Et par spørsmål ang. Dewormer (side 2)

Du kan sikkert kjøre en ekstra runde dewormer, men siden du ikke har hatt ønsket effekt til nå, er det grunn til å mistenke at problemet ikke lar seg kurere med denne medisinen.

Slimete avføring kan komme av en rekke andre problemer, alt fra flagelatter, til feil vannverdier og kosthold.
Levendefødere er avhengie av en del grønnfôr, noe jeg ikke kan huske du har fortalt om du bruker eller ikke.

Dette er hva jeg selv ville gjort:
Daglige vannbytter, i en uke.
Korrigert vannverdier, dersom mulig (alle fiskene skal jo kunne leve i suppa)
Korrigert kosthold, om nødvendig.

Sett det hele ann. Om problemet fortsetter, ville jeg rett å slett kjørt en kur med Metronidazole fra samme firma som leverer dewormer.
Tusen takk for at du svarte.
Eneste effekten jeg har sett på fiskene er at de ble litt mere "virile".

Den slimete avføringa er som før, det er noen ganger slimete og noen ganger normalt. Akkurat som før. De er på ingen måte magre, stort sett gravide hele tiden og føder en gang i måneden.

Vannverdier: GH på ca. 6, men kan sikkert med fordel øke den til 9?
Ingen utslag på nitritt, mens pH har brukt å være på 7-7,5. ( Har ikke målt den på ei stund fordi den har vært veldig stabil, men det kan jeg kanskje gjøre).

Når det gjelder kosten, så blir det muligens litt lite grønt:
De får JBL Novobel, Tetra Discusgranulat, frossen artemia og svarte mygglarver,rekepellets, Wardley Algediscs, Hikari synketabletter, Tetra tabimin og plecomin samt agurk en gang i uka.
Platyene spiser mest av flakforet og diskusgranulatet, men de er nok borte å smaker på malletablettene og, selv om de kanskje ikke får så mye av det. Frossenforet spiser de rikelig av, 2 ganger i uka.

Scalarene så jeg også litt slimete avførig på tidligere, men ikke på flere uker no.
Kampfiskene får Tetra Betta, og av og til frossen artemia. De går i et eget akvarium, og fikk dewormer litt forebyggende. Den ene så eg litt slimete avføring på etter at ho fikk dewormer.

Scalareyngelen får for det meste frossen artemia og av og til knust discusgranulat. Har sett litt trådaktig avføring hos disse,men innbiller meg at det kanskje er pga at de er forferdelig glupske og endel kommer noe ufordøyd ut?

Ynglene er født i hovedakvariet men flyttet med en gang de var frittsvømmende, brukte riktignok vann fra storakvariet den første uka. Har siden brukt helt separat utstyr.
Utført god håndhygiene før og etter jeg har holdt på i de forskjellige akvariene.

Er litt bekymret i forhold til Scalareyngelen som jeg hadde tenkt å levere. Jeg kan ikke ha 35-40 stk. i 120 liter så veldig mye lengre. Samtidig har jeg ikke lyst til å levere dem hvis de bærer på parasitter eller annen sykdom.

Har du noe forslag til kostholdsendringer og andre endringer ?

Veldig takknemlig for svar.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap