Tillbake til denne eSHa Exit. (side 2)
Postet 09.04.07 kl 18:11
Som Gry, bestiller jeg slikt fra Tropefisk.Laila Anniehvorfra er det dere bestiller esha 2000?
Alle vannlevende organismer, spesielt smittestoffer, har en raskere livssyklus når man hever tempen noen grader. Dette kan slå begge veiene under behandling:Laila AnnieJa frank, kan godt gjøre så. Var bare det at de på butikken sa at jeg skulle øke varmen til 30. Så nå har jeg gått etter demres oppskrift etter jeg startet denne kuren jeg fikk fra butikken. De anbefalte 0 vannbytte.
Fordelen er at parasitter sluttfører sin livssyklus raskere, og dermed trengs det normalt kortere behandlingstid.
Ulempene er at det kan bli for mye smittestoffer, til at dette er noe som går ann å kurere. I tillegg; bommer man på behandlingen, er det hundreåhel... ute å svømmer.
Mitt råd om å redusere tempen, er rett å slett for å bremse utviklingen av smittestoffer. Vannbytte, fjerner også store mengder smittestoffer fra de frie vannmasser. Alt for å gjøre ting bedre for fiskene
Er det den hjemmelaga mixen du bruker? Spør bare for å være helt sikker Er ikke så kjekt å sitte å preike om noe annet enn det du brukerLaila AnnieSiden jeg startet den på nytt igjen i går og at den skal virke i 3 døgn så skal jeg la den "virke" til den er ferdig før jeg senker tempen og begynner en gang til med esha exit og 2000. Må jo avslutte med å prøve det og...
Laila AnnieEt lite "sorgen på forskudd" spm... Hva skal jeg gjøre om den kuren heller ikke funker?
Tørr jeg ikke tenke på engang... Joda, tenke på det gjør jeg, men har ikke de helt gode forhåpningene om dette feiler - igjen.
Selv ville jeg nok, om jeg følte meg sikker på at dette var parasitter, kjørt en kur med Flubenol 15 (om man da i det hele tatt får denne til landet etterhvert....).
Hjelper ikke dette heller (&%¤%"!), ville jeg nok satset på en kur med Sera Bactopur direct. Denne er siste utvei, om ikke denne heller funker, gir jeg opp
Postet 09.04.07 kl 18:18
sånn, da var bestillingen på 2000 gjort.
Ja det er den hjemmelaga mixen som jeg fikk fra dyrebutikken jeg snakket om.
De sa at jeg kunne repitere den etter første gang om det fortsatt var prikker. Men de mener den var så sterk at det sikkert ikke var nødvendig med en repitisjon.. Hehe, det jikk ikke slik til meg nei. Tyder på at det ikke er noe av det noen har trodd til nå.
En ting jeg ikke har sakt enda er faktisk at jeg ser halen til sommerfugle ciklidene mine er klistret sammen, de går i en spiss liksom. Det var også halen på den jeg plukka opp i dag, helt sammenklistret til en spiss. Ikke alle har dette da, men noen av disse ciklidene har fått slik hale de siste dagene. Kan det ha noe å si for hva det kan være?
Ja det er den hjemmelaga mixen som jeg fikk fra dyrebutikken jeg snakket om.
De sa at jeg kunne repitere den etter første gang om det fortsatt var prikker. Men de mener den var så sterk at det sikkert ikke var nødvendig med en repitisjon.. Hehe, det jikk ikke slik til meg nei. Tyder på at det ikke er noe av det noen har trodd til nå.
En ting jeg ikke har sakt enda er faktisk at jeg ser halen til sommerfugle ciklidene mine er klistret sammen, de går i en spiss liksom. Det var også halen på den jeg plukka opp i dag, helt sammenklistret til en spiss. Ikke alle har dette da, men noen av disse ciklidene har fått slik hale de siste dagene. Kan det ha noe å si for hva det kan være?
Postet 09.04.07 kl 18:33
Postet 09.04.07 kl 18:39
Postet 09.04.07 kl 19:18
Laila AnnieEn ting jeg ikke har sakt enda er faktisk at jeg ser halen til sommerfugle ciklidene mine er klistret sammen, de går i en spiss liksom. Det var også halen på den jeg plukka opp i dag, helt sammenklistret til en spiss. Ikke alle har dette da, men noen av disse ciklidene har fått slik hale de siste dagene. Kan det ha noe å si for hva det kan være?
Klistring av haler kan stamme fra stress, med sykdom og medisinering (og frustrert eier, antar jeg )
Men; det kan også være en annen type parasitter, en underart av gyrodactalys... Denne angriper svekket fisk, og det er dine garantert. Mistenker sterkt at det er denne, siden halen klistret også etter at fisken var ute av vann (stress-finner er slappe, og klistrer ikke).
Om det er denne prasitten i tillegg til annet bull i karet ditt, må du før eller senere medisinere med enten Flubenol, eller prazi pro i tillegg...
Skal det være, så skal det være...
Postet 09.04.07 kl 19:23
Postet 09.04.07 kl 21:03
Postet 09.04.07 kl 21:05
Postet 09.04.07 kl 21:25
Ny dag med med fler frafall...
Så skulle jeg jo sjekke karet med noen minutters lys for å se hva som hadde skjedd etter natten. Da var den ene øksefisken gått heden. Men den var jo virkelig ille og da når den svømte rundt om kring, så jeg synes nok kanskje det var likeså greit at den jikk.
Etter min bestilling i går på esha 2000 så er jeg spent på når jeg får den, om den kommer denne uka. Har funnet ut at dette blir siste forsøk.
Men det er ikke tvil lengre hva det er. Kan jo hende det sartet med hvitprikk ja, for prikkene var veldig lik disse. Men nå er det mugg. Store roser med dunaktige hvite prikker. De ser nessten lun ut, bare at man ikke ser hårene på de. Men man ser at dette er mugg ja.
Etter min bestilling i går på esha 2000 så er jeg spent på når jeg får den, om den kommer denne uka. Har funnet ut at dette blir siste forsøk.
Men det er ikke tvil lengre hva det er. Kan jo hende det sartet med hvitprikk ja, for prikkene var veldig lik disse. Men nå er det mugg. Store roser med dunaktige hvite prikker. De ser nessten lun ut, bare at man ikke ser hårene på de. Men man ser at dette er mugg ja.
Postet 10.04.07 kl 10:50
Postet 10.04.07 kl 16:44
Endret: 10.04.07 kl 16:45
Postet 10.04.07 kl 17:12
Det er sopp, ikke akkurat mugg ;0)Laila AnnieSå skulle jeg jo sjekke karet med noen minutters lys for å se hva som hadde skjedd etter natten. Da var den ene øksefisken gått heden. Men den var jo virkelig ille og da når den svømte rundt om kring, så jeg synes nok kanskje det var likeså greit at den jikk. Etter min bestilling i går på esha 2000 så er jeg spent på når jeg får den, om den kommer denne uka. Har funnet ut at dette blir siste forsøk. Men det er ikke tvil lengre hva det er. Kan jo hende det sartet med hvitprikk ja, for prikkene var veldig lik disse. Men nå er det mugg. Store roser med dunaktige hvite prikker. De ser nessten lun ut, bare at man ikke ser hårene på de. Men man ser at dette er mugg ja.
Postet 10.04.07 kl 17:12
Mente sopp. Mugg-sopp, samme greie vel? Blir jo ofte sånn mugg lag over soppen...
omv, ja tilbudet er ikke dumt i grunn. men nå har det seg slik at den kuren som er i karet nå skal virke til i mogen, da er det gått 3 døgn.
Ser jo at den ikke funker igrunn, så det har sikkert ikke jort noe som helst om jeg hadde avbrutt den.
Da skal jeg kjøre kullfiltrering i et døgn( setter nok denne svampen oppi i kveld så får den stå til i morgen). Bestillingen fra tropefisk ble sent i dag så jeg regner med at jeg har den i mogen eller på torsdag, så for denne kuren går det nok fint.
Men om det viser seg at jeg må kjøre den dærre flubenol medisinen kan jeg godt maile deg, så får du igjen når min bestilling kommer. Om jeg i det hele tatt orker å prøve den og. Satser fullt på at dette blir den siste jeg trenger så. Om ikke så må jeg føle på det når jeg står i det, hva jeg orker eller ikke.
Men takker og bukker uansett
omv, ja tilbudet er ikke dumt i grunn. men nå har det seg slik at den kuren som er i karet nå skal virke til i mogen, da er det gått 3 døgn.
Ser jo at den ikke funker igrunn, så det har sikkert ikke jort noe som helst om jeg hadde avbrutt den.
Da skal jeg kjøre kullfiltrering i et døgn( setter nok denne svampen oppi i kveld så får den stå til i morgen). Bestillingen fra tropefisk ble sent i dag så jeg regner med at jeg har den i mogen eller på torsdag, så for denne kuren går det nok fint.
Men om det viser seg at jeg må kjøre den dærre flubenol medisinen kan jeg godt maile deg, så får du igjen når min bestilling kommer. Om jeg i det hele tatt orker å prøve den og. Satser fullt på at dette blir den siste jeg trenger så. Om ikke så må jeg føle på det når jeg står i det, hva jeg orker eller ikke.
Men takker og bukker uansett
Postet 10.04.07 kl 17:56
Postet 10.04.07 kl 19:17
Hei hei igjen:)
Tenkte jeg bare skulle innformere resultatet av mitt SISTE forsøk på medisinering i dette prikke karet Sopp karet eller hva i himmla navn det skulle kalles.
Har medisinert med eSHa Exit og eSHa 2000 sammen, i dag er det dag 3 og nettopp plumpet dagens dråper i karet.
Men det har jammenta kommet noen prikker over natten på en ny fisk, (må jo bare le av alt igrunn) SÅ NÅ ER DET STOPP!!! Skal vente noen uker for å se utviklingen før jeg gjør noe som helst mere(ikke vet jeg hva det skulle være uansett da..) Men vurderer å tørrlegge karet for en ny og forhåpentligvis bedre start!
Men takk for råd i denne tråd, men ingenting funka
Har medisinert med eSHa Exit og eSHa 2000 sammen, i dag er det dag 3 og nettopp plumpet dagens dråper i karet.
Men det har jammenta kommet noen prikker over natten på en ny fisk, (må jo bare le av alt igrunn) SÅ NÅ ER DET STOPP!!! Skal vente noen uker for å se utviklingen før jeg gjør noe som helst mere(ikke vet jeg hva det skulle være uansett da..) Men vurderer å tørrlegge karet for en ny og forhåpentligvis bedre start!
Men takk for råd i denne tråd, men ingenting funka
Postet 15.04.07 kl 09:10