Skogs mose (side 2)
Postet 10.02.08 kl 01:28
Den er ikke fredet såvidt jeg vetmflpskal ikke si noe for sikkert her, men mener jeg leste en plass her på forumet at den norske mosen som du finner i bekker/elver er fredet. Noen som kan bekrefte/avkrefte?
Det er enkelte typer skogsmose\ lavmose som skal være fredet, hvilke vet (bryr) jeg meg ikke om.
Postet 10.02.08 kl 11:15
Vanlig elvemose fontalis antipyretica
fant denne herlige mosen i ei elv, rett uten for her jeg bor,.
putta den i karet for 3-4 uker siden,. skal si den vokser fort!!,.
har måttet delt klasen flere ganger allerede,jeg fester den på røtter og steiner med litt tråd og etter noen dager senere har den klort seg fast ,.
syns det er rart at ingen har lagt den inn i forumet så jeg har tatt noen bilder av den,. kansje kan bildene brukes??
Elvemosen tåler rimlig høye temperaturer 20-25 grader, og den trives best med en ph rundt 7, eller over. surt vann liker den ikke da blir den brun og visner,
den finnes i mindre vassdrag, med god gjennomstrømmning og den formerer seg med sporer,(det skjer når elven har lav vannføring og mosen kommer over vann og tørker) eller ved deling,. mosen trives også godt om en gir den litt co2 eller litt gjødning nå og da,.lys: middels skygge til mye lys,. i svakt lys vokser den sakte og blir lang og pistrette
putta den i karet for 3-4 uker siden,. skal si den vokser fort!!,.
har måttet delt klasen flere ganger allerede,jeg fester den på røtter og steiner med litt tråd og etter noen dager senere har den klort seg fast ,.
syns det er rart at ingen har lagt den inn i forumet så jeg har tatt noen bilder av den,. kansje kan bildene brukes??
Elvemosen tåler rimlig høye temperaturer 20-25 grader, og den trives best med en ph rundt 7, eller over. surt vann liker den ikke da blir den brun og visner,
den finnes i mindre vassdrag, med god gjennomstrømmning og den formerer seg med sporer,(det skjer når elven har lav vannføring og mosen kommer over vann og tørker) eller ved deling,. mosen trives også godt om en gir den litt co2 eller litt gjødning nå og da,.lys: middels skygge til mye lys,. i svakt lys vokser den sakte og blir lang og pistrette
Postet 14.04.08 kl 01:28
Postet 14.04.08 kl 01:35
Postet 14.04.08 kl 01:39
AggiHer må du fotografere med litt stødigere hånd ;) Heg ser en masse planter, men ingen mose... Har du nærbilder?
Jeg har prøvd å få den inn i plantebasen, men har ikke fått noen respons, men har bilde av Fontinalis antipyretica i 100 literen hvis du sjekker profilen min.
skal prøve å ta noen flere bilder de nærmeste dagene
Postet 14.04.08 kl 16:55
Den er ikke fredet såvidt jeg vetFrank Angell[QUOTE=mflp]skal ikke si noe for sikkert her, men mener jeg leste en plass her på forumet at den norske mosen som du finner i bekker/elver er fredet. Noen som kan bekrefte/avkrefte?
Det er enkelte typer skogsmose\ lavmose som skal være fredet, hvilke vet (bryr) jeg meg ikke om.
Tviler på at mosen er fredet i den forstand at man ikke har lov til å plukke en dott. Tror heller det er snakk om leveområder/habitatsfredning.
Postet 14.04.08 kl 21:04
Postet 14.04.08 kl 22:23
Postet 14.04.08 kl 22:31
Postet 14.04.08 kl 23:00
Postet 27.04.08 kl 03:56