor fargerik og "firkantet" sanden var. Hadde aldri forestilt meg det. Hvor mye forstørret er de bildene av sanden??
Aner ikke forstørrelsen på disse bildene, det er en lupe fra ett eller annet brutter`n bruker til slike makro-bilder.
Men det er den fineste typen, 0,1-0,7mm. Så det er jo en del ganger forstørrelse her! Bildet er også krympa ned noe i størrelse, orginalt så det ut som små bauta-er på tur :p :p

Ang "blæstersilikat", kjenner jeg selvsagt ikke til denne. Jeg kan derfor ikke si noe om faremomenter med denne.

Det som er med den sorte "sanden" fra biltema, er at denne er aluminiumsilikat. Det er stor frykt for at giftig aluminium kan lekke ut av denne, og da er det kjørt.
Ser imidlertid til min enorme overaskelse av denne tråden på zoopet.se, at den sorte rådasanden også er aluminiumsilikat. Svenskene bruker vist den sorte blåse"sanden" uten problemer.
Nesten så jeg er frista til å fyre løs noen svenske-vitser :p

Er det noen der ute som har testet den sorte sanden fra biltema, med enten det ene eller det andre, resultatet?
Sende biltemasand i "norges-pakke", du er jo bare ONDSKAPSFULL, Frank!!! ;oD
Hehe, men det var jo unektelig en veldig, veldig god idé!!!
Har sendt mye tyngre ting enn dette med smartpost :p Sendte i forrige uke 3x 80Amp bilbatterier, samlet vekt sikkert 60kg, i en slik ekstra stor eske (selvsagt tømt for syre på forhånd).
Sånn kan det bli når en har kompiser som bor midt i bushen, og ikke får tak i en dritt :p
Det er vel på grensen til å være ondskapsfull, eller økonomisk, som det også kan kalles
Silikat=giftig?
Silikatet som brukes til sandblåsing, regner jeg med er restprodukter fra annen produksjon. Og den er kanskje for skarp i kantene. Og ikke spesielt ren....
Kampfisken
Silikatet som brukes til sandblåsing, regner jeg med er restprodukter fra annen produksjon. Og den er kanskje for skarp i kantene. Og ikke spesielt ren....


Pluss at den koroderer(ruster). Jeg bor rett i nærheten av Einar Øgrei og jeg må bare får sagt veldig fort at den sanda ville jeg ALDRI hatt i karet mitt. Den sanda som selges på dyrebutikker er ikke gritt aluminium eller hva det kalles.
Jeg lekte lenge med tanken på å hive det i karet mitt for lenge siden, helt til jeg var oppe å pratet med de, da anbefalte de å ikke gjøre det. Og nå som jeg har lært en ting og to om akvarie hold, og blitt glad i fiskene mine ville jeg aldri i livet hatt den "sanda" oppi karene mine!
mener du nå den biltemasanden? Er det den du ikke ville brukt?
Laila Annie
mener du nå den biltemasanden? Er det den du ikke ville brukt?

Nei biltema sanda, som er ekte sand fra stein for å si det sånn, den bruker jeg i alle kar, den er helt topp. Men den aluminium "sanda" som er sort, den skal jeg aldri ha i hus. Selv om jeg ikke kjenner til noen tilfeller hvor det har gått galt, eller den sanda har vært brukt. Men jeg har en dårlig "feeling" med den sanda, hva den er laget av osv. Og hvordan den er behandlet er heller ikke med tanke på akvarie hold, da tenker jeg på den kontakten den eventuellt har med kjemikalier og olje, selv om jeg ikke med sikkerhet kan si det da. Du/dere kan jo lese litt om den på Einar Øgreys hjemme side som jeg linket til tidliger. Uansett ville ikke jeg ha brukt den

Men det skal sies igjen; den sanda som mann får kjøpt på biltema som er ekte sand, den er skikkelig bra å bruke i karene. Og særlig til coryene, de graver seg jo helt under i den sanda Men den kommer i to str, selv om det virker mikromagisk å tenke på 0.1mm til 0.7mm eller hva det er, så hadde jeg gått for den største størrelsen, da den ikke "flyter" like lett vekk i pumpe strømmen
Det finnes en rekke "bergarter" med høyt innslag av sillikat, dette er ikke kun ett industrilelt fenomen. Jeg er usikker på hvorvidt biltemas aluminiumssilicat er naturlig eller ikke.
Men som nevnt over i tråden, bruker svenske akvarister både sort Rådasand og sort biltemasand med gode resultater. Begge skal være samme stoff.

Når det gjelder den lyse blåsesanden, er dette morenesand, som er finmalt under vekta av isbreer for en del dager siden. Denne er kanon å bruke (ikke forbind uttrykket kanon med noe farlig :p)
Mitt beste tips er å se i naturen.
Svært sjelden man finner svart eller hvit sand i ferskvann. Ei heller grønn og sjokkrosa for den sags skyld.
Jeg synes et akvarium er finest når man legger det nærmest mulig naturen selv. Og jeg må si at biltemasanden er noe av det beste bunnsubstratet jeg har hatt/sett.
Digresjon
En digresjon til Kampfisken som snart skal kjøpe undulat:
Hørte en historie i dag som er sann(!), fortalt av en rettsmedisiner (CSI-fyr, dansk) om en case han var ute for.
En voksen ung mann som bodde hjemme hos sin mor hadde kommet vaklende ut fra stua mens han holdt seg på halsen, før han stupte overende, død.
Da rettsmedisinerne kom til stedet, fant de fort dødsårsaken: Han hadde undulaten sin godt stappet ned i halsen, og var kvalt.
Litt sjokkerte måtte rettsmedisineren forklare den etterlatte moren om hva som hadde skjedd, nemlig at sønnen hennes etter all sansynlighet hadde gjort et mislykket forsøk på å SPISE undulaten sin hel.
"HVA!" hadde moren sagt, "Han har da aldri gjort det annet enn med fiskene sine før!?!?"

=oP
Jeg bare lurer... jeg kjøpte den fineste sanden fra biltema ( merka at den var veeldig fin da jeg komm hjem) men tenkte at det sikkert gikk greit. putta oppi uten å skylle som folk her sier man kan. men vannet er helt tåkete og har vært det i snart et døgn. er jeg bare utolmodig, eller er sanda så lys at den bare flyter rundt i vannet?
Jo finere sand, desto lengre tid tar det for alt å legge seg.
Da jeg analyserte kornstørrelsen på leireprøver på skolen tok det lang tid før alt hadde gått til bunns og vannet var klart.
Biltemasanden min hadde lagt seg etter et døgn, men det var den groveste typen.
Helt normalt at det er noe grumsete de første timer/ dager. Som AKR sier, jo finere bunnlag jo lengre tid tar det.
I tillegg til at det er grums fra bunnlaget, er det gjerne mye gass i vannet i dette stadet, noe som også bidrar til at det ser grumsete ut
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap