- Hjem
- Forum
- Om Akvaforum
- Vedrørende innlegg av tråder. (side 2)
Vedrørende innlegg av tråder. (side 2)
Den lille havfruenLeste igjennom retningslinjene en gang til. Jeg er rimelig ofte innom Akvaforum og kan ikke se at det er så mye som bryter de. Kan jo i samme slengen minne på om punkt 13 [I]13) Unngå å svare på innlegg som irriterer deg, eller å svare i sinne.[/I] Det er jo bare å hoppe over trådene man ikke liker eller er lei av. Er du over nybegynnerstadiet og ikke liker spøsmåla som kommer opp der trenger man heller ikke gå inn på det underfora.
jeg svarer heller ikk på slike tråder. Og å hoppe over slike tråder går bare igjen utover alt for mange treff i søkefunksjonen. Slike tråder burde stenges er iallefall min mening
Postet 28.03.07 kl 15:34
PetternOg,Geir, jeg synes faktisk takhøyden begynner å bli litt i høyeste laget jeg da. Nå er vel retningslinjene satt opp for å overholdes, ikke for at administratorer skal oppfordre til at de brytes, for det er nettopp det du gjorde. Det er ganske betenkelig.
Det var da svært til beskyldning du skulle komme med. Jeg har ikke på noen måte kommet med noen oppfordring til å bryte retningslinjene i forumet.
Det eneste jeg har sakt er at forumet er til for alle uansett hvilket nivå innenfor akvaristikken h*n befinner deg på. At det er mange som burde benytte søkefunksjonen bedre er det ingen tvil om, men å moderere med å stenge tråder på grunnlag av dette kommer jeg aldri til å gjøre.
Med å kjøre gjennom en linje som du har beskriver eksluderer du mange nybegynnere. Hvem skal sitte å bedømme om en enkelt bruker har nok kunnskap til å søke seg frem til den informasjonen h*n søker etter?
Jeg synes vi holder en passelig stram linje i modereringen og er det noe som har gått oss hus forbi og som strider mort retningslinjene er det bare å melde i fra.
Postet 28.03.07 kl 15:37
Inaktiv bruker
Pettern[QUOTE=Den lille havfruen]Leste igjennom retningslinjene en gang til. Jeg er rimelig ofte innom Akvaforum og kan ikke se at det er så mye som bryter de. Kan jo i samme slengen minne på om punkt 13 [I]13) Unngå å svare på innlegg som irriterer deg, eller å svare i sinne.[/I] Det er jo bare å hoppe over trådene man ikke liker eller er lei av. Er du over nybegynnerstadiet og ikke liker spøsmåla som kommer opp der trenger man heller ikke gå inn på det underfora.
jeg svarer heller ikk på slike tråder. Og å hoppe over slike tråder går bare igjen utover alt for mange treff i søkefunksjonen. Slike tråder burde stenges er iallefall min mening
Men om man stenger slike tråder kan jo ikke den som søker legge inn et underspørsmål eller spørre hvordan det gikk når en gjorde slik og slik.
Det var vel kanskje derfor du måtte starte en ny tråd for når du søkte etter dette temaet vi diskuterer fant du tråden, men den var stengt.
Postet 28.03.07 kl 15:41
Hei.
Jeg kan godt forstå at det er til irritasjon for dem som aktivt har brukt forumet i lengere tid at spørsmål stilles om og om igjen. Men jeg tror dette er vanskelig å unngå.
Forumets medlemsmasse øker trutt og jevnt. Og mange av de som kommer til er nybegynnere, ofte svært unge mennesker. Jeg kan forstå at disse starter nye tråder på temaer som ofte er tatt opp. Det er ikke bare enkelt å finne frem og bli kjent med forumets muligheter spesiellt når man er ny.
Mange blir nok veldig glade over å ha funnet veien til dette flotte forumet. Og mange opplever glede over å få kontakt med andre akvarister. I glede og iver går det nok litt fort i svingene innimellom. Spesiellt for de yngste medlemmene. Jeg tror man må høflig og vennelig svare i slike tråder og også forklare om muligheten for å søke i tidligere innlegg om temaet disse ønske ta opp.Til hjelp, ikke irettesettelse.
Det er stort for en nybegynner at deres Guppy går stor-tjukk. Vi må ikke glemme den følelsen vi alle hadde da vi var nye.
Vi har alle vært ferskinger en gang. Jeg synes det er flott at takhøyden er stor. De som er ferske i dag, kan i fremtiden bli en stor og god resussrs her i forumet.
Jeg er godt voksen i alder. Men var totalt fersk på vårt tema-området da jeg gikk med her i forumet. Det tok litt tid før jeg effektivt klarte bruke forumets søkemuligheter. Jeg hadde nok selv endel innlegg/spørsmål i starten som irriterte de med noen akvarie-år på baken. Ja, det har jeg sikkert i dag også. Men på grunn av de som vennelig og tolmodig svarte meg en grønnskolling, økte både innteresse, kunnskap og også mine ferdigheter i bruk av forumets mange muligheter.
mvh
Jeg kan godt forstå at det er til irritasjon for dem som aktivt har brukt forumet i lengere tid at spørsmål stilles om og om igjen. Men jeg tror dette er vanskelig å unngå.
Forumets medlemsmasse øker trutt og jevnt. Og mange av de som kommer til er nybegynnere, ofte svært unge mennesker. Jeg kan forstå at disse starter nye tråder på temaer som ofte er tatt opp. Det er ikke bare enkelt å finne frem og bli kjent med forumets muligheter spesiellt når man er ny.
Mange blir nok veldig glade over å ha funnet veien til dette flotte forumet. Og mange opplever glede over å få kontakt med andre akvarister. I glede og iver går det nok litt fort i svingene innimellom. Spesiellt for de yngste medlemmene. Jeg tror man må høflig og vennelig svare i slike tråder og også forklare om muligheten for å søke i tidligere innlegg om temaet disse ønske ta opp.Til hjelp, ikke irettesettelse.
Det er stort for en nybegynner at deres Guppy går stor-tjukk. Vi må ikke glemme den følelsen vi alle hadde da vi var nye.
Vi har alle vært ferskinger en gang. Jeg synes det er flott at takhøyden er stor. De som er ferske i dag, kan i fremtiden bli en stor og god resussrs her i forumet.
Jeg er godt voksen i alder. Men var totalt fersk på vårt tema-området da jeg gikk med her i forumet. Det tok litt tid før jeg effektivt klarte bruke forumets søkemuligheter. Jeg hadde nok selv endel innlegg/spørsmål i starten som irriterte de med noen akvarie-år på baken. Ja, det har jeg sikkert i dag også. Men på grunn av de som vennelig og tolmodig svarte meg en grønnskolling, økte både innteresse, kunnskap og også mine ferdigheter i bruk av forumets mange muligheter.
mvh
Postet 28.03.07 kl 16:00
Geir Kristiansen[QUOTE=Pettern] Og,Geir, jeg synes faktisk takhøyden begynner å bli litt i høyeste laget jeg da. Nå er vel retningslinjene satt opp for å overholdes, ikke for at administratorer skal oppfordre til at de brytes, for det er nettopp det du gjorde. Det er ganske betenkelig.
Det var da svært til beskyldning du skulle komme med. Jeg har ikke på noen måte kommet med noen oppfordring til å bryte retningslinjene i forumet.
Det eneste jeg har sakt er at forumet er til for alle uansett hvilket nivå innenfor akvaristikken h*n befinner deg på. At det er mange som burde benytte søkefunksjonen bedre er det ingen tvil om, men å moderere med å stenge tråder på grunnlag av dette kommer jeg aldri til å gjøre.
Med å kjøre gjennom en linje som du har beskriver eksluderer du mange nybegynnere. Hvem skal sitte å bedømme om en enkelt bruker har nok kunnskap til å søke seg frem til den informasjonen h*n søker etter?
Jeg synes vi holder en passelig stram linje i modereringen og er det noe som har gått oss hus forbi og som strider mort retningslinjene er det bare å melde i fra.
Når du Geir sier at det er greit med at slike spørsmål gjentatte ganger kommer opp, istedet for folk leter seg frem til svaret selv, forstår jeg det sånn at punkt nr 11 i retningslinjene ikke skal taes så nøye til etteretning i hvertfall. Men nå var det ikke meninga fra min side å krangle om dette. Jeg har min oppfatning, du har din. Der blir vi tydeligvis ikke enige. Og det er helt greit det så lenge vi kan respektere hverandres meninger.
Veit ikke helt hvem brukere jeg skal kunne ekskludere ved at folk skal benytte søkemotoren i stedet for å spørre i hytt og pine. De har klart å søke seg grem til akvaforum på nettet. De klarer å bruke google eller kvasir? Det er like lett å bruke søkemotoren på forumet. Så å ikke klare å bruke den er et farlig dårlig argument. Problemet er at folk ikke gidder. Og det synes jeg skal slåes ned på.
Postet 28.03.07 kl 16:04
Inaktiv bruker
PetternVeit ikke helt hvem brukere jeg skal kunne ekskludere ved at folk skal benytte søkemotoren i stedet for å spørre i hytt og pine. De har klart å søke seg grem til akvaforum på nettet. De klarer å bruke google eller kvasir? Det er like lett å bruke søkemotoren på forumet. Så å ikke klare å bruke den er et farlig dårlig argument. Problemet er at folk ikke gidder. Og det synes jeg skal slåes ned på.
Jeg forstår godt at folk ikke gidder å lese de 79 innleggene som kommer om man søker på gravid guppy før man stiller et spørsmål angående gravid guppy. Ofte så søker man, men har ikke tid til å lese igjennom alle søkerresultatene, og det er ikke grunn til å bli ekskludert.
Postet 28.03.07 kl 16:19
Postet 28.03.07 kl 16:41
PetternOg tenk deg da hvor mye du kunne lært om guppy hvis du hadde giddi å lest gjennom de 79 innleggene. Det eneste jeg vil frem til i denne tråden er at folk skal bruke søkefunksjonen for det den er verdt.
Dette er det jeg også mener, man får masse tilleggsinfo av å lese de 79 trådene om guppy (som eksempel)
Postet 28.03.07 kl 17:17
PetternOg tenk deg da hvor mye du kunne lært om guppy hvis du hadde giddi å lest gjennom de 79 innleggene. Det eneste jeg vil frem til i denne tråden er at folk skal bruke søkefunksjonen for det den er verdt.
Men hvis de søker på guppy nå så kommer denne tråden først, fordi søket her ikke akkurat er intelligent (no offense admin, vi har ikke verdens beste søkefunksjon her jeg jobber heller )
Poenget er at slik er det i alle forum, sånn er nybegynnere, og unge folk, admin/moder kan hjelpe seg selv ved å gni søk i ansiktet på de som lager nye tråder, eller gjøre noe sånn at søk er lettere tilgjengelig. Det er slik med brukervennlighet at folk legger mer merke til ting de er vant til. Derfor er det lettere å få øye på en søkeboks som har layout likt som andre søkebokser. Blant annet, alt går i ett pga. mye like farger her inne, til og med for meg som har vært her en stund, selv om layout i seg selv er bra
Postet 28.03.07 kl 17:20
Inaktiv bruker
Jeg forstår godt poenget dere vil ha frem, med at man burde søke først.
Den lille havfruenOfte så søker man, men har ikke tid til å lese igjennom alle søkerresultatene, og det er ikke grunn til å bli ekskludert.
Men at dere krever at en skal lese igjennom 79 gravide guppy innlegg før man skriver innlegg er det som oftes for sent til å spørre da for fisken har fødd og all yngelen er spist opp... eller noe lignende.
Det er ihvertfall ikke grunn til eksklusjon. Og ofte er det en annen vinkling på spørmålet enn i de 79 andre innleggene.
Det er ikke alle som leser like raskt heller og har da tid til å lese alle de innleggene.
Postet 28.03.07 kl 18:05
Inaktiv bruker
hvorfor finnes dette nett stedet,får å stille spørsmål kansje..alt i fra nybegynnere til eksperter her..det er det som gjør dette stedet så flott...man trenger jo ikke å lese eller svare om man ikke vil....
Postet 28.03.07 kl 18:30
Lillian UlriksenVi må ikke glemme den følelsen vi alle hadde da vi var nye.
Enig Men det er lett å glemme. Så det prøver jeg å minne meg selv på.
Har faktisk ikke hatt akvarium så fryktelig lenge selv, og alle er ivrige og spør mye om småting da. Jeg husker mitt aller første innlegg på NA. Da spurte jeg om man kunne ta kaldt vann rett fra krana ved vannbytter, eller om man måtte gjøre noe med det først
Postet 28.03.07 kl 19:16
Endret: 28.03.07 kl 19:16
PetternSynes i tillegg at det bør gåes gjennom tråder på forumet her og slette ganske mye, slik at søkefunksjonen faktisk kan benyttes mere effektivt. F.eks legge eldre tråder som ikke blir lest så ofte legges i et arkiv.
Søkefunksjonen hadde vel sett litt enklere ut om man ikke fikk opp alle svarene i hver enkelt tråd, men kun den første overskriften som starter en tråd? Så kunne det heller stått hvor mange svar som ligger i den enkelte tråden.
Søker man på guppy får man jo 3114 treff i forumet, men det er jo ikke så mange tråder. Ikke rart noen ikke gidder å tråle gjennom den lange lista som kommer opp, det er lett å misse en ny tråd blant alle svarene som ikke akkurat ligger i rekkefølge.
Jeg gidder, men skjønner dem som ikke gjør det
Postet 28.03.07 kl 19:18
Cathrin[QUOTE=Pettern]Synes i tillegg at det bør gåes gjennom tråder på forumet her og slette ganske mye, slik at søkefunksjonen faktisk kan benyttes mere effektivt. F.eks legge eldre tråder som ikke blir lest så ofte legges i et arkiv.
Søkefunksjonen hadde vel sett litt enklere ut om man ikke fikk opp alle svarene i hver enkelt tråd, men kun den første overskriften som starter en tråd? Så kunne det heller stått hvor mange svar som ligger i den enkelte tråden.
Søker man på guppy får man jo 3114 treff i forumet, men det er jo ikke så mange tråder. Ikke rart noen ikke gidder å tråle gjennom den lange lista som kommer opp, det er lett å misse en ny tråd blant alle svarene som ikke akkurat ligger i rekkefølge.
Jeg gidder, men skjønner dem som ikke gjør det
Det der er jeg helt enig!
Hadde man gjort litt med søkefunksjonen slik at man får opp ting i rekkefølge og bare navnet på tråden, i stedet for alle innleggene, tror jeg flere hadde giddet å faktisk bla gjennom alle resultatene.
Enig det Bixen sa også, om layouten. Aldri tenkt på det før, men det er faktisk sant. Den er grå, i likhet med bakgrunnen, men hadde den vært hvit, slik som den som er over, hadde den vært litt lettere å se. Det er veldig fort gjort å misse å se de tingene som er rett foran nesa på en...
Postet 28.03.07 kl 20:35
Postet 28.03.07 kl 20:51
Et hint til dere som synes dere får grisemange treff hver gang dere søker etter noe: Bruk flere ord i søketeksten. Lurer dere på hvor lenge en guppy går gravid, så skriv f.eks inn: guppy og gravid og lenge. Den første tråden som dukker opp omhandler som regel temaet. Bruk med andre ord så mange søkeord som mulig bundet sammen med "og" imellom. Dere kan fort bli overrasket over hvor nøyaktig søkemotoren faktisk er. Synes dette er en sak moderatorene bør ta opp internt. Så vidt jeg kan skjønne av innleggene i denne tråden er jo ikke engang de er enige om dette, så det første som bør gjøres er vel at de blir enige om hvordan de vil håndtere slikt.
Postet 28.03.07 kl 21:14
Postet 28.03.07 kl 21:41
Inaktiv bruker
Håvard Støre AndresenI perioder blir jeg lei og tar meg en slags pause på noen dager.
Høres ut som en ide.Greit å komme seg vekk litt innimellom.
Så tror jeg tar meg en åause på en uke eller tre.
/jan
Postet 28.03.07 kl 21:54
Har nå lest igjenom
alle innleggene og synes de fleste kommer med gode poenger. som NYBEGYNNER kan jeg bare si - for meg var var det bedre å spørre dere - da følte jeg nemlig at jeg kom inn i et miljø, ved å bruke søkefunksjonen fikk jeg ikke den følelsen. men ved å spørre - da - snakka dere til meg-
Fikk også et par * kilevinker * av som noen sa -proffe- akvarister, som kom med råd, men som opplevdes som *hvor dum er du liksom - burde vite bedre osv....
Er man ny i et så stort fora som dette som allerede har et miljø er det veldig viktig for mange å komme inn i dette, da starter man også ikke minst mere LYSTEN til det å lære mere, man får et felleskap til de som var her fra før......
Har lært mye og lærer stadig, kommer IKKE til å gi opp det med å spørre, for jeg har behov for å kjenne en tilhørighet til dem som er her og ikke minst Snakke med de som er her......Ikke alle kan starte sin egen tråd som noen har gjort her.....
MEN - siden guppi er den fisken de aller fleste starter med og den ble dratt opp som eksempel her, hva med å lage en underkategori for nettopp denne fisken ?
enkle og lette kategorier for de fiskene de aller fleste starter med ? ikke bare underkategorien levendefødere, men direkte fiskenavn ?!
Mvh
Fikk også et par * kilevinker * av som noen sa -proffe- akvarister, som kom med råd, men som opplevdes som *hvor dum er du liksom - burde vite bedre osv....
Er man ny i et så stort fora som dette som allerede har et miljø er det veldig viktig for mange å komme inn i dette, da starter man også ikke minst mere LYSTEN til det å lære mere, man får et felleskap til de som var her fra før......
Har lært mye og lærer stadig, kommer IKKE til å gi opp det med å spørre, for jeg har behov for å kjenne en tilhørighet til dem som er her og ikke minst Snakke med de som er her......Ikke alle kan starte sin egen tråd som noen har gjort her.....
MEN - siden guppi er den fisken de aller fleste starter med og den ble dratt opp som eksempel her, hva med å lage en underkategori for nettopp denne fisken ?
enkle og lette kategorier for de fiskene de aller fleste starter med ? ikke bare underkategorien levendefødere, men direkte fiskenavn ?!
Mvh
Postet 28.03.07 kl 22:12
Endret: 28.03.07 kl 22:18
Kjetil LBare en tanke: Hvor mange av spørsmålene her i løpet av en uke har aldri vært stilt før eller kan ikke finnes svar på på nettet?.
Mange spørsmål, som i første omgang ser ut som tidligere stilte spørsmål, kommer vel av at man ikke har funnet svar på akkurat sin spesielle vri/vinkling på en problemstilling, eller at man ikke har kunnet finne konsistente svar. For min del erfarte jeg dette vedr. hvitprikk og åpnet derfor en tråd ang. dette i dag.
Jeg tror at feilen vi blodferskinger ofte gjør, selv om vi kanskje har kan ha tilbragt mange netter med lesing på div. fora og forutsetningsvis er fullt kapable til å bruke søkefunksjoner, er at vi ikke er presise nok med vår spesielle vinkling i tittelen. Tråden jeg åpnet burde kanskje hatt tittel "Hvitprikk: varmekur vs medisinering når yngel er tilstede" i stedet for "Spørsmål ang. hvitprikk (HJELP!) ", men sånn kan det gå når hvitprikken ble oppdaget i det jeg skulle dra på jobb og tråden ble åpnet i all hast i min første ledige stund på jobben.
Kanskje det hadde vært en ide at moderator endrer dårlige titler slik jeg vet det praktiseres på baatplassen.no (båt=min andre store lidenskap, bortsett fra kona da )?
Kjetil LOg gjelder svarene for all fremtid?.
Det gjør de tydeligvis ikke, i hvert fall ikke når det gjelder behandling av hvitprikk. Etter mange netters "kunnskapssuging" her på AF, selv før jeg hadde en eneste fisk i karet, hadde jeg fått med meg at hvitprikk kan behandles med medisin fra eSHa, uten at bakteriekulturen i filteret ødelegges, så å bestille denne medisinen var det første jeg gjorde. Deretter opprettet jeg ovennevnte tråd og fikk svar fra den alltid behjelpelige Mona O. Hun henviste til denne tråden på NA. Begynner man å lese denne fra starten blir alt snudd på hodet igjen. Til og med Frank Angell påstår her at all form for medisinering tar kål på bakteriene. Forvirringen blir oppklart etter å ha lest gjennom hele tråden, ble startet 16.02.2005 og foreløpig siste innlegg er datert 29.01.2007 og går over 9 sider (med forumstandard). Svaret som gjaldt i 2005 gjelder ikke i 2007!
Postet 28.03.07 kl 22:34