Corydoras sp black er på vei! (side 2)

Å for noen skjønnheter!! Jeg stiller meg i kø for yngel. Er nok langt bak i køen, men den som venter på noe godt? Hehe.

Lykke til med hold og oppdrett av silkesvarten.
Elin Pedersen
Å for noen skjønnheter!! Jeg stiller meg i kø for yngel. Er nok langt bak i køen, men den som venter på noe godt? Hehe. Lykke til med hold og oppdrett av silkesvarten.

Tusen takk for det, Elin.
Listen på bestillinger er slett ikke lang :0) Bare tre før deg og du er notert. Ikke lange veien til RIsør fra Arendal. Ps. du må bare ta en tur på akvarieklubb-møtene våre, ja ellers også selvfølgelig. De holdes som oftest hjemme hos oss.

Tellet over eggene nå. Det er 15 som er fine!

Snakk om å telle feil når man er trøtt om morgenen da.........

Telling er for flypersonalet.. Og det hadde vært morro å deltatt på ett møte
For en pen fisk! Merkelig at de er så vanskelige å få tak i. Er det litt ekstra morsomt å ha disse coryene når du vet at de ikke finnes i annen hvert akvarium? Gratulerer med egg også!
Ja det er kjempe gøy med alle arter det ikke bare er å gå inn i en butikk å kjøpe. For å være ærlig er det artig med jakten for å klare å få tak i akkurat de artene man leter etter også.

Jeg tror en av grunnene til at disse ikke er så lette å få tak i er at de en stund ble drettet veldig på, og det resulterte i svake individer.

Når det så begynte å bli færre av dem i handelen betød det at prisene steg, og de artene man må betale litt ekstra for er det ikke alle butikker som tar inn.

Man må være litt corygal for å ville gi litt ekstra kroner for arter man ikke finner overalt. Som et eksempel kan jeg nevne at jeg betalte 500 kroner for fire corydoras på forrige auksjon vi var på. Det var det minstebudet var på, og jeg hadde ingen konkurrenter ;0)

Jeg fikk mine tre voksne sorte for 400 kroner og synes det var et røverkjøp.
Gry
Man må være litt corygal for å ville gi litt ekstra kroner for arter man ikke finner overalt. Som et eksempel kan jeg nevne at jeg betalte 500 kroner for fire corydoras på forrige auksjon vi var på. Det var det minstebudet var på, og jeg hadde ingen konkurrenter ;0)

Denne adferden kjenner jeg igjen. Det finnes en del fisk jeg er villig til og virkelig betale for. Akkurat som at jeg kjøpte en brukt CD for 400 kroner. Enkelte ting er verdt mer enn penger! Lykke til videre med Corydoras sp. black-oppdrett!
Takk for det, Kristian :0)
De var bare kjempeflotte Gry
Det var en type jeg godt kunne tenkt meg og
Hvordan har du fordelt dine C. A. Black, Gry?
Har du leks-trioen din i et kar for seg selv, eller deler de kar med noen?
Og de nye 25 unge du kjøpte, er de i samme kar for oppfòring eller har du fordelt dem i to(?) kar alt?

Har du alder på dem ca, eller fikk du ikke vite noe om det? Mine egenoppdrettede C. adolfoi var 12 og 13 mnd gamle da de lekte for første gang, og det stemmer bra med det jeg har lest at Corydoras blir kjønnsmodne mellom 12 og 15 mnd alder.

mona o
Hvordan har du fordelt dine C. A. Black, Gry? Har du leks-trioen din i et kar for seg selv, eller deler de kar med noen? Og de nye 25 unge du kjøpte, er de i samme kar for oppfòring eller har du fordelt dem i to(?) kar alt? Har du alder på dem ca, eller fikk du ikke vite noe om det? Mine egenoppdrettede C. adolfoi var 12 og 13 mnd gamle da de lekte for første gang, og det stemmer bra med det jeg har lest at Corydoras blir kjønnsmodne mellom 12 og 15 mnd alder.

Jeg har mine tre voksne i et kar for seg selv. Da vet jeg hvertfall at når jeg finne egg i det karet, så er det fra dem :0)

De 25 små er i eget kar, sammen alle sammen (63 liter) Dette er både fordi de fremdeles har god plass i dette karet, og fordi jeg har tenkt å ha noen av dem sammen med de tre voksne på sikt. Da jeg nå fikk dem rett fra importør ville jeg ha dem i en slags karantene noen uker før jeg deler dem opp. Jeg satser på tre små grupper dersom kjønnsfordelingen tillater det.

De er ca 4 måneder, så jeg er veldig glad for at de voksen ser ut til å leke med jevne mellomrom. Blir jo lenge å vente på yngel fra de små ;0)

Ps. kommer du inn på CW nå? Ian F. visste ikke hva som var galt og skulle forsøke å finne ut av det, men jeg kommer fremdeles ikke inn.

Sjekket CW nå, og jeg får ikke opp frontsiden en gang. PC'en står bare og "kobler til" og henger en stund, og så kommer feilmeldingen om at "nettsiden kan ikke vises" osv.

Jeg har drømt rart i natt, Gry, på grunn av noe du skrev her om dagen *knegg* Du skrev noe om at du skulle fordele Black i flere kar og satse på dem fremover. Du satte nok griller i hodet mitt da, for den tanken festet seg i hodet... Og i natt drømte jeg at jeg spankulerte langs den ene veggen i akvarierommet mitt, og akvarie etter akvarie bortover var fulle av Corydoras aeneus Black!! *fryyyyder seg*

Det var en lei drøm å våkne fra!
*Ler*
Huff, synes nesten synd på deg, men nå har jeg jo 15 egg til klekking da, så dersom du klarer deg med 6-7 stk er det nok til både deg og nummer en på lista? Nå tar vi selvfølgelig forbehold om at de klekker og overlever, vi vet jo hvor usikre de første ukene er.
Veldig flotte fisker du har fått Gry!

Var det vanskeleg å skaffe disse?
Har selv tenkt på denne arten, men må vente til reolene mine er i hus.

Hvordan er prisen på disse i forhold til andre Coryer?
Legger ut et bilde av et par av mine, to av en gruppe jeg tidligere hadde

Dessverre gikk de i et kar med Ancistrus, og det ble krangling. Eller Ancistrusene kranglet...
Ancistrusene ville ikke dele undersiden av trerøttene med Coryene, til tross for at det var god plass i 250 literen, og etterhvert som Ancistrusene ble større og mer territoriale gikk de løs på de fredelige Coryene... Legg merke til at den til venstre på bildet har et lite sår på siden. Ses som et lite hvitt merke, såret var nesten grodd. Dette var ikke det verste angrepet... En annen fikk et stort, blodig sugemerke som dekket halve bakkroppen og den døde av skaden:-/ Det var stadig suge/bitemerker på kroppen til de stakkars Coryene. Og det er ingen andre enn en sugemalle som klarer å gjøre skade på benplatene en Cory har langsmed kroppen.

Jeg hadde 6 stk, mistet 4, og solgte de 2 siste siden jeg ikke ville risikere at de også døde. På det tidspunktet hadde jeg begrenset med akvarier og plass, og solgte til en som hadde bedre plass.
Mistanken min er også at disse liker litt kjøligere vann enn jeg visste da. De ble daffe i høyere temperaturer (over 25-26 C), så det virket ikke bra for dem.
[External Image]
Corydoras-frelst
Jeg er nybegynner, men corydoras-frelst fra jeg hadde akvarie som 13-14-åring.

Håper du får tatt noen fine bilder, jeg fant den ikke i basen her, men det er det vel en grunn til...

Lykke til og sett gjerne meg på ventelisten også...
Hei.

Vidar Alfei: Ja de var vanskelige å skaffe :0) Bare hør med Mona, hun har forsøkt å få tak i disse en stund hun også. De ligger endel høyere i pris enn andre coryer, og er nok den jeg har betalt mest for (til nå).

OMalley: Jeg har full forståelse for at du er cory-frelst ;0)

Disse ligger ikke i fiskebasen, men på andre nettsider over corydoras vil du som oftest finne dem under Aeneus. Mona og jeg har skrevet litt om opprinnelsen til disse coryene litt lengre fremme i denne tråden (mener jeg?), men jeg er usikker på om de jeg nå har fått tak i er fremavlet sort corydoras, eller viltformen. De er solgt meg som viltform, men jeg er "skeptisk" ;0)

Det gjør altså ingen ting hva de enn er for de er like fine uansett.
Litt om C. aenus gruppen hos Corydorasworld
(betalt medlemsskap påkrevd)

Gry, søk litt rundt på CW på ordet "Aeneus black", det er skrevet en del frem og tilbake om disse. Jeg vet jeg har lest det der, forskjellen på C. aeneus 'Black' oppdrettsvarianten (fra Tsjekkia), og den "ekte" som er en mørk variant...fra Venezuela(?) tror jeg det var. Eller var det Trinidad?

Det var visst noen fargeforskjeller på finnene (mellom den ville og oppdrettsvarianten), men jeg husker ikke hva det var. Noe rødlig?
Har lest det meste, de fleste steder, og det er derfor jeg er litt skeptisk til at disse er viltform. De er liksom for sorte, altså for vakre ;0) Og det er jeg veldig glad for. Den ekte har noe mer rød/brun farge både på kropp og finner.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap