Hvordan ser dine nystartede kar ut? (side 2)

Jeg har satt opp mange nye akvarier i vinter, siden jeg fikk akvarierom i høst. Da ble det plass til mange nye kar

Plukket ut et av dem, og det er et artskar på 98 liter med Corydoras panda. Det ble startet i desember. Bildet er tatt dagen etter oppstart.





[External Image]
Slenger meg med her. I påsken tok jeg en full renovering av de største karet mitt. Flytta ut all fisken, tømte det helt og satte inn en innvendig bakgrunn. Jeg byttet også ut elvegrusen med biltemasand. nytt filter ble bygget bak bakgrunnen med blåfiltermatte og to powerheads. Karet vil bli kjørt med det nye og det gamle filteret i 1-2 måneder.
Her var det mange flotte akvarier! Genial tråd, fint å samle så mange inspirasjonskilder på ett sted.
Her er tre bilder av min 20-liter.
I dag er det 15 dager siden det kom fisk i.

Første bilde viser det dagen etter det ble innredet og satt i gang.
De to siste bildene er fra denne helga.

Dette er mitt første akvarium, og jeg har i grunnen ikke noe peil på innredning eller noe, men fiskene ser i alle fall ut til å ha det greit.
De svømmer og vokser, og virker friske nok, så da regner jeg med at det ikke er helt ille i alle fall.
Nystartet?.. det begynner visst å bli litt for lenge siden jeg hadde noen. Leter blandt gamle bilder og fant disse. Det første tror jeg viser 240 literen en gang på våren 2003 bare noen måneder gammelt


Bilde nr 2 skal være fra September 2003. Fremdeles helt standard som selskapsakvarie.


Bilde nr 3 viser det nå i April 2007 som planteakvarie med 4 lysrør og Co2, ellers stort sett det samme. Det er nå inn i sitt femte driftsår. Bunnlag og hardscape er så å si urørt fra begynnelsen av 2003. Det har gått kontinuerlig uten å være tømt noen gang. Alderen gir ingen problemer så langt, dette er renere enn de yngre karene.

530 literen i starten av 2004, noen måneder gammelt, uten co2 og kun to lysrør.

Bilde to viser det i starten av 2005. Nå har det vel fire rør og DIY co2, men fremdeles selskapskar med mest vallisneria

Bilde tre viser det nå i April 2007 som helplantet. Også her er hardscape og bunnlag nærmest uendret fra starten. Dette begynner mer å preges av alderen, det er mye mer gørr i bunnlaget her. Større fisk kan være grunnen, eller fraværet av overflateavsug som i det andre karet.
28l nettopp fylt med vann.

Og noen månderer senere.
Her blir jeg grønnere og grønnere av misunnelse!
Jeg håper jeg klarer å være like tålmodig og flink som deg, Kjetil! For jeg vil absolutt ha like fine og grønne kar!
Har nettop kjøpt meg Micranthemum Umbrosum som jeg har store forventninger av
19 liter helt nystartet og noen måneder senere.
Tidligere utgaver av 54 liters kar. Ikke så veldig fine disse ,spesielt den rosa utgaven er ille
Kjetil L
Tidligere utgaver av 54 liters kar. Ikke så veldig fine disse ,spesielt den rosa utgaven er ille :)

Vet ikke helt om jeg er enig, der... De fleste ville vært stolt av å få til så bra plantevekst...
Men ser jo at det rosa ikke passer med fargen til fisken... Noen knall blå fisker ville jeg hatt tro på i et sånt kar.
Det der fungerte ikke i det hele tatt. Alt for lite lys og for vanskelige planter. Lilaeposisen er helt umulig. De selger tonnevis av det i butikkene, men finn et kar med en fin etablert plen av dette som funker på lang sikt.
Jeg holdt nesten på å kjøpe L. Brasiliensis, men steilet da jeg så hvor vanskelig den var...
Så jeg forstår godt hva du mener, ja ;D
Bildet 1; Juni 2005 Det første akvariet mitt har kommet i hus. 43 liter.

Bildet 2; 43 liter var jo ikke nok. August 2005. Her har 222 literen kommet inn i stua.

Bildet 3; 222 literen er satt i drift. August 2005.

mvh
Bildet 4; August 2005. Fisk kommet i. Ja jeg vet, for raskt men jeg viste ikke bedre den gang. Det gikk bra.

Bildet 5; Ut med alt, inn med bakgrunn. September 2005.

Bildet 6; Mars 2007.
Veldig inntresagn tråd dette.
Fikk meg til å sitte og kikke på gamle bilder, tenke igjennom de snart 2 årene som har gått siden jeg startet.
Selv om jeg fortsatt føler meg veldig som nybegynner og amatør - så har jeg da lært en masse og utviklet meg noe.
Mye takket være akvaforum.
Jeg er meget imponert over hvordan dere andres nystartede akvarier så /ser ut!
Nesten flaut å vise frem utviklingen til mitt eget 222 liters kar. Men ærlighet varer jo lengst....
Jeg ser frem til mitt neste prosjekt, et større kar. Takket være dere her i forumet vil dette forhåpentligvis få en "friskere" og mer gjennomført start.

mvh

*takk til den som fjernet innlegget jeg klikket litt for raskt på og la feil inn her.

Jeg sitter ikke ved den PCen jeg har bilder på, men jeg mener jeg har noen av min første 63 liter.
Helt utrolig morsomt å se på gamle bilder. Og gøy å se at man faktisk kan utvikle seg

Men selvsagt, da jeg startet opp det hadde jeg ikke latt med inspirere av alle nydelige kar som finnes bla her inne
Likte veldig godt den "fjellbakgrunnen" din!
Regner med at et er en sånn en bakgrunn til å sette i? Hva heter den? Kjøpt hvor osv?
Her er et oppstartsbilde av akvariet mitt. 21. mai, med kun fredslilje som beplantning. Så fikk jeg tilslaget på en plantepakke på webauksjon, dermed var det gjort (bilde nr 2). Siste bildet tatt bare for noen dager siden, etter det har jeg satt inn enda et par planter på høyre side bak. Totalt hekta på planter Har hele tia lyst å endre oppi der, men fiskene må jo ha det bra også, dermed prøver jeg å ikke tulle for mye
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap