Noen som kan hjelpe meg med kulefiskføde? (side 2)
Dyrehagen[QUOTE=Bichirmon]Har colomesus asellus.
Såvidt jeg husker, har denne arten ganske mye tannvekst, og trenger masse snegler for å holde dem nede. Snegler er forresten godt for andre ting enn å holde tennene ved like også. Hvis man lar sneglene forsyne seg godt med grøntfor (=alger), vil noe av dette faktisk overføres til kula når de spiser sneglene. Kuler er ikke akkurat kjent for å være vegetarianere, så dette er måten de får i seg grøntforet på. Men, det gjelder selvsagt mer enn bare sneglene. Så du forresten mailen jeg sendte deg? Det ligger en annonse ute her på AF ang. snegler til salgs.
Selgeren kunne dessverre ikke sende. Jeg kan ikke bruke reker uten skall for disse kule er ganske små . Gjør jeg det...blir det bare rot i karet. Skal til dyrebutikken i dag og så om de har noen pestsnegler jeg kan plukke opp.
Postet 31.03.07 kl 13:33
Postet 31.03.07 kl 13:52
Postet 31.03.07 kl 14:14
Postet 31.03.07 kl 16:54
Postet 31.03.07 kl 16:56
Jeg kan sikkert ta imot dem, jegElin PedersenJeg har utrolig mye skivesnegler for tiden. Går det ann å plukke dem og sende til trengte kulefisk eiere? Hvordan pakker jeg krekene da? De sitter godt i hornblad-busken min og utover alt annet også for den saks skyld. Discus oppforingskar anbefales til sneglefabrikk ;)
Postet 01.04.07 kl 13:20
Synes så synd på deg, Bichirmon, så jeg skal plukke litt pestsnegler til deg i dag
Jeg skal bytte vann i kveld på noen kar, så da kan jeg samtidig se om jeg får plukket ut noen pestsnegler iallefall. Det er litt vondt for skulderen min å holde på for lenge, men noe skal jeg klare å få plukket til deg.
Send meg en email med navn og adresse til deg, så skal jeg sende noen pestsnegler til uka (ikke tenk på portokostnader, det er ok)
Jeg skal bytte vann i kveld på noen kar, så da kan jeg samtidig se om jeg får plukket ut noen pestsnegler iallefall. Det er litt vondt for skulderen min å holde på for lenge, men noe skal jeg klare å få plukket til deg.
Send meg en email med navn og adresse til deg, så skal jeg sende noen pestsnegler til uka (ikke tenk på portokostnader, det er ok)
Postet 01.04.07 kl 13:24
Endret: 01.04.07 kl 13:25
Postet 01.04.07 kl 13:31
hei snigler er topp for til kuler
men jeg suplemerer med røde mygglarver,og oksehjerte og afrika mix dette liker de,.. gi kulene dine variasjon i kosten,,.. nb,nb!!! viktig for go vekst og trivsel,.
Postet 01.04.07 kl 15:21
Thor Even Kipperbergmen jeg suplemerer med røde mygglarver,og oksehjerte og afrika mix dette liker de,.. gi kulene dine variasjon i kosten,,.. nb,nb!!! viktig for go vekst og trivsel,.
Det vet han helt sikkert Men det var snakk om snegler spesielt her, for at kulefiskene skal få slipt ned tennene sine på skikkelig måte. Uten snegler i kosten får de ikke det, Den bløte maten du tipser om har ikke den nytten.
Det er skallet på sneglene som har den slipeeffekten på kulefiskenes nebb (tenner).
Postet 01.04.07 kl 16:39
Endret: 01.04.07 kl 16:40
Oksehjerte har jeg faktisk ikke prøvd på dem. Ellers er kulene mine ganske kresne. Røde mygglarver er snadder, og reker er jo livretten (bare se filmen jeg har lagt ut i tråden min). Og de spiser jo heldigvis snegler. Men å få dem til å ta noe annet, har vært en utfordring. Jeg forsøkte med hvite mygglarver i går, men har faktisk ikke sett om de likte det. De er vanskelige å se om de ligger igjen i akvariet, og fiskene ønsker ikke å spise dette mens jeg ser på.
Jeg har forsøkt med frysetørret krill (oppbløtt sådan), og det skapte heller morsomme reaksjoner:
Hufflepuff så på maten, sa humpf, og la seg og furtet i et hjørne i 2 timer etterpå.
Jack the Ripper tok en bit, spyttet den ut, og svømte så og gjemte seg.
Koll og Tott(a) kikka ikke på det.
Det gjorde heller ikke Tommy og Marianne
Så var det Tiger, da. Han tok en bit og spyttet den ut igjen. Deretter ble han så forbannet at han føk over til den ene kortsiden av akvariet og begynte å angripe glasset. Han hadde vært helt rolig før han fikk mat.
Den eneste som spiste litt var Bolla. Hun spiste ikke så mye som hun normalt gjør, men hun greide ihvertfall en bitteliten kul på magen.
Konklusjonen er at frysetørret krill ikke var tingen.
Jeg har også forsøkt med frossent (opptint) muslingkjøtt. Også denne gangen begynte Hufflepuff å furte, og han furtet i over en time.
Jeg skal forsøke med frosne artemia eller frosne dafiner i dag. Jeg er spent på reaksjonen. Jeg skal også forsøke med meitemark (etter råd fra the puffer forum) når jeg kommer igang med hagearbeidet. Jeg har til og med forsøkt med hjemmelaget discusfor, og det var heller ingen suksess. De er pripne, disse kulene mine.
PSST! Jeg tar gjerne også imot snegler, altså
Jeg har forsøkt med frysetørret krill (oppbløtt sådan), og det skapte heller morsomme reaksjoner:
Hufflepuff så på maten, sa humpf, og la seg og furtet i et hjørne i 2 timer etterpå.
Jack the Ripper tok en bit, spyttet den ut, og svømte så og gjemte seg.
Koll og Tott(a) kikka ikke på det.
Det gjorde heller ikke Tommy og Marianne
Så var det Tiger, da. Han tok en bit og spyttet den ut igjen. Deretter ble han så forbannet at han føk over til den ene kortsiden av akvariet og begynte å angripe glasset. Han hadde vært helt rolig før han fikk mat.
Den eneste som spiste litt var Bolla. Hun spiste ikke så mye som hun normalt gjør, men hun greide ihvertfall en bitteliten kul på magen.
Konklusjonen er at frysetørret krill ikke var tingen.
Jeg har også forsøkt med frossent (opptint) muslingkjøtt. Også denne gangen begynte Hufflepuff å furte, og han furtet i over en time.
Jeg skal forsøke med frosne artemia eller frosne dafiner i dag. Jeg er spent på reaksjonen. Jeg skal også forsøke med meitemark (etter råd fra the puffer forum) når jeg kommer igang med hagearbeidet. Jeg har til og med forsøkt med hjemmelaget discusfor, og det var heller ingen suksess. De er pripne, disse kulene mine.
PSST! Jeg tar gjerne også imot snegler, altså
Postet 01.04.07 kl 17:03
Vet dere hva? Den ene kulefisken min , og et par av de andre fiskene døde . Jeg er så lei meg at jeg holder på å grine. Jeg drev med å vaske bordet, og måtte bare legge såpebeholderen ved siden av akvariet. Fem minutter senere kom jeg borti den. Heldigvis hadde jeg dekkglass, men det kunne ikke stoppe all den såpen som klarte å slippe inn. Det ble skum i karet. Jeg la ikke merke til dette før jeg så at den ene fisken min døde. Jeg klarte heldigvis å redde en del andre fisker..... ja ja 1.april og dette måtte bare skje
Postet 01.04.07 kl 22:52
Postet 14.04.07 kl 01:40
Ikke bruk dem.
Bedervet mat tror jeg ikke du bør bruke til kulefiskene dine. Jeg kjenner ikke til hvor sterk mage disse kulefiskene har og om de er tilpasset å ete åtsler o.l.
Men døde snegler.... det er lite som lukter like ille som det! Tenk på akvarievannet også, og forurensning.
PS! Du får flere snegler av meg til uka
Bedervet mat tror jeg ikke du bør bruke til kulefiskene dine. Jeg kjenner ikke til hvor sterk mage disse kulefiskene har og om de er tilpasset å ete åtsler o.l.
Men døde snegler.... det er lite som lukter like ille som det! Tenk på akvarievannet også, og forurensning.
PS! Du får flere snegler av meg til uka
Postet 14.04.07 kl 02:24
Huff så dumt Men du må i alle fall ikke finne på å fore kulefiskene med bedervet mat!
Men om du har hele hurven med snegler (både døde og levende, usortert) i en balje med friskt vann, ser du raskt hvem som lever - for de begynner snart å snegle seg bortover bunnen.
Håper også du får starta deg en sneglefarm etterhvert.
Men om du har hele hurven med snegler (både døde og levende, usortert) i en balje med friskt vann, ser du raskt hvem som lever - for de begynner snart å snegle seg bortover bunnen.
Håper også du får starta deg en sneglefarm etterhvert.
Postet 14.04.07 kl 12:03
mona oIkke bruk dem. Bedervet mat tror jeg ikke du bør bruke til kulefiskene dine. Jeg kjenner ikke til hvor sterk mage disse kulefiskene har og om de er tilpasset å ete åtsler o.l. Men døde snegler.... det er lite som lukter like ille som [I]det[/I]! Tenk på akvarievannet også, og forurensning. PS! Du får flere snegler av meg til uka:-)
takk takk
Postet 15.04.07 kl 16:59